به خاطر یک مشت دلار! ؛ این نبود آنچه می خواستیم...

علي اباذري،   3990425045 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
به خاطر یک مشت دلار! ؛ این نبود آنچه می خواستیم...

 چندی قبل فیلمی از هجوم مردم در یک مجتمع در فضای مجازی منتشر شد که توضیح زیادی ندارد و دقیقا معلوم نیست در چه زمانی و متعلق به کدام شهر است اما از صحبت های درون فیلم مشخص است که این جمعیت برای خرید دلار چنین سراسیمه و شتابان درحال دویدن و بعضا زمین خوردن هستند! 

 در این مواقع معمولا صاحبان تحلیل اقتصادی از دلایل اقتصادی چنین رفتارهایی سخن می‌گویند و با توجه به افزایش قیمت دلار و نبودن بازار دیگری برای سرمایه گذاری یا دستکم موضوع حفظ ارزش پول  ( به دلیل افزایش بی سابقه تورم ) چنین نتیجه می‌گیرند که این رفتارها، یعنی سرمایه گذاری در ارز (مانند سکه و مسکن) «عقلانی» است چون سودآور است. این عقلانیت دقیقا همان چیزی است که علم اقتصاد رایج  بر آن تکیه می کند و تمامی احکام و گزاره های خود را بر این پیشفرض بنا می‌کند، چرا که بنابراین پیشفرض انسان‌ها در هر شرایطی و در هر فرهنگی و با هر تربیت و نظام ارزشی فقط به دنبال سود و منفعت فردی خود هستند و به چیزی غیر از آن نمی اندیشند. «دیگری» هم فقط وسیله ای است در خدمت اهداف «خود».  بنابراین از هر فرصتی که منتهی به این هدف شود استفاده و استقبال خواهند کرد. نظم اجتماعی از نظر آنها باید با در نظر گرفتن این واقعیت محقق شود و از آنجا که در صورت نبودن قوه قهریه ای که از تجاوز این افراد سودجو به یکدیگر جلوگیری کند هرج و مرج به وجود می آید بنابراین حکومت‌ها صرفا باید به عنوان تامین کننده نظم و البته محافظ حقوق مالکیت افراد و تضمین کننده قراردادهای آنان عمل کنند.

 این نوع حکومت هیچ داعیه‌ای درباره تعلیم و ترویج ارزش هایی خاص – نه دینی و نه غیر دینی- ندارد. ارزش های پایه انسانی نظیر صداقت و دزدی نکردن و ... نیز اموری هستند که وظیفه انتقال و تعمیق آنها در خانواده است نه حکومت.  انسان ها با هر ارزش خاصی در میدان های اجتماعی صرفا به عنوان کسانی که تعقیب کننده اهداف و منافع شخصی مادی خود هستند با هم رقابت می کنند و حکومت ها هم فقط از طریق قانونگذاری و تنظیم صوری مناسبات میان آنها از عادلانه بودن این رقابت مواظبت می کنند. 

این خلاصه الگوی لیبرال در نظم اجتماعی و سیاسی است.

با این حال کم نبوده اند کسانی که در طول تاریخ اندیشه اقتصادی این نگاه به انسان را نادرست یا دستکم ناقص ارزیابی کرده اند. از نظر آنان انسان‌ها در طبیعت خود به همان اندازه که منفعت جو و خودخواه هستند به همان اندازه نیز دیگری خواه و خیرخواه هستند و به همان اندازه که به مادیات می اندیشند به ارزش ها هم توجه دارند و اساسا بدون ارزش های فرهنگی قراردادهای اقتصادی نیز پشتوانه ای نخواهند داشت و نه فقط ضمانت اجرایی ندارند بلکه اساسا قابل درک نیستند. بنابراین اینکه چگونه نظم اجتماعی و چگونه جامعه ای داشته باشیم بسته به ترتیبات نهادی، ترجیحات ارزشی و تصمیم‌های سیاستگذاران یک جامعه ( همان نظم دهندگان و اداره کنندگان سیاسی) است که کدام یک از این ها در مناسبات آن جامعه بال و پر بگیرد.

از نظر این اندیشمندان میان خودخواهی و دیگر خواهی تناقضی در کار نیست چرا که خواسته های «خود» آدمی نیز جز با زیستن در کنار «دیگری» تامین نمی شود. الگوی رابطه اجتماعی در این نوع نظم اجتماعی جایگزین ، بر خلاف نظم اجتماعی لیبرال محدود به الگوی «بازار» نیست که در آن من فقط تا وقتی به شما خدمت می‌کنم که شما هم به من خدمت کنید و اگر از قبل این باور را درباره شما نداشته باشم که خدمت من را پاسخ می‌دهید هیچگاه خدمتی به شما نخواهم کرد. بر خلاف باور عموم چنین الگویی بر اساس «ایثار» یک طرفه نیز استوار نیست چرا که رابطه اجتماعی امری دوسویه است و اساسا قوام یک جامعه صرفا با یکسویگی ممکن نیست. 

 از نظر منتقدان ِ نظم اجتماعی لیبرال نیز رابطه اجتماعی- در یک نظم جایگزین- همانند رابطه اجتماعی در نظم لیبرال بر «داده» و «ستانده» و «‌مبادله» استوار است و حتی بخشی از این رابطه قابل توضیح با الگوی بازار ( یعنی همان الگوی مقدس نظم لیبرال) است. اما در این مبادله، «خود» از همان ابتدا «دیگری» را هم در نظر می‌گیرد. و از آن هم مهم تر بر خلاف نظم لیبرال، « بازار» تمامی ساحت های زندگی اجتماعی را اشغال نکرده است. برای جلوگیری از اشغال سایر ابعاد زندگی انسانی که سعادت انسانی به آنها وابسته است حکومت‌ها باید بر خلاف بی طرفی و بی اعتنایی حکومت های لیبرال با تصوری از یک «خیر» یا «ارزش خاص فرهنگی» نهادهای جامعه را چنان سامان بدهند که این امر اتفاق بیفتد و غیر از «حکومت» نیز نهاد دیگری توانایی برقراری این ترتیبات نهادی فراگیر را در جامعه ندارد و نباید این وظیفه را مثلا برعهده خانواده گذاشت. حکومت باید در این امور فعال و مداخله گر باشد. 

اخلاف فکری عمیقی در طول تاریخ مدرن در این زمینه وجود دارد و کسی غیر از مدافعان نظم لیبرال مدعی نیست که مشکل اجتماعات بشری را حل کرده باشد ! اما یک چیز امروز کاملا مسلم شده و آن اینکه نظم اجتماعی لیبرال نه فقط ناکارآمد است و حتی به قیمت نابودی طبیعت و محیط زیست انسانی منجر شده بلکه اساسا ناقص است و تناسبی با تمامیت ابعاد وجود انسانی ندارد.  

این مقدمه طولانی برای آن بود که بگوییم انقلاب اسلامی ایران در ۴۰ سال پیش با تصوری متفاوت از نظم اجتماعی لیبرال و حتی به تعبیری متفاوت از کلیت نظم اجتماعی مدرن (چه لیبرال و چه غیر لیبرال) شکل گرفت.  اما متاسفانه در تولید نظم اجتماعی مطلوب و مورد ادعای خود جز در مقطع دفاع مقدس و در دهه ٦٠ چنانکه باید توانمند ظاهر نشد و بلکه در مقاطعی چیزی جز همان نظم اجتماعی لیبرال را بازتولید نکرد. 

درباره دلایل این امر به موارد متعددی می توان اشاره کرد. اما آنچه ضرورت دارد تغییر مسیر طی شده در سال های پس از جنگ است. در این سال ها آنچه در سیاستگذاری های اقتصادی و اجتماعی شاهد بوده ایم در مجموع به چیزی غیر از تحقق آرمان ها و شعارهای مطرح در انقلاب منتهی شده است. بنابراین نباید در مواجهه با رفتارهای اجتماعی از نوعی که در ویدیوی یاد شده دیده ایم بلافاصله و صرفا به نقد رفتار مردم اولویت بدهیم. این وظیفه سیاستگذاران و اداره کنندگان جامعه است که در مدیریت جامعه چنان عمل کنند که حتی در دوران های سختی و دشواری نظیر سال های تحریمی اخیر مردم با مشاهده حاکمیت ارزش های پایه در رفتار و گفتار و زندگی حاکمان و مبنا قرار گرفتن آن در اداره امور، آرامش روانی شان به هم نریزد و عزت و کرامتشان چنین خدشه دار نشود. 

نسل قدیم تر به خوبی به یاد دارد که در دوران جنگ که کشور از بنیه اقتصادی محکمی نیز در قیاس با امروز برخوردار نبود به دلیل غلبه ارزش های غیر مادی در جامعه و در تصمیم سازی ها، کمتر شاهد بی تابی عمومی درقبال کم و کاستی ها بوده ایم و مردم علیرغم کمبودها در مجموع آسوده خاطرتر از امروز زندگی می کردند. اما رفته رفته هم در نوع تصمیم سازی‌های مسوولان و هم به دنبال آن در رفتار مردم تغییرات عمیقی پدیدار شد که امروز شاهد نشانه های آن در مواقع مختلف هستیم. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۴۱۱۰۰۰:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
وضعیت امروز اقتصاد و مشلات عدیده ای که مردم ایران با آن درگیر هستند نشان می دهد که از زمان انقلاب تا کنون نه دولت ونه مجلس ۵ سانتی متر جلوتر از خودشان را نمی دیدند وهر مشکلی که پیش می آید از قبل پیش بینی لازم انجام نمی شد . حالا که بیش از ۴۱ سال از انقلاب گذشته مجلس یازدهم حدود ۱۸۰ نماینده تازه کار دارد که مردم ایران انتظار معجزه از آنها دارد . اگر افراد سیاسی کار سیاسی می کردند و افراد صنعتی واقتصادی کار اقتصادی می کردند شاید وضع ایران از حال امروزش بهتر بود .
ناشناس۱۵۲۴۱۶۹۰۱:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۶
اکثر مردم بسیار بیشتر از آنچه نیاز دارند،ثروت اندوزی می کنند و شاید گمان دارند که عمر جاودان دارند!!!
ناشناس۱۵۲۵۷۹۱۱۰:۲۰:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
تنها راه نجات توافق با دنیا به خصوص آمریکاس
ناشناس۱۵۲۴۱۷۴۰۱:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۲۶
این مجلس همون مجلس هشتم و هفتم است هیچ فرقی ندارد
ناشناس۱۵۲۴۲۵۷۰۸:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
مجلس دهم بیشتر وقت خود را در قضیه ورود زنان به ورزشگاه ها تلف کرد و منافع ملی و تامین معیشت مردم را پیگیری نکرد.
ناشناس۱۵۲۴۳۰۲۰۹:۲۱:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت کالاها رو تصویب کرد که خیلی به نفع مردم شد.
ناشناس۱۵۲۴۷۲۰۱۲:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
اره بنزین رو اینقدر گرون نکردن که یک دفه شد 3000 تومن !!
ناشناس۱۵۲۵۰۸۰۱۵:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
روحانی بنزین 400 تومانی رو یکدفعه کرد 3000 تومان .
ناشناس۱۵۲۶۲۱۷۱۹:۳۵:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
۳تومن شدن سال ۹۸ از بی‌عرضگی عده‌ای مثلا مسئوله
ناشناس۱۵۲۴۸۴۹۱۳:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
اقتصاد دستوری نیست
ناشناس۱۵۲۵۴۴۴۲۰:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
فقط تصویب کرد!!!ولی درعمل تثبیت قیمتی درکارنبود!!!؟؟؟
ناشناس۱۵۲۴۲۲۴۰۷:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
البته آنجا که پای منافع شخصی و خانوادگی شان در میان باشد تا هزاران کیلومتر آنطرف تر را هم می بینند آخرین نمونه هایش که این روزها آشکار شده است ( طبری ، نیاز آدزی ، ........ ) .
آریابان۱۵۲۴۵۳۸۱۱:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
در یک آسیب شناسی حتی سطحی بخوبی آشکار میشه که علت عمده همه ی این بحران عمیق اقتصادی پیش و بیش از هر چیز ناشی از یک آفت و ویروس مهلک میباشد : رانت-سالاری  !!!!!!!
ناشناس۱۵۲۴۱۲۹۰۰:۴۲:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
تنها راه نجات اقتصاد کشور ملی کردن تمامی ثروا ها و دارارایی ها و ابطال تمامی مالکیت ها می باشد و از طرفی فراهم اوردن یک زندگی مطلوب و متعادل برای همه جامعه تحت عنوان تامین اجتماعی و پس از آن هر کس خ است به ثروت بیشتر برسد تنها از طریق کار و سعی تلاش امکان پذیر باشد ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۱۵۲۴۲۹۰۰۹:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
بگو حکومت کومونیستی شوروی سابق و تمام.
محمد قاسمی۱۵۲۴۵۸۱۱۱:۱۸:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۶
خود شوروی و چین هم این رو قبول ندارن از برخی انسان ها تعجب میکنم
ناشناس۱۵۲۴۶۴۹۱۲:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
اولا که لطفا درست بنویس کمونیست کومونیسم غلطه دوما شما اصلامیدونی کمونیسم چیه؟
ناشناس۱۵۲۵۰۰۶۱۵:۰۶:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
به ایه قران مبتنی بر کار و تلاش توجه نفرمودید در مورد کمونیست هم اطلاعی ندارید و الا کومونیست نمی نوشتید اقتصاد اسلامی بر پایه مالکیت مشروع استوار است و از تکاثر و ثروت اندوزی بخصوص از راه های نامشروع و پایمال کردن حقوق دیگران بری می باشد
ناشناس۱۵۲۵۳۲۶۱۹:۰۶:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
فقد یک مشگل هست! هرکس از ظن خود اسلام را می انگارد!
منجی۱۵۲۶۳۵۹۰۰:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
بعد از 41 سال هنوز اقتصاد اسلامی عملی نشده ؟ ؟ ؟ پس چند سال نیاز هست؟
ناشناس۱۵۲۷۵۶۷۲۳:۴۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۸
این روش خیلی بد است ولی از این ولنگ و واری و هردمبیلی بمراتب بهتر است.
ناشناس۱۵۲۴۳۸۸۱۰:۱۱:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
ازیکطرف میگویید ملی کردن منابع وثروت واز طرف دیگر میگویید ثروتمند شدن با کار وتلاش. این گفته شما یعنی تناقض
ناشناس۱۵۲۴۹۹۳۱۵:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۶
عرض سلام ادب و احترام دوست گرامی ثروتی که از راه کار و تلاش بدست بیاید به همراهش سازندگی و تولید و ابادانی و اشتغال همراه داشته و نه الان که اکثریت قریب به اتفاق بیش 99.999درصد ثروت های کلان حاصل تلاطمات اقتصادی که ناشی از خالی شدن جیب اکثریت جامعه بوده . یا از راه رانت رشوه قاچاق و سو استفاده از قدرت و منابع ملی و ثروت های باد اورده ناشی از تورم ارز و طلا و بورس کاذب وووووو لذا ثروتی مشروع و سازنده است که برپایه ایه ان لیس للانسان الا ما سعی باشد با تشکر از توجه جنابعالی
ناشناس۱۵۲۴۱۳۰۰۰:۴۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
به اصل بحث کار ندارم و نمیخوام قضاوت کنم. منتها از نظر آماری، نهایتا چندصد نفر خریدار ارز نمی‌تواند شاخص مناسبی برای تطبیق به بیش از 80میلیون نفر باشد.
ناشناس۱۵۲۵۵۳۸۲۲:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۶
و علاوه بر این موارد عکس این هم زیاد بوده مثلا هزاران نفری که در همین ایام عید امسال که اوج کرونا بود ده ها هزار بسته معیشتی آماده کردن و حتی اونهایی که امکانش رو داشتن ماسک رایگان تولید کردن!
ناشناس۱۵۲۴۱۴۱۰۰:۵۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۶
بهتر است این را بگویی که اقایان در ان چند سال مخالف لیبرال بودن و حتی اجازه نمی دادن دلار با تورم وافزایش حقوق ها و افزایش قیمت ها بالا برود و ان را سرکوب شدید می کردن ولی یهویی از این رو به ان رو شدن و لیبرال خالص را دنبال کردن و گفتند بگذار بازار به هر طرف که میخواهد برود و ما نظاره گر ان ها خواهیم بود و الان هم دوباره همین کار را می کنند حتی لیبرال ترین دولت ها غربی هم چندین دهه است دست از تفکرات لیبرالی خالص برداشتند
ناشناس۱۵۲۷۵۷۷۲۳:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۸
اینی که مشاهده میکنیم دزدی از جیب مردم است بنفع قدرتمندان جامعه
محسن۱۵۲۴۱۴۲۰۱:۰۰:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
مطلبتون مورد پسندم بود و جالب مخصوصا نتیجه گیری آخر متن که حرف دل من هم بود اما یه نکته به ساختار و تبلیغات سایت الف نگاه کنید چقدر لیبرالیزم موج می زند چقدر ارزشها و اخلاق؟ تبلیغ سریال ترکی، تبلیغ کنکور با چهره آرایش کرده و موهای بیرون ریخته یک زن خلاف شرع مقدس،
ناشناس۱۵۲۴۱۴۴۰۱:۰۵:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
یادم نمی رود در سال 97 که قیمت ها نجومی بالا می رفت اقای جهانگیری فرمودن ما بین بازار ازاد و بازار کنترلی گیر افتادیم که به کدام یک از ان عمل کنیم یعنی از اقتصاد این را فهمیدن این ها که یا باید ازاد ازاد باشد یا کنترلی وخنده دار هم این است که حد وسط قائل نیستند که باید تعدلی بین این دو برقرار کنند
ناشناس۱۵۲۴۲۶۱۰۸:۱۳:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
کم سوادی اسحاق جهانگیری در توزیع ارز 4200 تومانی مشخص شد.
ناشناس۱۵۲۴۵۷۸۱۱:۱۶:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۲۶
برو سخنان سیف را بخون که 4200 مختص اقای روحانی بود و جهانگیری فقط اعلام کرد
ناشناس۱۵۲۴۶۵۷۱۲:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
شماها ساهد اید که فکر میکنید یک شخص مثل اسحاق گفته ارز 4200 باشد! این یک برنامه کلی و سنارویی است که قدم به قدم ابلاغ و اجرا شده است. کل وقایع از سال 89 تا الان را مرور کنید. این برنامه، طرح تحول اقتصادی است که به مردم به عنوان هدفمندی یارانه ها معرفی شده و هیچ وقت کلیات و جزییات آن برای افکار عمومی مطرح نشد و گرنه طبق سناریوی مشخصی همه چیز در حال اجرا و کاملا کنترل شده و مدیریت شده است. حتی شورشهای دی و آبان هم کنترل شده بود.
ناشناس۱۵۲۴۱۴۷۰۱:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
تا زمانی که صندوق بین المللی پول برای اقتصاد ایران نسخه میدهد و اقایان ان را عملی می کنند این ماجرا ادامه دار هست ولی این مجلس یک حرکتی زد و مالیات را شروع کرد که در اینده اگر به کل بازار های سوداگرانه سوق داده شود قطعا تورم تک رقمی و زیر 5 درصد خواهد رسید
حسن۱۵۲۴۱۴۸۰۱:۰۸:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۶
مشکل اینجاست که گویا نظام کشورداری ایران نه لیبراله نه غیرلیبرال.در اصل گویا از هر نظامی از جمله سوسیالیزم و لیبرال و دینی و دیکتاتوری و آزاد و سرمایه داری و ... بدترین قسمت ها رو گرفتن.
ناشناس۱۵۲۴۸۲۰۱۳:۱۴:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
لیبرال در غرب خیلی هم موفق بوده
ناشناس۱۵۲۴۱۶۲۰۱:۲۶:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
. تقاضای بازار سبب افزایش قیمت دلار نشده چون با فقر حاکم بر عموم مردم دیگر توانی برای خرید نمانده و قشر متوسط ( بخوانید فقیر) قطرات سرمایه ای که داشت را قبلا تبدیل کرده. این دولت است که به اختیار قیمت را بالا میبرد تا شاید از اندک تقاضای باقی مانده نهایت بهره را ببرد و قشر متوسط را ترقیب به فروش دلار کند. به نظر فعلا کسی ترقیب نشده.
علی۱۵۲۴۱۶۳۰۱:۲۷:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۶
باید قبول کنیم این نسل پرورش یافته انقلاب است کافیه بفهمیم یه جاهایی اشتباه کردیم و سیستم فعلی خطا داره ، یبارم شدم بشینیم سر مسائل ساختاری بدون جنگ‌ و حزب حرف بزنبم?
ابوذر۱۵۲۴۱۷۸۰۱:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲۶
الناس علی دین ملوکهم
عمران۱۵۲۴۲۰۷۰۴:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
وقتی پول ملی بی ارزش میشود مردم از حرص و طمع به دنبال دلار نمیدوند، برای نابود نشدن سرمایه شان و پساندازشان که حاصل کار و عمرشان است به دنبال جایگزین مستحکم میگردند، حالا دلار نباشد طلا، آن نباشد اجناس، مسکن، ماشین، هرچه که پول نقد نباشد کمتر ضرر دارد. ارزش پول ملی باید حفظ شود و نه اینکه مردم سرزنش بشوند که چرا به دنبال حفظ سرمایه خود میروند.
ناشناس۱۵۲۴۳۴۱۰۹:۴۶:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
90 درصد مردم دنبال خرید این چیزها نمی روند قربان
ناشناس۱۵۲۷۵۸۵۰۰:۰۰:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون فقیرند و پولی در بساط ندارن.
ناشناس۱۵۲۴۹۴۴۱۴:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
به قول یه بنده خدا ریال ایران تنها پولی که اگه خرجش کنی پس‌انداز کردی!!
نادان عصر۱۵۲۴۲۱۴۰۵:۴۰:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۶
والا کشور های غربی ولیبرال که شما گفتید خیلی هم اخلاقی تر و دارای نظام کارامد اقتصادی وقضایی وغیره هستند اگر یک از اختلاسها ودزدیها دران کشورها اتفاق بیفتد دولت و مجلس وقوه قضاییه انها باشدت برخورد میکنند ویا مطبوعات ازاد پدرشان را درمی اورند
سیفیاری۱۵۲۴۲۱۵۰۵:۴۰:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۶
متاسفانه دارایی های مردم از بین رفت آقاي همتی همیشه گفت که ارز نخرید که متضرر میشوید. کاش بحرفش گوش نمی دادم.
ناشناس۱۵۲۶۴۸۷۰۸:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
مثلأ رئیس جمهور گفته بود.
ناشناس۱۵۲۴۲۱۸۰۶:۲۷:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
البته قبل از سوزن زدن به مردم باید یک سوزن به مسئولین با تفکرات لیبرالی زد. این همان نتیجه اقتصاد سلیقه ای و نه آزاد آقایان هست...
ناشناس۱۵۲۷۵۸۷۰۰:۰۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۹
کاش تفکرات لیبرالی بود هیچ مکتبی جز مکتب رانت و آقازادگی در اقتصاد کلان کشور پیگیری نمیشود
ناشناس۱۵۲۴۲۵۰۰۷:۵۸:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
وقتی دولت یک کشور به ارز به چشم کالایی سود آور نگاه میکند و بدبختانه بصورت هدف دار سایرخروجیها مثلا سپرده های بانکی را بصورت کاملا عمدی بلااثر و بی فایده مینماید ، نقدینگی به این سمت می آید و دودش به چشم تمام افراد جامعه میرود.حالا باید دید این دولت محترم برای قیمت دلار تا چه میزان هدف گذاری کرده است و بالاخره چه مبلغی قانعش میکند. فقط خداکندسطح توقعش زیاد بالا نباشد چرا که کلا در آنصورت شرایط وخیمی برای کشور رقم میزند.
ناشناس۱۵۲۴۵۷۵۱۱:۱۶:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲۶
قطعا سطح توقع دولت از رشد دلار کمتر از سی هزار تومان نخواهد بود هر گاه دلاربه بالای سی هزار تومان رسید دولت نرخ آن را در همان رنج ثابت می کند
ناشناس۱۵۲۴۳۳۸۰۹:۴۴:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۶
بلاخره یا اسلامی یا لیبرالی ، یا مرغ یا شتر. مملکت ما می خواهد شترمرغ شود که نه تخم گذار اقتصادی است نه باربر مناسب.
محمد رضا۱۵۲۴۳۶۴۰۹:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۶
این رفتار در هیچ کشور دنیا از مدرن تا عقب افتاده و یا لیبرال دموکراسی تا سوسیالیستی و‌کمونیستی هم دیده نمی شود و به گفته امیرالمومنین التاس علی دین ملوکهم جامعه ما در همه زمینه ها بخصوص فرهنگی و اجتماعی سال‌های از جوامع دیگر عقب تر است. اینکه از بچه چند ساله تا پیرمرد و پیرزن هشتاد نود ساله فقط بفکر سود و منفعت مادی باشند واقعا جای تاسف است.
ناشناس۱۵۲۴۳۷۲۱۰:۰۲:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
وقتی خدمتگذاران ونمایندگان مردم بجای انجام وظایف خود دنبال منافع خود واطرافیانشون هستند صحبت از ارزشهای اخلاقی ،انسانی لطیفه گویی هست.
ناشناس۱۵۲۴۳۷۳۱۰:۰۴:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
بعضی ها فکر می کنند مردمی که به دنبال دلار هستند به فعالیت های سوداگرانه روی می آورند ،در صورتی که هدف مردم واقعا فعالیت سوداگرانه نیست بلکه هدف آنها حفظ ارزش پولشون هست وظیفه ای که طبق قانون بر عهده بانک مرکزی است که البته این بانک هم کوچکترین حرکتی برای انجام این هدف انجام نمی‌دهد به عنوان مثال وقتی شما به عنوان بانک مرکزی سود بانکی رو به یکباره 5درصد کاهش میدهی قطعا این پول از بانک حرکت خواهد کرد و البته قصدشان بورس بود ولی قطعا بعضی از مردم آگاه هستند و به هیچ عنوان وارد بازار بورس علیرغم تبلیغات سنگین مختلف نمی‌شوند و در نتیجه برای حفظ ارزش پولشان تبدیل به طلا و سکه و ارز می کنند و همه اینها در صورتی است که سودی گریبانگیر آنها نیست شاید از لحاظ عددی بزرگتر شده باشد ولی از لحاظ ارزش پول فقط حفظ شده و صد البته سودی حاصل نشده و باز هم با اینکه بانک مرکزی اشتباهش رو میداند باز هم لجبازی می کند و سود یکساله رو یک درصد افزایش میدهد به امید انکه پول به سمت بازار ارز و امثالهم نرود و یک سپرده دوساله میگذارد با سود اندکی بالاتر به این امید که از بازار ارز و سکه و طلا کنده شود و در صورتی که تورم 30درصد هست قطعا و یقینا 18و 16درصد عددی نیست و قطعا بازار سرکش ارز و سکه و طلا همچنان ناآرام خواهد بود و با این سپرده ها اوضاع دولت بعدی رو خیلی وحشتناک خواهد کرد .مجلسی ها باید به عوض درآمد زایی برای دولت باید رییس کل بانک مرکزی رو بخواهند و اهداف بانک مرکزی رو پرس و جو کنند و بیش از این بر چکش مالیات نکوبند که باعث فرار سرمایه ها از تولید به سمت بازارهای ارز و سکه و طلا خواهد شد . و اونوقت رکود بسیار عمیق خواهد شد .
ناشناس۱۵۲۴۳۷۷۱۰:۰۵:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
تمام مشکل اقتصاد و گرانی و فقر چاپ اسکناس بدون پشتوانه است بقیه حرف ها ثانویه است و مقصر کسی نیست به جز دولت ها و اکنون بخاطر بدهی بانک ها و دولت تنها راهی که مانده بی ارزش کردن بیشتر ریال تا دولت و بانک ها بتوانند بدهی خود را بی ارزش کنند و در این میان مردم نابود خواهند شد ونشانه های ان از خودرو گرفته تا بورس و ارز مشخص است
ناشناس۱۵۲۵۱۳۲۱۶:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
شما که اقتصاد دان هستی بگو وارد نشدن ارز به کشور هیچ اثری ندارد نه ؟؟فروش نفت صفر . مرزها بسته هست کشور تحریم و ..
ناشناس۱۵۲۵۷۲۹۰۸:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
اسکناسی چاپ نمیشه جناب استاد افزایش نقدینگی با لمس چن دگمه و تولید اعتباره همون کارت عابر هایی که جیبتون هس
ناشناس۱۵۲۴۳۹۵۱۰:۱۷:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
دلاری وارد کشور نمیشود مرزها به خاطر کرونا بسته شده صادر کنندها اصلا امکان خروج از کشور رو ندارند که بخواهند بروند چمدونی ارز وارد کشور کنند . فروش نفت هم که تقریبا به صفر رسیده .
ناشناس۱۵۲۴۴۱۳۱۰:۲۳:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
بی عدالتی و تبعیض و همچنین رفتار تجمل گرایانه مسئولین باعث رفتار امروز مردم شده در زمان جنگ هیچکدام از این رفتارها در مسئولین دیده نمی شد و یا جسارت این نوع رفتار رانداشتند چون از جامعه و محل کار ترد می شدند
ناشناس۱۵۲۴۵۰۰۱۰:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۶
ضمن تشکر از آقای اباذری، به نظرم نظریه لیبرالیسم از این نظر دارای تناقض درونی است که درنظر نمیگیرد حکومت معصوم بیطرف از بیرون یا آسمان به جامعه لیبرال اضافه نمیشود بلکه از همان جامعه برمیخیزد و چه دلیلی دارد حاکمیت لیبرال که قدرت خود را بر مدار پول و زور بنا میکند به دلیل منافع مشترک حاکمان بنا به منطق لیبرالیسم به رقابت با ملت بی پول و بی زور نپردازد و دیکتاتوری یک درصدی بر نود نه درصدی ایجاد نکند، قانون پول را حاکم نکند و حق را قابل معامله نکند. از رو لیبرالسم در نهایت به نقض همان عقلانیت و منفعتی منتهی خواهد شد که بر اساس آن بنا شده بود و منفعت و روابط دو سویه را به منفعت یک طرفه و شاید زوری تبدیل خواهد کرد. از اینرو شعار سازماندهی اجتماعی بر مبنای ارزشهای دینی با اقتصاد لیبرال، شعاری تهی است.
علی 671۱۵۲۴۵۱۲۱۰:۵۶:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۶
انگار دیگر خاطر رئیس جمهور از گرانی دلار مکدر نمی شود .
ناشناس۱۵۲۴۵۱۴۱۰:۵۷:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
اقتصاد لیبرال در غرب (هلند استرالیا کره جنوبی المان سوئد دانمارک بلژیک سوئیس و ...) خیلی هم موفق بوده چیزی که در ایران هست اصلا لیبرال نیست من دراودری است
سید۱۵۲۴۵۴۵۱۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲۶
سلام اجرای این نظاماتی که می گویید آثار مثبتی در کشورهای مجری آن داشته است. در کشور ما دولت ها با طرح های آبکی آینده و اقتصاد را نابود کردند. اوایل انقلاب جنس دولتی می دادند به مغازه ها و بسیاری ثروت سرشار کسب کردند بعد از آن وام های قلابی دادند و حالا شاهد ارزپاشی و شبکه مافیایی آن هستیم. همین حالا در همین دادگاهی جریان دارد؛ مفسد اقتصادی را دستگیر و بازپرسی کرده اند و سپس از کشور خارج می شود. چرا او را ممنوع الخروج نکردند؟؟
سعید۱۵۲۴۵۶۰۱۱:۱۰:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
شما یا باید از خودت تئوری داشته باشی یا از تئوری های موجود که جواب داده استفاده کنی حکومت ما هیچکدوم رو انجام نداد به تئوری های موجود از بالا نگاه کرد در حالی که پشتش به هیچی گرم نبود و از خودش هیچی نداشت نتیجشم وضع فعلیه.
ناشناس۱۵۲۴۵۷۶۱۱:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۲۶
این متن یک انشا بیش نیست! همین! در صحنه عمل چیز دیگری اتفاق می افتد: بدو بدو کردن این مردم ناشی از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 88 و 92 و 96 است که در آن مسئولین طراز اول کشور همدیگر را به نحو مطلوبی نواختند! بدو بدو کردن این مردم ناشی از خاوری‌ها و طبری‌ها و انواع سلاطین شناخته شده و شناخته نشده است! بنابر این اینکه بگویید این رفتار لیبرالی است و آن رفتار غیر لیبرالی دردی را دوا نمیکند! این عبارات بیشتر یک بازی سیاسی و دکان بازار است! اخلاق توسط مسئولین طراز اول ما به طاق نسیان خورده است
مثبت نگر۱۵۲۶۲۴۹۲۰:۲۴:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
افرین واقعا بهترین نظری بود که خوندم کارشناسانه وعمیق
ناشناس۱۵۲۴۶۱۵۱۱:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
جالبه در کشور هایی که داعیه اخلاق مداری وهدایت مردم رو ندارن شما چنین صحنه هایی نمی بینید.
دلارام۱۵۲۴۷۲۹۱۲:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۲۶
زیلوهای کف جماران واملت غذای رجایی رییس جمهور دهه شصت مردمو قانع میکرد نه مثل الان خونه های چند ده میلیاردی اقایون وبریز وبپاش های اقازاده ها در خاک شیطان بزرگ .اشتباه احاد مردم در دو انتخابات ۹۲ و۹۶ باانتخاب فشل ترین وکندترین وبی برنامه ترین دولت ۴۱ سال اخیرتیرخلاص به باورهای انقلابی وصبر ومتانت مردم زد. البته رهبری عزیز همچنان بسیار ساده زیست هستند ولی یکی میان ان همه ...
ناشناس۱۵۲۴۷۷۱۱۲:۵۳:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲۶
جناب اباذری از چه شرایطی حرف میزنید به جمله خودتان خوب دقت کنید : در این مواقع معمولا صاحبان تحلیل اقتصادی از دلایل اقتصادی چنین رفتارهایی سخن می‌گویند و با توجه به افزایش قیمت دلار و نبودن بازار دیگری برای سرمایه گذاری یا دستکم موضوع حفظ ارزش پول ( به دلیل افزایش بی سابقه تورم ) چنین نتیجه می‌گیرند که این رفتارها، یعنی سرمایه گذاری در ارز (مانند سکه و مسکن) «عقلانی» است چون سودآور است. این عقلانیت دقیقا همان چیزی است که علم اقتصاد رایج بر آن تکیه می کند و تمامی احکام و گزاره های خود را بر این پیشفرض بنا می‌کند، چرا که بنابراین پیشفرض انسان‌ها در هر شرایطی و در هر فرهنگی و با هر تربیت و نظام ارزشی فقط به دنبال سود و منفعت فردی خود هستند و به چیزی غیر از آن نمی اندیشند. «دیگری» هم فقط وسیله ای است در خدمت اهداف «خود " آقای اباذری شرایطی که شما در نوشتارتان توصیف کرده اید مختص ایران نیست بلکه مختص جوامع سرمایه داری خصوصا امریکاست جایی که شرکتهای بزرگ فقط به فکر افزایش منافع و دارایی هایشان هستند تصاویر فیلمی هم که عنوان کردید در واقع تلاش و تقلای مردم برای حفظ پول و شاید کمی ارتقای ارزش ان بوده است . در کشور ما متاسفانه باید برای حفظ ارزش پول دست به هر کاری زد چون باعث از دست رفتن زندگی و عقبگرد خواهد شد در کشور ما و در اقتصادی که ارزش پول نقد مردم به صورت دقیقه ای در حال کاهش است چکار باید کرد ؟ آیا نباید تدبیری برای (افزایش پیشکش)حفظ ارزش پول کرد ؟؟؟ البته عرض بنده توجیه رفتار مردم نیست اما باید خودتان را جای کسی بگذارید که دیروز یک تراول 50 هزار تومانی در جیب داشته و امروز میبیند که ارزش ان تراول به نصف رسیده است ! متاسفانه با وجود امد و رفت دولتها با سلایق فکری و حزبی متفاوت اعم از اصولگرا و اصلاحطلب و اعتدالی و ...و....تاکنون تدبیری مناسب برای نجات اقتصاد بحرانی فعلی کشور انجام نشده است ان زمانی که سکه زیر یک میلیون بود هیچ تدبیری برای مدیریت قیمت ان نشد و زمانی که از یک میلیون نیز عبور کرد نیز هیچ اقدامی نشد و وقتی که به بالای 4 میلیون رسید مسئولین فکر کردند با اعدام مظلومین نگون بخت میتوانند قیمت سکه را مدیریت کنند اکنون که سکه به بالای 10 میلیون رسیده است واقعا مسئولین محترم چه پاسخی برای مردم دارند ؟؟؟؟!!! مسلما هیچ! در کشور ما وضعیت اقتصادی مانند درخت بیماری است که مسئولین هر چند وقت یکبار شاخه های خشک شده یا خرابش را هرس میکنند در حالیکه علت بیماری در ریشه درخت است و هیچکس حاضر نیست به ریشه درخت برسد جناب اباذری به شهادت عموم مردم وضعیت فعلی اقتصاد کشور معلول شرایط اقتصادی نیست و علت را باید در جایی خارج از علم اقتصاد جستجو کرد ! یا حق
حمید۱۵۲۴۸۶۴۱۳:۳۵:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۶
نگو یک مشت دلار میدونی یه مشت دلار ارزش حقوق یک سال یک کارگر میشه ؟؟؟!!! دیگه دلار 23000تومنی رو نباید با لفظ یه مشت بی ارزش کنی .... اوئن زمان که بی ارزش بود وقتی بود که 7 تومن بود.... یاد دلار هفت تومنی بخیر!
ناشناس۱۵۲۴۸۷۰۱۳:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲۶
خلاصه الگوی لیبرال می‌شود کشورهای پیشرفته صاحب علم، تکنولوژی، رفاه بسیار بیشتر نسبت به سایر ممالک غیر لیبرال، جامعه سالم تر، و تقریبا بیشترین امکانات رفاه بشری معاصر در هر نقطه از زمین زاییده اندیشه و اقتصاد و عملکرد آزاد یا همان لیبرال است نجات انسان از زمانی شروع می‌شود که با واقعیت و حقیقت روبرو شود، نقایص در بشر امروز فراوان است اما خوبی آزادی این است که مسیر اصلاح باز است
حسن۱۵۲۴۹۳۰۱۴:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
مردم بر اساس غریزه خدادادی سعی می کنند تا حد ممکن از ضرر مالی جلوگیری کرده و در صورت امکان سودی کسب نمایند. این که این غریزه ذاتی و جهانشمول در ایران ما به صورت انباشت ارز خارجی و برای مثال در کشور آلمان یا کره جنوبی به فعالیت اقتصادی سالم و مفید منجر می شود ربطی به بد بودن مردم ما یا رواج لیبرالیسم ندارد. چرا که نه مردم آلمان و کره نسبت به مردم ایران برتری ذاتی دارند و نه اقتصاد آلمان و کره غیرلیبرال تر از اقتصاد ما هستند. همان غریزه ذاتی که به شهروند ایرانی حکم می کند در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور خود به سفته بازی و خرید طلا و ارز روی بیاورد به شهروند کره ای حکم می کند با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور خود به جای سفته بازی و خرید طلا و ارز به فعالیت مفید اقتصادی دست بزند. تغییر ذات و غریزه انسانی از عهده حکومت ها خارج هست. کما این که نویسنده متن نیز به درستی اشاره کرد که حتی انقلاب و جنگ نتوانست در بلندمدت و به صورتی پایدار نظم اجتماعی جدیدی خلق کند. اما حکومت ها می توانند در حد توان خود شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه را به سمتی ببرند که آحاد جامعه در تصمیم گیری های اقتصادی خود با هدف جلوگیری از ضرر و کسب سود کمتر مانند مردم ایران عمل کرده و بیشتر مانند مردم کره عمل نمایند. پس به جای ملامت مردم به این سوال پاسخ دهید که در عملکرد سیاسی و اقتصادی حکومت ما چه ویژگی وجود داشته است که مردم ایران را به این رفتار اقتصادی واداشته است.
ناشناس۱۵۲۴۹۷۱۱۴:۴۱:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۶
اولا اصل مطلب سقوط ارزش پول ملی وفقیر تر شدن ملت است که این سقوط بصورت افزایش نرخ دلار مطرح میشود واصولا با تفکر و سیاست حاکم بر کشور پیشرفت ورفع فقر میسر نیست ومردم زندگی کاخ نشینی حاکمان را میبینند و میدانند این شعارها فقط برای تامین منافع اقلیت حاکم است
ناشناس۱۵۲۵۱۶۸۱۶:۵۶:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۶
سرمایه گذاری در این مملکت اشتباه است و به جز ضرر برای سرمایه گذار نحواهد داشت بخاطر نبود ثبات ارزش پول هر کاری کنی در اخر به جز ضرر چیزی برای سرمایه گذار نمی ماند چه برسد به کارگر
ناشناس۱۵۲۵۴۹۱۲۱:۵۱:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۶
الف جان من کاسب هستم اوضاع داغونه نگران ماه بعد هستم بابت مالیات توروخدا حالمون نگیرن.امسال و سال آینده شوت شوتم به قرآن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین