بولتون: ترامپ درکی از مقام ریاست جمهوری ندارد/ او به پوتین و شی غبطه می‌خورد

گروه جهان الف،   3990419083
بولتون: ترامپ درکی از مقام ریاست جمهوری ندارد/ او به پوتین و شی غبطه می‌خورد

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا از بی‌اعتمادی ترامپ به دفتر خودش و کارکنان خودش پرده داشت. او همچنین گفت که ترامپ به "اشخاص بزرگی" مثل ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ غبطه می‌خورد.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه با پایگاه دویچه وله گفت: به اعتقاد من ترامپ نه تنها به بروکراسی به صورت کلی، بلکه حتی به کارکنان خودش به شدت بی‌اعتماد است. او هنوز هم به طور کامل درک نکرده است که معنای رئیس‌جمهوری بودن در ایالات متحده چیست.

او درباره تمایل ترامپ به برخی از رهبران جهان گفت: من روانپزشک نیستم و مردم را روانکاوی نمی‌کنم اما ترامپ به عبارتی، به شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین حسادت می‌کرد. او دوست داشت با "اشخاص بزرگ" صحبت کند. خب می‌دانید، "اشخاص بزرگ" دور هم جمع می‌شوند و کارهایی مربوط به "اشخاص بزرگ" را انجام می‌دهند. فکر می‌کنم که این ساده‌پنداری بود.

بولتون در پاسخ به اینکه آیا ترامپ از رئیس‌جمهوری روسیه می‌ترسید، گفت: فکر نکنم از او بترسد. موارد زیادی برای انتقاد وجود دارد، اما وقتی مردم فراتر از آنچه لازم است برای انتقاد در پیش می‌گیرند، این قضیه انتقاد آن‌ها علیه ترامپ را تقویت نمی‌کند، بلکه آن را تضعیف می‌کند. این مساله بسیاری از هواداران او را شجاع می‌کند که بگویند ما قربانی یک "توطئه" هستیم.

مقام سابق دولت ترامپ درباره اینکه مانع‌تراشی در راه عدالت سبک زندگی ترامپ است، گفت: من دادستان نیستم .من تصمیم‌های مشکوک را به اطلاع دادستان کل و شورای حقوقی کاخ سفید رساندم. اکنون تعداد اندکی از مقام‌های آمریکایی آماده هستند تا با ترامپ مخالفت کنند. به مرور زمان از تعداد افرادی که درون دولت حضور دارند و مایلند تا ترامپ را در مورد شماری از مسائل به چالش بکشند، کم شده است.  

جان بولتون گفت: وظیفه هر شخصی مقابل قانون اساسی این نیست که در مواجهه با چنین رئیس‌جمهوری به تمجید از او بپردازد بلکه وظیفه این است که کار درست را انجام دهد. اگر شما نمی‌خواهید دستوری را انجام دهید، کار مسوولانه این است که استعفا دهید.

بولتون همچنین درباره اینکه گفته می‌شود اطلاعاتی درباره تبانی روسیه با نیروهای وابسته به شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان برای کشتن نیروهای ائتلاف در ازای دریافت جایزه، به اطلاع دونالد ترامپ نرسیده است، ابراز شگفتی کرد.

جان بولتون بدون اظهارنظر درباره این گزارش اطلاعاتی آمریکا گفت، باور نمی‌کند که ترامپ حتی اطلاعاتی را که برایش آماده می‌شود، مطالعه کند. این مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: در جریان ۱۷ ماه حضورم در کاخ سفید، هرگز ندیدم که رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش‌های روزانه را بخواند.

او همچنین ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه دونالد ترامپ مطلع‌ترین شخص روی کره زمین است، رد کرد. بولتون گفت: بر خلاف آنچه برخی مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا گفته‌اند، او آنقدر که باید اطلاعات نمی‌گیرد.

بولتون گفت ترامپ پیش از ملاقات رو در رو با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی کاملا آمادگی پیدا نکرد و صرفا با تمایلش برای اینکه نوعی توافق با کیم جلو برود، اقدام کرد. جان بولتون گفت: فکر نمی‌کنم او درک کرده باشد که چه کاری انجام می‌داد. او میل داشت که توافقی درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی منعقد شود. فکر نمی‌کنم مطالعه او روی این مساله کافی بوده باشد. بهتر می‌شد اگر رئیس‌جمهوری آمریکا موارد را مطالعه می‌کرد و آن‌ها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌داد.

جان بولتون در پاسخ به سوالی درباره قتل و امحای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ از ترامپ دفاع کرد. او گفت: ترامپ تصمیم گرفت که قصد دارد کنار سعودی‌ها بایستد... آن هم به دلیل اهمیت روابط. پوتین به او گفته بود که روس‌ها آماده فروش تسلیحات به سعودی‌ها هستند، اگر آمریکا این کار را نکند.

خبرنگار دویچه وله در ادامه این سوال را مطرح کرد که همه مساله این بوده که آمریکا تسلیحات بیشتری به فروش برساند و این برای مردمی که به دست رژیم سعودی سرکوب می‌شوند، به چه معناست. بولتون گفت: همیشه این شما نیستید که تصمیم می‌گیرد چه کسی در یک بخش متفاوت و بی‌ثبات از جهان متحد شما شود. هیچکس در دولت از آنچه بر سر جمال خاشقجی آمد، دفاع نکرد. من مشاور امنیت ملی بودم نه تصمیم‌گیرنده مسائل امنیت ملی.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین