وزن بدن دلیل بر سالم بودن افراد است؟

گروه سلامت الف،   3990425027

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران گفت: بسیاری از افراد وزن را شاخص ترکیب بدن می‌بینند درست نیست، به عنوان مثال وزن فرد بر روی ترازو، ۷۰ کیلوگرم است و قضاوتی بر سالم یا ناسالم بودن خود می‌کند.

وزن بدن دلیل بر سالم بودن افراد است؟

سیداسماعیل حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ترویج سبک زندگی سالم در روزهای کرونایی، اظهار کرد: سبک زندگی سالم دارای جنبه‌های مختلف تغذیه‌ای، کاری، ورزشی، مسائل روحی و روانی، عاطفی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های ورزشی و سبک زندگی سالم از نظر مکانیک بدن، یک فرد باید چه کاری انجام دهد تا سلامتش تضمین شود، تصریح کرد: بدون فعالیت بدنی مناسب افراد دچار ناهنجاری‌هایی می‌شود که در دراز مدت و با افزایش سن، ناراحتی‌ها و دردهایی را ایجاد کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه مشکلاتی چون دیسک کمر، ساییدگی مفاصل و مشکلاتی از این قبیل شود، گفت: فرد باید دو کار اساسی را انجام دهد که یکی از آنها دارا بودن ترکیب بدنی مناسب و دیگری، تقویت ساختار عضلانی و اسکلتی است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه ترکیب بدنی به این معنی است که بدن از دو بخش عضلانی و چربی تشکیل شده است، اظهار کرد: فرد سالم باید از لحاظ ترکیب بدنی درصد مناسبی از چربی در بدن داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال برای آقایان درصد چربی کافی برای افراد سالم 18 و بانوان 25 درصد است و بسته به فعالیت و سن این عدد تغییر می‌کند در حالیکه اگر فردی درصد چربی بالا و درصد عضلانی پایینی داشته باشد، مستعد آسیب‌ها و ناراحتی‌های قلبی عروقی و دیابت خواهد بود.

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از افراد وزن را شاخص ترکیب بدن می‌بینند درست نیست، گفت: به عنوان مثال وزن فرد بر روی ترازو، 70 کیلوگرم است و قضاوتی بر سالم یا ناسالم بودن خود می‌کند.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه حفظ ترکیب بدنی مناسب علاوه بر تغذیه درست، لزوم فعالیت ورزشی مناسب در طول هفته است، اظهار کرد: آنهایی که با رژیم غذایی به دنبال لاغری هستند، علاوه بر کاهش درصد چربی، درصد عضلات و وزن بدون چربی‌شان کاهش می‌یابد که موجب کم‌شدن تراکم استخوان شده و به هیچ عنوان سفارش نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخش دیگری از سبک زندگی سالم، به سلامت سیستم عضلانی اسکلتی بر می‌گردد، گفت: در مرکز تندرستی دانشگاه مازندران ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد که مشخص می‌کند فرد از لحاظ فیزیکی در چه وضعیتی قرار دارد و آیا خطری وی را تهدید می‌کند یا خیر و اینکه در آینده چه کاری باید صورت بگیرد. 

عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: سیستم عضلانی و اسکلتی به طور مداوم تحت فشار و نیروهایی هستند که به آن وارد می‌شود، اگر این فشارها موجب بروز ناهنجاری‌ها و اعمال فشار بر روی بخش‌هایی از بدن انسان‌ها شوند، آسیب‌زا خواهند بود.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه افزایش یا کاهش قوس کمر، یا زانوی ضربدری، پرانتزی و کف پای صاف یا گود نتیجه سبک زندگی ناسالم می تواند باشد، اظهار کرد: در این مرکز وضعیت بدنی فرد بررسی می‌شود و پس از مشخص شدن مشکلات، با توجه به ارزیابی‌ها برنامه‌های تمرینی مناسب ارائه می‌شود تا مشکلات برطرف شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین