نوع خفیف کرونا را جدی بگیرید

آدرین متی، گاردین - مترجم: علیرضا طالب زاده، گروه تعاملی الف،   3990419059 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نوع خفیف کرونا را جدی بگیرید

اگر بر این باورید که نوع خفیف کووید-19 چیز زیاد بد و خطرناکی نیست در این عقیده خود تجدیدنظر کنید. افرادی که از هر نظر سالم بودند و فقط به کرونا مبتلا شده بودند تصورشان این بود که دیگر از عوارض و علایم بیماری کرونا رهایی و بهبود یافته‌اند، اما این افراد گزارش‌هایی از عوارض و علایم غیرعادی و مقاوم و طولانی این بیماری از جمله سکته‌های مغزی داده‌اند که در آنها بروز کرده است.

روش های ستنی و معمول طب به ما توصیه می‌کند که وقتی یک بیماری خفیف است زیاد جای نگرانی نیست. اما اگر شما کسی هستید که از گزارش های سازمان بهداشت جهانی (WHO) مبنی بر اینکه بیش از 80 درصد موارد کووید-19 در جهان خفیف یا بدون علایم هستند احساس آرامش به شما دست می‌دهد و به آن اعتماد تام دارید باید متذکر شویم که در دیدگاه خود تجدیدنطر کنید. همزمان که ویروس‌شناسان به تحقیقات و فعالیت‌های خود برای فهم و شناخت خواص بیومکانیک سارس-کوو-2 (Sars-CoV-2) تسریع می‌بخشند یک چیز به طرز فزآینده‌ای عیان می‌شود: موارد خفیف بیماری می‌تواند بیش از آن چه قبلا برای رهایی از این بیمار تصور می‌شد پیچیده‌تر، خطرناک‌تر و سخت‌تر باشد.

در دوران همه‌گیری جهانی باور و برداشت عمومی این بوده‌است که افرادی که به نوع خفیف کووید-19 مبتلا می‌شوند و نیازی به بستری شدن در آی‌سی‌یو یا استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) پیدا نمی‌کنند از عوارض و عواقب جدی بیماری در امان هستند. هفته گذشته مایک پنس معاون رییس جمهور ایالات متحده اظهار داشت که این چیز خوبی است که تقریبا نصف موارد مبتلایان به کووید-19 که در 16 ایالات امریکا به صورت انفجاری افزایش پیدا کرده است از قشر جوانان امریکا هستند، چرا که این گروه از مردم نسبت به افراد مسن‌تر کمتر در معرض عوارض شدید و مرگبار بیماری هستند. این طرز بیان به این باور در مردم دامن می‌زند که مبتلایان خفیف بیماری از مشکلات و عوارض شدید و اذیت‌کننده بیماری در عرض دو هفته از هنگام شروع بیماری رهایی می‌یابند و همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

در حالیکه احتمالا وضعیت بیماری برای بعضی بیماران همینطور است اما تحقیقیات و پژوهش‌های پزشکی منتشر شده و همچنین توصیفات و روایت‌های بیماران در گروه‌هایی که از کرونا بهبودی یافته‌اند نشان می‌دهد که بسیاری از بهبودیافتگان از نوع خفیف کووید-19 زیاد خوش‌شانس نبوده‌اند. آنها از عوارض جانبی بلندمدت و مزمن بیماری رنج می برند و پزشکان هنوز تلاش می‌کنند که درباره عواض و تبعات بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنند.

بعضی از این عوارض جانبی می‌تواند مرگبار و کشنده باشد. به گفته دکتر کریستوفر کلنر (Christopher Kellner)، استاد جراحی اعصاب در بیمارستان ماونت سینای نیویورک بستری نشدن بیماران در بیمارستان در موارد خفیف کووید-19vh با لخته شدن خون و سکته‌های شدید مغزی در افرادی به سن 30 سال مرتبط است. کلنر به وب‌سایت خط سلامتی (Healthline) گفت که در ماه اردیبهشت بیمارستان ماونت سینا طرحی را به اجرا گذاشت که در آن به بیماران کرونایی داروی ضدانعقاد خون داده می‌شد تا جلوی سکته‌های مغزی را که او و همکارانش در بیماران جوانتر با عوارض خفیف یا بدون عوارض مشاهده می‌کردند بگیرند.   

حالا پزشکان می دانند که کووید-19 نه تنها شش‌ها و خون را درگیر و تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بلکه روی کلیه‌ها، کبد و مغز هم تاثیر می‌گذارد، و در میان عوارض دیگر بیماری احتمالا در آخر سر منجر به خستگی و بی‌حالی و افسردگی مزمن می‌شود. علیرغم اینکه هنوز از سن ویروس و زمان ظهور آن زمان زیادی نگذشته است تا تاثیرات بلندمدت آن روی اندام‌های بدن به خوبی بررسی و فهیمده شود اما این علایم با صرف نظر از اینکه بیمار نیاز به بستری شدن دارد یا نه خود را نشان می دهند که این خود در فرآیند بهبودی آنها اختلال ایجاد می‌کند.

پدیده نگران کننده دیگر که اکنون در مرکز توجه قرار گرفته است طولانی بودن عوارض و درد و رنج ناشی از بیماری در قربانیان کووید-19 است، افرادی که عوارض بیماری ماه‌هاست گریبانگیر آنهاست. برای تهیه یک گزارش در هلند که اوایل ماه جاری انتشار یافت پژوهشگران 1622 بیمار مبتلا به کووید-19 را با میانگین سنی 53 سال مورد مطالعه قرار دادند. گزارش این پژوهشگران حاکی از وجود عوارض طولانی مدت شامل خستگی مفرط (88 درصد)، تنگی نفس مداوم ( 75 درصد) و فشار قفسه سینه (45 درصد) در این بیماران است. نودویک درصد از بیماران بستری نشدند، این نشان داد که این بیماران بر خلاف موارد آنها که کووید-19 از نوع خفیف تشخیص داده شده بود از عوارض جانبی رنج می‌بردند. در حالیکه 85 درصد از بیماران مورد مطالعه قرارگرفته خود را قبل از ابتلا به کووید-19 از نظر سلامتی عمومی سالم می‌دانستند با این وجود تنها 6 درصد هنوز خود را یک ماه یا بیشتر بعد از ابتلا به ویروس سالم تلقی می کنند.

بعد از تشخیص کووید-19، خانم فیونا لوونستاین (Fiona Lowenstein) 26 ساله یک دوره بهبودی طولانی، سخت و نامنظم را برای اولین بار تجربه کرد. لوونستاین در 27 فروردین 1399 مریض و برای مدت کوتاهی به خاطر تب، سرفه و تنگی نفس بستری شد. پزشکان به او توصیه کردند که اگر این عوارض بدتر شد و حال او رو به وخامت گذاشت به بیمارستان برگردد. اما به جای آنها اتفاقات دیگری بروز کرد. او به من گفت: «من یک سری عوارض کاملا جدیدی را تجربه کردم: درد سینوس‌ها، گلودرد، مشکلات گوارشی و روده‌ای حاد. هر بار که چیزی می خوردم اسهال داشتم. وزن زیادی از دست دادم که باعث ضعف بدنم شد، خستگی زیاد و مفرط، سردرد، از بین رفتن حس بویایی ...»

تا اواخر اردیبهشت حال او بیشتر مواقع بهتر بود و احساس خوبی داشت با همه اینها او می‌گوید که هنوز بعضی علایم به صورت روزمره دوباره ظاهر می‌شوند. خانم لوونستاین می‌گوید: «تقریبا چیزی شبیه یک ضربه به شخصیت و غرور شماست وقتی در دهه 20 زندگی خود هستی و سالم و سرزنده، و با این بیماری زمین می‌خوری و تصور می کنی که دوباره بلند و بهتر خواهی شد و مشکلی پیش نخواهد آمد. و بعد اوضاع واقعا آن طوری که می‌خواهی پیش نمی‌رود.»

لوونستاین در حالیکه قادر به پیدا کردن اطلاعاتی درباره آن چه تجربه کرده نیست و  نمی‌داند که آیا افراد زیادی روند بهبودی  طولانی مشابه آن چه را که او تجربه کرده را طی کرده‌اند، یک گروه حامی بنام  کانال ملت در اسلک (Slack) راه اندازی کرده است. این فوروم در حال حاضر بیش از 5600 عضو دارد که بیشتر آنها به خاطر بیماریشان بستری نشده‌اند اما ماه‌ها بعد از اینکه علایم اولیه تنفسی شبیه آنفولانرا در آنها بتدریج کم شده وضعیت خوبی ندارند و مریض شده‌اند. بر طبق یک نظرسنجی داخلی در داخل گروه، اکثریت قریب به اتفاق آنهایی که زیر 50 سال سن دارند عوارضی شامل فلج شدن و کرختی صورت، تشنج، از دست دادن بینایی و شنوایی، سردرد، از دست دادن حافظه، اسهال، کم شدن شدید وزن و عوارض بیشتر دیگری را تجربه کرده‌اند.

هانا دیویس (Hannah Davis) نویسنده یک نظرسنجی بیمار-مدار از اعضای گروه ملت به من گفت: «فکر می‌کنم تعریف «خفیف» برای من و بیشتر مردم از مقامات رسمی و سازمان بهداشت جهانی رسید. یعنی هر موردی که اصلا نیاز به بستری شدن نداشت، اینکه هر کس که بستری نشد تنها یک سرماخوردگی جزئی خواهد داشت و می تواند در خانه مواظب سرماخوردگی خود باشد و از خود مراقبت کند. از نقطه نظر من این نقل قول و روایت مخرب و مضر است و به طور مطلق به عموم اطلاعات غلط می‌دهد. این رویه هم مردم را از توجه و دسترسی به اطلاعات مربوطه و درست به هنگام تصمیم‌گیری در خصوص سطح ریسک شخصی محروم می‌کند و هم مانع ارائه کمک موردنیاز برای آنهایی می‌شود که از تبعات بلندمدت بیماری رنج می‌برند.»

در این مرحله که متخصصان و کارشناسان پزشکی و مردم در حال یادگیری چیزهایی درباره کووید-19 هستند و همزمان که اطلاعاتی درباره این بیماری همه‌گیر آشکار می شود آن چه اهمیت دارد این است که یادمان نرود که واقعا ما چه قدر کم ما درباره این بیماری بسیار پیچیده می‌دانیم و اطلاعات ما چقدر در این حیطه ناچیز است و نکته مهم دیگر گوش کردن به تجارب بازماندگان و نجات‌یافتگان است، مخصوصا آنهایی که بهبودیشان نه سریع بوده و نه سرراست. اینکه بیشتر موارد کووید-19 را از نوع «خفیف» توصیف کنیم ممکن است دلگرم کننده و امیدوار کننده باشد اما شاید این واژه آن قدر که به آن امید بسته‌ایم دقیق و درست نباشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۵۶۶۵۱۴:۴۰:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۹
الان دیگر بهتر متوجه می شویم که چرا سکته ها اینقدر در ماه های اخیر افزایش یافته بود. بیشترشان از کرونای خفیف بوده است. و متاسفانه آنهایی که خفیف گرفته اند همینطوری در خانه ها و تجمعات در رفت و آمد هستند.
ناشناس۱۵۱۵۶۹۰۱۵:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۹
حاجی بیچاره شدیم دیگه با اخبار کرونا. بعید میدونم جهنم بدتر از این چیزی باشه که ما توشیم
عامر۱۵۱۵۷۰۰۱۵:۲۷:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۹
به نظر می رسه سازمان بهداشت جهانی اطلاعات درستی به عموم نمی دهد. مثل دولت ما عمل میکند.
ناشناس۱۵۱۵۷۳۴۱۵:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۹
ای وای برچین و مسئولانی که پای چین را به این کشور بازکردند،
سعید تمر۱۵۱۵۷۳۹۱۶:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۹
کاش می دانستیم که می توانیم جلو ابتلا خودمان را بگیریم این امیدواری می توانست مردم را مصمم تر کند
ناشناس۱۵۱۶۰۷۵۲۱:۴۳:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
عاقبت بیماران کرونایی با عوارض بلند مدت به رسمیت شناخته شدند. موارد و عوارض بسیار زیادند در فیس بوک یک گروه وجود دارد به نام hve it /had it که مبتلایان کرونا با عوارض بلند مدت هستند برای بیماران اینچنینی دلگرمی و راهنمایی های نسبتا مناسبی در این گروه وجود دارد
سماواتی۱۵۱۶۰۸۴۲۲:۰۱:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۹
..‌مسئولان باید جدی می گرفتن که نگرفتن و الان دقیقه ی ۹۰گل خوردن.البته به حال اونا چه فرقی می کنه چقدر آدم روزانه تو‌ایران بمیرن!!!!
ناشناس۱۵۱۶۱۰۰۲۲:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۹
خفیف هم حتما برای مسن ها کشنده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین