دلایل افزایش خشونت های خانگی در دوران کرونا

گزارش بازرگانی،   3990418114

ویروس کویید_19 آسیب های زیادی در زمینه ، اقتصادی ، اجتماعی و خانوادگی به بار آورده است که یکی از مهمترین آنها افزایش خشونت های خانگی می باشد. هر گاه درباره خشونت های خانگی صحبت به میان می آید، افراد به سرعت به صدمات جسمی فکر می کنند، در حالی که در بسیاری از خشونت های خانگی فرد دچار خشونت جنسی و روانی می گردد. در اکثر کشور ها برای کنترل ویروس کرونا به مردم پیشنهاد شده تا در قرنطینه خانگی به سر برند و همین مسئله باعث ایجاد تنش های خانوادگی شده. افرادی که در کنار ترس و اضطراب از آلوده شدن به وسیله این ویروس از مشکلات اقتصادی به دلیل عدم فعالیت های کاری رنج می برند، فشار زیادی را متحمل می شوند و همین مسئله باعث می شود تا آستانه تحمل آنها پایین آمده و رفتار های خشونت آمیز افزایش پیدا کند. بسیاری از زوجین به دلیل مدت زمان طولانی تری که در کنار یکدیگر به سر می برند و نداشتن زمان فردی برای خود و عدم آگاهی نسبت به مهارت های زناشویی بیش از سایرین دچار تنش می گردند و گاهی این تنش ها به خشونت ختم می شود و البته اکثر قربانیان این تنش ها زنان هستند. این شرایط متخصصین را به فکر وا داشته تا درباره خشونت های خانگی، دلایل و روش های کنترل آن اطلاعاتی در اختیار عموم قرار دهند.

خشونت خانگی چیست؟

هر عملی که باعث ایجاد احساساتی همچون، آزار، اذیت، رعب، وحشت، گناه و شرمندگی در فرد شود، خشونت نام می گیرد. همانگونه که گفتیم بسیاری از افراد در تعریف خشونت های خانگی تنها به صدمات فیزیکی و جسمی توجه می کنند در حالی که صدمات جنسی و روانی در خشونت های خانگی بیشتر دیده می شود. استفاده از مشاور قبل از ازدواج برای آگاهی از این که زوجین تا چه مقدار سلطه جو و تا چه اندازه ای قادر به کنترل خشم خود هستند می تواند مفید باشد. در این جلسات زوجین آموزش هایی درباره نحوه مدیریت خشم و حل مسئله به صورت مسالمت آمیز دریافت می کنند که می تواند به کاهش خشونت های خانگی بی انجامد. خشونت های خانگی باعث به خطر افتادن سلامت روانی افراد جامعه می شود و به پیکره خانواده صدمه وارد می کند.

خشونت های خانگی مخصوص به قشر خاصی از جامعه نمی باشد و افراد مختلف در سنین، جنسیت و شرایط اقتصادی مختلف ممکن است به آن دچار شوند. این خشونت ها معمولا از توهین و بد زبانی شروع می شود و به خشونت کشیده می گردد. دکتر محمد رضا تابع جماعت متخصص روانشناس خانواده و ازدواج ، خشونت های خانگی را یکی از دلایل مهم از بین رفتن عزت نفس در افراد می دانند که به بروز افسردگی و اضطراب می انجامد . با وجود آن که بیشتر قربانیان خشونت های خانگی زنان هستند اما مردان نیز در بسیاری از زمینه ها به ویژه از نظر عاطفی و زبانی نیز مورد خشونت قرار می گیرند که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و حس مردانگی در آنها می گردد.

اشکال مختلف خشونت های خانگی عبارتند از:

  • خشونت های فیزیکی همچون: سوزاندن، نقص عضو و کتک زدن
  • خشونت های جنسی همچون: تجاوز و سواستفاده جنسی
  • خشونت های روانی همچون: توهین، حسادت، شک و تحقیر

عوامل بروز خشونت

کودکی پر تنش: تحقیقات نشان داده افرادی که در کودکی شاهد خشونت بوده اند و یا قربانی خشونت شده اند در بزرگسالی رفتار های خشونت آمیز بیشتری از خود بروز می دهند. زوجینی که به مشاور خانواده برای رفع مشکلات خود مراجعه می کنند همواره از پرخاشگری نسبت به یکدیگر در مقابل کودکان منع می شوند زیرا کودک با دیدن این رفتار در ضمیر نا خود آگاه خود آن را ضبط کرده و در زندگی آنها اجرا می کند. رفتار پرخاشگرانه به همین صورت از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.  

میل به تسلط به دیگری: افراد سلطه جو معمولا بیش از دیگران دست به خشونت می زنند . بسیاری از مردان برای آن که تصمیمات خود را در زندگی به مرحله اجرا در آورند از خشونت نسبت به همسر و فرزندانشان استفاده می کنند، این افراد دوست دارند همواره راس همه چیز بوده و نظرات خود را به دیگران تحمیل کنند.

تبعیض جنسیتی: در بسیاری از کشور هایی که تبعیض جنسیتی وجود دارد خشونت های خانگی بیشتر دیده می شود. به دلیل فرهنگ های مرد سالاری در این کشور ها معمولا زنان و دختران قربانیان خشونت می شوند. بسیاری از خانواده ها از کودکی در مقابل فرزند پسر خود نرمش بیشتری نسبت به فرزند دختر نشان می دهند و این باور را در فرزندان خود ایجاد می کنند که دختران باید مطیع برادر و یا پدر باشند. این باور غلط باعث می شود تا پسران دچار خود برتری و غرور کاذب شوند و با این کار باعث کاهش اعتماد به نفس در دختران می شود.

تاثیرات سو مصرف مواد: یکی دیگر از عواملی که باعث بروز خشونت می گردد استفاده از مواد مخدر و اعتیاد به آن می باشد. افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند معمولا تحریک پذیری بالاتری نسبت به سایرین دارند و طبق نظر بسیاری از افرادی که از مشاوره هوشمند تلفنی استفاده می کنند، معاشرت با افراد معتاد باعث تحت تاثیر قرار گرفتن افراد و تکرار رفتار های آنها شده و تنش را در بین زوجین افزایش می دهد. فردی که از سوء مصرف مواد رنج می برد برای دست یابی به خواسته خود دست به اعمال هر رفتاری از جمله رفتار خشونت آمیز می زنند.

رسانه: دیدن رفتار خشونت آمیز در رسانه های اجتماعی از جمله تلویزیون و شبکه های مجازی یکی دیگر از دلایل بروز خشونت می باشد. نمایش تصاویر خشونت آمیز در برنامه های رسانه ای می تواند باعث ترویج خشونت و عادی شدن آن در بین افراد یک جامعه گردد. تحقیقات در حوضه خشونت کودکان نشان داده کودکانی که در معرض تصاویر خشونت آمیز قرار می گیرند معمولا رفتارهای خشن تری نسبت به سایر همسالان خود بروز داده و در بزرگسال بیشتر مستعد اعمال خشونت های خانگی هستند.

چند راه کار مناسب برای کاهش خشونت های خانگی

  • آموزش: نقش آموزش در کنترل و کاهش خشونت های خانگی بسیار زیاد می باشد . آموزش از طریق رسانه های گروهی و کلاس های آموزش مهارت های زندگی در این زمینه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. دکتر نسرین باقری متخصص روانشناس خانواده و مدرس دوره های مهارت های زناشویی، آموزش مهارت های زندگی مشترک از جمله: کنترل خشم، نحوه برخورد با همسر، تشخیص مسئله و راه های حل مسئله و .... را برای تمامی زوجینی که تصمیم به ازدواج با یکدیگر دارند را توصیه می کنند.

  • کنترل خانواده: خانواده به عنوان اولین الگوی تربیتی می تواند نقش بسیار تاثیر گذاری در بروز خشونت برای کودکان داشته باشد. جلوگیری از تنش های خانوادگی و همچنین کنترل بازی ها و برنامه های تلویزیونی کودکان و روابط کودک با همسالان، می تواند باعث شود تا کودک با روانی آرام تر رشد یافته و از سلامت روانی بیشتری بهره مند شود. بسیاری از کودکان با وجود آن که در خانواده های آرامی رشد می یابند در اثر معاشرت در مدرسه با کودکانی که خشونت های رفتاری زیادی دارند، رفتار های خشونت آمیز از خود نشان می دهند و والدین با کنترل این مسئله و صحبت با معلمین و مشاورین مدرسه می توانند از آسیب دیدن کودک خود جلوگیری کنند.
  • حمایت از افراد آسیب دیده: حمایت قانونی و عاطفی از افراد آسیب دیده در کنترل و کاهش خشونت های خانگی می تواند تدبیری بسیار تخصصی باشد. افرادی که معمولا تحت خشونت های خانگی قرار می گیرند افرادی هستند که توان حفاظت از خود را نداشته و به حمایت عاطفی و قانونی نیاز دارند. ارگان های دولتی می توانند با حمایت قانونی این افراد و قرار دادن مجازات های سنگین برای افرادی که دست به خشونت علیه خانواده خود می زنند، به کاهش چشمگیر این خشونت ها کمک کنند. افراد آسیب دیده با حمایت های دولتی می توانند تحت درمان های روانشناسی قرار گرفته و با افراد نظیر خود در جلسات گروهی ملاقات داشته باشند. تا هم مورد حمایت عاطفی یکدیگر قرار گیرند و هم بدانند در این شرایط تنها آنها نیستند که مورد ظلم قرار گرفته اند.

رفتار مناسب در مقابل اعمال پرخاشگرانه

متخصصین به افرادی که تحت خشونت های خانگی قرار دارند و یا احتمال آن را می دهند که به آنها آسیب وارد شود پیشنهاد می کنند در زمان درگیری های خانوادگی یا سکوت کرده و یا محل را ترک نمایند. ادامه بحث در مواردی که شما می دانید طرف مقابل امکان آسیب رساندن به شما را دارد کاری بیهوده می باشد. در این زمینه استفاده از مشاوره می تواند انتخابی بسیار مناسب باشد کلینیک روانشناسی انتخاب نو با سابقه ای طولانی در ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی از بهترین متخصصین بهره برده تا به افراد در کنترل خشم و درمان افراد آسیب دیده، یاری رسانده و به سلامت روانی عموم جامعه کمک کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین