اعتراضات جدید در صربستان، به خشونت انجامید

گروه جهان الف،   3990419070

هنگامی که معترضان در بلگراد و دیگر شهرها به سمت پلیس سنگ و مواد آتش زا پرتاب کردند، نیروهای قدرتمند پلیس نیز به آن‌ها با گاز اشک‌آور حمله‌ور شدند. ناآرامی‌ها همزمان با خشم مردم نسبت به پاسخ دولت به ویروس کرونا، افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از "دویچه وله"، همزمان با گردهمایی معترضان ضددولتی در مرکز شهر بلگراد، نیروهای امنیتی صرب به این مکان، مأموران زره‌پوش، پلیس سوار بر اسب و سگ اعزام کردند. پلیس هنگام بروز درگیری در بلگراد و "نووی سد"- دومین شهر بزرگ صربستان-، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. تصاویر گرفته شده حاکی از آتش‌سوزی در ساختمان شهرداری نووی سد است. در "نیس"، سومین شهر بزرگ این کشور نیز معترضان به مقرهای حزب حاکم سنگ پرتاب کرده‌اند.

معترضان در بلگراد همچنین با سنگ، مواد آتش‌زا و بطری‌های خالی به نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند. همزمان با رشد جمعیت معترضان، پلیس آن‌ها را از ساختمان پارلمان –جایی که تظاهرات روز چهارشنبه از آنجا آغاز شد-، به عقب راند.

گروه بزرگی از پلیس ضدشورش، شامل وسایل نقلیه متعلق به گروهای ویژه ضدترور، در بلگراد گشت‌زنی می‌کردند. بر اساس تصاویری که شبکه محلی N۱ از صحنه اعتراضات تهیه کرده، برخی معترضان صلیب و دیگر نمادهای مذهبی در دست داشته و از پلیس و دیگر معترضان می‌خواهند از خشونت‌ورزی خودداری کنند.

معترضان، دولت را مقصر شیوع بیماری کرونا می‌دانند. مقامات به رهبری "الکساندر ووجیج"، رئیس جمهور قدرتمند صربستان، اقدامات سخت‌گیرانه مربوط به قرنطینه را در مراحل اولیه شیوع بیماری، اعمال کردند، اما بعد به خاطر نزدیک شدن کشور به انتخابات مجلس، محدودیت‌های مربوطه را لغو کردند. ووجیج اصرار به ادامه فعالیت‌های مربوط به رأی‌گیری ۲۱ ژوئن داشت که برای کمپ انتخاباتی او پیروزی قاطعی را به همراه آورد.

زخمی شدن رهبران اعتراضات

در حالی که جنبش اعتراضات رهبری واضحی ندارد، برخی خواسته‌هایی که از سوی معترضان مطرح شده، شامل جایگزینی اعضای شورای اضطراری ویروس کرونا در صربستان است. بدنه این شورا شامل "آنا برنابیچ"، نخست‌وزیر صربستان و "زورن لونکار"، وزیر بهداشت این کشور است.

رهبران اپوزیسیون صربستان، شامل "بوسکو اوبرادوویک"، سیاست‌مدار راست افراطی و "سرگی ترایفانوویچ"، بعد از تلاش برای پیوستن به اعتراضات روز چهارشنبه، زخمی شدند.

وزیر صربستان: خشونت عریان در حال رخ دادن است

"نبوجسا استفانوویک"، وزیر کشور صربستان طی کنفرانس مطبوعاتی وضعیت این کشور را "خشونت تمام و کمال و عریان" توصیف کرد و گفت اوباش قصد داشته‌اند مأموران پلیس حاضر در پارلمان را به قتل برسانند.

وی اظهار کرد که ۱۰ مأمور پلیس زخمی شده و پاهای یکی از آن‌ها به دلیل سقوط از پله‌ها، شکسته است.

استفانوویک با بیان اینکه اتفاقات بدی در حال رخ دادن است، تأکید کرد مقامات "هرکس را که زندگی، جان و مال دیگری را در معرض خطر قرار دهد" دستگیر خواهند کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین