هاروارد و ام‌آی‌تی از دولت آمریکا شکایت کردند

گروه جهان الف،   3990419105

دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی آمریکا اعلام کردند از دولت ترامپ به دلیل تصمیم جدید برای لغو روادید دانشجویان خارجی شکایت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، مسئولان دانشگاه هاروارد و انستیتوی فناوری ماساچوست، ام‌آی‌تی با اعلام شکایت از اداره فدرال مهاجرت و گمرک وابسته به وزارت کشور، گفته‌اند که دستورالعمل جدید این اداره دانشجویان خارجی را ملزم به شرکت در کلاس‌های حضوری می‌کند تا بتوانند در آمریکا بمانند. این دو دانشگاه در متن دادخواستی که به دادگاه منطقه‌ای بوستون داده‌اند، اقدام اداره مهاجرت و گمرک در صدور این دستورالعمل جنجالی را «خودسرانه و ناشی از سوء استفاده از قدرت» خوانده و از دادگاه خواسته‌اند تا مانع اجرای این دستورالعمل شود.

در دادخواست دو دانشگاه آمریکایی آمده است: «توانایی ارائه آموزش از راه دور در دوران شیوع همه‌گیری کووید ۱۹، از اهمیت ویژه‌ای برای دانشگاه‌های سراسر کشور برخوردار است.»

دو دانشگاه آمریکایی در دادخواست خود نوشته‌اند: «اقدام اداره فدرال مهاجرت و گمرک باعث می‌شود صدها هزار دانشجوی خارجی در ایالات متحده بدون هیچ گونه برنامه آموزشی رها شوند.»

آن‌ها با اشاره به فرصت اندک باقی مانده تا ترم جدید گفته‌اند: «این دانشجویان نمی‌توانند برای آن که از کشور اخراج نشوند، تنها ظرف چند هفته پس از شروع ترم پاییز به دانشگاه‌هایی منتقل شوند که آموزش حضوری دارند. علاوه بر این، برای بسیاری از این دانشجویان بازگشت به کشورهای خودشان برای شرکت در کلاس‌های آنلاین ناممکن، غیر عملی، بسیار گران یا حتی خطرناک خواهد بود.»

دستورالعمل جدید چه می‌گوید؟

بر پایه تصمیم تازه دولت فدرال آمریکا، قرار است روادید آن دسته از دانشجویان خارجی که در سال تحصیلی بعدی از ابتدای پاییز کلاس‌هایشان تماما به صورت آنلاین برگزار می‌شود، لغو گردد و به دانشجویانی که قرار است برای شرکت در این کلاس‌ها به آمریکا بیایند، ویزا داده نشود. بر اساس این دستورالعمل دانشجویانی هم که روادید آن‌ها لغو می‌شود باید در مهلت قانونی خاک آمریکا را ترک کنند.

دستورالعمل جدید آمریکا می‌گوید که دانش آموزان خارجی مجاز به گذراندن دوره‌های آنلاین از کشورهای خود و حفظ «وضعیت فعال» نخواهند بود، مگر آن که کلاس‌های آن‌ها فقط آنلاین باشد. این دانشجویان با این حال اجازه دارند که اگر در دانشگاه‌هایی با کلاس‌های تماما آنلاین درس می‌خوانند، در مدت باقی مانده تا بازگشایی دانشگاه‌ها، دانشگاه خود را عوض کنند و به دانشگاهی بروند که کلاس‌های حضوری هم دارند.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا به دانشگاه‌هایی که تمام کلاس‌هایشان آنلاین است، تا ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیر) فرصت داده تا در صورت تمایل، «طرح تغییر عملیاتی» برای کلاس‌های خود را ارائه دهند. همچنین آن دسته از مراکز آموزش عالی که کلاس‌های آن‌ها شامل مدل ترکیبی آنلاین و حضوری است، باید تا پیش از ۴ اوت (۱۴ مرداد) برای دانشجویان خارجی دارای روادید نوع اف۱ گواهی کنند که آن‌ها کلاس‌های حضوری را می‌گذرانند.

روادید اف۱، روادیدی است که به دانشجوی خارجی برای ورود به آمریکا و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور داده می‌شود. شمار دانشجویان دارنده این روادید در برخی از دانشگاه‌های آمریکا به هزاران نفر می‌رسد.

دستورالعمل دولتی جدید درباره روادید دانشجویان خارجی اندکی پس از آن صادر شد که مسئولان چند دانشگاه‌ از جمله هاروارد اعلام کردند در ترم جدید کلاس‌هایشان را تماما به صورت آنلاین برگزار می‌کنند. شمار بیشتری از دانشگاه‌های دیگر نیز گفته‌اند در ترم جدید مدل ترکیبی آنلاین و حضوری را در پیش می‌گیرند.

انتظار می‌رود دانشگاه‌های دیگر آمریکا نیز نظیر چنین شکایتی را علیه دولت مطرح کنند. مورا هیلی، دادستان کل ماساچوست در توییتر اعلام کرد تشکیلات قضایی تحت مدیریت او پرونده شکایت دو دانشگاه ام‌آی‌تی و هاروارد را پیگیری می‌کند.

دانشجویان دارنده روادید اف۱ به طور معمول اجازه دارند تنها یک کلاس آنلاین در هر ترم بگیرند. اما مقامات مهاجرت آمریکا در ماه مارس هم‌زمان با شیوع کووید ۱۹ و اجبار مؤسسات آموزشی برای گذاشتن آنلاین در دوران قرنطینه، برای این قانون استثنا قائل شدند.

شیوع کرونا کشورهای مختلف جهان را به محدود کردن سفرها و جابجایی‌ها سوق داده است. در حال حاضر دولت آمریکا ورود آن دسته از اتباع خارجی را که به تازگی در چین، ایران، بریتانیا، ایرلند، برزیل و کشورهای حوزه شینگن بوده‌اند، ممنوع کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین