سوت بزنيد تا نهادها سالم بمانند

گروه اقتصادی الف،   3990425137 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

محدودیت های سازمانی و لزوم افشای سریع فساد و تخلفات غیرقانونی در سازمان ها، "سوت زنی" را به یک راهکار جدی و قابل توجه در امر مبارزه با فساد تبدیل کرده است. پدیده ای که ورای محذوریت های دستگاه های نظارتی، قادر است نقش مهمی در سالم سازی نهادها و سازمان های مختلف در یک کشور بازی کند.

سوت بزنيد تا نهادها سالم بمانند

 

به گزارش الف، فساد یک مشکل همیشگی است که جهان ما گرفتار آن است. این مشکل هیچ مرز یا کشوری را نمی شناسد و در هرجایی قابل مشاهده است. کشورهای جداشده ازاتحاد جماهیر شوروی و همچنین کشورهای برجسته حوزه سرمایه داری، همه و همه با این مشکل دست به گریبان هستند. اینگونه به نظر می رسد که می توان ریشه های پدیده فساد را در طبیعت(فطرت) انسان ها یافت. امیال انسانی نظیر طمع، جاه طلبی و میل به قدرت، محرک های روانشناختی هستند که به پدیده فساد دامن می زنند. با این حال، فساد صرفا یک مساله مرتبط با روان انسان ها نیست. بسیاری از نیروها و محرک های نهادی مثل حکمروایی بد، نبودِ شفافیت، ساختارهای معیوب تصمیم سازی، و ناکارآمدی و کمبودها، محرک هایی­هایی هستند که می توان از آن ها به عنوان دلایل احتمالی وقوع پدیده فساد یاد کرد. 

فساد را می توان به مثابه استفاده نامشروع و غیرقانونی از منابع عمومی در راستای اهداف و مقاصد شخصی دانست. سازمان شفافیت بین المللی(INTERNATIONAL TRANSPARENCY)، پدیده فساد را سواستفاده از قدرتِ واگذار شده(تفویض شده)، در راستای اهداف شخصی(و نه جمعی) تعریف می کند. بانک جهانی، فساد را سواستفاده از امکانات دولتی در راستای مقاصد شخصی معرفی می کند. این نهاد بین المللی همچنین به این نکته اشاره می کند که این مفهوم(فساد)، طیف گسترده ای از اقدامات و اعمال اشخاص را پوشش می دهد. در این راستا، به طور کلی می توان فساد را هرگونه اقدام فردی، جمعی، ساختاری و یا به مثابه فرآیندی دانست که در آن، استفاده از اقتدار و جایگاه دولتی در راستای اهداف و اغراض شخصی، تسهیل و ممکن می شود. این تعریف، راه های مختلفی را که افراد و نهادها از طریق آن­ها از قدرت و اعتماد عمومی سواستفاده می کنند را شامل می شود. 

در حالیکه پدیده فساد در جهان ادامه دارد و در جریان است، تلاش هایی برای ریشه کن کردن و نابودی آن نیز در دستورکار قرار می گیرند. در این راستا، مجموعه راه حل های مختلف و متنوعی جهت برخورد با پدیده فساد، از راهکارهای قضایی گرفته تا بهبود شفافیت و کارآمدی، در دستور کار قرار گرفته اند. با این حال، بهره گیری از پدیده "سوت زنی/Whistleblowing" که در آن به ارائه مشوق هایی به افراد افشاگر(سوت زن) اقدام می شود(تا فسادها را برملا کنند) و از آن ها در این راستا حمایت قانونی می شود، در زمره یکی از مهمترین راه حل های مبارزه با فساد قرار داشته است. اگرچه سوت زنی به تنهایی قادر به ریشه کن کردن پدیده فساد نیست، با این حال، این پدیده(سوت زنی)، یکی از ابزارهایی است که با تمسک به آن می توان اوضاع و شرایط حکمروایی را بهبود بخشید و سازمان ها و نهادهای حکومتی را ایجاد کرد که از نظر قانونی و اخلاقی، سالم باشند. 

*سوت زنی: تعریف و ضرورت وجود آن در جوامع مختلف

برخی ناظران بر این باورند که پدیده سوت زنی به عنوان شکلی از ابراز مخالفت با فساد، چهار ویژگی عمده دارد: 1)این پدیده یک اقدام فردی با هدف برملا کردن اطلاعات(در ملا عام قرار دادن آن ها) است. 2)این اطلاعات برای برخی از افراد که در خارج از یک سازمان یا نهاد قرار دارند افشا می شوند و آن ها آن اطلاعات را عمومی می کنند. 3)اطلاعات افشا شده مستقیما به برخی کارکردها و اقدامات غیرقانونی در داخل یک سازمان یا نهاد می پردازند. و در نهایت، 4)فردی که اقدام به افشای اطلاعات مرتبط با فعالیت های غیرقانونی و یا مفسدانه در داخل یک سازمان می کند، خود عضو آن سازمان یا نهاد است. در این راستا وی یک روزنامه نگار یا انسان عادی در جامعه به حساب نمی آید. به طور خلاصه، یک سوت زن(افشاگر/Whistleblower)، فردی است که تخلفات رخ داده در یک سازمان را افشا و علنی می کند. این تعریف از سوت زنی اگرچه خوب است با این حال کامل نیست و به عنوان مثال، به رویه های مرتبط با گزارش و اصلاح فساد، بی­اعتناست. از این رو می توان در یک تصویر کلی، سوت زنی را اینگونه تعریف کرد: «اقدام یک فرد در داخل یک سازمان که با هدف افشای وقوع فساد در آن نهاد یا سازمان و در نهایت اصلاح آن انجام می شود».

علاوه بر چهار ویژگی که پیش از این به آن ها اشاره شد، دو ویژگی دیگر را نیز می توان به یک سوت زن مرتبط دانست. اول، فردِ سوت زن در وهله نخست به شدت تحت تاثیر میل خود مبنی بر افشای اقدامات غیرقانونی و تخلفات است. تاکید بر گزاره یِ "در وهله نخست"، دو دلیل عمده دارد: اول، این مساله سوت زن را ارتکاب به یک عمل توهین آمیز و یا صرفِ شرمنده کردن دیگران، جدا می کند و دوم، این مساله سوت زن را افرادی که صرفا برای کسب منافع اقتصادی دست به سوت زنی می زنند، جدا می سازد. با این حال، کنارگذاشتن گزاره اعطای امتیازات اقتصادی به فردی که سوت زنی می­کند، چندان هم درست نیست. این مساله مخصوصا با توجه به اینکه برخی افراد سوت زن در راستای انجام اقدامات ضدفساد خود متحمل خسارات زیادی می شوند، از ارزش و اهمیت برخوردار است. از این رو، پاداش ها برای افراد سوت زن هم از این منظر که آن ها امکان دارد متحمل خسارت(نظیر از دست دادن شغلشان) شده و هم از این منظر که سوت زنان در پیگیری اقدامات ضدفساد خود با مشوق رو به رو هستند، از اهمیت برخوردار هستند. این موضوع کمک می کند تا شرایط و بستر لازم برای پدیده سوت زنی در جوامع مختلف ایجاد شود. به عنوان مثال، اکنون در آمریکا امتیازهای مختلفی برای سوت زنان در چهارچوب قانون این کشور درنظر گرفته شده است. امری که پویایی و زنده بودن این پدیده را تضمین می­کند.

ویژگی دوم اشاره به این نکته دارد که فردی که اقدام به سوت زنی می کند این کار را با این امید یا هدف انجام می دهد که سازمان و یا نهادی که در آن حضور دارد، قادر است خود امورش را سازماندهی و مدیریت کند. هر سازمان یا نهادی، تشکیلاتی را برای مقابله با تخلفات خود دارد. با این حال، سوت زنی، خود، جایگزینی برای این ساز و کار است و به نوعی به نهاد نظارتی کمک کرده و حتی بر آن نظارت می کند. از این منظر، سوت زنی پدیده ای است که می تواند خارج از بوروکراسی های اداری و به نحو فعالانه ای، با وقوع تخلفات گسترده در سازمان ها و نهادهای مختلف مقابله کند. 

*چرا وجود پدیده سوت زنی ضرورت دارد؟

استدلال های مختلفی در حمایت از پدیده سوت زنی در جوامع مختلف ارائه می شوند. اول، همانطور که پیش از این اشاره شد، امکان دارد برخی نهادها نسبت به افشای تخلفات، بی میل و یا ناتوان باشند و از رفتارهای انتقام جویانه هراس داشته باشند. از این رو، سوت زنی و سوت زنان تنها امکانات جایگزینی هستند که می توانند در این نهادها اقدام به افشای تخلفات کنند و نسبت به تصحیح آن ها، مطابه گری کنند. 

استدلال دومی که در توجیه سوت زنی ارائه می شود این نکته است که سوت زنی، مکانیسمی برای تصحیح و اصلاح سازمان ها است. سازمان ها و نهادهایِ مردم نهاد دولتی و خصوصی، می توانند آسیب هایی را ایجاد کنند و کارهای اشتباهی را انجام بدهند. سوت زنی اقدام به افشای رفتارهای نادرست با این هدف می کند که افشای عمومی تخلفات می­تواند به بروز تغییرات درست و صحیح منجر شود. اینکه آیا سوت زنی منجر به اجرای اصلاحات و تغییرات مفید و موثر شده خود جای بحث و مناظره دارد. سوم، سوت زنی با جدیت به دنبال افشای آن دسته از رفتارها و اقدامات نادرستی است که افکار عمومی باید از آن ها مطلع شوند و هرچه سریع تر نیز این رفتارها و اقدامات، بایستی متوقف شوند. افشای رشوه­گیری، نظارت غیرقانونی، سواستفاده از منابع سازمانی، و توطئه های غیرقانونی، همه و همه اقداماتی هستند که باید افشا شده و اصلاح گردند. در نهایت باید گفت، سوت زنی را می توان به مثابه پدیده ای دانست که منجر به برقراری و گسترش عدالت می شود و بر اساس آن، متخلفان باید پاسخگوی اقدامات غلط و اشتباه خود باشند. 

با توجه به تمامی دلایلی که در بالا به آن ها اشاره شد، سوت زنی بیش از همه به عنوان یک مولفه لازم و ضروری در نظارت و افشای رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی، تحلیل می شود و نسبت کمی با نفرت و یا احساسات شخصی در قبال دیگران دارد. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*منبع: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2351667415000141

دیدگاه کاربران

عماد۱۵۲۶۳۶۲۰۰:۲۲:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
انچه ما از پديده سوت زني در ادارت خودمان ديديم گزارش هاي كذبي است كه كارمندان بر عليه يكديگر به حراست ميدهند و انها را مشغول ميكنند. و يا زماني كه بخواهند ار مدير خود انتقام بگيرند.
ناشناس۱۵۲۶۴۸۲۰۸:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
در ایران ، کار از سوت گذشته باید صور اسرافیل زد
ناشناس۱۵۲۶۳۶۶۰۰:۲۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
پاداش پیشکش اینجا دیوان عدالت اداری هم از دادخواست احقاق حق سوت زنان در مقابل مدیران دولتی مفسد حمایت نمیکند
ناشناس۱۵۲۶۴۸۹۰۸:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
مدیران بانکی چون پول و وام را از کیسه خلیفه می بخشند وقتی بازرسان سازماندهای نظارتی به سراغشان میروند با دادن وام به کسانی که بازرسان معرفی می کنند فسادهای بانکی رسیدگی نمی شود و مخفی میگردد به این می گویند فساد سیستمی و هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس۱۵۲۶۴۰۱۰۲:۴۵:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
مسئولان و مدیران به راحتی آب خوردن رساناهای فراگیر از جمله صدا و سیما ، خبرگزاری ها ، ...... را که از قوی ترین سوت زنان میباشند را وادار به سکوت کرده و می کنند و خواهند کرد ( مانند وزیر سابق بهداشت ) .
کور پیش بین در خشت خام و کج و معوج۱۵۲۶۵۴۰۰۹:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
با توجه به فساد سیستمی و تفکر و تز و دکترین مدیران که این شده که اگر ما ندزدیم دیگران می دزدند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند و این دور و تسلسل باطل گریبان کشور را گرفته اگر با بلند گو هم جار بزنی فایده ندارد سوت زدن که جای خود
ناشناس۱۵۲۶۴۰۶۰۴:۰۲:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲۸
سوت بزنید تا نهادها سالم بمانند !!!!!!!! سیستم باید طوری طراحی و مدیریت شود که اگه خدای ناکرده ، کسی خواست خلاف کند ، محکمترین و اولین اخطار از سوی خود سیستم داده شود و از بروز خلاف ممانعت کند . این همه پرونده فساد و خلاف که روی دست قوه محترم قضاییه ریخته شده است بدلیل خوب عمل نکردن سیستم است.
ناشناس۱۵۲۶۴۱۶۰۶:۴۰:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۸
مثلا فرض کن در زمانی که اکبر طبری معاون اجرایی قوه قضاییه مشغول دزدی بوده یه کارمندی سوت میزده فقط فکرش رو بکن اون کارمند چطوری از زندگی ساقط میشده با تهمت هایی مثل ضد نظام و توهین به مسئولین فرض کن اون موقعی که محمود خاوری رئیس بانک ملی جمهوری اسلامی ایران مشغول دزدی بوده یه کارمندی سوت میزده فکرش رو بکن چطوری بهش اتهام توهین به مسئولین نظام میزدن فرض کن اون موقع که کاظمی وزیر اسبق رفاه مشغول دزدی بوده یه کارمند سوت میزده فکرش رو بکن چطور با اتهام توهین به مسئولین نظام نابودش میکردن
ناشناس۱۵۲۶۴۳۷۰۷:۴۱:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۸
مبارزه با فساد فقط یک راه دارد: تقویت جامعه مدنی یعنی: آزادی مطبوعات آزادی احزاب آزادی انجمن ها( سمن ها) فقط و فقط همین است. راه دیگری وجود ندارد. بدون مطبوعات آزاد مبارزه با فساد نه ممکن است و نه مطلوب.
ناشناس۱۵۲۶۸۹۹۱۳:۱۱:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۸
کاش به جای لایک می توانستم جانم را فدای این حرف کنم بفهمید که راه دیگری ندارد! بفهمید!
ناشناس۱۵۲۷۰۸۰۱۵:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
سوت را باید مطبوعات بزنند که متاسفانه بسرعت تعطیل می شوند
ناشناس۱۵۲۶۴۵۶۰۸:۱۰:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲۸
برخورد با امثال آقای صادقی و محصورین را دیده ایم .
احمد۱۵۲۶۴۷۳۰۸:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
سلام. ممنون از آقای توکلی که هم در الف و هم در دیده بان شفافیت بستری سهل و بی تکلف را برای سوت زنی فراهم نموده اند. خیلی از نهادهای نظارتی و مراجعی که باید بدانند بستری برای سوت زنی ایجاد نکرده اند. الان با این همه امکانات چند رسانه ای بستری درست کنند افراد مطلع بدون آنکه نگران تبعات باشند حتی بصورت ناشناس اطلاع رسانی کنند و مدارک را بفرستند. متاسفانه نه وزارت اطلاعات نه قوه قضائیه و نه سایرین بستر سهلی برای اطلاع رسانی ایجاد نکرده اند.
ناشناس۱۵۲۶۴۹۴۰۸:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
دیگه سوت جواب نمیده فساد آنقدر گسترده شده که شیپور زدن هم نمیتواند مشکلی را حل کند
ناشناس۱۵۲۶۴۹۸۰۸:۳۹:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲۸
این سوت رو کی باید بزنه ؟! طرف ۲۰ سال معاون اجرایی بوده دزدیده ، برده ، خورده و چاپیده !
ناشناس۱۵۲۶۵۰۷۰۸:۵۲:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
سلام هم چیز را همگان دانند.
محمد معظمی۱۵۲۶۵۰۹۰۸:۵۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۸
حقیقت این است در حکومت حضرت علی هم وقتی فلان حاکم هشتاد هزار دینار خانه ای خریده و با ثروتمندان هم غذا شده ایشان را برکنار کردنداین یعنی عدالت
ناشناس۱۵۲۶۵۴۹۰۹:۲۲:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۸
حسنش بگفتی عیبش را هم بگو. چه تضمینی برای حمایت و عدم تعقیب سوت زن بعنوان افترا و یا تشویش اذهان در نظر گرفته شده؟
سید۱۵۲۶۷۹۱۱۱:۵۷:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۸
تا حالا شده از خودتون بپرسین چرا این سیستم گزینش عقیدتی نظام جمهوری اسلامی در جلوگیری از فساد موفق نبوده که هیچ،‌ کاملا هم ناموفق بوده و فقط حجم عظیمی از ریا و دروغ تولید کرده است؟؟؟؟؟؟؟
علی۱۵۲۶۸۰۱۱۲:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۸
گر قرار است که مست گیرند در شهر هر انچه هست گیرند .... اگر ذره ایی اعتقاد به برخورد با فساد وجود داشت الان اوضاع خیلی بهتر بود...
آزاده۱۵۲۶۸۷۱۱۲:۵۶:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
خیلی ساده هستش بسیاری از کارمندان مال و مسکنی که دارن بنام زن و فرزندشون میکنن بعد بازم از امکانات دوایر دولتی استفاده میکنن بعد از بازنشستگی جای خودشون فرزندشون رو میارن سر کار فساد و سوت زنی از این واضح تر
ناشناس۱۵۲۶۹۶۴۱۳:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۸
من در دانشکده محل کار خودم بارها بدلیل دزدی و فساد و اختلاس رئیس دانشکده و معاونین ش سوت زدم ولی آخرش مجبورم کردن خودم از آنجا برم تا مشکل حل بشه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین