توصیه‌هایی برای کمک به فرد افسرده

گروه سلامت الف،   3990425032

همه گیری بیماری کووید-۱۹ به مفهوم بروز تغییرات ناگهانی در زندگی روزمره، الزام به رعایت فاصله اجتماعی و مواجهه با محدویتهایی است که برخی از آنها می تواند بر سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشد.

توصیه‌هایی برای کمک به فرد افسرده

به گزارش ایسنا، این تغییرات موجب می شود تا میزان قرار گرفتن افراد در معرض فاکتورهای خطرزای موثر در بروز علائم افسردگی همچون نداشتن فعالیت فیزیکی، نبود حمایت‌های اجتماعی، احساس تنهایی و محدودیت در انجام فعالیت‌های سرگرم کننده افزایش پیدا کند.

همچنین شواهد موجود از تجربه همه گیری‌های گذشته از قبیل سارس و آنفلوآنزای خوکی نشان می‌دهد که اقدامات مهار بیماری از قبیل قرنطینه و انزوای اجتماعی تاثیر مخربی بر سلامت روان دارد.

نرخ افسردگی در بزرگسالان و جوانان نگران کننده است و طبق پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت (WHO) با ادامه شرایط فعلی افزایش پیدا می‌کند. تا سال ۲۰۳۰ میلادی، افسردگی بالاترین بار بیماری در سطح جهان خواهد بود.

بنابراین اگرچه تمرکز اولیه در مدت همه گیری بیماری به طور قابل توجهی روی سلامت جسمی است اما ضرورت دارد که سلامت روان افراد نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که این دو با هم در ارتباط هستند.

توصیه های بسیاری خطاب به فرد مبتلا به افسردگی وجود دارد اما در این مطلب به فردی که با شخص افسرده زندگی می‌کند، توصیه‌هایی شده است.

نشانه‌هایی در رفتار مبتلایان به افسردگی

بسیاری از افراد درخواست کمک از دیگران را مشکل می دانند و اجازه نمی دهند دیگران به احساس آنان پی ببرند. لازم است بدانیم اذعان فرد به حال خوب داشتن، لزوما به مفهوم خوب بودن او نیست. بهتر است تا از او سوالات بیشتری پرسیده شود تا مساله مهمی از قبیل علائم افسردگی از دست داده نشود. درصورتیکه فرد از ابراز حال روحی خود امتناع می کند لازم است به رفتارهای او دقت شود و هر موضوع غیرعادی از قبیل نامنظم شدن الگوی خواب، از دست دادن اشتها و خیره شدن برای مدت زمان طولانی جدی گرفته شود.

احساسات افراد اغلب با افکار و رفتارهایشان مرتبط است و این در مدل رفتار درمانی شناختی نیز نشان داده می شود.

زمانیکه افراد احساس افسردگی می کنند اغلب جریان های تکراری از افکار منفی را تجربه می کنند.

در این شرایط می‌توان از فرد خواست تا به جنبه دیگر وضعیتی که در آن قرار دارد نگاه کند. مثلا مطرح کردن پرسشهایی از قبیل اینکه "به دوستی که در این شرایط قرار دارد چه توصیه‌ای می‌کنی؟" یا "روش مفیدتر فکر کردن در این مورد چه خواهد بود؟"

افسردگی باعث می‌شود افکار خود انتقادی از قبیل "من خوب نیستم" و "نباید این چنین احساس کنم" به سراغ فرد می آید. این افکار می تواند حس افسردگی را تشدید کند.

همچنین در نظر گرفتن این نکته مفید است که فرد مبتلا به افسردگی را مطمئن سازید که احساس او را درک می کنید و احساسات او قابل درک و معتبر است و به مرور زمان می گذرد. این نوع از تایید شدن به شخصی که افسرده است کمک می کند تا از انتقاد کردن از خود به دلیل داشتن چنین احساساتی خودداری کند.

به گزارش ساینس الرت، افرادی که افسرده هستند معمولا از افراد و انجام فعالیت ها دوری می کنند. خودداری از انجام فعالیت‌های لذت بخش و ارزشمند، افسردگی فرد را تشدید کند. می توان به فرد کمک کرد تا مجدد به انجام کارهایی که برای او اهمیت داشته ترغیب شود و با این احساس مقابله کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین