چه کسی قیمت ماسک را تعیین می کند؟ چرا ماسک گران شد؟

گروه اقتصادی الف،   3990420031

۴۵۰ شرکت در پارک های علم و فناوری روزانه بیش از یک میلیون ماسک تولید می کنند و از سوی دیگر روزانه ۷ میلیون ماسک سه ‌لایه در کشور تولید می‌شود. تولیداتی که زمانی بیش از مصرف داخل بود و صادر می شد اما اکنون با اجباری شدن ماسک گران شده اند.

 

به گزارش فارس، در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، اخبار متعددی از بسیج همگانی همه نیروهای کشور برای مقابله با این بیماری جهانی به گوش می رسد.

شرکت های فناور و دانش بنیان هم یکی از پایه های اصلی برآورده کردن نیازهای روز کشور در جنگ همه جانبه علیه کرونا بودند. یکی از افتخاراتی که این شرکت ها رقم زدند حضور سریع و مفید برای تامین مواد و دستگاه های مقابله با کرونا بود. به طوری که طبق جدیدترین اعلام وزارت علوم، ۴۵۰ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری در حوزه تولید محصولات مرتبط با شیوع کرونا فعال شدند که از این تعداد شرکت ۱۵۰ شرکت در زمینه تولید تجهیزات بیمارستانی فعالیت دارند. تولید بیش از یک میلیون ماسک در روز، تولید بیش از ۱.۵ لیتر مواد ضد عفونی کننده در روز، کیت های تشخیصی، دما سنج های غیر تماسی، لباس حفاظتی و ونتیلاتور از دستاوردهای این شرکت ها است.

*زمانی که تولید ماسک بیش از مصرف داخل بود و صادر می کردیم

بنابر آمار وزارت علوم، شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری روزانه بیش از یک میلیون ماسک تولید می کنند و بنابر آمار انجمن داروسازان ایران در روز حدود ۶ تا ۷ ‌میلیون ماسک سه ‌لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، به همین دلیل بود که حتی مازاد مصرف داخل به خارج از کشور صادر می شد. اما وقتی از ۱۵ تیرماه که استفاده از ماسک اجباری شد، قیمت ها افزایش یافت.

همزمان با اجباری شدن  استفاده از ماسک، وزارت صنعت هم صادرات انواع ماسک به خارج از کشور را ممنوع کرد. جمشید گلپور دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صنعت گفت که این تصمیم به دلیل الزام استفاده از ماسک در کشور و با توجه به شرایط قرمز در برخی استان‌ها اتخاذ شده است.

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو هم تاکید کرد که صادرات ماسک سه لایه هیچ گاه آزاد نبوده است. زیرا ظرفیت تولید در کشور در این حوزه بیشتر از نیاز کشور نیست پس اجازه صادرات ندادیم. صادرات ماسک N۹۵ قبلا آزاد بود اما به دلیل وضعیت کنونی صادران آن هم متوقف شده است.

 

*ماسک پس از اجبار، گران شد

مردم گرانی ماسک را دیدند و سوال می کنند که چه اتفاقی افتاد که ماسک گران شد؟

محمد زاده پدر یک خانواده ۴ نفره که از زمان شیوع کرونا همواره مواد مقابله با کرونا به خریدهای ماهانه خانواده اش اضافه شده، به خبرنگار فارس، گفت: در این مدت همواره ماسک های ساده استاندارد را تهیه کردیم و برای اینکه بچه دار هستیم حتی باید در ۲ سایز ماسک تهیه کنیم که برای بچه ها کاربردی باشد و بزرگ تر از صورت نشود.

وی می گوید: تا پیش از اجباری شدن ماسک قیمت هر ماسک در هر بسته ۵۰ تایی را حداکثر ۱۲۰۰ تومان خریداری می کردیم اما پس از آن کمتر از ۱۷۰۰ تومان پیدا نشد.

این شهروند می گوید: این در حالی است که تصور ما این بود که بعد از اجباری شدن ماسک دولت تسهیلاتی را برای اینکه مردم بتوانند بیشتر ماسک تهیه کنند ارایه خواهد داد نه اینکه گران تر شود و دور از دسترس قرار بگیرد.

*چه کسی قیمت ماسک را تعیین می کند؟ 

اکنون در شرایطی که ماسک اجباری شده و افزایش قیمت داشته، این سوال مطرح می شود که چه کسی قیمت ماسک را تعیین می کند که منجر به گرانی این کالا شده است.

در این باره به سراغ یک پارک علم و فناوری کشور رفته ایم که در زمینه تولید ماسک در کشور پیش قدم بوده اند. عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار فارس، گفت: وزارت بهداشت تمامی ماسک های ما را قرارداد بسته است و پیش خرید کرده است.

وی گفت: اتفاقا وقتی خود ما می خواستیم از شرکت مان ماسک بخریم و به شکل خیرخواهانه به دانشگاه علوم پزشکی، گفتند که باید از دانشگاه علوم پزشکی مجوز بگیرید. باید نامه بنویسید و دانشگاه علوم پزشکی تایید کند که می توانید به فلان مجموعه ماسک دهید. 

*وزارت بهداشت هر ماسک را چه قیمت قرارداد بسته است؟

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر هم توزیع ماسک در داروخانه های تبریز به همین شکل است که توسط وزارت بهداشت قیمت گذاری و توزیع می شود.

وی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت در توزیع ماسک در واحدهای تولیدی مجوز دار نظارت دارد و قیمت گذاری می کند، برای مثال عدد ۱۱۵۰ تومان را وزارت بهداشت با خود شرکت تولید کننده قرارداد بسته است.

*قیمت های ماسک پارچه ای را عرضه و تقاضا تعیین می کند

واعظی ادامه داد: موضوع دیگر این است که سازمان بهداشت جهانی هم اخیرا اعلام کرد که اگر مردم ماسک استاندارد هم در اختیار نداشتند، از هر نوع ماسک از نوع خانگی هم می توانند استفاده کنند. زیرا نگران افزایش پاندمی کرونا در جهان بود. در کشور ما هم این اتفاق رخ داده است. در حال حاضر ماسک هایی در کشور است که نه از کانال پارک علم و فناوری و نه از کانال وزارت بهداشت و نه از کانال وزارت صنعت گذشته است. قیمت این ماسک ها را دیگر بازار و عرضه و تقاضا تعیین می کند و ما دیگر روی آنها نظارتی نداریم. اما واحدهای تولیدی مجوز دار با هماهنگی وزارت بهداشت ماسک توزیع می کنند. 

*پس چرا ماسک استاندارد گران شد؟

همچنین در این باره تجربه ای هم در اصفهان بوده است که در برهه ای حتی خود شرکت فناور تولید ماسک، وارد عرضه و توزیع شده بود تا ماسک وارد چرخه واسطه ها و در نتیجه افزایش قیمت نشود. برای پیگیری این موضوع به سراغ جعفر قیصری رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان رفتیم.

جعفر قیصری رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در این باره به خبرنگار فارس، گفت: قیمت گذاری ماسک تحت تعرفه تنظیم بازار است و دانشگاه علوم پزشکی قیمت گذاری را انجام می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ماسک گران شده؟ گفت: علت اصلی اینکه قیمت ماسک افزایش پیدا کرده به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه است که با کمبود شدید مواد اولیه از جمله پارچه های مورد نیاز مواجه هستیم و تامین مواد اولیه مشکل روز شرکت های تولید ماسک است که باعث شده مقداری افزایش قیمت داشته باشند. اما در مجموع تنظیم قیمت ماسک بر عهده سازمان تنظیم بازار و علوم پزشکی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین