قالیباف: نمی‌شود پشت درهای بسته برای مشکلات مردم تصمیم گرفت/ بین قانونگذاری و نظارت اولویت ما نظارت است

گروه سیاسی الف،   3990424198

رئیس مجلس گفت: نمی‌شود نماینده مردم بود و در بین مردم نبود و نمی‌شود مشکلات مردم را در میدان ندید و بعد پشت درهای بسته و از روی صندلی‌ها تصمیم گرفت.

قالیباف: نمی‌شود پشت درهای بسته برای مشکلات مردم تصمیم گرفت/ بین قانونگذاری و نظارت اولویت ما نظارت است

به گزارش الف، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه سه‌شنبه (٢۴ تیر) با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، به تبیین جزییات بسته اقتصاد مردمی مجلس برای تحول اقتصادی به نفع مردم پرداخت.

در میان مردم بودن عادت همیشگی من است 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: عمل‌گرایی و در میان مردم بودن عادت همیشگی من است و من افتخار می‌کنم که هرگاه و هر کجا توفیق خدمت داشتم وظیفه خود می‌دانستم با مردم از نزدیک گفت‌وگو کنم و درد آنها را با همه وجودم حس کنم که بتوانیم چاره‌اندیشی و خدمت‌‌‌گزاری درست را به طور صادقانه انجام دهیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم به هر حال مجلس که در رأس امور است برای اینکه بتواند اثرگذار باشد طبیعتا این روحیه را دارد نمی‌شود نماینده مردم بود و در بین مردم نبود و نمی‌شود مشکلات مردم را در میدان ندید و بعد در پشت اتاق‌های بسته یا صندلی‌های نشسته تصمیم گرفت مخصوصا همین بحثی که رهبر معظم انقلاب داشتند خود قانون‌گذاری و قانون‌گذاران هم باید مورد توجه قرار دهند که آن قانونی که می‌نویسیم هم ذی‌نفع آن مردم باشند و هم حلال مشکلات مردم باشد و همچنین قانون که اولویت مردم را مشخص می‌کند از آن طرف زمینه اجرا شدن را هم داشته باشد لذا می‌طلبد که هم یک کار ستادی خوب و جلسه خوب و کارا گذاشته شود و هم از پایین‌ترین سطوح از مناطق دور و همه جغرافیای کشور بسیج شد و مشکلات را دید و چاره‌اندیشی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در ملاقات ویدئو کنفرانسی که با مجلس داشتند به این نکته اشاره فرمودند که به هر حال مردم به این مجلس دل بستند و امید دارند همچین فرمودند این مجلس در بعد از انقلاب جزو قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس است. این مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و ما از این باب خوشحالیم که چنین توفیقی را پیدا کردیم که در چنین مجلسی در شرایطی که مردم وضعیت سختی دارند و امید دارند که این کار را انجام دهیم.

ان‌شاءالله قوه مجریه و قوه مقننه مو به مو قوانین مجلس را اجرا کنند 

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: ما این را برای خودمان یک نعمت و توفیق می‌دانیم که بتوانیم خدمت‌‌گزار صادقی برای مردم باشیم اما به اینکه هم باید توجه داشته باشیم که نباید این حرف و کلام من در حد شعار باقی بماند و واقعا باید عمل کنیم و در عمل نشان دهیم می‌توانیم مسائل و مشکلات را به حول و قوه الهی آن بخش که بر عهده مجلس است را انجام دهیم و ان‌شاءالله قوه مجریه و قوه مقننه مو به مو قوانین مجلس را اجرا کنند تا بتوانیم با کمک هم کمک کنیم با عمل در کارشان موفق شوند  تا بتوانیم رضایت رهبری را به دست آوریم.

رضایت رهبر معظم انقلاب در این است که ما غمخوار مردم شویم 

وی ادامه داد: ما البته معتقدیم که رضایت رهبر معظم انقلاب در این است که ما غمخوار مردم شویم و مشکلات مردم را حل کنیم و امیدوارم در این مسیر گام برداریم و بستر را برای دولت فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما در حدود 50 روزی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد همه تلاش‌مان این بود که بتوانیم مجلس آن وظایف خود را شکل دهد و طبق وظایف پیش برویم که توانستیم آن مسیر را پیش برویم و در یک زمان خوب و حداقلی کمیسیون‌ها شکل گرفتند و در همان فرصت هم مجموعه دوستانمان با دولت و وزرای محترم نشست‌هایی داشته و تبادل نظر کردند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: وزرا در مجلس حضور پیدا کردند و گزارشی از وضعیت ارائه کردند و همچنین از فرصت‌ها و مشکلات نیز مواردی را مطرح کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ویژگی این مجلس این است نزدیک 180 نفر از نمایندگان ما نوبت اولی است که در مجلس حضور پیدا می‌کنند، البته در بین این ها افرادی هستند که از مدیران ارشد و دارای سابقه کار در وزارتخانه و دستگاه های مختلف هستند و در محیط دانشگاهی و اجرایی بودند و بخشی از آنها را جوان های قابل و افرادی که با تجربه هستند تشکیل می دهند و هرکدام سال ها در بحث اجرایی تجربه دارند وبا کلان موضوعات کشور در این مدت آشنا شدند.

بنای مجلس تعامل با قوای دیگر است 

قالیباف با تاکید بر اینکه بنای مجلس تعامل با قوای دیگر است خاطرنشان کرد: طبیعتاً ما باید به این سمت حرکت ‌کنیم اما هرکدام نیز بر اساس قانون وظیفه ای داریم طبیعتاً تعامل ما با قوای دیگر در چارچوب وظایف و قانون است و همه فلسفه وجودی مان این است که گرهی از کار مردم باز کنیم اگر تعامل می کنیم معنی اش این است که در این تعامل باید کاری انجام گیرد که یک کار مثمر ثمر باشد تا مشکلی از مردم مخصوصاً در موضوع اقتصادی بتواند در حقیقت رفع کند که اولویت اول مردم است لذا ما در مجلس اساس کار ما این است که این ارتباط را داشته باشیم.

جایی که حس کنیم قانون اجرا نشده به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  اما خوب طبیعتاً جایی که احساس کنیم کاری روی زمین مانده، قانون اجرا نشده و معطل مانده است طبیعتاً به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم.

اولویت ما در این مجلس بین نظارت و قانونگذاری، نظارت است

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما در این مجلس بین قانونگذاری و نظارت، نظارت است؛ این نظارت هم یک نظارت میدانی است البته در این نظارت به دنبال مچ‌گیری و عیب و ایراد گیری نیستیم به دنبال این هستیم که کار به درستی انجام شود و در حقیقت به دنبال این نیستیم که چوبی در لای چرخ دولت بگذارد بلکه به دنبال این هستیم که عصایی برای دولت باشیم تا گرهی از کار مردم حل شود اما اگر جای دیدیم که قانون بر روی زمین مانده و کاری انجام نشده است طبیعتاً در منافع مردم و کار مردم آنجا مماشات نمی کنید و به وظیفه قانونی خود ادامه می‌دهیم.

در درون مجلس هم نیازمند یک تحول هستیم 

قالیباف تصریح کرد: ما معتقدیم که در درون مجلس هم نیازمند یک تحول هستیم اگر به دنبال این هستیم که در قانونگذاری، نظارت و طرح‌هایی که در کمیسیون ها مطرح می‌شود و در لوایح با قوه قضاییه و دولت از طرفی با نخبگان جامعه و همه ذینفعانی که به نوعی در مجلس هستند همکاری کنیم؛ اساس کار این است که این ارتباط را با آنها در این بخش داشته باشیم اما باید در خود مجلس تحول ایجاد کنیم.

آن طوری که مردم انتظار داشتند مجلس در راس امور نبود

وی ادامه داد: واقعیت این است که مجلس در راس امور نبود، آن طوری که مردم از آن انتظار داشتند؛ علی رغم همه زحماتی که دوستان کشیده بودند مردم توقع و انتظار بیشتری داشتند و امروز هم مردم این مجلس را دارند تا در این بخش به آنها کمک کنند تا مشکلات حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در کارکرد مجلس یک تحول ایجاد شود تاکید کرد: ما برای این تحول در کارکرد چهار رویکرد را در مجلس و در نظارت هایی که بعد باید انجام دهیم دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از آنها بحث مربوط به شفاف سازی است؛ معتقدیم همانطور که در گذشته گفتیم این مجلس باید شفاف باشد، یعنی هر تصمیمی که در مجلس گرفته می شود که این تصمیم یک حق و تکلیفی برای مردم دارد؛ آنها باید دقیق روشن و شفاف در جریان این موضوع قرار گیرد و از آن مطلع شوند.

قالیباف تصریح کرد: چون بین مجلس و کمیسیون اولویت را به کمیسیون ها داده ایم معتقدیم که حتماً باید در کمیسیون‌ها مباحثی که مطرح می‌شود. ذی نفعان آن در جامعه که موضوع آن در کمیسیون مربوط به آنهاست، نظرات کمیسیون را بدانند و بتوانند در کمیسیون حرف خود را بزنند که این کار میتواند به صورت حضوری و یا از طریق فضای مجازی باشد.

باید تصمیمی بگیریم که مردم در آن مشارکت داشته باشند

وی تصریح کرد: نکته دوم بحث مربوط به مردمی سازی است؛ مردم سازی به این معنا که معتقدیم که اساس انقلاب اسلامی  مردمی بوده است در همین کرونا  مردم در صحنه آمدند و توانستند کرونا را مدیریت کنند و البته دولت حتماً زحمت کشیده است، کادر پزشکی و درمانی زحمت کشیدند و تا پای جان مایه گذاشتند در حوزه صنعت و کارخانجات همه آمده است پس نقش مردم است، لذا مردم سازی اساس کار است؛ باید تصمیمی بگیریم که مردم در آن مشارکت داشته باشند؛ هر کجا مردم نباشند مشکل در آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد بعدی ما هوشمندسازی و معتقد هستیم در این زمینه هر کاری انجام می‌دهیم حتما باید بر اساس کار سیستمی نرم افزاری و منطبق بر کار الکترونیک باشد که بتوانیم دقت کار و فرایندهای کار را پیش ببریم که می‌تواند برای ما صرفه‌جویی وقت و عدالت به همراه داشته و به شفافیت کمک کند.

نظام اداری و اجرایی ما به‌گونه‌‌ای است که امکانات به‌جای خاص برده می‌شود

وی گفت: باید به سمت تمرکززدایی برویم؛ نظام اداری و اجرایی ما عمدتاً به‌گونه‌‌ای است که امکانات محدود به جای خاص برده می شود؛ کارها را توزیع نکرده‌اند و تمرکززدایی داریم که منجر به ناکارآمدی شده است.

وی افزود:‌ باید تمرکززدایی و چابک‌سازی را در دستور کار خود قرار دهیم و قوانین اجرایی را با چابک‌سازی به سمت قوانین سبک هدایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تصمیمی که روز یکشنبه با تعدادی از همکاران‌مان در مجلس گرفتیم و کارهای عمیق اقتصادی و بسته ویژه‌ای تدوین شد شفافیت و چابک‌سازی در جای جای آن وجود دارد.

قالیباف درباره بسته اقتصاد مردمی افزود: این بسته 5 محور دارد.

اطمینان دارم می‌توانیم بر همه مشکلات کشور فائق آییم

وی تأکید کرد: ناامیدی بزرگترین گناه است و من با همه وجودم اطمینان دارم می‌توانیم بر همه مشکلات کشور فائق آییم.

وی گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا سال 1400 که سال پایان برنامه ششم است و بکوشیم مشکلات را رفع کنیم دولت و مجلس در میدان عمل باید کار کنند تا به ثبات اقتصادی که هم اکنون گریبانگیر وضعیت فعلی‌مان شده رسیده و از مشکلات رهایی یابیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ کار نشدنی از اول انقلاب تاکنون نداشته‌ایم.

وی افزود: برای این بسته اقتصاد مردمی با صاحبنظران، کارشناسان و همکاران و نمایندگان ساعت‌ها بحث کرده و جلسات متمادی داشته‌ایم و حتی قبل از آغاز به کار رسمی مجلس هم این بسته اقتصادی را به مشورت گذاشته و عملا این بسته نتیجه خرد جمعی است که برای مردم بوده و به نفع آنان است.

وی افزود: ‌اصلاح ساختار بودجه اولین محور این بسته اقتصادی است که اکثر مشکلات کشور مربوط به این ساختار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما همواره بودجه را با کسری بسته‌ایم و حتی زمانی که درآمد بالا داشته و یا درآمد پایین داریم هم کسری بودجه داشته‌ایم این در حالی است که همین کسری بودجه منجر به فشار آمدن به سیستم بانکی شده و ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد.

قالیباف گفت: ‌باید بین هزینه و درآمد همواره خود را تنظیم کنیم که بودجه را بدون کسری ببندیم.

وی افزود:‌ در خیلی از جاها هزینه‌کردهایمان مفید نیست و باید این بودجه ارزی و ریالی را قانونی کرده و مفید کنیم.

باید بکوشیم مالیات به نفع اکثریت مردم و تولید کشور باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نیازمند نوسازی در بخش مالیاتی کشور هستیم و باید بکوشیم مالیات به نفع اکثریت مردم و تولید کشور باشد.

سفته‌بازان مالیات نمی‌دهند اما زحمت‌کشان مالیات می‌دهند

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بخش‌هایی از جامعه که درآمدهای باد آورده دارند و سرمایه‌شان ناشی از سفته‌بازی است مالیات نمی‌پردازند ولی صنفی که زحمت می‌‌کشد مالیات می‌‌دهد.

وی گفت:‌ در حوزه مالیات چون شفاف‌سازی و هوشمندسازی وجود ندارد و نظام مالیاتی‌مان هم ممیزی است و اطلاعات دقیقی وجود ندارد مشکل داریم که نیازمند شفاف‌سازی هستیم.

قالیباف اظهار داشت: اجرای سیاست‌های حمایتی، فراگیر و ویژه و با اولویت برای طیف محروم و مستضعف جامعه مهم است.

جامعه هدف ما جامعه مستضعفین و محرومین هستند 

وی خاطرنشان کرد:‌ جامعه هدف ما که جامعه مستضعفین و محرومین هستند در اولویت‌مان قرار دارد اما متأسفانه آماری از جامعه آنها نداریم. در حالی که نیازمند هوشمندسازی و شفافیت در این حوزه هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنهایی که فاصله بین دخل و خرج‌شان همخوانی ندارد باید در کشور مشخص شود.

وی با اشاره به پرداخت یارانه به 24 میلیون خانوار در کشور گفت: ‌باید ضمن اجرای سیاست‌های جبرانی، عدالت را در کشور رعایت کنیم.

وی درباره حذف یارانه پر درآمدها گفت: درباره حذف یارانه پر درآمدها که قانون هم وجود داشت این موضوع اجرایی نشد ولی مجلس بایستی با نظارت دقیق ایستادگی کند تا این قانون اجرایی شود البته اگر هم این قانون در جایی ایراد دارد باید اصلاح شود.

با شرایط اقتصادی فعلی طبقه متوسط هم دچار مشکل شده است

وی تأکید کرد: اولویت بسته اقتصادی مربوط به طبقه مستضعف است ولی با شرایط اقتصادی فعلی طبقه متوسط هم دچار مشکل شده است.

وی گفت: رونق در کسب و کار در کشور هم بسیار مهم است ضمن اینکه در سال جاری که سال جهش تولید است باید به سمت حذف انحصارات و تسهیل در صدور مجوز برویم و بایستی آن را دنبال کنیم.

وی گفت: سیستم اداری کشورمان نشسته است؛ این در حالی است  که کسی که به دنبال شغل است و چند سال برای دریافت مجوز یک کسب و کار دوندگی می‌کند.

در اقیانوس نقدینگی با کویر در حوزه تولید مواجه هستیم 

وی خاطرنشان کرد: در اقیانوس نقدینگی که مشکل فعلی کشور است هم اکنون با کویر در حوزه تولید مواجه هستیم این در حالی است که باید بازار سرمایه را به سمت تولید کشور ببریم.

وی خاطرنشان کرد: ‌باید در تجارت خارجی‌مان تغییر راهبرد داشته باشیم، دستگاه دیپلماسی‌مان امروز در شرایطی که کشور باید به سمت تولید و ثبات اقتصادی و اقتصاد بدون نفت برود و اقتصادمان مردمی شود، فعالیت بیشتری کند چرا که قرار است در این اقتصاد، محور و اساس‌مان تولید و صادرات باشد و به همین دلیل بازارهای بین‌المللی برای‌مان مهم است.

قالیباف گفت: باید وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل داشته باشیم و به همین دلیل باید سفارت‌خانه‌هایمان فعال شوند به ویژه در کشورهای همسایه و منطقه.

وی در ادامه عنوان کرد: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران باید از حوزه سیاست و امنیت به سمت حوزه اقتصادی، سیاسی و تجاری بروند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سفارتخانه‌‌های خارجی در ایران هم اکنون به دنبال تبلیغات محصولات تولیدی خود هستند؛ ما هم باید اینگونه رفتار کنیم.

وی تصریح کرد:‌ باید از مزیت‌های کشورمان در بحث تولید استفاده کرده و آن را در کشورهای همسایه  تبلیغ کرده و از این مزیت بهره ببریم.

وی در مورد عقب ماندگی از آرمان‌های انقلاب و تلاش مجلس در این زمینه اظهار داشت: ما در حوزه اقتصادی دچار مشکلات هستیم یعنی نتوانستیم با یک رویکرد مشخص و با یک برنامه مشخص و دقیق و با یک تفکر در حوزه اجرا و روش مشخص در اجرا در حوزه اقتصادی حرکت کنیم.

قالیباف بیان داشت: اگر یک نگاهی از گذشته تا الان کنیم فراز و نشیب داشتیم و حتی در جاهایی تصمیمات و سیاست های ما در حوزه اقتصاد در تضاد با هم بوده است این ها را در همین بسته اقتصاد مردمی که به نفع مردم به معنی مشارکت مردم در اقتصاد بوده است قرار دادیم.

رقیب تولید، سفته‌بازی و دلالی است

قالیباف تاکید کرد: در همین امسال که سال جهش تولید است و باید کار تولید را پیگیری کنیم نگاه کنید ببینید چرا تولید اتفاق نمی افتد؟ رقیبی که در مقابل تولید رقابت می‌کند سفته‌بازی، دلالی، بازار طلا بازار ارز و اینها است.

همه جای دنیا مسکن و خودرو کالای مصرفی هستند اما در کشور ما کالای سرمایه ای شده‌اند

وی اظهار داشت: در همه دنیا مسکن و خودرو یک کالای مصرفی است اما در کشور ما کالای سرمایه شده است پس آن تحولی که در حوزه سازمان دهی مالیات گفتیم اینجا است.

کاسب جزء در این شرایط سخت مالیات می‌دهد، اما سوداگران مالیات نمی‌دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یک کاسب جزء و یک جوانی که در زیر راه پله یک کار خدماتی و تولیدی کوچک را شروع کرده در این شرایط سخت باید مالیات دهد اما از کسی که ده‌ها و صدها خانه خالی دارد و با این کار سوداگری انجام می‌دهد و یا در حوزه مسائل ارزی است، مالیات نمی گیریم برای همین است که ما روز یکشنبه دو فوریت طرح مربوط به مالیات بر خانه های خالی را تصویب کردیم و فردا با حضور شورای نگهبان در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و اگر تصویب شد دولت محترم هم آن را اجرا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع اشتغال تاکید کرد: در بحث اشتغال و تولید ظرفیت‌های بزرگی داریم همین بازار بورس را نگاه کنید؛ حجم نقدینگی را که در بورس می آید باید به سمت پروژه های بزرگ در پتروشیمی‌ها، معادن و فلزات سوق دهید؛ این‌ها بخش‌هایی است که برای ما آورده دارند و برای ما شغل، درآمد ارزی و ثبات اقتصادی می آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که بخشی از کارشناسان معتقدند که نقدینگی بورس به سمت تولید واقعی نمی‌رود و مجلس چه اقداماتی قرار است برای رفتن به سمت تولید واقعی انجام دهد؟ گفت: معتقدم اینکه نقدینگی از حوزه بانک و بانکداری سرمایه ها و نقدینگی سرگردان از بازار پولی به سمت بازار سرمایه رفته است کار خوبی بود که اتفاق افتاد.

به بورس و فرابورس  عمق ببخشیم

قالیباف با اشاره به اینکه حجم بالای نقدینگی به سمت بورس میرود که  یک امتیاز بزرگ است، تصریح کرد: ما حتماً باید این اقدام را تقویت کنیم اما تقویت آن این است که به بورس و فرابورس  عمق ببخشیم.

وی در مورد عمق بخشی به بازار بورس گفت: این یعنی که دولت ظرفیت‌ها و دارایی‌های خود را که شرایط لازم را دارند آنها را وارد بورس کند که پول مردم وقتی به بورس می رود در شرکت‌های قرار گیرد.

مجلس بر ظرفیت شرکت‌هایی که به بورس می‌آیند نظارت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: حتماً مجلس یکی از کارهایش نظارت دقیق است که شرکت‌هایی در بورس بیاید که ظرفیت این کار را داشته باشند؛ وقتی نقدینگی به اینجا می آید باید کاری کنیم که سود سهام آنها صرف سرمایه گذاری برای خود شود. این نقدینگی به سمت پروژه های نیمه تمام که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و حوزه معادن برود. باید این نقدینگی را به سمت آن‌ها ببریم اما اگر خدای نکرده این نقدینگی در درون خود بورس برود یک ضرر بزرگ است.

قالیباف با طرح این پرسش که چگونه می توانیم عقب ماندگی را جبران کنیم خاطرنشان کرد: این فرصت ها پیش روی ما است. ما در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم که کمک و نظارت کنیم و قانونی که دولت نیاز دارد برایش تصویب کنیم و نظارت دقیق خود را داشته باشیم تا این اتفاقات بیفتد.

ریشه مشخص نبودن جامعه هدف دقیق مستضعفین و محرومین

وی در مورد اصلاح ساختار در کشور گفت: آن بحث هوشمندسازی یعنی توجه به این موضوع، یعنی باید یک یکپارچگی در اطلاعات داشته باشیم و اینها باید به صورت شبکه به هم متصل شوند. یکی از مشکلات ما عدم همین کار است این ها جزیره جزیره شده‌اند. نداشتن جامعه هدف دقیق مستضعفین و محرومین به همین دلیل است. 

نمی‌شود دیوان محاسبات یکسال بعد گزارش دهد که این پول در جای خود هزینه نشده یا شده است

قالیباف با تاکید بر این که نمی‌شود دیوان محاسبات یک سال بعد بیاید گزارش دهد که این پول در جای خود هزینه نشده یا شده است، تاکید کرد: آن چهار رویکردی که گفتم باید هم در درون مجلس باشد هم در بیرون مجلس.

وی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا خاطرنشان کرد: نسبت به نابسامانی در بازار ارز اشکالاتی است، در همان جلسه مطرح شد که به جمع‌بندی خوبی رسیدیم قرار شد دولت در کوتاهترین زمان یعنی در چند روز آینده این کار انجام شود و هر دو قوا با هم اتفاق نظر داشتیم که در خدمت دولت باشیم که این کار کارشناسی که دارد انجام می شود انجام شود، اگر آن را اجرایی کنیم می‌توانیم ثبات را در بازار ارز داشته باشیم.

قالیباف با اشاره به اینکه در بخشی از نابسامانی ارزی یک بی انضباطی وجود دارد، گفت: عمده صادر کنندگان ارز خود را وارد کرده‌اند، اما یک بخشی از کسانی که صادرات انجام دادند ارز خود را نیاورده اند؛ اینها هم به خود و هم به جامعه ظلم کردند که باید با پیگیری، این کار را انجام دهند.

قالیباف گفت: بخشی از ارزهایی که به کشور نیامده است و در کشورهای خارجی معطل است مربوط به بهای کالاهای صادر شده است؛ ارزهایی که در کشور کره داریم طبق نظر دولتمردان توانسته‌ایم با توافقات صورت گرفته با آنها بخشی از این ارزها را با خرید کالا و بخشی را هم به صورت ارزی به کشور بیاوریم.

وی ادامه داد: ‌اگر اساس کار را تولید قرار دهیم و نقدینگی را در مسیر تولید داشته باشیم ارزش ریال را بالا خواهیم برد و در آن صورت قیمت ارز پایین خواهد آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در حوزه قانون‌گذاری مسکن که کار مجلس است اقداماتی صورت گرفته البته دولت هم کارهای اجرایی آن را بر عهده دارد.

وی با اشاره به طرح دوفوریتی اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی تصریح کرد: ‌نرخ مالیات را برای خانه‌های خالی و به ویژه برای سوداگران افزایش خواهیم داد به‌گونه‌ای که در این طرح دو فوریتی نرخ‌گذاری شده عملا داشتن خانه خالی مقرون به صرفه نیست و حتما باید در این باره کار دیگری را انجام دهند؛ ‌با این کار قطعا قیمت کرایه خانه کاهش پیدا کرده و نرخ مسکن هم نزولی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در تولید مسکن بایستی عرضه و تقاضا وجود داشته باشد این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرد تأخیر و عقب‌ماندگی در تولید مسکن در کشور داشته‌ایم.

قالیباف خاطرنشان کرد: همه حقوق یک شیفت کاری برخی از مستضعفان پاسخگوی اجاره بهای یک ماه آنها نیست. این در حالی است که امروز بین 50 تا 55 درصد قیمت هر خانه مربوط به زمین است لذا دولت باید به جای مدیریت در ساخت و ساز مسکن، امکانات زمین را در اختیار بگذارد و اجازه دهد نقدینگی در جامعه به ساخت و ساز مسکن برده شود.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که فرآیند تولید مسکن را بهینه کنیم و به همین دلیل دانش فنی تولید بومی مسکن هم مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مجموعه‌ها با 300 هزار میلیارد تومان قرار است با دانش بومی تولید مسکن، 6 هزار خانه را بسازد که البته در این دانش هم در ساخت و ساز سرعت پیدا خواهد شد و هم کیفیت زیادتر شده و هم مصرف مصالح کم شده و هم استانداردهای زلزله‌، سرمایش، گرمایش ، روشنایی، معماری و نمای اسلامی رعایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: مدیریت و توجه و باورپذیری بسیار مهم است و بایستی پیشرفت در کشور در دهه پیشرفت‌ و عدالت که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند، صورت گیرد.

قالیباف با اشاره به اینکه «ما نباید به کسی بگوییم اقدام کند، بلکه خود باید اقدام کنیم»، گفت:‌ از روزی که کمیسیون‌های مجلس شکل گرفتند درباره مسکن ورود کردیم هر چند که برخی‌ها در بیرون مجلس می‌گفتند مجلس به دنبال حاشیه‌سازی است و کاری نمی‌کند اما این حرف‌شان نادرست است.

وی افزود: اولین طرح دو فوریتی مجلس یازدهم درباره مسکن بود. ضمن اینکه طرح جا ماندگان سهام عدالت هم از دیگر کارهای این مجلس بود.

رئیس مجلس شورای اسلامیگفت: مردم امروز منتظر عمل ما هستند و دیگر حرف را قبول ندارند.

وی تصریح کرد: مردم و مقام معظم رهبری باید از ما مطالبه کنند و وظیفه ما هم پاسخگویی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره راهبرد مجلس یازدهم در مواجه با آمریکا گفت: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی روشن است و از 100 سال قبل تا امروز و در مقاطع مختلف این دشمنی را نشان می‌‌دهد.

وی ادامه داد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی که ما روحیه استقلال‌طلبی و ظلم‌ستیزی را داشته و دست آمریکایی‌ها را با این انقلاب کوتاه کردیم، چون آنها به دنبال مواجه با جمهوری اسلامی بودند.

قالیباف گفت: در بخش‌های نظامی و امنیتی به دلیل مشارکت مردم و اعتماد به مردم تولید قدرت را داشتیم و هر جا به مردم اعتماد کردیم قدرت به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: مجلس درباره زیاده‌خواهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پس از قطعنامه اخیر آنها موضع‌گیری محکمی داشت. به همین دلیل از دولت خواستیم که مقابل این زیاده‌خواهی ایستادگی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس برای حرکت تولید در کشور به دنبال ارتقاء اقتصاد است، گفت: طبق فرمایش رهبر انقلاب باید با کار، کار و کار مقابل آمریکا ایستادگی کنیم. البته قدرتمند بودن عرصه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها اقتصاد است؛ باید قدرت نظامی داشته باشیم اما قدرت اقتصادی هم باید داشته باشیم.

قالیباف گفت: ‌آمریکا با استفاده از تحریم اقتصادی به کشورهای منطقه و حتی چین فشار می‌آورد و هر جا که منافع سیاسی‌اش را به دست نمی‌آورد از تحریم اقتصادی استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی در 20 سال اخیر و با مشارکت مردمی در منطقه مقابل هژمونی آمریکا ایستادگی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مهمترین ویژگی‌های سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی گفت: من قریب به 37 ـ 38 سال با شهید سلیمانی رفیق بوده و با او زندگی کردم و هیچگاه از دوستان خود از اوایل انقلاب تا کنون کسی را که دارای سابقه مجاهدت شبیه شهید سلیمانی باشد را ندیدم.

وی افزود: شهید سلیمانی 40 سال بی‌وقفه مجاهدت کرد و او از زمان زندگی در روستا تا لحظه شهادتش مجاهدت داشت این در حالی است که خیلی از ماها بعد از جنگ کارهای دیگری کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید سلیمانی به ترازی از معرفت و اخلاص رسید که مردم فقط نمونه‌هایی از آن را دیدند.

قالیباف با ذکر اینکه شهید سلیمانی وقتی غضب می‌کرد در غضب او هم مهربانی وجود داشت، گفت: شهید سلیمانی فردی قاطع و مقتدر بود که در اوج قدرتش گذشت هم می‌کرد.

وی افزود: شهید سلیمانی 20 سال مقابل آمریکا در منطقه ایستادگی کرد که البته این کار او به ویژگی‌هایش باز می‌گردد؛ او عمیقا به سنت الهی باور داشت و با حداقل امکانات مقابل داعش و آمریکا ایستادگی کرد و به همین دلیل، استکبار او را حذف کرد، ولی با جسارت، تدبیر، روحیه و مکتب او چه می‌کنند؟

قالیباف گفت: شهید سلیمانی وقتی مبارزه می‌کرد و به شرایط سخت می‌رسید هیچگاه ناامید نبود.

وی گفت: ‌وقتی از بسته اقتصادی برای مردم حرف می‌زنیم و رویکرد مردمی داریم و می‌گوییم ناامید نباشید و مشکلات را حل خواهیم کرد به همین دلیل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید سلیمانی، فاطمیون، زینبیون و ... را بر اساس مشارکت مردم برای مقابله با استکبار راه‌اندازی کرد. او مردم را داشت و به انقلاب و فرهنگ اهل بیت اعتقاد کامل داشت و ما هم بایستی این فرهنگ و مکتب را دنبال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخانش در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: من به ملت عرض می‌کنم که شما که به ما اعتماد کردید و با رأ‌ی‌تان منت سر ما گذاشتید و ما را به عنوان خدمت‌گزار انتخاب کردید. به شما قول می‌دهیم که دغدغه‌‌ای جز خدمت به شما نداشته باشیم و این را برای خود افتخار می‌دانیم که مخصوصا برای محرومین و مستضعفان کار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: محرومان صاحبان اصلی انقلاب هستند و ان‌شاءالله مجلس در اقصی‌نقاط کشور با استفاده از نمایندگانش بتواند به مردم خدمت کند و امیدوارم با دعای مردم و تلاش‌مان  بر مشکلات فائق آییم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین