عرضه ۵ شرکت غیربورسی سهام عدالت در بورس

گروه اقتصادی الف،   3990425019

تشکیل هلدینگی متشکل از ۱۳ شرکت غیربورسی که در سبد شرکت های حاضر در سهام عدالت وجود دارند، یک گام مثبت در خصوص تعیین تکلیف سهام عدالت است؛ اما باید مشکلات احتمالی آن را نیز برطرف کرد.

عرضه ۵ شرکت غیربورسی سهام عدالت در بورس

به گزارش فارس، بعد از 15 سال که از آغاز طرح توزیع سهام عدالت در کشور می گذرد. از سال 85 تاکنون دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. مسئولیت سهام عدالت طی چند سال گذشته به عهده سازمان خصوصی‌سازی بوده، اما از این پس اگر سهام‌داران در سامانه سهام عدالت روش «سهامداری مستقیم» را انتخاب کنند، می‌توانند خودشان مدیریت سهام خود را بر عهده بگیرند. آزادسازی سهام عدالت به این معناست که سهام‌داران مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند.

اما در بین این 49 شرکت،‌ 13 شرکت غیر بورسی وجود دارد که هنوز ارزش روز آنها به روزرسانی نشده و تنها خبری که در این باره منتشر شده است، تشکیل یک هلدینگ با حضور این شرکت ها است. شرکت هایی چون پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور شرکت های غیر بورسی سهام عدالت می باشند.

* اشتراک لیست عرضه‌های اولیه با شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت

با نگاهی به عرضه اولیه هایی که دولت قصد دارد در سال جدید انجام دهد می توان نام شرکت های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، پتروشیمی بیستون با نماد بیستون و دخانیات ایران با نماد دخانیات را دید. بنابراین 5 شرکت از 13 شرکت غیربورسی سهام عدالت به احتمال زیاد به جمع شرکت های بورسی سبد سهام عدالت خواهند پیوست.

اما باز هم مشکل تعدادی از شرکت های غیربورسی حاضر در سهام عدالت همچنان پابرجاست. شرکت هایی که از سال 85 تاکنون افزایش سرمایه ای نداشته و ارزش آنها تغییر نکرده است.

* تشکیل هلدینگی با 49 میلیون سهامدار

حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس درخصوص شرکت های غیربورسی سهام عدالت می گوید: ۱۳ فقره از شرکت های واگذار شده در قالب سهام عدالت، غیر بورسی هستند که به یک هلدینگ فراگیر ملی منتقل شده و سهام این هلدینگ در اختیار 49 میلیون سهامدار سهام عدالت قرار می گیرد.

اما هنوز از جزئیات این هلدینگ و نحوه مدیریت آن و نسبت آن با شرکت هایی که داخل آن قرار دارند، مشخص نشده است. مسائلی همچون نحوه مدیریت این شرکت ها پس از حضور در بورس، نحوه خرید و فروش سهام این هلدینگ، نسبت مدیریت هلدینگ با سهامداران و مدیریت شرکت ها می تواند چالش های جدیدی برای این هلدینگ، 49 میلیون سهامدار سهام عدالت و

۵۰ درصد مگا موتور، ۴۲ درصد مشانیر، ۲۱ درصد شهر صنعتی کاوه، ۵۸ درصد شهر صنعتی رشت، ۲۳ درصد شهر صنعتی البرز، ۴۹ درصد ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سایبر، ۲۸ درصد دخانیات ایران، ۳۰ درصد پتروشیمی خوزستان، ۱۰ درصد پتروشیمی تبریز، ۳۰ درصد پتروشیمی بیستون، ۳۰ درصد پتروشیمی بوعلی سینا، ۳۰ درصد پتروشیمی بندر امام و ۶ درصد پتروشیمی ارومیه در صورتی که وارد بورس نشوند، در اختیار این هلدینگ قرار خواهند داشت.

تشکیل این هلدینگ در حال حاضر می تواند مشکل سهام عدالت را حل کند. اما باید دید دولت و سازمان بورس برای مشکلات احتمالی پیش پای این هلدینگ راه حلی دارند یا خیر و یا بعد از وقوع مشکل به دنبال راه حل های آن خواهند رفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین