روایت یک پزشک از فشار "زجر تنفسی" بیماران کرونا بر روحیه پرسنل درمان

گروه سلامت الف،   3990420035

رئیس بیمارستان سینا شهرستان کارون گفت: بیمارانی که در ICU بستری می‌شوند با وجود اینکه با فشار بالا اکسیژن دریافت می‌کنند اما باز هم احساس خفگی دارند و این زجر تنفسی بسیار عذاب‌آور است؛ این وضعیت در روحیه من، متخصصان و دیگر پرسنل تاثیرگذار بوده است.

دکتر یوسف خلیل‌پور اظهار کرد: در هفته‌های اخیر از نظر تعداد بیماران، فشار زیادی بر ما وارد شد و شوک‌های وحشتناک مختلفی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز را درگیر کرد اما خوشبختانه در روزهای اخیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافته و این وضعیت، نوید افت شیوع بیماری را می‌دهد. امیدواریم این روند ادامه یابد و به آرامش نسبی برسیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: هر چه تعداد موارد بستری افزایش یابد، تعداد موارد فوتی نیز بالا می‌رود. تا ۱۰ - ۱۲ روز پیش جای سوزن انداختن در بخش‌های بیمارستان سینا نبود اما در روزهای اخیر تعداد بیماران کاهش یافته و در بخش‌های عادی تخت‌های خالی داریم. البته تخت ICU خالی نداریم اما حال بیماران بستری در ICU نسبتا بهتر است.

خلیل‌پور گفت: از طرفی نیز تجربه ما در خصوص بیماری کووید - ۱۹ بیشتر شده است؛ توانستیم بیماران را بهتر به سمت جلو ببریم و درصد بهبودی به صورت قابل ملاحظه افزایش یافت.

وی بیان کرد: اعمال محدودیت‌ها می‌توانست در کاهش شیوع بیماری و تعداد بیماران بسیار تاثیرگذار باشد اما اعمال محدودیت‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مردم در معیشت دچار مشکل شده بودند. میزان تاثیر اعمال محدودیت‌ها در شیوع کرونا و فشاری که بر بیمارستان‌ها وارد شده، باید بررسی شود و این موضوع، یک کار پژوهشی است اما تجربه ثابت کرده که اعمال محدودیت‌ها تا حدودی از شدت شیوع جلوگیری می‌کند.

رئیس بیمارستان سینا شهرستان کارون گفت: اما با رفع محدودیت‌ها، توان استان خوزستان سنجیده شد. در این مدت، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اهواز تحت فشار بودند و در مقطعی حتی تصمیم گرفتند بیمارستان‌های بزرگ را هم برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر بگیرند.

خلیل‌پور بیان کرد: چیزی که بیشتر ما را تحت فشار قرار می‌داد، زجر تنفسی بیماران مبتلا به کرونا بود. بیمارانی که در ICU بستری می‌شوند با وجود اینکه با فشار بالا اکسیژن دریافت می‌کنند اما باز هم احساس خفگی دارند و این زجر تنفسی بسیار عذاب‌آور است؛ این وضعیت در روحیه من، متخصصان و دیگر پرسنل تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: سه پزشک متخصص بیهوشی بیمارستان سینا به کرونا مبتلا شدند اما به دلیل کمبودها و احساس مسئولیت این پزشکان، پس از یک هفته تا ۱۰ روز استراحت، مجددا در بخش ویژه بیماران کرونا مستقر شده‌اند. در حال حاضر تقریبا همه متخصصان ICU بیمارستان  سینا به کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس بیمارستان سینا شهرستان کارون بیان کرد: ۹۰ نفر از پرسنل بیمارستان سینا به کرونا مبتلا شده‌اند اما در میان پرسنل، فوتی نداشته‌ایم. البته بیماری تعدادی شدید شد که با مراقبت‌های انجام‌شده، بهبود یافتند.

خلیل‌پور عنوان کرد: ابتدای شیوع کرونا در بسیاری از امکانات نواقصی داشتیم؛ با پیگیری‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دستگاه اکسیژن‌ساز تامین شده و در چند روز آینده دستگاه سی تی اسکن نیز تامین می‌شود. باید به گونه‌ای آماده شویم که در صورت آغاز پیک دوم بیماری یا در فصل شیوع آنفلوآنزا، بحران‌ها را پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد: حداقل یک سال دیگر و شاید تا دو سال درگیر کرونا خواهیم بود؛ همچنان داریم به کمک‌های دارویی جدیدی دست پیدا می‌کنیم تا شدت بیماری را کاهش دهیم و در روند بهبودی بیماران بیشتر کمک کنیم اما امکان دارد شرایط در آینده حتی بدتر از این شود.

رئیس بیمارستان سینا شهرستان کارون در خصوص احتمال ساخته شدن واکسن کرونا نیز گفت: تولید واکسن و استفاده از آن، پروسه‌ای است که باید مراحل استاندارد آن طی شود و این پروسه به گونه‌ای است که نباید انتظار داشته باشیم به این زودی انجام شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: با خودداری از رفت و آمدهای بی‌مورد و استفاده از ماسک ساده، می‌توانیم تاثیر زیادی در کاهش شیوع بیماری داشته باشیم و برای کادر درمان، فرصتی برای ارائه خدمات به بیماران فراهم کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین