چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

  3990421021 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهم ترین سوال خریداران خودروی ایرانی، در قیاس با سایر خودروسازی ها چرایی عقب ماندگی صنعت خودروی ایران از ترکیه ای هاست.

چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: پایه و اساس صنعت خودروسازی ترکیه به اوایل دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد. در یک دوره مشخص صنعت خودروسازی ترکیه که بیشتر به مونتاژ خودرو می پرداخت، به یک صنعت تمام عیار با قابلیت طراحی و ظرفیت تولید گسترده خودرو تبدیل شد.

صنعت خودروسازی ترکیه از دیرباز در این کشور رواج داشته و از تولید مونتاژ به تدریج به صنعتی با قابلیت طراحی R&D و ارزش افزوده بالا تبدیل شده است. این بخش با مشارکت‌هایی که توسط شرکت‌های خارجی با کارآفرینان ترکیه ایجاد شده است، از اهمیت کلیدی در تولید داخلی برخوردار است.

ترکیه اکنون بزرگترین تولید کننده وسایل نقلیه تجاری سبک در اروپا است و از نظر میزان تولید خودرو در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد. گزارش "دستور کار صنعت خودروسازی ترکیه" که توسط ریاست دفتر سرمایه گذاری جمهوری ترکیه و EY در ترکیه انجام شده است، عمیقاً در زمینه صنعت خودرو در این کشور تحقیق می‌کند که توسعه تاریخی آن، وضعیت اقتصادی فعلی و فرصت‌های صادراتی را بررسی می‌کند.

از سال ۲۰۰۰ تولید کنندگان تجهیزات اصلی (OEM) بیش از ۱۵ میلیارد دلار در عملیات خود در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند. این سرمایه گذاری‌ها به طور قابل توجهی قابلیت‌های تولیدی خود را گسترش داده اند، که به نوبه خود باعث شد ترکیه به بخشی مهم از زنجیره ارزش جهانی OEM‌های بین المللی تبدیل شود.

گزارش - از سیر تا پیاز صنعت خودروسازی ترکیه؛چگونگی پیشرفت صنعت ترکیه در خودروسازی

صنعت خودروسازی ترکیه امروز با رعایت و فراتر از استاندارد‌های بین المللی کیفیت و ایمنی، به لطف تولید ارزش افزوده بسیار کارآمد و رقابتی است.

ترکیه به عنوان بخشی از تعهد خود مبنی بر تبدیل صنعت خودروسازی که از لحاظ تاریخی، محرک اصلی اقتصادی در ادغام اقتصاد ترکیه با زنجیره ارزش جهانی بوده است، به یک نیروگاه اقتصادی تبدیل شده است.

ترکیه به تازگی خودرویی را مبنی بر ماشین الکتریکی متولد شده بر استحکام ناشی از دانش دیرینه کشور در منطقه معرفی کرده است. بر این اساس، گروه سرمایه گذاری مشترک ترکیه با نام معروف TOGG تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل مختلف را بر روی یک سکوی مشترک با حقوق مالکیت معنوی و صنعتی کاملاً تولید می‌کند. 

گزارش - از سیر تا پیاز صنعت خودروسازی ترکیه؛چگونگی پیشرفت صنعت ترکیه در خودروسازی

با بهره گیری از نیروی کار رقابتی و بسیار ماهر، همراه با یک بازار محلی پویا و موقعیت جغرافیایی مطلوب، تولید وسیله نقلیه ۹ دستگاه نصب شده جهانی در ترکیه تقریباً ۵ برابر شده است.  این نشان دهنده نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) حدود ۱۰ درصد در طی این دوره است که تنها طی پنج سال گذشته، MAN تولید خود را با ۱۴۳ درصد، تویوتا ۹۵ درصد، فورد ۵۲ درصد و فیات ۳۵ درصد افزایش داده است.

رشد قابل توجه ارسال شده توسط بخش خودروسازی ترکیه باعث شد تا ترکیه در پایان سال ۲۰۱۸ به پانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان و پنجمین کشور بزرگ اروپا تبدیل شود.

ترکیه در حال حاضر به ویژه در رابطه با تولید وسایل نقلیه تجاری، به یک مرکز تعالی تبدیل شده است. تا پایان سال ۲۰۱۸، ترکیه شماره دو تولیدکننده وسایل نقلیه تجاری (CV) در اروپا بود.

صنعت اتومبیل سازی ترکیه که به عنوان قطب تولید عالی و برتر شناخته شده است، اکنون در تلاش است تا قابلیت‌های R&D، طراحی و برندسازی را بهبود بخشد. از سال ۲۰۱۹، ۱۸۴ مرکز تحقیق و توسعه و طراحی متعلق به تولید کنندگان و تامین کنندگان خودرو در ترکیه عملیاتی شدند.

نمونه‌های قابل توجه از مارک‌های جهانی با توسعه، طراحی و فعالیت‌های مهندسی در ترکیه عبارتند از فورد، فیات، دایملر و AVL؛ مرکز تحقیق و توسعه فورد اوتوسان یکی از سه مرکز جهانی تحقیق و توسعه جهانی فورد است، در حالی که مرکز تحقیق و توسعه فیات در بورسا تنها شرکت ایتالیایی است که تنها مرکز ارائه دهنده بازار اروپا در خارج از کشور خود است.

گزارش - از سیر تا پیاز صنعت خودروسازی ترکیه؛چگونگی پیشرفت صنعت ترکیه در خودروسازی

در همین حال، مرکز تحقیق و توسعه دایملر در استانبول تکمیل عملیات تولید کامیون و اتوبوس شرکت آلمانی در ترکیه است. AVL ترکیه، که دومین مرکز تحقیق و توسعه خود را در ترکیه افتتاح کرد، شروع به توسعه فناوری‌های خودرو‌های خودگردان و ترکیبی کرد.

ترکیه از طرف زنجیره تأمین، یک محیط حمایتی را ارائه می‌دهد. حدود هزار و ۱۰۰ تأمین کننده مؤلفه وجود دارد که از تولید OEM پشتیبانی می‌کنند. با رفتن قطعات به خطوط تولید کنندگان وسایل نقلیه، میزان بومی سازی OEM‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است.

ترکیه طی ۱۲ سال در صنعت خودروسازی رشد کرد

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو، گفت:  خودروسازی در ترکیه هم مثل ایران عمری حدود ۶۰ ساله دارد که خودروسازی ما قدمت بیشتری دارد. خودروسازی در ایران قدمتی ۹۰ ساله دارد که چند سالی می شود که به طور جدی روی آن کار می‌کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تا قبل از دولت اردوغان خودروسازی ترکیه به شدت تحت حمایت دولت به شکل تعرفه‌ای بود، یعنی دولت در قالب نظام تعرفه از خودروسازی حمایت می‌کرد و نتیجه آن این بود که تعدادی ماشین‌های قدیمی و بی کیفیت رنو و فیات تولید می‌شد.

زاوه افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش دولت ترکیه تصمیم گرفت که سیاست‌های حمایتی خود را بردارد و تعرفه را هم از محل ساخت خودرو برداشت و صرفا به شمار گذاری و مشخصات فنی مربوط کرد، یعنی در واقع دیگر مهم نبود که خودرو ساخت آلمان یا ترکیه است و مهم این بود که خودرو چقدر حجم موتور و چقدر مصرف سوخت دارد.

او ادامه داد: این سیاست باعث شد که خودروساز‌هایی مانند فیات و رنو هم در داخل ترکیه سعی کنند سیاست‌هایشان را عوض کنند و سرمایه‌گذاری را به سمت تولید خودرو‌هایی ببرند که بتوانند هم در داخل ترکیه و هم در بازار‌های بین‌المللی آن را صادر کنند، خود این موضوع منجر شد که یک زنجیره ارزشی از قطعه سازان بین‌المللی در ترکیه ایجاد کنند و میلیارد‌ها دلار سرمایه جذب کردند.

خودروی ترکیه ای

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: ترک‌ها به این شیوه  توانستند در واقع اقتصادشان را محدود به خودرو نکنند. پس از آن همه حوزه‌های دولتی این کار را انجام دادند و توانستند اقتصادشان را از یک اقتصاد متمرکز به داخل یک اقتصاد برون‌گرای صادراتی تبدیل کنند. این اتفاقی بود که در داخل ترکیه حدود ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاد و باعث شد ترکیه بیش از یک و نیم میلیون اتومبیل تولید کند که عمده آنها صادر می‌شود و بیش از ۱۴ تا ۱۵ میلیارد هم صادرات قطعه دارد.

زاوه افزود: حدود ۲ سال پیش دولت ترکیه در راستای حمایت محصولات ملی خود تلاش کرد که یک برند ترک ایجاد کند، ولی خود این کشور به این قضیه ورود نکرد یعنی در این کنسرسیوم به وجود آمده تحت حمایت مالیاتی و حتی تسهیلات دولت قرار گرفت، ولی دولت ترکیه نقشی در اجرا و مدیریتش بازی نکرد.

او ادامه داد: یک کنسرسیومی متشکل از ۵ سازنده تشکیل شد که تمام طراحان داخل ترکیه و حجم عمده ای از قطعه‌سازی بین‌المللی در آن  حضور یافتند و با یکدیگر همکاری کردند. پس از آن فرایند طراحی هم در خارج از ترکیه و در ایتالیا انجام شد و ترک‌ها یک پروژه درست را طراحی، نظارت و همکاری کردند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: ترکیه تلاش کرد تا بتوانند صاحب پلتفرمی شوند که این پلتفرم علاوه بر اینکه خودرو‌های الکتریکی خوبی را تولید می کند، خودرو‌های دیگری را استخراج کند. تاکنون برای این طرح حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده تا به خط تولید برسد.

زاوه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا ترکیه توانسته خودرو ساز شود و ما نتوانسته ایم، گفت: این موضوع به نحوه نگاه ما به اقتصاد باز می گردد. در داخل کشور سال‌های سال است که گرفتار واژه‌های مجهولی شده ایم به طور مثال خروج ارز از کشور، واژه‌هایی هستند که فی نفسه فاقد ارزش و اعتبار هستند که اگر در زنجیره جهانی تعریف نشود بدون نگاه به بازار بین المللی، قطعه را به هر کیفیت و هر قیمتی در آورده ایم که هزینه آن را مشتری پرداخت می کند.

او بیان کرد: ترک ها این ماشین را برای بازار داخلی خودشان طراحی نکردند بلکه آن را برای افزایش زنجیره صادرات طراحی کرده اند و در تلاش هستند مانند حوزه قطعه حضور داشته باشند. در گذشته ترکیه با برند فیات، رنو و اخیرا فولکس واگن و قبلا بنز حضور داشتند که هم اکنون برند ترک‌ را به آن اضافه کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: این نگاه به بازار‌های بین المللی و این عدم استفاده از ارزش‌هایی که واقعا یا ارزش نیست یا به شدت منحرف شده، در قالب ارزش باعث شده که همچنان در صنعت خودرو درجا بزنیم و محل انتقادات وسیع مردم باشد.

او گفت: ترک ها با ساخت این خودروها و قطعات سالیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز آوری با صنعت خودرو سازی دارند و به کمک این کار باعث اشتغال زایی زیادی شده اند.

ترکیه محل بسیاری از تأمین کنندگان قطعه جهانی است. بیش از ۲۵۰ تأمین کننده جهانی وجود دارد که از ترکیه به عنوان پایگاه تولید استفاده می‌کنند و ۳۰ مورد از آن‌ها در بین ۵۰ تأمین کننده بزرگ جهانی قرار دارند.

تولیدکنندگان خودرو بطور فزاینده ترکیه را به عنوان پایگاه تولید برای فروش صادراتی خود انتخاب می‌کنند. این امر با این واقعیت نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از تولید خودرو در ترکیه در سال ۲۰۱۸ به بازار‌های خارجی اختصاص یافته بود. بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو در همان سال از ترکیه به بازار‌های خارجی صادر شده است. علاوه بر این، ترکیه صادر کننده شماره یک خودرو به بازار‌های اروپا با ۱.۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ بود.

ترکیه با تولید کننده‌های بین المللی فورد، فیات کرایسلر، رنو، تویوتا و هیوندای که همه در این کشور فعالیت می‌کنند دارای یک بخش بزرگ در تولید خودرو است. اما در این تسهیلات، کارگران ترکیه در حال جمع آوری اتومبیل و قطعاتی هستند که از دور طراحی شده و ساخته شده اند و اغلب مدل‌های نهایی را به اروپا صادر می‌کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۷۲۰۶۰۹:۴۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چون مسئولان ..نمیخواهند خودروی باکیفیت وبروز تحویل ملت بدهند وملت هم بااین خودروها کناراومده است وتوقع بیش ازاین ندارد وگرنه ملت برای خرید پراید90تومنی صف نمیکشید وما بهترین مهندسان طراحی را کشورداریم ولی خواسته مسئولان ..خودرو وتولید خودرو درهمین حد وکیفیت هست ما ازترکیه تنها عقب نیفتاده ایم بلکه ازافغانستان هم عقب افتادیم
ناشناس۱۵۱۷۲۱۵۰۹:۵۰:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
معلومه که .. این مقاله قصد داره زمینه را برای ورود خودرو های ترکیه ای (که احتمالأ ..) فراهم کنه
ناشناس۱۵۱۷۲۲۸۰۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
فقط خودروسازی نیست که ایران از ترکیه عقب افتاده است در کل اقتصاد و بازرگانی و صنعت و تجارت و بانکداری و حمل و نقل و شهرسازی و راه سازی و گردشگری و .. در همه چیز ایران از ترکیه عقب افتاده است و علت آن هم مدیران و مسئولانی هستند که از سالهاست کشور را اداره میکنند .
ناشناس۱۵۱۷۹۴۴۱۷:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
زیاد با تبلیغات زندگی نکن
ناشناس۱۵۱۸۰۸۷۱۹:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
از خواب بیدار شو
ناشناس۱۵۱۷۹۶۵۱۷:۵۰:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲۱
آره از تورم 14 درصدی معلوم است چه خبر است در انجا!!!
ناشناس۱۵۱۷۲۴۳۱۰:۰۵:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چه چیز ایران از ترکیه عقب نیفتاده که خودروسازی اش عقب افتاده باشد .
ناشناس۱۵۱۸۰۲۳۱۸:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
جهت اطلاع شما در صنعت و تکنولوژی و به خصوص دانش ایران سر تر است یعنی ایران به تنهایی می سازد ولی ترکیه با کمک کشورهای دیگر
ناشناس۱۵۱۷۲۶۵۱۰:۱۷:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چون‌ترکیه با دنیا در نیفتاد و بیش از هر چیز منافع ملی ش رو‌در نظر گرفت.
ناشناس۱۵۱۷۲۸۲۱۰:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
ترکیه طی 12سال در خودروسازی رشد کرد وما طی سالها عقب ماندیم چون حمایت بیجا از خودروسازان کردیم ونگذاشتیم بازار رقابتی باشد تا خودروهای با کیفیت تولید شود باید خجالت بکشیم از اینکه بنگاه خارجی سمند مارو به عنوان خودرو قبول ندارد وفقط به قیمت لاستیک وآهن پاره قیمت گذاری میکند این حمایتها خیانت به خودروسازان ومردم بیچاره بود
ناشناس۱۵۱۷۹۶۸۱۷:۵۵:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
جهت اطلاع شما ژاپن یا کره با ایجاد بازار انحصاری و بازار ندادن به ماشین خارجی به اینجا رسیدن و برعکس اگر ترکیه انحصار درست کند یا بدتر از آن تحریم بشود با سر به زمین می خورد چون پایه تکنولوژی اصلی صنایع این به خصوص ماشین در این کشور به خارج وابسته است
ناشناس۱۵۱۸۰۳۵۱۸:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
نه اینکه پایه خودروسازی ما به خارج وصل نیست. با هر جهش دلار قیمت خودرو هم جهش میکنه
ناشناس۱۵۱۹۱۹۸۱۴:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
آن وقت چرا مسکن گران شد وقتی ربطی به ارز ندارد؟ اقتصاد ایران مریض است و این مریضی به هر چیز مربوط و غیر مربوط ربط داده می شود در ضمن خیلی از قطعات را در داخل میتوانیم بسازیم یا به دلیل منفعت اقتصادی یا به خاطر رانت از خارج می آوردیم
ناشناس۱۵۱۷۳۰۲۱۰:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
دلیلش یک سیاست خارجی براساس منافع مردم و کشور ترکیه است. مردم و کشور ترکیه در اولویت هستند.
ناشناس۱۵۱۷۳۰۴۱۰:۴۰:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
یعنی واقعا فکر میکنید در بقیه چیزها عقب نیفتادیم؟ توریسم؟صنعت؟ جذب سرمایه خارجی؟ صادرات؟ ثبات؟
میثم۱۵۱۷۳۰۵۱۰:۴۰:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
حالا تو سایر زمینه ها مگه جلو افتادیم؟
ناشناس۱۵۱۷۹۵۸۱۷:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
بله خیلی از زمینه ها جلو هستیم و برخی دیگر مثل هم و اندکی را هم عقب تر
ناشناس۱۵۱۷۳۳۳۱۰:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۱
فقط خودرو نیست..ترکیه چیزهای دگر بعلاوه بارقه امید به آینده.
ناشناس۱۵۱۷۳۶۲۱۱:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
این کشور خودرو ساز نیست بلکه شرکت های بزرگ خارجی در این کشور خودرو تولید می کنند و نمونه بارز آن هم میزان صادرات و واردات آن ها است که این کشور وارد کننده تر است تا صادرات
ناشناس۱۵۱۸۰۳۹۱۸:۵۹:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
ما خودرو ساز هستیم؟ پس چرا با قیمت دلار قیمت خودرو حتی پراید هم بالا میره؟
ناشناس۱۵۱۷۳۷۱۱۱:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۱
یک نگاه به تعرفه واردات خودرو در ترکیه بندازید همه چیز مشخص میشه. اگر در ترکیه هم انحصار بود امروز به این شرایط دست پیدا نمیکرد
ناشناس۱۵۱۸۰۰۱۱۸:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
عجب کشورهای کره جنوبی یا ژاپن را هم یک نگاه بیانداز وببین تعرفه را چجوری بالا برده بودن و اصلا اجازه ورود ماشین خارجی نمیدادن
ناشناس۱۵۱۸۱۴۱۲۱:۰۵:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اخه خوردوی اونا خودش خودرو مطرح در سطح بینالملله نه کارخانه تولید لگن ها متحرک با اپشن های جدید
ناشناس۱۵۱۸۲۰۹۲۲:۲۰:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
دوست عزیز کره و ژاپن 40 سال پیش این کارا رو کردن. از اول اصولی پیش رفتن الان هم بازار دنیا رو گرفتن. ترکیه رو با اینا مقیساه نکن. حداقلش اینه که ترکیه خودروی باکیفیت و با قیمت خوب در اختیار مردمش قرار میده
ناشناس۱۵۱۷۳۷۲۱۱:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
این کشور مثل ما نیست که با تحریم روبرو شود و شرکت های اروپایی خارج شوند که اگر خارج می شدن از ما هم بدتر بودن چون دانششون از ما کمتر است ویا مثل مدیران ما نیستند که به خاطر سیاسی بازی روی یک ویا دو پلتفرم خودرو ثابت شوند وبه خاطر منفعت خاص دست از تولید آن نکشند
ناشناس۱۵۱۷۳۷۷۱۱:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
10سال قبل رفتم استانبول . لیر560 تومن بود. امروز حدود 3200 تومنه . یک کشور فقیر بدون هیچ ثروت باد آورده ای فقط با مدیریت تونسته ارزش پول خودش را اینجوری حفظ کنه ..
ناشناس۱۵۱۷۹۶۳۱۷:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۱
ساعت خواب ده سال پیش دلار در برابر لیر 1 بود و الان 1 دلار 7 لیر هست آن هم بعد از حذف چند صفر! از چیزی خبر ندارید !
ناشناس۱۵۱۷۳۷۸۱۱:۱۸:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
هر وقت این معما را حل کردید، جواب سوالتان مشخص میشود: 1. خودروساز خودرو پیش فروش میکند بدون مشخص بودن قیمت قطعی برای یک سال بعد 2. زمان تحویل میرسد اما خودروساز تحویل نمیدهد 3. خودروساز اعلام میکند که قصد دارد خودروی پیش فروش شده را به تولید انبوه برساند(بعد از حدود یک سال از پیش فروش). یعنی پولهایی را از متقاضیان گرفته در تولید خودروی پیش فروش شده هزینه نکرده است! 4. باز هم خودرو را تحویل نمیدهد 5. هیچ دستگاه نظارتی در کشور موضوع را پیگیری نمیکند 6. در این یک سال ارزش پول ملی پنجاه درصد کاهش یافته است و خودروساز دنبال این است که قیمت خودرو را به حداکثر ممکن یعنی قیمتی که در بازار در اثر کمبود عرضه حباب گونه رشد کرده برساند. 7. متقاضی اگر پولش را در مثلا بورس سرمایه گذاری کرده بود در همین یک سال سه برابر بازگشت سرمایه داشت. 8. خودروساز باز هم خودروی پیش فروش را تحویل نمیدهد! این معما که پول پیش فروش کجا رفته و چرا خودروساز حاضر به ایفای تعهدش نیست یک معمای چندمجهولی است و حل آن نشان میدهد که عمق فساد .. .. .. تا کجاهاست و پاسخ سوالتان در موردعقب ماندگی خودروسازی ایران از ترکیه را مشخص میکند.
ناشناس۱۵۱۷۴۰۲۱۱:۲۸:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۱
وقتی مقایسه می کنی تولید داخل و تولید ترکیه را دلیلش آشکار می شود. زمانی مگان مونتاژ ایران و ترکیه داشت ایرانی از ترکی آن ارزانتر بود. وقتی با در نمایشگاه با انگشت روی بدنه ایرانی فشار دادم تو رفت و این اتفاق برای مدل ترکیه ای نیافتاد. فهمیدم دلیل ارزان بودن تولید داخل نیست بلکه کم فروشی از مواد اولیه است. تا زمانی که یغماگران در کشور جولان می دهند وضع به همین منوال است
ناشناس۱۵۱۷۴۰۴۱۱:۲۹:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
آیا موردی حتی برابر با ترکیه داریم چه برسد به خودرو در همه چی عقبیم
ناشناس۱۵۱۷۴۰۷۱۱:۳۰:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۱
شما فقط بفرمایید که در چه چیزی ترکیه جلو نیافتاده است..
ناشناس۱۵۱۷۴۳۴۱۱:۴۱:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چی عقب نیافتاده که این یکی نیفتد
علی۱۵۱۷۴۳۹۱۱:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
صنعت خودروسازی بومی هم نیاز به نرم افزار های غربی برای طراحی و مدل سازی استاندارد داره نیاز به گیربکس ZF آلمانی داره نیاز به ای سی یو آلمانی داره صنعت مستقل در دنیایی رقابتی امروز بی معنی هست ،قرار نیست که چیزایی که سالهای سال تولید میشن ما از اول اختراع کنیم.
ناشناس۱۵۱۷۴۴۵۱۱:۴۷:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اگر حمایت های دیگر کشورها از این کشور تمام شود آن وقت می بینی یک چیز تو خالی هست این ترکیه
ناشناس۱۵۱۷۴۵۰۱۱:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
به دلیل نداشتن نفت و گاز باد آورده که در دست دولتهای راحت طلب ما مجبور شدن نه تنها نیاز داخل کشورشون به خودرو را تولید بکنند بلکه به فکر ارزآوری هم بودند ،بعکس دولتها ما که فکروکارشان اداره کشور با پول خام فروشی نفت وگاز و معادن ومنابع طبیعی بوده!
ناشناس۱۵۱۸۱۰۴۲۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اون وقت وزیر نفت ما عوض اینکه به ارزش افزوده محصولات نفتی افتخار کنه افتخار و سیاستش را افزایش خام فروشی اعلام میکند و ما هم به او لقب ژنرال میدهیم !!!
abbas۱۵۱۷۴۸۳۱۲:۱۰:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
خیلی ساده است خودرو سازی را 100 درصد بخش خصوصی داد خودرو سازی که 6 برابر شرکت مشابه پرسنلی دارد که تقریبا تماما با پارتی استخدام شده اند، نتیجه ای جز خودروی بی کیفیت ندارد
ناشناس۱۵۱۷۵۰۰۱۲:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
در ترکیه صنعت خودرو سازی حیاط خلوت دولت و بازنشسته های ..و امثالهم نیست.
ناشناس۱۵۱۷۵۱۷۱۲:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
توی ترکیه کسانی نیستند که مدام چوب لای چرخ دولت بگذارند و هر روز یک بحران درست کنند و برای هر قراردادی فریاد خیانت بر ایران سر دهند اگر دولت با اروپا تعامل کند، فریاد وا مصیبتا از سوی اصولگرایان بلند میشود. اگر به طرف چین برود فریاد وا خیانتا اصلاح طلبان بلند است اگر خودروسازی ایران هم اجازه داشت سرمایه دار خارجی و مدیر خارجی به ایران بیاورد، الان از کره جنوبی و ترکیه بهتر تولید می کرد ..
علی۱۵۱۷۹۵۷۱۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اصول سرمایه گذاری براساس رقابت شکل میگیره رقابت نباشه اسمش میشه استعمار، چه شرقی چه غربی ، چه کلید ساز چه آقای بهار
ناشناس۱۵۱۷۵۲۹۱۲:۳۵:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
واسه اینکه تو بقیه موارد ازش جلو هستیم
ناشناس۱۵۱۷۵۴۵۱۲:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
خودرو سازی یکی از صنایع به شدت وابسته به اقتصاد جهانی است . یا باید با محوریت اقتصاد حرکت کرد, یا با محوریت عقیده . این دو با هم جمع نمیشوند .
ناشناس۱۵۱۷۵۶۶۱۲:۵۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
دقیقا در چه موردی عقب نیافتادیم که خودرو دومیش باشه
ناشناس۱۵۱۷۵۷۷۱۲:۵۸:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
شرکتهای خودرو سازی ترکیه با مشارکت خودروسازهای مطرح جهانی شکل گرفته است ولی شرکتهای خودرو سازهای ایرانی اهل مشارکت نبوده وبه تنها خوری علاقه دارند . البته باشرکتهای مانند پژو مشارکت دارند ولی مدلهایی را تولید میکنند که سالیان سال است که در فرانسه تولید نمیشود . گل سر سبد ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ است که زمانی درایران شروع به مونتاژ شد در فرانسه متوقف شد و۳۰۰۸ در خط تولید پژو قرار گرفت .
ناشناس۱۵۱۷۶۰۴۱۳:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اونجا مافیای قدرت و ثروت یا نیست واگر هم هست تحت کنترل است .اما در کشور ما ؟ ؟
ناشناس۱۵۱۷۶۶۲۱۳:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۱
فقط کافیه از مدیران خودروساز ایرانی مشورت بگیرند. به سال نرسیده ورشکسته خواهند شد.
ناشناس۱۵۱۷۶۸۱۱۴:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
نویسنده همه چیز را توضیح دادند و دیگر نیازی به گفتن حرف دیگر باقی نگذاشتند چرا که در ایران دولت و مجلس و .. از لگن ساز حمایت می کنند و آخرش هم شده این؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۱۷۶۸۵۱۴:۱۱:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲۱
بد نیست یه نگاهی هم به پیشرفت های عجیب ترکیه در صنایع دفاعی بندازید .. بهر حال پیشرفت تک بعدی نیست و همه جانبه است . بستن مرزها و میدان دادن به یکی دوتا دوردونه ناز پرورده بعنوان تولید کننده داخلی بدترین اتفاقی است که می تواند برای صنایع یک کشور اتفاق بیافتد
ناشناس۱۵۱۷۶۹۰۱۴:۱۵:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
دلیلش روشنه ! اونجا نظامی نداره که کسی بخواهد زمین بزندش اما اینجا هزاران مزدور اقتصادی داریم که به لطایف الحیل می خواهند نظام را به بهانه های اقتصادی زمین بزنند یکیش خودرو سازی و اختاپوسهایش
ناشناس۱۵۱۷۶۹۳۱۴:۱۸:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اونجا ..بنام آقازاده وجود ندارد
ناشناس۱۵۱۷۶۹۵۱۴:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۱
هنوز تو صورت مسئله گرفتاریم.
ناشناس۱۵۱۷۷۳۷۱۴:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
مشارکت و تعامل با جهانی که خداوند آفریده .
zamyad۱۵۱۷۷۴۸۱۵:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۱
آقا از کره عقب افتاده بودیم که مطمئنی از ترکیه هم عقب افتادیم؟
ناشناس۱۵۱۷۷۸۰۱۵:۴۱:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۱
این مطالب را نگذارید و داغ دلمون را بیشتر نکنید. حداقل به دو دلیل روشن: - مدیریت سست و فشل دولتی به هم ریختگی ارتباط با جامعه جهانی.
ناشناس۱۵۱۷۷۸۹۱۵:۵۴:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۱
ولی ما دو تا خودرو ساز ورشکسته داریم که انبوه کارمندان تنبل و بی خاصیت که توسط مقامات .. .. .. را استخدام کرده و از ترس بیکار شدن اون نور چشمی ها جنس بنجول را با قیمت گزاف به مردم تحمیل می کنند تنها چیزی که مهم نیست جان مردم پول مردم چه چیز ما شبیه ترکیه است
ناشناس۱۵۱۷۷۹۰۱۵:۵۴:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
خودروسازی ما در کنار ؛ الان فرهنگ افتضاح رانندگی باعث خروج میلیارد ها دلار ارز از کشور و تصادفات سنگین و کشته و قطع عضو فراوان شود.
ناشناس۱۵۱۷۸۱۸۱۶:۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲۱
در تركيه مديران را بر اساس رانت فاميلي وسياسي انتخاب نمي كنند بلكه بر اساس شايستگي وتوانايي افراد است در ايران آقازاده وداماد زاده و.. بر امورات كشور ..هستند كه اكثريت انها بدنبال خارج كردن ارز به كشور هاي خارجي براي سرمايه گزاري وهمچنين خريد خانه وتفريحهاي ناسالم آنور آبي هستندوبه پيشرفت داخل اهميتي داده نميشود
ناشناس۱۵۱۷۸۵۴۱۶:۳۷:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲۱
آخی یادش بخیر یه زمانی میخواستیم ژاپن بشیم خب نشد بعد گفتیم کره جنوبی بشیم اونم نشد بعد گفتیم دبی بشیم اونم نشد ترکیه هم که نشدیم سریع بجنبیم تا بتونیم سودان بشیم
رضا۱۵۱۷۸۵۶۱۶:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی بزرگ یعنی شرکت های اروپایی آمریکایی و ژاپنی و کره ای.. نکته اینجاست که پیش فرض این سرمایه گذاری روابط سیاسی مستحکم با این کشورها است. متاسفانه قطع روابط و مهمتر از آن روابط خصمانه با آمریکا، ترکیه را در شرایط مناسب تری برای جذب سرمایه گذاران نسبت به ایران قرار داده است.
ناشناس۱۵۱۷۸۹۴۱۷:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
ترکیه رو ولش کنید. 50 سال پیش که ما پیکان می ساختیم کره جنوبی حسرت پیکان رو داشت. امروز ایرانیان ماشین های کره ای رو با افتخار سوار می شن. علتش هم فقط یک چیزه. کره ای ها با آمریکا اروپا تعامل کامل دارن
ناشناس۱۵۱۹۲۰۰۱۴:۰۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲۲
آن زمان هم کره جنوبی مانند ما شبیه پیکان خودرو می ساخت
ناشناس۱۵۱۹۲۰۴۱۴:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
پیکان که از طراحی تا قطعات آن از خارج می آمد و در ایران سوار می کردن!
ناشناس۱۵۱۷۹۶۷۱۷:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چون توانش را ندارد در بیفتد و مجبور است از اینور به آنور معامله کند در ضمن ربطی به تعامل با دنیا ندارد خصوصا کشوری مثل ایران چون همین الان شرکت های ایران دارد با شرکت های خارجی در مناقصات خارجی شرکت می کند و برنده می شود
ناشناس۱۵۱۷۹۷۵۱۸:۰۱:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
از قیاسش خنده آمد خلق را
ناشناس۱۵۱۸۰۰۵۱۸:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
بدترین خودروهای جهان را میسازیم و در این زمینه از همه دنیا عقبیم از جمله ترکیه!
ناشناس۱۵۱۸۰۰۹۱۸:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۱
خودرو سازی ما مدیران دولتی دارد که نه قابلیت و نه توانائی مدیریت دارند. بنابراین پیشرفت حاصل نخواهد شد.
ناشناس۱۵۱۸۰۲۰۱۸:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
عقب ماندگی ایران فقط با ترکیه مقایسه نکنید. زمانی از کره جنوبی ،مالزی ،تایوان.. بهتر بودم واگر مدیریت کشور اینگونه ادامه داشته باشد تا چند سال آینده باید بگیم که زمانی ما از کشور افغانستان واتیوپی ومالی.. به لحاظ بسیاری از شاخص های توسعه بهتربودیم ولی حالا عقب افتاده تر !!!
علی کریمی۱۵۱۸۰۳۱۱۸:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
دلیل اصلی را باید در رابطه دولت و ملت جستجو کرد.
علی۱۵۱۸۰۳۳۱۸:۵۶:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چرا ایران از ترکیه عقب افتاد. زمانی مردم ترکیه از داشتن یک پنکه، یخچال، اجاق گاز،....... ساخت ایران به خود می‌بالیدند. راستی چرا؟
ناشناس۱۵۱۸۰۵۱۱۹:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۱
در چه چیزی از ترکیه عقب نیستیم که در خودروسازی عقب افتاده ایم
ناشناس۱۵۱۸۱۰۳۱۹:۵۹:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۱
برای اینکه تو خودروسازی ترکیه غیر ممکنه امثال اقای .. بدون هیچ تجربه ای یک شبه مدیر بشن.
ناشناس۱۵۱۸۱۱۳۲۰:۱۰:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۱
چه صنعت ايران از تركيه عقب نيفتاد؟؟كه ميگيم خوروسازي عقب افتاده ؟ نساجي ، ساختمان سازي ، توريسم ، صنايع سبك و ورزش ، كشاورزي ، داروسازي و ..مدل مديريتي توسعه همه يا هيچ است. يا با مديريت خوب در همه زمينه ها پيشرفت ميكنيد يا در بي مديريتي در هيچي پيشرفت نميكنيد حتي كشاورزي
ناشناس۱۵۱۸۱۹۸۲۲:۱۲:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
اساسا کارکرد خودرو سازی در ایران جمع آوری نقدینگی از جیب مردم در شرایط خطیر است و در سایر کشورها کارکرد خودروسازی ایجاد تعادل در تراز تجاری.
ناشناس۱۵۱۸۲۳۲۲۲:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۱
از کجا جلو افتاد که حالا نوشتید از ترکیه عقب افتاد؟
ناشناس۱۵۱۸۲۶۷۲۳:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۱
فراموش نکرده ایم که کلا ترکیه درابتدای انقلاب یک کشورفقير وورشکسته بود.اما برنامه ریزی و استفاده از فرصتها امروز این کشورراازجهت اقتصادی پیشرفته کرده.حمایت دولت از صنعت و کارآفرینی بجای تصدی گری بنگاه های تولیدی درکنار صنعت توریسم موجب این قدرت شده است.درحالیکه. دوغول خودروساز ایران که در منطق بینظيرهستندبدليل عدم مدیریت صحیح و وابستگی به دولت درحال ورشکستگی هستند
ناشناس۱۵۱۸۲۸۲۲۳:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
موصوع گزارش رو اصلاح کنید صنعت خودروسازی ایران از کدام کشورها پیشی گرفته است؟ پاسخ......
ناشناس۱۵۱۸۲۹۸۲۳:۴۳:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۱
در زمان قاجار عثمانی یا همان ترکیه قبله آمال ایرانیان بود. چون بسیار از ایران جلو تر بود و یک قدرت جهانی بزرگ محسوب میشد. در زمان پهلوی اول هم بسیاری از الگوهای پیشرفت را در ترکیه جستجو میکردیم. اما در اواخر پهلوی دوم اوضاع به کلی تغییر کرده بود و ایران از ترکیه جلو افتاده بود و مردم آن کشور بسیار با حسرت و حتی بغض به این موضوع نگاه میکردند..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین