کرونا در پیچ سرنوشت ساز؛ تخت هاي پر و پرستاران ٨٩ روزه !

گروه اجتماعي،   3990418136 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که آمار فوتی های کرونا در اروپا، روز به روز کمتر می شود، اما در کشور ما آمار کشته های کرونا با شیبی تند در حال افزایش است؛ طوری که در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ تیر، ۲۰۰ نفر بر اثر کرونا جان باخته اند. این بالاترین آمار کشته های ثبت شده کرونا در ایران است.

کرونا در پیچ سرنوشت ساز؛ تخت هاي پر و پرستاران ٨٩ روزه !

به گزارش الف، سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داده است که در همین ۲۴ ساعت، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایي شده اند که هزار و ۴۵۵ مورد آنها در بیمارستان بستري شده‌اند.

به گفته سیماسادات لاری، «مجموع جان باختگان ناشی از این بیماری در ایران به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است. در حال حاضر سه هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری، تحت مراقبت ویژه بیمارستانی قرار دارند.»

همچنان ۱۹ استان ایران در شرایط قرمز و هشدار شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند که در این بین، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

چرا دوباره به کانون بحرانی بازگشتیم؟

دلایل متعددی وجود دارد که موجب شده است دوباره به شرایط بحرانی کرونا، مشابه دوران اسفند 98 و فروردین 99 بازگردیم.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با الف به همین عوامل اشاره می کند و می گوید: «بعد از اینکه موج ابتلا به کرونا در ایران فروکش کرد، مسئولان دولتی کلا محدودیت های کرونایی را رها کردند. همین رها کردن باعث شد که دوباره به همان نقطه بحرانی در ابتدای دوران کرونا برسیم. محدود نشدن ترددها و اجتماعات و همچنین آزاد بودن مسافرت های بین شهری، بحران کرونا را احیا کرد.»

او تاکید می کند: « مسئولان دولتی در ابتدای دوران کرونا، مدام از موثر بودن سیاست ها و برنامه هایشان سخن می گفتند و مدام اعلام می کردند که کنترل بحران کرونا در ایران، بسیار بهتر از اروپا بوده است. حالا در پنجمین ماه از بحران کرونا، آمار کشته های کرونا در ایتالیا تک رقمی شده، اما در کشور ما آمار فوتی های کرونا، سه رقمی شده است. اگر این شرایط بحرانی ادامه پیدا کند، کادر درمان نیز به فرسودگی و خستگی حاد می رسند.»

شریفی مقدم یادآور می شود: «هم اکنون با کمبود جدی نیروی پرستار برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا نیز مواجه هستیم. حدود سه ماه قبل، دولت با استخدام چند هزار پرستار با قرارداد 89 روزه تلاش کرد که این کمبودها را برطرف کند، اما این سیاست هم شکست خورد. جدای از اینکه این قراردادهای کوتاه مدت، استثمارگونه و غیراخلاقی بود، نشان می داد که دولت برای کنترل بیماری کرونا، برنامه ریزی بلندمدت نیز ندارد. اگر دولت برای کنترل کرونا، برنامه ریزی طولانی مدت داشت، باید با این چند هزار پرستار، قرارداد طولانی مدت تری انعقاد می کرد. این پرستاران 89 روزه، بدون بیمه و مرخصی بودند و بعد از پایان قرارداد هم اخراج شدند. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مولفه های کنترل کرونا، توسعه مراقبت های پرستاری است، اما در کشور ما فکری به حال این قضیه نشده است. قطعا کمبود پرستار در ایران می تواند به افزایش میزان مرگ و میر در بین مبتلایان به کرونا منجر شود.»

آیا تعداد تخت های بیمارستانی کافی است؟

با توجه به افزایش چشمگیر بیماران مبتلا به کرونا که نیاز به بستری دارند، این سوال پیش می آید که آیا تخت بیمارستانی به اندازه کافی در اختیار داریم که بتوانیم به بیماران جدید، ارائه خدمات بدهیم؟

چند روز قبل، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هشدار داد: « شرایط جدیدی بر تهران حاکم شده است و ما شاهد افزایش بیماران بد حال هستیم. با ادامه روند کنونی و افزایش شمار مبتلایان به کرونا، قطعا با کمبود تخت بیمارستانی در تهران مواجه خواهیم شد.»

برخی دیگر از مسئولان استانی هم نسبت به کمبود تخت بیمارستانی در آینده نزدیک، هشدار داده اند. چند روز قبل هم سعید شاهرخی، استاندار همدان تاکید کرد: «با اوج گرفتن تعداد مبتلایان جدید به بیماری کرونا و افزایش تعداد بیمارن بستری در بیمارستان‌ها، ممکن است استان همدان تا آخر تیرماه با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شود.»

در برخی مراکز درمانی نیز که دیگر جای خالی برای بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد. پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار می دهد: «در اغلب مراکز درمانی شهر تهران، تخت خالی برای بستری شدن بیماران کرونا وجود ندارد و ظرفیت بسیاری از بیمارستان های پذیرش کننده بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شده است.»

از سوی دیگر، محمدرضا محبوب فر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم هشدار می دهد که ظرفیت بیمارستان های استان اصفهان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، کامل شده است.

در اغلب استان های کشور نیز وضعیت مشابهی وجود دارد و ظرفیت تخت های بیمارستانی، تکمیل شده است. کارشناسان هشدار می دهند که اگر قرار باشد آمار مبتلایان به کرونا با همین شیب افزایش پیدا کند، کمبود جدی تخت های بیمارستانی، یک پدیده قطعی خواهد بود.

بیمارستان های خصوصی در مرز ورشکستگی

حدود یک ماه قبل، رفته رفته مجوز عمل های جراحی غیراورژانسی در بیمارستان های مختلف کشور صادر شد. با افزایش پرشمار مبتلایان به کرونا، چند روز قبل وزارت بهداشت دستور داد که دوباره عمل های «الکتیو» یا همان جراحی های غیراورژانسی متوقف شود تا همه ظرفیت تخت های بیمارستانی در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار بگیرد.

بر اساس آمارها حدود 65 درصد درآمد بیمارستان های خصوصی از مسیر همین جراحی های غیراضطراری تامین می شود. حالا با تعلیق دوباره این جراحی ها باید انتظار داشت که چالش مالی بسیاری از بیمارستان های خصوصی به این زودی ها مرتفع نشود.

در دوران شیوع کرونا، آمار مراجعه مردم به مطب ها و بیمارستان های خصوصی نیز بسیار کاهش یافته است. خیلی ها از ترس ابتلا به کرونا، درمان های غیراورژانسی را به تعویق انداخته اند. همین دوران تعلیق و انتظار، اقتصاد مراکز درمانی در بخش خصوصی را به تاریک ترین دوران خود پرتاب کرده است. موج اخراج های گسترده کادر درمان و متناسب نبودن دخل و خرج مراکز خصوصی فعال در بخش درمان، بسیاری از بیمارستان های خصوصی را به مرز ورشکستگی رسانده است.

جدای از مسائل اقتصادی، کارشناسان درمانی تاکید دارند که تعویق طولانی مدت عمل های نیمه اضطراری، ضربه جدی به سلامت مردم می زند و تداوم این شرایط در بلندمدت به حاد شدن وضعیت برخی بیماران، منجر خواهد شد.

میوه طرح تحول سلامت

در طرح تحول سلامت و طی چهار سال اول اجرای آن، بیش از ۲۴ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد. علی ماهر، معاون سابق فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح می کند: «اگر این توسعه و افزایش تخت‌های بیمارستانی و بویژه تخت‌های ICU نبود، شاید ۵۰ درصد بیماران کرونا را از دست داده بودیم.»

دواقع می توان گفت با تمام انتقادهای جدی که به نحوه اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد، اما از نگاهی منصفانه، افزایش تخت های بیمارستانی موجب نجات جان بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا شده است. البته اگر همین روند افزایش ابتلا به کرونا تداوم داشته باشد، دور از انتظار نیست که تعداد تخت های بیمارستانی نتواند جوابگوی بیماران مبتلا به کرونا باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۵۳۱۰۰۹:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
پس تو این شرایط بهترین کار برگذاری کنکور هست تا میلیونی ملت یکجا ازدهام کنند
ناشناس۱۵۱۵۶۸۴۱۵:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۹
سازمان سنجش اطلاعیه زده کیف و موبایل رو امسال تحویل نمیگیرند. بعد گفته گوشی خاموش هم نباید همراهتون باشه تقلب محسوب میشه. پس چیکار کنیم؟! اینجوری هر فردی باید یک همراه داشته باشه تا وسایلش رو نگه داره. رعایت اصول بهداشت هم حتما فقط همون ماسک هست که مطمئن هستم هر کی بره داخل در میاره یا میده روی چانه. ایران نه از تکنولوژی و هوش مصنوعی خبری هست برای شناسایی بیمار نه از برنامه ریزی درست و حسابی. میخوان زودتر فقط برگزار بشه از سرشون باز بشه کنکورها
ناشناس۱۵۱۵۷۸۷۱۶:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
هفته آینده امتحان کنکوردکترا ,اکثر استانهای قرمز در کل استان یک حوزه وجود دارد.اگر برگزار میکنید لااقل حوزه ها را اضافه کنید.
ناشناس۱۵۱۶۲۹۷۰۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۰
بهتره کرونا جمعیت دنیارو کمی سبک کنه زاد و ولد زیاده 8میلیارد برای کره زمین زیاده
ناشناس۱۵۱۵۳۱۴۰۹:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۹
فقط مى تونم بگم خدا رحم كنه به كادر درمان نه مسئولين و نه مردم هيچ حواسشون به فاجعه ى كنار گوش هاشون نيست:(((
هادی۱۵۱۵۳۲۹۰۹:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۹
87 روزه بدون بیمه و تاخییر چند ماهه در پرداخت حقوق..........روز عقد قرارداد ی فرم میزارن جلوت که از عهدنامه ترکمنچای بدتره.....حالا تو این آشفته بازار ی سری هم به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بزن.....روابط و.....بهتر از ضوابط عمل میکنه.آشنا هم نداشته باشی باید بری تو خونه بشینی و گذر عمر ببینی....
ناشناس۱۵۱۵۳۷۲۱۰:۰۶:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۹
براستی این قراردادهای 89 روزه را چه کسی برای این کشور طراحی کرد؟ مگر نه این است که از ساده ترین وظایف دولتها تامین شغل برای مردم است ؟ چه دستی درکار است که باید افراد با دلسردی مشغول به انجام وظایف خود باشندو انگیزه خدمت نداشته باشند؟؟؟؟
مدافع سلامت۱۵۱۵۴۲۰۱۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۹
سلام خداییش با این همه استرس بیماری و مرگ و میر چرا ما پرسنل شرکتی رو استخدام نمیکنن بخدا دیگه روحیه برامون نمونده همش مرگ و همش مرگ و همش مرگ لااقل رحمی کنید استخدام بشیم شاید کمی روحیه بگیریم کارانه کرونا که نمیدن حقوق و مزایامون که درست پرداخت نمیشه شرکتی ها رو استخدام کنید بلکه امید به زندگی پیدا کنیم
ناشناس۱۵۱۵۴۹۳۱۱:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۹
علی برکت الله! تکرار میکنم: علی برکت الله!!! مردم! از شنبه همه چیز به روال عادی برمیگرده!
ناشناس۱۵۱۵۶۳۳۱۳:۴۴:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۹
رئیس جمهور بر اساس اطلاعاتی که مسئولین بهداشت در اختیارش میذارن حرف میزنه .در ضمن اگر همه دغدغه کرونا دارن دولت دغدغه سیر کردن شکم مردم رو در شرایط سخت تحریم وکرونا هم داره پس به جای مسخره کردن دولت خودت رعایت بهداشت رو داشته باش بمون تو خونه !
ارسطو۱۵۱۵۵۳۰۱۲:۱۹:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
باید فشار از پرستاران به پزشکان منتقل شود.نه اینکه به اسم کشیک مهرشان را بگذارند و اصلا در بخش هم حضور نیابند. نکته بعد اینه که شده دیوانه بالای پل.طرف هی از بالا آدم پرت میکنه پایین چند نفر با امکانات ناقص میخواند مداوا کنند.دست از درمان بردارید و به بهداشت و علوم پایه توجه کنید. وگرنه پزشک جز خرج و خسارت خروجی ندارد.
ناشناس۱۵۱۵۵۷۱۱۲:۴۳:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
از مدیریت اونها در مهار بیماری انتقاد می کردیم !
ناشناس۱۵۱۵۵۸۳۱۲:۵۱:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
خداوند به پرستاران صدیق و پزشکان فعال در این بحران پاداش بیشمار دهد.
فرهاد۱۵۱۵۵۹۴۱۳:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۹
به نظرم هر چه قدر کار کادر پزشکی قابل دفاع هست و دستشون رو باید بوسید مدیریتی که برای کرونا شد رو باید انتقاد کرد. من یک بیمار کرونایی در اصفهان هستم. تنها دو بیمارستان برای بیماران کرونایی در اصفهان تعریف شده که مرکز اصلی یعنی بیمارستان خورشید در طرح زوج و فرد است. کل ورودی این مرکز با یک دکتر اورژانس با اتاقی در انتهای یک راهروی تنگ می‌باشد. وقتی نوبت میگیری میبینی همه ی ادمایی که در حال فشار در آن راهروی تنگ هستند همچنین همه ادمهای فضای ورودی و قسمت حیاط روبرویی نفراتی هستند که در صف جلوی تو هستند. در این بین یک سری هم تحت فشار خودشون رو به اتاق دکتر میرسانند تا جواب آزمایششان را نشان دهند. همچنین دو هفته پیش برای تست کرونا به مرکز معتمد در اصفهان که برای گرفتن تست کرونا هست رفتم. گفتند تا سه روز دیگه کیت نداریم. برای نوبت گیری باید ساعت سه شب بیایید و جوابش هم سه تا پنج روز بعد میاید . در نهایت من مجبور شدم با قیمت پانصد هزار تومان تست خصوصی بدهم تا بفهمم مثبت شده است.
امید۱۵۱۵۶۲۶۱۳:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۹
تنها راه برون رفت از این بحران درحال حاضر ارائه آمار درست ۴ماه گذشته از تعداد مبتلایان و فوتی هاست بدون سیاسی کاری و تبلیغات.به قرنطینه و تعطیلی که امیدی نداریم.
ناشناس۱۵۱۵۶۳۶۱۳:۵۵:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۹
اول تدبیر دولت بود حالا بی توجهی ملت نه عزیزم مردم اوایل میترسیدن رعایت کردن وگرنه دولت چه تدبیری داشت دیدیم تدبیر شهرداری رو در زلزله چند روز پیش اول از همه کارها رفت قبر آماده کرد از تدبیر دولت نگویید.
ناشناس۱۵۱۵۶۹۷۱۵:۲۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۹
واقعا با این مدیریت باید بحال مردم ایران خون گریست همه چیز در حال نابودی از اقتصاد تا سلامت
ناشناس۱۵۱۵۷۴۹۱۶:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۹
البته باید از کادر درمان با وجدان تشکر کرد نه از همه آن زمانی که پای بچه من چند سال پیش شکسته بود در همین تهران هیچ بیمارستانی حاظر نبود پای یک بچه ۸ ساله را گچ بگیرد یادم نرفته پس عمل انسان در دنیا بی تاثیر نیست قطعا بخشی از این بدبختی امروز ما نتیجه آن همه ظلمی است که بخشی از همین کادر درمان به مردم کردند
ناشناس۱۵۱۵۷۵۲۱۶:۱۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۹
تصور کنید ماههای متوالی،بدون استراحت و مرخصی مناسب،تحت شدیدترین فشار کاری و فشار روحی قرار داشته باشید.هر روز دهها نفر جلوی چشمان شما از کرونا بمیرند.دوستان و همکاران خود را از دست بدهید.ماهها خانواده خود را نبینید.روزی ۱۸ ساعت یا حتی بیشتر کار کنید.خواب و استراحت مناسب نداشته باشید.چه اتفاقی برای شما رخ خواهد داد؟ قطعا و بلاشک به خروج از چنین فشار فزاینده و غیرقابل تحمل فکر خواهید کرد. کادر درمان از اسفند ۹۸ در چنین وضعیت هولناکی قرار دارند و هر لحظه مرگ و نیستی را جلوی چشمان خود نظاره گر هستند.پزشکان و پرستاران و بهیاران ربات نیستند،انسان هستند و سطح تحمل آن ها مثل هر انسان دیگری محدودیت هایی دارد.در حال حاضر ممکن است در اثر غیرقابل تحمل بودن فشار حاصل از کار شبانه روزی در فضایی پر از استرس که بوی مرگ می دهد کار را رها کنند و عطای این کار را به لقایش ببخشند و این رخداد باعث ابر بحران در کشور شود.با رعایت پروتکل ها و دستورات بهداشتی از این گونه رخدادها جلوگیری کنیم.مسئولان محترم نیز به فکر باشند و در بازگشایی های بی مورد تجدید نظر نمایند.
ناشناس۱۵۱۶۰۰۳۲۰:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۹
دست و پای تمام کادر درمانی را میبوسم خدا انشاالله همتون را سالم نگه می داره و غضب خدا بر مسئول نا مسئول و ..که فرمان باز گشایها را داد۔
ناشناس۱۵۱۶۰۶۸۲۱:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۹
این مقامات ما هرچی برای تعریف از خود دیگران رو کوبیدن، همومن بلا سرشون اومد. گفتن دلار هر روز بالا می رفت، عیناً سرشون اومد، گفتن تو اروپا و امریکا تخت کافی نیست و مردم باید تو صف ونتیلاتور بمونن، عیناً سرشون اومد، گفتن ما الگوی جهان شدیم تو مبارزه با کرونا، حالا الگوی جهان شدن تو برگشت کرونا بدتر از قبل. خوب نمیشه بجای تعریف از خود سرتونو بندازین پایین کار تحویل مردم بدین؟
ناشناس۱۵۱۶۳۳۸۱۰:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۰
وزارت پزشکان وسازمان نظام پزشکان ورود کنند حقوق پزشکان را افزایش دهند!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین