دولت کارگران را سرکار گذاشته است

گروه اقتصادی الف،   3990423108

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با گلایه از وزیر کار برای عدم تصویب مصوبه حق مسکن در هیأت دولت گفت:دولت کارگران را سرکار گذشته است, رقم ۲۰۰هزارتومان در شرایط فعلی برای کارگران حائز اهمیت است. چرا کارگران برای دولت اهمیت ندارند.

دولت کارگران را سرکار گذاشته است

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با تسنیم ،‌درباره آخرین وضعیت حق مسکن کارگران گفت: فعلاً خبری از تأیید حق مسکن در هیئت دولت نیست. نمایندگان کارگران گلایه خود را مطرح کرده اند اما طرف مقابل که دولت است در مقابل این موضوع سکوت کرده است. 

 وی ادامه داد: در بحث حق مسکن دو موضوع مطرح است. بحث اول ماهیت وجودی مبلغ و ریالی آن است. در شرایطی که هزینه هایی برای بهداشت به خانواده ها تحمیل شده است. اگر یک خانواده 4نفره روزانه به 4ماسک نیاز داشته باشد، به طور متوسط روزانه 10هزارتومان هزینه ماسک دارد.  بنابر این حداقل ماهیانه حدود 200تا300هزارتومان هزینه ماسک است. این رقم به جز هزینه های مواد شوینده و بهداشتی است. 

توفیقی گفت: اکثر کارخانه ها ساعت های اضافه کاری را حذف کرده اند و تیراژخود را کاهش داده اند و  برخی دیگر نیز با ظرفیت پایین تری مشغول فعالیت هستند. این موارد به معنی این است که درآمد کارگران هم کاهش یافته است. زمانی که قیمت ها افزایش می یابد و درآمد مردم کفاف خرید کالا را نمی دهد،فروش کم می شود. تقاضا در حال حاضر به دلیل نبود صادرات به صورت کامل و کاهش قدرت خرید کارگران کم شده است. در چنین شرایطی کارفرمایان در اولین گام با کاهش تقاضا، اضافه کارهای کارگران را کم می کنند. 

بیشتر بخوانیدتعلل مکرر دولت در تصویب حق مسکن 300 هزار تومانی/ آقای روحانی، چرا بی خیالِ کارگران شدید؟
 رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: به جز اینکه بحث حق مسکن در هزینه های زندگی کارگران نقش دارد؛ بار روانی هم برای کارگران دارند. روزانه تعداد زیادی ازکارگران به نمایندگانشان مراجعه می کنند و پیگیر این مسئله هستند که چرا افزایش حق مسکن در هیئت دولت تصویب نمی شود؟

 توفیقی با طرح این سوال که  آیا افزایش حق مسکن کارگران جز اولویت های هیأت دولت نیست؟ گفت: وزیرکار به عنوان بدنه هیأت دولت باید به دنبال این می بود که مصوبه افزایش حق مسکن کارگران خارج از نوبت بررسی می شد. با وجود اینکه جلسه هیأت دولت هر هفته برگزار می شود, چرا افزایش حق مسکن کارگران برای دولت مهم نیست؟وزیرکار به عنوان رئیس شورای عالی کار و بدنه دولت در آخرین جلسه شورای عالی کار قول داده بودند که مصوبه افزایش حق مسکن کارگران خارج از نوبت در جلسه هیأت دولت بررسی شود.اما متأسفانه چنین نشد.

وی اظهار داشت:در شرایطی که استرس زندگی کارگران را فراگرفته است،کار دولت صحیح نیست که کارگران را برای 200هزار تومان منتظر گذاشته است. زمانی که وزیر کار منشور حقوق شروندی را تصویب می کند, چگونه است که حق و حقوق کارگران برایش مهم نیست. حتی اگر می خواهند مصوبه را تصویب نکنند, به صراحت اعلام کنند, چرا کارگران را سرکار گذاشته اند؟تکلیف کارگران را مشخص کنید. این با آموزه های اخلاقی ما و روح دین ما همسان نیست که کارگران را سرکار گذاشته اید.

توفیقی گفت: در صورتی که  حق مسکن تصویب شود,حداقل هزینه ماسک کارگران تأمین می شود. معاون وزیرکار در پاسخ به سوال خبرنگار درباره تصویب افزایش حق مسکن گفته است که ما هم منتظر هستیم. جنس انتظار کارگران با دولت فرق دارد. کارگران می توانند بگویند که ما منتظریم, اما معاون وزیرکار که نباید بگوید ما هم منتظریم تا حق مسکن تصویب شود. معاون وزیرکار در پاسخ به پیگیری برای تصویب حق مسکن باید بگوید, ما این مطالبه کارگران را از هیئت دولت پیگیری می کنیم تا سریعتر تصویب شود!!

 وی بیان کرد: کارگران از دولت می خواهند  که هر چه سریعتر تکلیف کارگران را مشخص کند. این پیگیری  جز وظایف دبیرخانه شورای عالی کار است. معاون روابط کار وزیرکار، دبیر شورای عالی کار است چطور منتظر است تا این مصوبه تصویب شود. ؟به جای انتظار باید پیگیری برای تصویب افزایش حق مسکن کارگران را از دولت داشته باشد. 

به گزارش تسنیم،جلسه 292 شورای عالی کار در تاریخ 17 خرداد ماه با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد مقرر شد تا حق مسکن کارگران از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان در ماه افزایش  یابد. اجرای این مصوبه منوط به تصویب در هیئت وزیر شد. 

پس از آن در 31خرداد ماه محمد شریعتمداری،‌ وزیرکار طی نامه ای به جهانگیری ،‌معاون اول رئیس جمهور نوشت: به استحضار می رساند بر اساس ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی کمک هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار سالیانه توسط شورای عالی کار تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

در اجرای قانون مذکور شورای عالی کار در جلسه 292 مورخ هفدهم خرداد 99 با افزایش کمک هزینه مسکن کارگران از ماهیانه یک میلیون ریال به ماهیانه 3 میلیون ریال موافقت نموده است لذا خواهشمند است دستور فرمایید متن پیشنهادی زیر با قید فوریت در هیئت وزیران مطرح شود.

هیئت وزیران در جلسه.... به پیشنهاد شورای عالی کار و به استناد ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری موظف 1370 تصویب کرد کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر 99 مبلغ سه میلیون ریال تعیین می شود.

 علی رغم اینکه طبق گفته ی وزیرکار حق مسکن می بایست از تیر ماه به حقوق کارگران افزوده شود؛ اکنون  تیر ماه رو به پایان است و هنوز مصوبه حق مسکن تصویب نشده است و این مسئله باعث نگرانی جامعه کارگری را فراهم آورده است. علاوه بر عدم تصویب آن،‌مسئله ی دیگری که باعث دلخوری جامعه کارگری شده است. تأکید  وزیر کار  بر اجرای افزایش حق مسکن از ابتدای تیر ماه است. نمایندگان کارگری خواستار اجرای مصوبه افزایش حق مسکن از ابتدای سال هستند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین