وام ودیعه مسکن نصیب کدام مستاجران می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3990425072

مدت هاست که موضوع پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران سر زبان مسئولان این حوزه است و این سوال بین مستاجران مطرح می‌شود که گیرنده این وام مستاجر است یا مالک و اصلا کدام مستاجران مشمول دریافت هستند.

وام ودیعه مسکن نصیب کدام مستاجران می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: این روزها بازار مسکن به ویژه بازار اجاره دچار التهاب و هیجان بیش از حد شده به طوری که به گفته بسیاری از مستاجران این بازار همانند بازار خرید و فروش هر روز شاهد افزایش و رشد قیمت شده و این خود زمینه ساز ایجاد نگرانی برای بسیاری از مردم به ویژه مستاجران شده است.

از سوی دیگر ارائه ایده های مختلفی که برای کنترل این بازار داده شده باعث شده که مالکان از این وعده و وعیدها سوء استفاده کنند و این خود باعث افزایش بیش از حد نرخ‌های اجاره شود.

هم اکنون در بسیاری از شهرها و مناطق تهران هنوز مالکان و یا مشاوران املاک موارد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت نمی کنند که این اقدام زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیار زیادی شده است.

گفتنی است در چند ماه گذشته همزمان با افزایش چشمگیر قیمت های اجاره و اعتراض بسیاری از مستاجران و متقاضیان مسکن، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیماتی برای کنترل التهاب و کاهش قیمت و جلوگیری از افزایش چشمگیر اجاره گرفت.

مصوبات بازار اجاره اجرایی نمی شود!

یکی از این مصوبات تعیین سقف قیمتی برای افزایش اجاره بود به طوری که برای شهر تهران تا ۲۵ درصد برای سایر شهرها تا ۲۰ درصد و برای شهرهای کوچک ۱۵ درصد بود البته این مصوبه باعث شد که بسیاری از مالکان سوء استفاده کنند چرا که پیش از این مصوبه قیمتهای اجاره را ۱۰ درصد افزایش داده بودند و پس از این مصوبه نرخ های اجاره را به بیش از ۲۵ درصد افزایش دادند، البته این جلسه مصوبات دیگری هم برای بازار اجاره داشت به طوری که باید تمامی قراردادهای مربوط به اجاره دارای کد رهگیری باشد و مالکان حق بیرون کردن مستاجران را ندارند و این مصوبه تا ۳ ماه پس از تعیین اعلام وضعیت سفید توسط وزارت راه و شهرسازی قدرت اجرایی دارد.

جزئیات جدید از وام ودیعه مسکن برای مستاجران

یکی دیگر از مصوبات این جلسه در رابطه با بازار مسکن و پرداخت وام ودیعه مسکن بوده به طوری که در آن جلسه به متقاضیان و مستاجران تسهیلاتی در قالب ودیعه مسکن به مالکان پرداخت می‌شود و به گفته اسلامی وزیر راه وشهرسازی مستاجران نگرانی در رابطه با بازپرداخت آن نداشته باشند و اجرای چنین مواردی تا حدودی می تواند بازار اجاره را به سمت آرامش هدایت کند.

براساس این گزارش هنوز در بسیاری از مناطق از جمله تهران شاهد افزایش چشمگیر نرخ های اجاره هستیم این در حالی است که مشاوران املاک و یا دلالان سعی می کنند با اقداماتی این مصوبات را دور بزنند و در این بین تنها مستاجران هستند که هر سال چوب افزایش قیمت را می خورند.

از طرف دیگر بازار خرید و فروش مسکن هم دست کمی از بازار اجاره ندارد و ما شاهد آن هستیم که لحظه به لحظه و روز به روز بر قیمت خانه ها افزوده می شود و متقاضیان و یا خریداران مسکن که در سال‌های گذشته ذره ای امید برای خرید مسکن داشتند در این شرایط امیدشان هر روز کم رنگ تر می شود و در این روز ها با افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت‌ها امیدشان به صورت کامل از بین رفته است.

بر اساس این گزارش دولت طرح هایی را برای بهبود وضعیت بازار مسکن اعلام و ارائه کرده است که یکی از این طرح ها اقدام ملی مسکن بوده که این طرح تا کنون تنها به مرحله ثبت نام و پالایش متقاضیان رسیده و هنوز در بسیاری از شهرها کلنگ اجرایی و یا ساخت آن خورده نشده است البته از مهم‌ترین طرح‌هایی که برای کنترل التهاب بازار مسکن توسط دولت و مجلس این روزها مطرح شده طرح اخذ مالیات از خانه های خالی است که هنوز بعد از گذشت چندین سال به مرحله اجرایی نرسیده اما به نظر می رسد که امسال با ورود نمایندگان جدید به مجلس و تصویب دو فوریتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی این طرح به مرحله اجرایی برسد.

کار وزارت راه و شهرسازی برای خانه های خالی تمام شد

چندی پیش وزیر راه و شهرسازی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی اعلام کرده بود که وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و مستغلات را با وجود آنکه اجرایی کردن آن بسیار دشوار بوده و دستگاه‌های مختلف باید همکاری‌های لازم را با ما انجام می‌دادند توانستیم به مرحله عملیاتی برسانیم و هم اکنون این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و باید هر چه سریعتر سازمان امور مالیاتی خانه های خالی را شناسایی قبض و برگه مالیاتی برای آنها صادر کند‌.

او ادامه داد: با اجرای این طرح و دریافت دو برابری مالیات مالکان این واحدها مجبور خواهند شد که این واحدها را هر چه سریعتر برای اجاره به بازار مسکن عرضه و یا آنها را به فروش برسانند.

بر اساس این گزارش بازار مسکن در این شرایط همزمان با ایجاد نوسانات در بازارهای موازی از جمله ارز و سکه دچار افزایش قیمت بسیار شدیدی شده که این خود زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی برای مستأجران شده است.

در همین رابطه یکی از مستاجران منطقه خوش تهران با بیان اینکه بازار اجاره در این منطقه در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از ۸۰ درصدی داشته است گفت: در این بازار بسیاری از مالکان هوای مستاجران را دارند اما بسیاری از آنها اجاره را بیش از مصوبه ستاد ملی کرونا تنها ۱۰ درصد افزایش داده بودند اما بعد از این مصوبه اجاره را به ۲۵ درصد افزایش دادند.

او ادامه داد: مستاجران هرچقدر اصرار می کنند که بازار و یا حتی اجاره را کاهش دهند مالکان قبول نمی کنند.

چشم و هم چشمی در بازار مسکن هم دیده می شود

موسوی یکی از مشاوران املاک در شرق تهران با بیان اینکه بسیاری از مالکان با چشم هم چشمی  سعی می‌کنند این بازار را نابسامان کنند گفت: در بازار اجاره چشم هم چشمی وجود دارد به طوری که اگر یک مالکی واحد ۷۰ متری خود را ۳۰۰ میلیون تومان اجاره داده باشد مالک دیگر سعی می کند واحد خود را به ۳۵۰ میلیون تومان رهن بدهد.

او ادامه داد: این در حالی است که بازار روز به روز به سمت التهاب کشیده می شود.

این مشاور املاک اظهار کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا بیشتر شبیه مسکن است و اثر چندانی در بازار اجاره و یا خرید و فروش مسکن ندارد و باید سعی کنیم بازار را به صورت ریشه ای کنترل کنیم.

حسینی یکی دیگر از مستاجران در جنوب با اشاره به اینکه وضعیت بازار اجاره بسیار نا به سامان شده است افزود: دولت باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای کنترل بازار اجاره را انجام دهد چراکه وضعیت این بازار هر روز نابه سامان تر می شود.

او گفت: مالکان هیچ انصافی ندارند چراکه امسال ما شاهد ان هستیم که نرخ های اجاره بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است.

قیمت مسکن در بازار با طرح های فعلی فروکش نمی کند

در همین رابطه مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اجرای طرح هایی برای مستاجران توسط دولت در قالب پرداخت تسهیلات و یا تعیین سقف و کف قیمتی تنها مسکنی برای این حوزه است گفت: راهکار اصلی برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن اینها نیست و باید سعی کنیم صنعت اجاره‌داری را و صنعت ساختمان سازی را از حالت سنتی به سمت صنعتی سازی هدایت کنیم.

او با اشاره به اینکه دولت باید طرح مسکن استیجاری را در ایران همانند کشورهای دیگر مانند ترکیه به مرحله اجرایی و عملیاتی برساند ادامه داد: در بسیاری از کشورها هر ۱۵ روز یکبار شاهد ساخت برج های جدید هستیم بنابراین در کشور ایران هم باید این طرح ها به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

او توضیح داد: در کشور ترکیه دولت با همکاری شهرداری ها اقدام به ساخت واحدهایی برای مستاجران و یا تازه عروس دامادها کرده تا از طریق این طرح ها بتوان بازار مسکن به ویژه اجاره را کنترل کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه برای کنترل بازار مسکن به ویژه بازار اجاره باید همه نیروها و دستگاه ها همکاری های لازم را انجام دهند افزود: هم اکنون شاهد آن هستیم که در این بخش همکاری های لازم دیده نمی شود.

رییس اتحادیه مشاوران با بیان اینکه در این بازار انسجام لازم جهت همکاری در این بخش ها دیده نمی شود افزود: مصوبه تا سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در استان تهران تنها مربوط به اجاره است و مالکان حق ندارند این ۲۵ درصد را برای ودیعه افزایش دهند .

خسروی اشاره به اینکه باید اقتصاد کشور را در این حوزه تقویت کنیم گفت: مشاوران املاک در حوزه افزایش قیمت هیچ نقشی ندارند و در این زمینه باید تمامی دستگاه ها همکاری های لازم را انجام دهند.

گفتنی است دولت هرچه سریعتر باید نظارت خود را بر بازار اجاره افزایش دهند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این بازار با وجود دلالان و سوداگران به سمت نابه سامانی حرکت می کند و ابن نگرانی را روز به روز بیشتر می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین