امام جمعه ساوه: در کشور ما بیشتر به فیلترینگ توجه شده تا سواد رسانه

گروه فناوری الف،   3990419092

امام جمعه ساوه با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما بیشتر به فیلترینگ توجه شده است تا سواد رسانه‌ای، گفت: اگر دانش رسانه‌ای با آموزش ارتقا یابد قطعا نیازی به فیلترینگ نخواهد بود.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی امروز پنجشنبه 19 تیر در هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی ساوه که با عنوان بررسی راه های ارتقای سواد رسانه‌ای با توجه به آسیب شناسی فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش سواد رسانه ای در تفکر اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در کشورهای توسعه یافته نیز جایگاه خاصی دارد.

وی خواستار ارتقای قدرت تحلیل جامعه شد و بیان کرد: جامعه‌ای که قدرت تحلیل نداشته باشد آسیب زاست و فضای آن همواره ملتهب است. دشمنان منافع ملی جامعه ای که قدرت تحلیل نداشته باشد به بازی گرفته و تضعیف می‌کنند.

امام جمعه ساوه ترغیب افراد به تفکر و تعمق در خصوص وقایع پیرامون را از راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای دانست و افزود: آموزش، ابزار مهمی در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای است.

وی ترغیب افراد به شنیدن نقطه نظرات مخالفین را از دیگر راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای بیان کرد و افزود: ترغیب افراد به تحمل نظر مخالفان، ترویج و توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، آشنا کردن مردم به شگردهای سانسور رسانه‌ای و آموزش همگانی از دیگر راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای در بین آحاد مختلف جامعه است.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: متاسفانه در کشور ما بیشتر به فیلترینگ توجه شده است تا سواد رسانه‌ای در حالی که اگر دانش رسانه‌ای با آموزش ارتقا یابد قطعا نیازی به فیلترینگ نخواهد بود. بدلیل  پیشرفت علم و  تکنولوژی نمی‌توان با فیلترینگ مقابله کرد چرا که راهکاریی برای عبور از آن اندیشیده می‌شود، اما اگر سواد رسانه‌ای مردم با توجه به آسیب شناسی فضای مجازی ارتقا یابد دیگر نیازی به فیلترینگ و محدود کردن نیست.

وی تاکید کرد: دشمنان برای عملی کردن جنگ اقتصادی خود متوسل به جنگ رسانه‌ای می شوند و اگر سواد رسانه‌ای ارتقا یابد قطعا توطئه‌های دشمنان خنثی خواهد شد. اگر قدرت تحلیل مردم افزایش یابد تسلیم جوسازی رسانه‌ای و اخبار دروغین دشمنان نخواهند شد.

وی ارتقای دانش رسانه‌ای را یک اضطرار دانست نه یک انتخاب و تاکید کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه را از آسیب‌های اجتماعی گوناگون مصون خواهد داشت.

در ادامه معاون استاندار و فرماندار ساوه، تقویت بنیه فکری جامعه و مهارت محوری را در ارتقای سواد رسانه‌ای موثر دانست و افزود: درک متکی بر مهارت و آسیب شناسی با برطرف کردن موانع ارتقای سواد رسانه ای و آموزش امکان‌پذیر است.

علی میرزایی خواستار آموزش کاربران سواد رسانه‌ای شد و افزود: خلق کنندگان آثار رسانه ای و اهداف آنها در انتشار پیام‌های رسانه‌ای باید به طور دقیق مورد واکاوی قرار گیرد و باید فهمید با چه استراتژی دست به چنین کاری می زنند.

وی به قوانین ضعیف در حوزه سواد رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: توهین و افترا بیشترین جرم و در صدر جرایم هستند و دلیل آن نبود سواد رسانه‌ای لازم است، چرا که بخشی از این جرایم در فضای مجازی صورت می‌گیرد و برای پیشگیری از تولید چنین پیام‌هایی قوانین محکم با خاصیت بازدارندگی لازم  وجود ندارد.

فرماندار ساوه با تاکید بر اینکه باید برای سواد رسانه‌ای یک هویت و شناسنامه خوب تدوین کرد، خواستار تقویت اخلاق حرفه‌ای فعالان رسانه‌ای شد و افزود: خالی بودن جای محتوای پرورشی در کنار محتوای آموزشی یکی از ضعف های موجود در جامعه و ارتقای سواد رسانه‌ای است.

رییس دادگستری شهرستان ساوه نیز گفت: امروزه فضای مجازی به نوعی جامعه را راهبری کرده و مسیرها را مشخص می‌کند.

هادی ملکی، تولید محتوا و نحوه استفاده از فضای مجازی را در سایه آموزش دانست و افزود: متاسفانه فضای مجازی در کشور ما جایگزین اوقات فراغت شده است چرا که جایگزین مناسبی برای اوقات فراغت وجود ندارد و  باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.

وی با تاکید بر اینکه جوانان و خانواده ها بیشترین آسیب را درخصوص استفاده ناصحیح از فضای مجازی می‌بینند و از این نوع استفاده از فضای مجازی متضرر می‌شوند، افزود: ارتباطات نامناسب و محتوای نادرستی که مورد استفاده خانواده ها و جوانان قرار می‌گیرد، موجب بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

رییس دادگستری ساوه تصریح کرد: فیلترینگ فضای مجازی راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست که اینکار هم نتیجه فقدان آموزش در جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها باید جمعی و با حضور تمامی اعضای‌ خانواده‌ صورت گیرد تا تاثیرگذاری لازم را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: آموزش حاکمان ضرورت نخست است و در کنار آن باید آموزش مردم با تاکید بر حضور همه اعضای خانواده برای تاثیرگذاری در محیط خانواده صورت گیرد، چرا که آموزش انفرادی منجر به اصلاح احتمالی و ارتقای سواد رسانه‌ای یکی از اعضای خانواده می‌شود و تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل خواهد کرد.

حسین محمودی‌فر برگزاری کارگاه های آموزش سواد رسانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: سواد رسانه‌ای مانند خواندن و نوشتن ضروری است و برگزاری کارگاه های آموزشی برای سنین مختلف به منظور ارتقای سواد رسانه‌ای، ضرورت دو چندان دارد.

وی همچنین از تهیه اطلس مساجد شهرستان ساوه توسط شهرداری خبر داد و افزود: ادارات شهرستان نسبت به ارائه برنامه های اوقات فراغت با محوریت مساجد اهتمام جدی داشته باشند تا در شرایط کرونایی موضوع اوقات فراغت تابستان مغفول واقع نشود.

در این جلسه برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

آموزش موثر و  مستمر و نظارت بر فعالیت‌های رسانه‌ای، استفاده از کارشناسان رسانه‌ای، تاکید بر اینکه فضای مجازی حریم خصوصی نیست، وحدت گرایی و هم افزایی بین رسانه‌ها، امیددهی به مردم و پرهیز از دو قطبی کردن  جامعه، بهره گیری از ابزار فرهنگ و هنر در ارتقای سواد رسانه‌ای، بهره‌مندی از ظرفیت مساجد، پایگاه های بسیج، مدارس، دانشگاه ها و کانون‌های آموزشی برای تقویت آموزش، توانمندسازی نحوه استفاده از فضای مجازی و رسانه، شناسایی دستگاه‌های خبرپراکنی معاند و تحلیل عملکرد این نوع رسانه‌ها، افزایش سواد در جریان سازی رسانه‌ها با تولید محتوای مناسب و فاخر در برابر محتوای مسموم و ترویج فرهنگ کتابخوانی جایگزین فعالیت در فضای مجازی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و در خصوص چگونگی اجرای آن بحث و تبادل نظر شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین