برجام و خاطرات شیرین در بیانیه‌های کاغذی

گروه سیاسی الف،   3990424103 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها که در سالگرد برجام بسر می بریم کشورهای مختلف از جمله وزارت خارجه خودمان اقدام به انتشار بیانیه‌هایی در این باره کرده‌اند. اما علیرغم تاکید همه کشورها بر حفظ دستاوردهای برجام این پرسش همچنان باقی است که آیا از دستاوردهای مورد نظر این توافق نامه چیزی جز خاطره ای شیرین و البته درسی آموزنده برای ایران مانده است؟

برجام و خاطرات شیرین در بیانیه‌های کاغذی

به گزارش الف بنابر تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۳ تیر ماه نیز روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است. این پیشنهادی بود که رییس جمهور سال ۹۷ در سالگرد تصویب برجام در جلسه هیئت وزیران مطرح کرد. 

روحانی با اشاره به اینکه ۲۳ تیرماه را می‌توان به عنوان روز تعامل با جهان نامید، گفته بود :«جمهوری اسلامی ایران در این روز برای همۀ جهانیان ثابت کرد از لحاظ قدرت سیاسی، آنچنان توانمندی و تبحری در مسایل سیاسی، منطق و موضوعات فنی و حقوقی دارد که می‌تواند برای حل موضوع پیچیده بین المللی با قدرت‌های بزرگ مذاکره کرده و از حق ملت ایران به خوبی دفاع کند.»

چنین تصمیماتی جدا از تمامی تلاش‌های ایران برای انجام تعهداتش در توافق نامه برجام نشان دهنده عزم و اراده جدی کشورمان برای حل و فصل مناقشات هسته ای است. اما علیرغم  اهتمام فراوان ایران برای رفع نگرانی غربی‌ها در باره برنامه هسته ای کشورمان حالا پس از ۵ سال چیزی جز وعده‌های کاغذی غربی‌ها و انتشار بیانیه و شاید مرور خاطرات شیرین نصیب ایران نشده است .

نکته جالب در این میان تاکید و اذعان این بیانیه‌ها به انجام شدن تعهدات طرف ایرانی و بازرسی های سخت گیرانه آژانس است. 

در بیانیه امسال اتحادیه اروپا که توسط «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است:

« برجام به عنوان تنها ابزار برای اطمینان از برنامه هسته‌ای ایران باقی می‌ماند. این توافق در بردارنده تعهدات هسته‌ای ایران در ازای تعلیق تحریمها توسط جامعه بین‌المللی و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی ایران است که باید عملی شود. همچنین نظارت و راستی آزمایی بی‌سابقه‌ای را توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کرده است که من از تداوم اقدامات موثر، حرفه‌ای و فنی آژانس تقدیر می‌کنم. اجرای همه تعهدات در چارچوب برجام برای همه طرفها حیاتی است. متاسفانه ایالات متحده در ماه مه 2018 تصمیم گرفت از برجام خارج شود و از آن زمان در هیچ یک از نشستها و فعالیتها مشارکت نکرده است. باقی طرفهای برجام به کار جمعی برای رفع نگرانیها در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تاثیر گسترده خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریمها ادامه خواهند داد.

بورل در پایان این بیانیه آورده است « به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، من هرکاری که ممکن باشد را با دیگر طرفها و جامعه بین المللی انجام خواهم داد تا برجام حفظ شود.»

دربیانیه مشترک ۱۴ ژوئیه سال گذشته سه کشور اروپایی نیز آمده  بود:

 « ما ، رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا که منافع امنیتی مشترکی به خصوص درباره پابرجا نگه داشتن نظام عدم اشاعه سلاح های هسته ای داریم ، پای بندی خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را که چهار سال پیش و در تاریخ ‌۱۴ ژوﺌیه ۲۰۱۵ با ایران مورد موافقت قرار گرفت مورد تاکید قرار می دهیم.از سال ۲۰۰۳ ، ما سه کشور که بعدا آمریکا، روسیه و چین نیز به ما پیوستند ، یک سیاست طولانی مدت و قاطع را نسبت به ایران به کار گرفتیم، با این هدف مشخص که این کشور – که یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (NPT) می باشد – به تعهدات خود با حسن نیت احترام بگذارد و هرگز سلاح های هسته ای را توسعه ندهد یا تهیه نکند.ما، در کنار هم، در تاریخ ۸ ماه مه ۲۰۱۸ صراحتا تاسف و نگرانی خود را نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران ابراز داشتیم و این در حالی بود که این کشور تعهدات خود را در قالب این توافقنامه – آنگونه که پیوسته و تا ماه گذشته توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است - انجام داده بود. ما سه کشور، از ماه مه ۲۰۱۸، با همکاری سایر شرکای باقی‌مانده در برجام نهایت تلاش خود را کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران بتوانند از مزایای اقتصادی مشروع برجام برخوردار شوند.

امروز ، ما نگران این خطر هستیم که برجام ممکن است تحت فشار تحریم ها که توسط آمریکا تحمیل شده است و نیز به دنبال تصمیم ایران مبنی بر خودداری از اجرای چند تعهد کلیدی این موافقتنامه دچار فرو پاشی شود... ما در جستجوی راه حل ، به تلاش هایمان برای رایزنی فعالانه با همه طرف های مربوط ، با هدف حفظ صلح و امنیت بین‌الملل، ادامه خواهیم داد»

 آنچه در این بیانیه ها جلوه دارد استفاده از افعالی است که اشاره به آینده ای نامعلوم و بدون جزییات روشن از اقدامات اروپایی ها در این آینده دارد که خود نشان دهنده ترجیح اروپایی ها در حفظ توافق نامه ای است که در آن حقوق ایران نادیده گرفته شده است.

پیشدستی اروپا یا هماهنگی با آمریکا برای تحمیل یک توافق تکمیلی؟

نکته جالب تر اما این است که ۹ روز پیش از خروج ترامپ از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، یعنی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۷ ( ۲۹ آوریل ۲۰۱۸) سران بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق هسته‌ای فعلی با ایران بهترین راه متوقف کردن این کشور از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است اما در عین حال باید توافقی تکمیلی هم به بحث گذاشته شود! 

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، در این بیانیه ضمن پشتیبانی از برجام تأکید کرده‌اند مواردی وجود دارد که در توافق هسته‌ای با ایران به آنها پرداخته نشده و لازم است درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؛ از جمله برنامه موشکی و حضور نظامی ایران در منطقه.

این بیانیه که پیش از خروج ترامپ از برجام منتشر شده نشان دهنده آن است که گویا ادعاهای ترامپ درباره کامل نبودن توافق برجام چندان هم برای اروپایی ها غیر منتظره نبوده است.

دیدگاه کاربران

باستان۱۵۲۲۰۵۹۱۴:۵۳:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۲۴
دفن کنید این جنازه متعفن را
ناشناس۱۵۲۲۰۸۲۱۵:۰۴:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲۴
خاطرات شیرین؟؟؟؟؟ برا کیا؟؟؟؟تا چند سال هم بابت تجدید خاطره مردم بیچاره را بچزونند
ناشناس۱۵۲۲۱۰۱۱۵:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۴
دولت گفت نگید برجام مرده بگید آمریکا به برجام جفا کرد... رفقا برجام نمرده، برجام رفته پیش خدا
ناشناس۱۵۲۲۱۳۷۱۵:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲۴
اتم از ساعت اولش غلط بود
ناشناس۱۵۲۲۲۴۳۱۶:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۴
به خدا قسم از اینکه کشورم در مذاکرات اینقدر ساده لوحانه عمل کرده است خجالت می کشم.
یه الفی۱۵۲۲۳۵۳۱۷:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۴
بازهم سخنان دو پهلوی اروپایی ها از قدیم گفته اند؛ سگ زرد برادر شغال است
ناشناس۱۵۲۲۴۰۸۱۸:۲۶:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۴
الان فهمیدی؟ خود اروپایی ها چند سال قبل گفتند که اگر ترامپ صبر می کرد و ایران مولفه های دیگر قدرتش را هم واگذار نمی کرد ما هم خارج می شدیم یعنی این اقایان همیشه رو دست خوردن مانند ان سال ها
ناشناس۱۵۲۲۴۰۹۱۸:۲۷:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۴
اقای روحانی در دهه 80 هم که توافق کردین چه نوع روزی را عنوان کردین؟
ناشناس۱۵۲۲۴۸۵۱۹:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۲۴
شاید برای شما اینطور بوده ولی همان چند وقت ثبات اقتصادی هم غنیمت بود. تا ترامپ آمد و همه رادیکالها در آمریکا اسراییل سعودی به آرزوی خود رسیدند
ناشناس۱۵۲۲۷۱۲۲۲:۴۸:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲۴
امید ما این بود که برجام زمینه ای بشه برای حل مشکلات بین ایران و آمریکا اما یک عده نمیخواستند چنین بشه.
ناشناس۱۵۲۲۷۵۲۲۳:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۲۴
برجام ؛ فاجعه‌ای به وسعت تاریخ _____ برجام ؛ نتیجه‌ی اعتماد به شیطان برجام ؛ محصول توهُّم و خسارت محض برجام ؛ منشاء فساد سیاسی و اقتصادی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین