هماهنگی دلالان بازار ارز و خودرو/ سبقت کارکرده از صفر!

گروه اقتصادی الف،   3990417053 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
هماهنگی دلالان بازار ارز و خودرو/ سبقت کارکرده از صفر!

روزنامه ایران در گزارشی وضعیت این روزهای بازار خودرو را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید: بازار خودرو در ماه‌های اخیر یکی از پرنوسان‌ترین روزهای کاری خود را تجربه می‌کند. افزایش قیمت ارز، کاهش تولید خودرو، شیوع ویروس کرونا، افزایش تقاضای کاذب و واسطه گری، عوامل 5 گانه گرانی قیمت خودرو است.

این بازار به خاطر افزایش قیمت ارز، ساعتی گران می‌شود و هیچ حساب و کتابی در قیمت‌گذاری خودروها در بازار وجود ندارد. فعالان بازار بعضاً از فروش خودرو امتناع می‌کنند و ترجیح می‌دهند، تماشاگر باشند؛ هر چند که برخی‌ها با یکدیگر معامله می‌کنند. از روزی که بازار خودرو متأثر از قیمت ارز شده، مردم عادی کمتر به بازار خودرو می‌روند چرا که نوسان قیمت امانش را بریده است.

‌نمایشگاه داران با خودشان معامله می‌کنند

برای آنکه بازار خودرو از جنب و جوش نیفتد و رشد قیمت‌ها برای کسانی که خودرو را گران خریدند حفظ شود، برخی از نمایشگاه‌داران سراغ سایر نمایشگاه داران و حتی دلالان بازار می‌روند تا ضمن خریداری خودرو و انبار کردن آن در پارکینگ‌ها بتوانند در آینده سود بیشتری ببرند.

هماهنگی دلالان بازار ارز و خودرو

اتفاق دیگری که این روزها در بازار خودرو رخ داده و برای اولین بار است که تجربه می‌شود هماهنگی دلالان بازار ارز و خودرو است. اکثر فعالان بازار به جای آنکه از یکدیگر قیمت خودرو را پرس و جو کنند سراغ دلالان ارز می‌روند و هر قیمتی که آنها بگویند مبنای قیمت‌گذاری خودرو در بازار می‌شود. اگر قیمت دلار ثابت باشد نمایشگاه داران با آخرین قیمت ارائه شده از سوی برخی از صرافی‌ها خودرو را به فروش می‌رسانند اما اگر سیگنال‌ها به گونه‌ای باشد که قیمت ارز روند صعودی داشته باشد، دو راهکار را نمایشگاه داران دنبال می‌کنند که اول، جلوگیری از فروش تا ثابت ماندن نرخ ارز است و دیگری معامله به شرط آخرین قیمت دلار است.

‌تشویق برای خرید خودروی کارکرده

روز گذشته با چند نمایشگاه دار خودرو تماس گرفتیم تا از آنها در مورد وضعیت بازار و پیش‌بینی از آینده سؤال کنیم. اولین نمایشگاه دار گفت که ما هیچ خودرویی فعلاً برای فروش نداریم و تنها خودروی کارکرده موجود است و البته در مکالمه‌ای که داشتیم بارها ما را تشویق به خرید خودروی کارکرده کرد.

سبقت کارکرده از صفر!

نکته تأمل برانگیز در خودروهای کارکرده، فاصله کم قیمتی آن با خودروهای صفر کیلومتر است. در حالی که خودروی صفر رانا بین 147 تا 149 میلیون تومان است، کارکرده آن مدل سال 98 در حدود 145 میلیون تومان قیمت دارد. سایر خودروها هم با چنین شرایطی به فروش می‌رسد و البته چند مدل خودرو کارکرده هم وجود داشت که به‌دلیل کمبود صفر آن، حداقل 3 الی 5 میلیون تومان بالا‌تر از صفر آن قیمت خورده است؛ نمونه آن‌ اچ‌سی کراس است.

هر چه تیغ فروشنده ببُرد

آن چیزی که در بازار خودرو مشخص است نبود یک فرمول قیمت‌گذاری است. هر فردی هر قیمتی که بگوید همان ملاک است ودیگر مانند گذشته قیمت‌ها در قالب یک فرمول شفاف تعیین نمی‌شود. در گذشته به ازای آنکه خودرو کارکرده باشد یک میلیون تومان کاسته و با توجه به کیلومتر و سال تولید 500 هزار تومان از آن کاسته می‌شد. اما اکنون قیمت‌ها دلبخواهی شده و هر چه تیغ فروشنده ببرد، او برنده بازار بی‌سر وسامان خودرو می‌شود. البته شرایط بی‌ثبات تنها در مورد خرید خودرو نیست، افرادی هم که قصد فروش خودرو دارند(فروشندگان مردمی) با گفته‌های متضادی روبه‌رو می‌شوند. اگر فروشنده خودرو باشید مرتب این صحبت را می‌شنوید که قیمت خودرو در حال ریزش است و اگر تعلل کنید پول کمتری عایدتان می‌شود.

‌ارز، تعادل بازار خودرو را بهم ریخت

اما اگر فرد بخواهد خودرو خریداری کند، نمایشگاه داران حرف از جهش قیمت می‌زنند و می‌گویند قیمت خودرو به نرخ ارز وابستگی صددرصدی دارد و هر زمان که ارز بالا رود قیمت خودرو در بازار بین 3 تا 7 میلیون تومان بیشتر می‌شود. اگر قیمت خودرو روز گذشته را با هفته پیش مقایسه کنید می‌بینید که این گفته‌ها به‌صورت واقعی در بازار پیاده‌سازی شده است. چهارشنبه دو هفته پیش بود که رئیس کل بانک مرکزی وعده داد قیمت ارز در هفته آینده (هفته گذشته) کاهش خواهد یافت.

همین جمله باعث شد که از روز شنبه و با کاهش قیمت ارز (دلار در کانال 19 هزار تومان قرار گرفت) قیمت خودرو در بازار روند نزولی بگیرد. ولی این امر از هفته جاری برعکس شد و از روزی که قیمت ارز نرخ 20 هزار تومان را رد کرد، قیمت خودرو با روند صعودی در مسیر افزایش قرار گرفته است. این امر باعث شد که در این روزها تعادل بازار خودرو به‌صورت کلی بهم بریزد.

‌دستگاه‌های نظارتی وارد بازار خودرو شوند/ بازار خودرو در رکود

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو که خود از گلایه‌کنندگان وضعیت بازار خودرو هم شده است می‌گوید: ما بارها از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستیم که سقف قیمتی خودرو در بازار را مشخص کند تا همه بر اساس آن بتوانند خرید و فروش خودرو را انجام دهند؛ نمایشگاه داران واقعی و اصیل از وضعیت به وجود آمده در بازار خودرو بشدت ناراضی هستند چرا که می‌بینند بازار خودرو به دست سودجویان افتاده است و مردم برای خرید خودرو وارد بازار نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه بازار خودرو بشدت در رکود است و تعداد مشتریان بشدت کاهش یافته است، افزود: بخش قابل توجهی از افراد که وارد بازار خودرو می‌شوند تنها برای قیمت گرفتن، می‌آیند و اگر نه اکثریت پول خرید خودروها را ندارند.

مؤتمنی اظهارداشت: بازار خودرو بشدت تحت تأثیر قیمت ارز و دلالان است بدین جهت برای آرامش بازار سیاست‌گذاران بایستی تصمیم قاطع بگیرند؛ ما مخالف نوسان قیمت خودرو هستیم. دستگاه‌های نظارتی وارد بازار خودرو شوند تا مشکلات این حوزه کاسته شود.

او افزود: بازار خودرو باید از هیاهوها فاصله بگیرد و به‌صورت منطقی به آن نگاه شود از این‌رو از شرکت‌های خودروسازی هم می‌خواهیم میزان تولید خود را بالا ببرند تا قیمت‌ها به‌صورت واقعی کاهش پیدا کند؛ درمان‌های موقت و مُسکن نمی‌تواند باعث ثبات قیمت خودرو در بازار شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۲۴۳۴۱۱:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۷
وقتی قیمت سهام ازعید تا الان 4برابرشد قیمت خودروهم گرون میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین