دلایل تاخیر در واریز وجه فروشندگان سهام عدالت چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3990419036

در حالی که مخاطبان ایسنا در تماس با این خبرگزاری از عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت گله داشتند، شرکت سپرده گذاری مرکزی توضیحاتی را درمورد این اتفاق به ایسنا ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، برخی مشمولین سهام عدالت از این موضوع که پول حاصل از فروش این سهام هنوز بعد از یک ماه به حساب آن‌ها یا واریز نشده یا نصفه و نیمه واریز شده است، گله دارند.

موضوعی که ایسنا در قالب یک گزارش به آن پرداخت و روح الله میرصانعی- دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار- در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دلیل اینکه برخی مشمولان سهام عدالت هنوز پول حاصل از فروش سهام خود را دریافت نکرده‌اند، توضیح داد: در حال حاضر مشتری برای سهام عدالت وجود دارد. البته ساز و کار سهام عدالت ویژگی‌های خاصی دارد؛  باید کدها تجمیع و بعد معاملات انجام شود. پس از آن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه باید برای کارگزار تعیین کند که از این معاملات انجام شده، چه میزان برای کدام مشتری است. گاهی این شرکت جزئیات معاملات را با چند روز تاخیر به کارگزار اعلام می‌کند. در حالی که کارگزار باید اطلاعات را داشته باشد تا وجوه مربوطه را به سهام‌داران اختصاص دهد و واریز کند.

پاسخ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

در این راستا، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار داد، اعلام کرده است که اولویت نخست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بانک‌ها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی‌های مشمولان سهام عدالت است تا از سوء استفاده‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود به طوری که هیچ فردی غیر از خود سهامدار، امکان سفارش گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد.

با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود فرد احراز هویت آنها انجام شده است، لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچکترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شده‌اند.

بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق کنسل شده و سهام آنها اصلا به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند، زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپرده گذاری مرکزی باید مسجل شود که درخواست فروش سهام عدالت حتماً از سوی سهامداران وارد سامانه‌ها شده است نه شخص دیگر.

این افراد باید با مراجعه به سامانه SAHAMEDALAT.IR و یا با مراجعه به بانک یا کارگزار خود مشکل هویتی خود را برطرف و از اجرای سفارش فروش خود مطمئن شوند
موضوع مهم دیگر این است که وجوه حاصل از فروش سهام عدالت باید به حساب خود فرد واریز شود.

اما مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی تعدادی از مشمولان اشتباه، راکد و یا مسدود بوده و به همین علت این وجوه به حساب آنها واریز نشده است و این افراد نیز باید اطلاعات بانکی خود را اصلاح کنند.

علیرغم اشکالات یاد شده که به طور اجتناب ناپذیر تاخیرهایی را به همراه داشته آخرین آمارها نشان می دهد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سفارش فروش سهام عدالت خود را در سامانه های بانک ها و شرکت های کارگزاری ثبت کرده اند که از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان، رقمی بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هم اکنون در فرایند تسویه قرار دارد که امیدواریم این مبلغ بعد از فرارسیدن مهلت تسویه و رفع اشکالات مربوط به اطلاعات بانکی و ارتباطی مشمولان به حساب آنها واریز شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین