پیام نامه ابومازن به بشار چه بود؟

گروه جهان الف،   3990426091

رسانه های منطقه ای اخیرا خبر دادند که محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان، نامه ای به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ارسال کرد. ا

ین نامه را "زیاد ابوعمرو" معاون سیاسی نخست وزیر تشکیلات خود گردان در جریان سفر به دمشق تسلیم فیصل مقداد معاون وزیر خارجی سوریه کرده است. بشار اسد نیز بلا فاصله به این نامه پاسخ داد و این امر نشان می دهد که سوریه علیرغم جفایی که از تشکیلات خود گردان دیده آغوش خود را همچنان بر روی رهبران فلسطینی گشوده است. اگر چه محتوای نامه فاش نشده است اما گمانه زنی هایی در خصوص اسباب و دلایل ارسال این نامه آن هم در این شرایط زمانی صورت گرفته است.

گمانه زنی نخست و نزدیک به واقعیت این است که تشکیلات خود گردان که از سال 1993 و پس از امضای توافقنامه اسلو راه سازش با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته در نهایت به یک بن بست کامل در روند سازش رسیده است. نزدیک به 27 سال مذاکره نفس گیر بین فلسطین و رژیم اسرائیل، جز وقت کشی بیهوده ارمغانی برای ملت فلسطین به همراه نداشته وحتی چهره های میانه رو در تشکیلات خود گردان نسبت به خروجی نهایی این مذاکرات، اظهار بدبینی کرده اند. طرح معامله قرن که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهیه شده و متضمن اعتراف امریکا به اینکه قدس پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی است موجی از نا امیدی ها را در میان جریان های سیاسی سازشکار فلسطینی، ایجاد کرد.

 علاوه بر این، طرح اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص الحقاق کرانه غربی و دره اردن به اراضی اشغالی 1967 بمثابه آخرین میخی است که بر تابوت مذاکرات سازش تشکیلات خود گردان و رژیم اسرائیل کوبیده شد.

 تجربه 27 سال مذاکره که مرگ مشکوک و ناگهانی مرحوم یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خود گردان را رقم زد نشان داد که آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی هیچ گاه به توافقات خود عمل نمی کنند و تنها مذاکره را بر اساس برد- باخت و در راستای تحمیل اهداف خود به طرف مذاکره کننده تعریف می کنند.

مرحوم یاسر عرفات تا قبل از مرگ مشکوک خود در سال 2004 بارها از رفتار تحقیر آمیز امریکا و غرب نسبت به طرف فلسطینی مذاکره کننده انتقاد کرد و سرانجام جان خود را بر سر مواضع اصولی خود از دست داد.

محمود عباس جانشین مرحوم عرفات که تصور می کرد راه سازش به شکل گیری یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس منجر خواهد شد با آهنگ سریع تری مسیر سازش را پیمود اما با طرح الحقاق کرانه غربی به اراضی اشغالی، دریافت که در پی سراب بوده است. اگر چه بنیامین نتانیاهو تحت فشار افکار عمومی موقتا از اجرایی کردن طرح الحاق کرانه غربی به اراضی اشغالی 1967 عقب نشینی کرد اما در نهایت او امیدوار است تا فضای بین المللی بگونه ای رقم بخورد که طرح خود را عملیاتی کند.

لذا محمود عباس که دچار اشتباه محاسباتی شده بود و پل های پشت سر خود را تخریب کرد درصدد ترمیم مجدد این پل ها بر آمده است. شتاب زدگی تشکیلات خود گردان در حمایت از تروریست های سوریه و دنباله روی از سیاست های عربستان، آمریکا و امارات در بحران سازی ها علیه دولت سوریه موجب بروز کدورت بین دمشق و رام الله شد.

گمانه زنی دوم در خصوص محتوای نامه محمود عباس به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه این است که رئیس تشکیلات خود گردان از دمشق خواسته تا ضمن باز گشایی فصل جدیدی در روابط خود با این تشکیلات زمینه آشتی با تهران را نیز فراهم کند. مشکل دولتمردان  فلسطین در طول 7 دهه گذشته این است که تصور می کنند کلید حل غرب آسیا تنها در دست آمریکا است و این کشور عصای سحر آمیزی در دست دارد و می تواند بحران ها را مدیریت کند. این توهم سیاسی موجب شده که رهبران فلسطینی در جریان حمله رژیم سابق صدام حسین به کویت و در بحران های اجتماعی مصر، لیبی، تونس و سوریه نتوانند یک موضع سیاسی منطقی در تجزیه و تحلیل منطقی  این بحران ها اتخاذ کنند. این اشتباه نیز در بحران سوریه که از فوریه سال 2011 اغاز شد از سوی رهبران تشکیلات خود گردان و حتی حماس تکرار شد و به تشدید شکاف میان جنبش های فلسطینی و سوریه منجر شد. اکنون که رژیم های مرتجع عربی مانند عربستان، امارات و بحرین که یک مسابقه خطرناکی برای بر قراری رابطه آشکار با رژیم صهیونیستی آغاز کرده اند، تشکیلات خود گردان برای تقابل با طرح های رژیم صهیونیستی به یک عقبه مبارزاتی محکمی نیاز دارد.

این عقبه قطعا از دمشق آغاز و به بیروت و سپس بغداد و در نهایت تهران ختم می شود و لذا محمود عباس به خوبی درک می کند که ممکن است روزی فرا برسد که رژیم صهیونیستی، رهبران تشکیلات خود گردان را از رام الله اخراج کند. اگر چه محمود عباس در طول 16 سال گذشته یعنی پس از مرگ دردناک یاسر عرفات در سال 2004 میلادی از رهگذر ادامه روند سازش، مسیر مبارزاتی را بر روی جنبش های جهادی فلسطینی بست، اما او در نهایت به این نتیجه رسیده که باید به رویکردها و ساز وکارهای انقلابی و مبارزاتی باز گردد. از سوی دیگر اعتقاد رهبران محور مقاومت شامل ایران، سوریه، لبنان وعراق این است که نباید دروازه های خود را بر روی رهبران فلسطینی ببندند بلکه باید آنان را به مسیر صحیح مبارزاتی هدایت کنند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین