نظرات برگزیده مخاطبین الف: برنامه همکاری با چین هم در راستای تعامل با دنیاست/ قانون حجاب برای اجرا نشدن وضع شده است/ اگر دو خودروساز بزرگ کاملا خصوصی شوند بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود

گروه سیاسی الف،   3990425084 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: برنامه همکاری با چین هم در راستای تعامل با دنیاست/ قانون حجاب برای اجرا نشدن وضع شده است/ اگر دو خودروساز بزرگ کاملا خصوصی شوند بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود

یادداشتی با عنوان «با نارضایتی عمومی درباره حجاب چه باید کرد؟» در الف منتشر شد که برخی از نظرات مخاطبین درباره این یادداشت را می‌خوانید:

*راهکار تغییر قانونی که از اول اشتباه بوده چیه ؟؟

*(پاسخ به کامنت بالا) قانون اشتباهی نبوده بزرگوار! اولا که قانونی بوده بر مبنای حکم خدا. دوما قانون در مورد پوشش (له یا علیه) در برخی جاهای دیگه دنیا هست مثل اتریش، بلژیک، آلمان، فرانسه، کانادا (ایالت کبک) و ... به اضافه آیین نامه های پوشش بسیاری از دانشگاه های جهان و ... یعنی این جاهایی که گفتم معتقدند حجاب و پوشش قابل قانون گذاری است و دلبخواهی هر فرد نیست. سوما قانون پوشش مبنای فلسفی داره همونطور که ماسک زدن من و شما فقط به خودمون مربوط نیست پوشش من و شما هم چون اثر اجتماعی داره فقط به خودمون مربوط نیست! چهارما دلیل اینکه کسی به اجباری بودن ماسک خیلی حساسیت نداره به خاطر اینه که فکر نمیکنن ضرری داشته باشه بدپوششی و همچنین هجمه رسانه ها هم در افکار این قشر بسیار موثره

*ما فقط باید راجع به پوشش قانون داشته باشیم؟ نباید راجع به گرونی و تورم قانون داشته باشیم که بخواد اجرا بشه؟ آقایون همه کاره، نباید پاسخگوی مردم باشن. باید تا روز آخر باشن در پست و مقام؟!!

*یعنی الان قانون حجاب داره اجرا میشه مثلا؟!

*در رابطه با حجاب اجباری همه پرسی برگزار شود.

*(پاسخ به کامنت بالا)قانون حجاب منظور شماست؟ یعنی اگه مثلا یه عده ای شروع کردن از فردا بر علیه قوانین گمرکی تبلیغ کردند ما باید همه پرسی قانون گمرک برگزار کنیم؟ نباید بحث های تخصصی رو بسپاریم به آدم های متخصص اون رشته؟ مردم به قانون اساس و اساس نظام رای دادن و با انتخابات این رو تایید میکنن. حالا فکر نمیکنم لازم باشه برای قوانین تخصصی بیایم و همه پرسی بزاریم.

*قانون باید اجرا بشه. اگه قانون نارسایی داشته باشه باید اصلاح بشه اما نمیشه هم قانون داشت هم اجرا نکرد به دلیل این که عده ای یا حتی  اکثریتی از اون خوششون نمیاد!

*(پاسخ به کامنت بالا)ما قوانینی داریم برای اجرا نشدن و با این اوضاع حرمتی برای قانون نمونده. مثلا استفاده از فیلتر شکن جرمه ولی بابا بزرگ من هم داره! ماهواره داشتن جرمه ولی یه نگاه به در و پیکر شهر بکنید! حجاب هم همینطور

*تغییر قانون از چه طریقی باید انجام شود؟ قاعدتا مجلس ! خوب اگر کسی در انتخابات بگوید من در مجلس تلاش خواهم کرد حجاب اجباری را از قانون حذف کنم، ایا تایید صلاحیت می شود؟!

*در بسیاری از دانشگاه های دنیا و مراکز شغلی دنیا آیین نامه های پوششی وجود دارد. در کشورهای آلمان، بلژیک، اتریش، فرانسه، کانادا (ایالت کبک) قوانینی در حوزه پوشش وجود دارد. یعنی اینکه پوشش قابل قانون گذاری است و دلبخواهی هر فرد نیست اما مقدار و حد آن چقدر باشد؟ به نظر ما بهترین حد حداقل هایی است که خداوند معین کرده. نتایج منفی حدود دیگر یا بی قانونی در کشورهای دیگر کاملا قابل بررسی است. می توان به آمار جرایم جنسی، خیانت، طلاق و ... در برخی کشورها مراجعه کرد.

*ما با کمبود شجاعت در حاکمیت مواجه هستیم. گاهی قبول اشتباه و تغییر مسیر نیاز به شجاعت داره و یک مصداقش همین مساله حجاب هست. تجربه دیگر کشورها هم نشون میده حجاب اجباری ره به جایی نمیبره ولی متاسفانه سیاسی کردن حجاب و سعی در راضی نگه داشتن قشر طرفدار حکومت بدون در نظر گرفتن نظر اکثریت مردم اوضاع پیچیده امروزی را درست کرده.

*حکومت اسلامی اول چهره ی درست از خودش نشون بده، روحانیون حرف های مستدل و علمی در مورد حجاب بزن، بدون زورگویی تشویق به حجاب کنن. ضمنا، به جای اینکه به مردم گیر بدین، اول برید ببینید این همه لباس های عجیب غریب چطور به دست ملت میرسه.

*به نظرم انسان باید یا رومی روم باشه یا زنگی زنگ، نمیشه اسم مسلمون رو خودمون بذاریم بعد از گبری هم بدتر باشیم عامیانه عرض میکنم عزیزانی که با بدحجابی که شبیه فاجعه است تو جامعه حاضر میشن فکر میکنن اختیار خودشون رو دارن در حالیکه هرجوانی که از کنارشون رد میشه خدامیدونه چقدر باید با نفس خودش بجنگه چون تو این شرایط که شرایط ازدواج نیست جوونای ما بیچاره ان، یوسف پیامبر با یک زلیخا جنگیدو پیروز شد ولی جوون بیچاره ایرانی باید با روزی چندصدتا زلیخا روبرو بشه حالا چه جور با خودش کنار بیاد الله اعلم، التماس تفکر.

***

گزارشی با عنوان «چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟» در الف منتشر شد. تعدادی از نظرات کاربران الف درباره این یادداشت خواندنی است:

*فراموش نکرده ایم که کلا ترکیه درابتدای انقلاب یک کشورفقير و ورشکسته بود.اما برنامه ریزی و استفاده از فرصتها امروز این کشور را از جهت اقتصادی پیشرفته کرده.حمایت دولت از صنعت و کارآفرینی بجای تصدی گری بنگاه های تولیدی درکنار صنعت توریسم موجب این قدرت شده است.درحالیکه دوغول خودروساز ایران که در منطق بینظيرهستند بدليل عدم مدیریت صحیح و وابستگی به دولت درحال ورشکستگی هستند

*سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی بزرگ یعنی شرکت های اروپایی آمریکایی و ژاپنی و کره ای.. نکته اینجاست که پیش فرض این سرمایه گذاری روابط سیاسی مستحکم با این کشورها است. متاسفانه قطع روابط و مهمتر از آن روابط خصمانه با آمریکا، ترکیه را در شرایط مناسب تری برای جذب سرمایه گذاران نسبت به ایران قرار داده است.

*(پاسخ به کامنت بالا)چون توانش را ندارد در بیفتد و مجبور است از اینور به آنور معامله کند. در ضمن ربطی به تعامل با دنیا ندارد خصوصا کشوری مثل ایران چون همین الان شرکت های ایران دارد با شرکت های خارجی در مناقصات خارجی شرکت می کند و برنده می شود

*خودروسازی ما به کنار ؛ الان فرهنگ افتضاح رانندگی باعث خروج میلیارد ها دلار ارز از کشور و تصادفات سنگین و کشته و قطع عضو فراوان شود.

*شرکتهای خودرو سازی ترکیه با مشارکت خودروسازهای مطرح جهانی شکل گرفته است ولی شرکتهای خودرو سازهای ایرانی اهل مشارکت نبوده وبه تنها خوری علاقه دارند . البته باشرکتهای مانند پژو مشارکت دارند ولی مدلهایی را تولید میکنند که سالیان سال است که در فرانسه تولید نمیشود . گل سر سبد ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ است که زمانی درایران شروع به مونتاژ شد در فرانسه متوقف شد و۳۰۰۸ در خط تولید پژو قرار گرفت .

*خیلی ساده است خودرو سازی را 100 درصد بخش خصوصی داد. خودرو سازی که 6 برابر شرکت مشابه پرسنلی دارد که تقریبا تماما با پارتی استخدام شده اند، نتیجه ای جز خودروی بی کیفیت  ندارد

***

«ايران و چين و بوقچی های آن ور آبی !» عنوان یکی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*بزرگترین انتقادی که به این توافقات است اصلا مربوط به خود توافق نیست. فقط بزرگترین ایرادات این است که اول از همه اصلا در شرایطی که ایران و وضعیت سیاست خارجی و اقتصادی دارد این اشتباه محض است که بطرف قرار دادهای بلند مدت برویم. غیر ممکن است تنابنده ای از نوع بشر چه چینی و چه امریکایی و چه روسی و ترک و عرب و .... پیدا کنید که در این شرایط بخواهد قراردادی با ایران ببندد که اصلا فشار و مشکلات ایران را به عنوان برگ برنده به نفع خود در ان قرارداد نبیند! این طبیعت بشر است. و دومین انتقاد و ایراد همین سیاسی کردن یک قرارداد و سند اقتصادی وسیاسی که مربوط به اینده کشور است هست. موافقان فوری منتقدان را به البانی و ایران اینترناشنال و غربزدگی و .... حواله می دهند و طبیعی است که مخالفان و منتقدان هم بنا بر سابقه همان انتقادات را از موافقان داشته باشند و بگویند فلان و بهمان. ولی یک اصل را هرگز فراموش نکنید. کشورهای شرق اسیا غیر ممکن است که وارد قراردادی بشوند که برای انها منافع بسیار بالای اقتصادی نداشته باشد. این خصلت و طبیعت انهاست. اصلا بحث سو استفاده نیست. حتی اگر از یک دوره گرد چنین بخواهید خرید کنید متوجه می شوید که بالاترین سود مهمترین هدف است. این دنیای انهاست

*بصورت علنی مفاد این قرارداد را اعلام کنید تا همه بدونن قراره چه قراردادی امضا بشه 

*دقیقا به همین خاطر است که عده ای مخ را تعطیل و چشم در دهان آمریکایی ها دارند. البته اگر فرانسه بجای چین بود و توتال بجای شرکت های چینی، این جماعت نه تنها ایراد نمی گرفتند بلکه کف و سوت می زدند، چنانکه زدند و توتال آمد و غارت اطلاعات کرد و سرکارمان گذاشت و رفت و این جماعت جیک نزدند... چرا؟ چون موسیو فرانسوی بود...

*اخلاقی که نیست که هر کسی در این کشور با یک موضوع سیاسی مخالفت کرد می‌شود آن ور آبی؛ امپریالیسم و لیبرال! مفاد این قرارداد هنوز به صورت شفاف اعلام نشده و حتی نمایندگان مجلس هم از آن اظهار بی اطلاعی کرده اند‌. طبیعی است که وقتی در برخی سایت‌های خارجی بعضی از بندهای این قرارداد به صورت غیررسمی اعلام می‌کنند باعث انتقاد برخی از سیاستمداران شود.

*من نمیدونم چرا عده ای همش دم از ارتباط با کشورهای قدرتمند اقتصادی میزنن ولی به چین که میرسه میگن نه . مگه چین جزو ابرقدرت های اقتصادی نیست؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۶۱۳۵۱۷:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بدون شک راه حل ایران جذب سرمایه خارجی است اما چین با این سابقه منفی قابل اعتماد است؟ پا بدهد چین به راحتی ایران را فدا می کند.
ناشناس۱۵۲۶۱۵۰۱۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
اگه خصوصی سازیِ صنعت خودرو بدون آزاد شدن ورود خودروی خارجی و کم شدن تعرفه واردات باشه دیگه اسمش خصوصی سازی نیست. فاجعه ای بزرگتر رقم می خوره. یه سری دیگه نوکیسه سوپر پولدار خلق میشه.
dayani۱۵۲۶۱۷۷۱۸:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کنارگذاردن همه کشورها و همه تخم مرغها را توی سبد بیست و پنج ساله چین گذاشتند، با هیچ منطقی نمی خواند.
ناشناس۱۵۲۶۲۲۷۱۹:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چه جواب بی ربطی به سوال حجاب اجباری! اخه گمرک یه موضوع عمومیه حجاب و دین یه موضوع شخصیه که انتخابش با خود انسانه نه قانون اساسی و غیره... در ضمن موقع انتخابات ادم های بی حجاب زیادی به جمهوری اسلامی رای دادند چون قرار نبود به اعتقادات کسی توهین بشه یا در چیزهای شخصی اجبار باشه..
محمد معظمی۱۵۲۶۲۵۵۲۰:۴۶:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کسانی که حجاب واکنش می دهند چرا برای اپارتمان متری 120 میلیون تومان ، پراید نود میلیون تومانی ،دلار 25000 هزار تومانی ، بیکاری ملت ،فساد ،بورس حباب دار و هزاران مشکل سکوت می کنند
ناشناس۱۵۲۶۳۱۸۲۲:۵۰:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
الان که این دوخودروساز دولتی هستند ، احدالناسی حریفشون نمی شه ، وای به روزی که خصوصی هم بشوند. چه شود اون روز. یه مقدار ورود خودروهای خارجی حتی دست دوم رو آزاد کنند ، اون وقت خواهی دید ، کسی پراید رو 10 میلیون ، و پژو رو 15 میلیون هم نخواهد خرید ، حتی قسطی . انحصار پدر مردم رو در آورد.
ناشناس۱۵۲۶۳۲۴۲۳:۰۹:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
واقعا حمایت از خودروسازان وعدم اجازه خصوصی سازی خودوسازان مردم را در روراسی با ملت به شک انداخته چرا باید از صنعتی حمایت شود که هیچ رحمی به ملت نمی کند وبالاترین نارضایتی را در مملکت از طرف مردم دارد
ناشناس۱۵۲۶۳۴۳۲۳:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چین یک قدرت جهانی است اما تمام جهان نیست و تعامل انحصاری با یک قدرت پیامد ها و محدویتهای خود را دارد مخصوصا چنانچه در بازده زمانی طولانی باشد
ناشناس۱۵۲۶۳۴۸۲۳:۴۶:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
ایران با هر کشوری چه کشورهای غربی وچه باگشورهای شرقی هر قراردادی که میبندد اولا باید در مجلس علنی تصویب شود وبعد بند وبند آن به سمع نظر مردم برسانند.در هیچ موردی نباید پنهان کاری شود. چون مردم ایران در طول سالها از قرادادهای پنهان خیلی متضرر شدند
ناشناس۱۵۲۶۴۱۵۰۶:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
احسنت: من نمیدونم چرا عده ای همش دم از ارتباط با کشورهای قدرتمند اقتصادی میزنن ولی به چین که میرسه میگن نه .
فرهاد۱۵۲۶۴۴۴۰۷:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۸
خوبه ،باید سعی بشود در عمل با همه کشورها ارتباط دوستانه برقرار شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین