روزشمار ۴۰ روز اعتراض در آمریکا؛ از روز قتل تا روز استقلال

گروه جهان الف،   3990417004

اعتراضات گسترده مردم آمریکا علیه نژادپرستی، علاوه بر آنکه بزرگترین اعتراضات ضدنژادپرستی نیم قرن اخیر بود،‌ اتفاقات قابل تأملی را در تاریخ این کشور ثبت کرد.

به گزارش فارس، «نمی‌توانم نفس بکشم»؛ این جمله جورج فلوید درحالی‌که زیر زانوی پلیس آمریکا در حال جان دادن بود، جهان را تکان داد و تبدیل به سمبل چندقرن ستم علیه رنگین‌پوستان آمریکایی شد. اعتراضات علیه قتل فلوید، سیاهپوست ۴۶ ساله، از مینیاپولیس شروع شد و به سرعت به همه شهرهای آمریکا و همینطور کشورهای مختلف رسید. این اعتراضات چه روندی را در پیش گرفت و مهم‌ترین اتفاقات آن از چه قرار است؟ در این گزارش روزشمار اعتراضات آمریکا را بخوانید.

 

۵ خرداد- قتل جورج فلوید به دست پلیس

«جورج فلوید»، مرد سیاهپوست آمریکایی بود به طرز دلخراشی توسط پلیس کشته شد. در ویدیویی که از این جنایت منتشر شد، «دِرک شاوین» پلیس شهر مینیاپولیس زانویش را ۸دقیقه و ۴۸ثانیه روی گردن او فشار می‌دهد؛ فلوید در تمام این مدت به سختی می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» و التماس می‌کند کمی آب به او بدهند. و در نهایت جان می‌دهد.

۶ خرداد- ‌انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی و شروع اعتراضات در مینیاپولیس

یک روز بعد این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و جرقه اعتراضات در شهر مینیاپولیس آمریکا شد.آن شب صدها معترض به خیابان‌های این شهر ریختند. برخی از تظاهرکنندگان بر روی خودروهای پلیس با اسپری طرح‌های گرافیکی اعتراض‌آمیز کشیدند و طبق گفته سخنگوی پلیس، به خانه‌ای که برای آن چهار افسر پلیس در نظر گرفته شده بود، حمله کردند. رییس‌پلیس مینیاپولیس،  چهار افسری که در ماجرای قتل فلوید حضور داشتند را اخراج کرد و از مأموران اف‌بی‌آی درخواست تحقیقات بیشتر نمود.

اعتراضات روزهای آتی نیز در این شهر ادامه داشت. نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور و  شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت جمعیت،‌ برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرد. برخی مکان‌ها از جمله رستوران‌ها و فروشگاه‌های قطعات خودرو به آتش کشیده شدند.

 

۷ خرداد- کشیده شدن اعتراضات به دیگرشهرهای آمریکا از جمله ممفیس و لس‌آنجلس

معترضان به نژادپرستی در شهرهای دیگر شروع به سازماندهی راهمپیمایی‌های مسالمت‌آمیز کردند. در ممفیس، مردم قتل دو سیاه‌پوست دیگر یعنی «برونا تیلور» و «احمد آربری» که اخیراً به دست پلیس آمریکا کشته شده بودند را یادآوری کردند و تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به قتل هر سه سیاهپوست شکل گرفت. پلیس مجبور شد بخشی از شهر را به حالت تعطیل درآورد.

در لس‌آنجلس صدها معترض در مرکز شهر جمع شدند تا اطراف  «مرکز مدنی» راهپیمایی کنند. گروهی از تظاهرکنندگان از راهپیمایی جدا شدند و یکی از آزادراه‌های این شهر را مسدود کردند.

در سنت لوییس، یکی از معترضان کشته شد و در شیکاگو  در تیراندازی پلیس شش نفر گلوله خوردند و یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد.


 

۸ خرداد- آماده‌باش گارد ملی در مینسوتا

شهردار مینیاپولیس وضعیت اضطراری اعلام کرد و «تیم والز»، ‌فرماندار  ایالت مینسوتا گارد ملی را فعال کرد. این دستور بعد از آن صادر شد که مسئولان شهری برای کنترل اعتراضات درخواست کمک کردند.  والز بعدها گفت او هزاران نیروی گارد ملی را به حالت آماده‌باز در آورده بود تا به مینیاپولیس بفرستد او در سخنانش گفت:« بگذارید بسیار صریح صحبت کنم. شرایط مینیاپولیس دیگر به هیچ شکلی اعتراض به قتل جورج فلوید نیست. اکنون بحث حمله به جامعه شهری،‌ القای وحشت و مختل کردن شهر بزرگ ماست».

 

۹ خرداد- «درک شاوین» متهم شناخته شد،‌ اعتراضات شدت پیدا کرد

همزمان با گسترش اعتراضات، رییس‌جمهور آمریکا به معترضان مینیاپولیس اولتیماتوم داد و از ارتش خواست در برابر آن‌ها از زور استفاده کند. او در توییتر خود معترضان را اراذل و اوباش خواند  و تهدید کرد که به‌سمت آن‌ها دستور تیراندازی داده است. 

در دیترویت دو جوان ۱۹ ساله و ۲۱ ساله کشته شدند.

بعد از آنکه صدها نفر از معترضان در اطراف محل سکونت رییس‌جمهور آمریکا تجمع کردند، ‌ماموران سرویس مخفی، ترامپ را با عجله به پناهنگاه کاخ سفید بردند.

برخی از معترضان روبروی ساختمان CNN تجمع کردند و با اسپری بر روی آن شعارهای اعتراض‌آمیز نوشتند. 

«شاوین»، پلیس سفیدپوستی که عامل قتل فلوید بود، به جنایت درجه سه  و قتل درجه دو محکوم شد. 

۱۰ خرداد- تظاهرات در مینیاپولیس و ده‌ها شهر دیگر ادامه یافت

شهردار مینیاپولیس معترضان را تروریست‌های داخلی توصیف کرد. او با اعلام مقررات منع آمد و شد، اعلام کرد کسانی که بعد از ساعت ۸ شب در خیابان باشند، به‌عنوان افرادی که به خرابکاران کمک می‌کنند، در نظر گرفته خواهند شد. او گفته بود: «در حال حاضر ما با گروه‌های نژادپرست سفیدپوست، گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته،‌ افرادی که از خارج ایالت مردم را تحریک می‌کنند و حتی عوامل خارجی مواجه هستیم که می‌خواهند شهر و منطقه ما را نابود کنند.»

 در ایندیاپلیس بعد از آنکه پلیس به سمت تظاهرکنندگان آتش گشود، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

همزمان با ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا،‌ پنتاگون نیروهای ارتش این کشور را برای اعزام به مینیاپولیس به حالت آماده‌باش در آورد.

 

۱۱ خرداد- شهرداران شهرهای مختلف، قوانین منع آمد و شد وضع کردند

ایالات متحده در برخی نقاط شاهد بزرگترین اعتراضات تا آن زمان بود. درخواست معترضان برای دستگیری و محاکمه سه افسر پلیس دیگر که در هنگام قتل فلوید حضور داشتند، گسترده‌تر شد. ۳۵۰ افسر پلیس گارد ملی مینیوستا و پلیس محلی برای برقرار حکومت نظامی در مینیاپولیس به کار گرفته شده‌اند. 

در مینیاپولیس راننده یک تانکر با کامیونش به درون جمعیت انبوه از تظاهرات‌کنندگان رفت. به نظر می‌رسید هیچ‌کدام از تظاهرات‌کنندگان آسیبی ندیده باشند و راننده دستگیر شد. در این شهر ۲۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان نیز دستگیر شدند.

با برگشتن دوباره تظاهرات‌کنندگان به محوطه اطراف کاخ سفید، رسانه‌های آمریکا از زد و خورد بین افسران سرویس مخفی و معترضان خبر دادند. پلیس بر علیه تظاهرات کنندگان و تعدادی از خبرنگاران از گاز اشک‌آور و سایر سلاح‌های ضدشورش استفاده کرد.

 

۱۲ خرداد- تهدید به سرکوب اعتراضات توسط سربازان آمریکایی

معترضینی که به‌صورت مسالمت آمیز در اطراف کاخ سفید تجمع کرده‌بودند، با استفاده از توپ‌های فلفل و نارنجک‌های صوتی از آن منطقه بیرون رانده شدند تا ترامپ بتواند از محل اقامتش تا یک کلیسای تاریخی در همان نزدیکی - که شب قبل در جریان اعتراضات آسیب دیده بود- قدم بزند و یک عکس بیندازد.

در همین حین خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان همچنان ادامه یافت. در سیاتل پلیس آمریکا با گاز فلفل به یک دختربچه حمله کرد. در لس‌آنجلس نیز یک مرد در جریان اعتراضات در یکی از محله‌های مرکزی این شهر، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

 همزمان با اینکه حکومت‌نظامی در شهرهای بیشتری برقرار شد و ایالت‌ها گارد ملی را فراخوانی کردند، ‌اعتراضات گسترده‌تر شد.ترامپ نیز تهدید کرد سربازان آمریکایی را برای سرکوب ناآرامی‌ها به خیابان‌ها می‌فرستد. این اظهارات باعث خشم مردم شد.

در مینیاپولیس، گزارش های کالبدشکافی جداگانه که توسط پزشکان مستقل و ایالتی منتشر شد، در این خصوص اتفاق‌نظر داشتند که مرگ جورج فلوید، قتل بوده است. در همین روز برادر فلوید نیز به محل قتل او رفت.

 

۱۳ خرداد: اعتراضات ادامه یافت؛ ترس از کرونا بیشتر شد

هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و بسیاری از آن‌ها در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز به مکان قتل فلوید رفتند. کارشناسان بهداشت عمومی نگرانی‌های جدی درباره شیوع COVID-19 ابراز کردند. کاتلین سبلیوس، وزیر بهداشت سابق آمریکا، گفت: «این موضوع می تواند ویرانگر باشد. معترضین باید خودشان را مسئول بدانند که تست کرونا بدهند برای اینکه خانواده و دوستان‌شان آلوده نشوند.» کارشناسان بهداشت خصوصاً درباره استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان اعلام نگرانی کردند چون این کار باعث می شود افراد ماسک ها را برداشته و چشم‌هایشان را لمس کنند.

۱۴ خرداد- کشته شدن ۱۱ نفر، تا این روز

دادستان‌ها اتهامات جدیدی علیه چهار افسر مینیاپولیس که  در مرگ فلوید دخیل بودند اعلام کردند. شاوین که قبلاً به اتهام قتل درجه سوم و قتل عمد در زندان بود، متهم به قتل درجه دوم شد. اتهامی که می تواند منجر به ۴۰ سال زندان شود که از حداکثر مجازات تعیین شده برای قتل درجه سوم (حالت قبل) ۱۵ سال بیشتر است. سه افسر همکار شاوین که روز بعد از قتل از اداره پلیس مینیاپولیس  اخراج شده بودند به همدستی در قتل درجه دو  متهم شدند.

شبکه KTLA لس‌آنجلس گزارش داد که تا آن روز، در جریان اعتراضات حداقل ۱۱ نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند. جان‌باختگان از شهرهای شیکاگو، دیترویت، اوماها، دیونپورت، اوکلند و لوئی‌ویل و بیشتر قربانیان هم از سیاه‌پوستان بودند. دستکم ۹۳۰۰ نفر نیز تاکنون در ارتباط با اعتراضات سراسری به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

 

۱۵ خرداد- برگزاری مراسم یادبود فلوید

صدها نفر برای اولین بار در چندین یادبود برنامه ریزی شده برای فلوید در مینیاپولیس جمع شدند. کشیش آل شارپتون  در این مراسم با گرامیداشت یاد فلوید گفت: «داستان جورج فلوید داستان مردم سیاه‌پوست است. چون از ۴۰۱ سال پیش، ما هرگز نتوانسته‌ایم کسی باشیم که می خواستیم و آرزویش را داشتیم؛ به این علت که شما زانوی خود را روی گردن ما نگه‌داشته بودید. وقتش رسیده که ما به نام جورج برخیزیم و بگوییم: زانوی خود را از گردن ما بکشید».

در پایان مراسم حضار و صدها نفر که در محوطه بیرون جمع شده بودند ۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه – مدت زمانی که زانوی پلیس روی گردن فلوید بود- سکوت کردند.

همزمان در بوفالو ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن دو افسر پلیس آمریکا با خشونت یک پیرمرد ۷۵ ساله را روی زمین انداختند و خون از گوش‌ او جاری شد. بعد از اعتراضات گسترده و خشم عمومی نسبت به این اقدام بیرحمانه،‌ دو افسر مذکور از کار معلق شدند. 

 

۱۶ خرداد- به یاد «برونا تیلور»

در چندین شهر بزرگ آمریکا مراسم یادبودی به مناسبت روز تولد برونا تیلور برگزار شد؛ او یک زن سیاهپوست بود که چند ماه قبل در خانه خود توسط پلیس کشته شده بود. معترضان درخواست کردند افسران پلیسی که او را به قتل رسانده‌اند،‌ اخراج شوند. 

۱۷ خرداد- اعتراضات از سیدنی تا لندن

اعتراضات گسترده برای دومین هفته در سراسر ایالات متحده ادامه یافت. ده ها هزار نفر در واشنگتن دی‌سی، نیویورک و شهرهای دیگر صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کردند. در همین حال، معترضان خشمگین از سیدنی تا لندن به تظاهرات جهانی علیه نژادپرستی و وحشیگری پلیس ادامه دادند.

 

۱۸ خرداد -حمله به نمادهای برده‌داری در شهرهای مختلف

 اعضای شورای مینیاپولیس از تصمیم خود برای انحلال اداره پلیس این شهر خبر دادند. اعتراضات همچنان ادامه داشت و مردم به خیابانها می‌رفتند تا حمایت خود را از جنبش  «جان سیاهان مهم است» را اعلام کنند. معترضین مجسمه‌ها و سمبل های کنفدراسیون را در جنوب ایالات متحده مورد حمله قرار دادند؛ برخی توسط تظاهرکنندگان سرنگون شد و برخی دیگر توسط مسئولین شهری یا مدافعان بناها برداشته شدند.

معترضین در شهر  بریستول، مجسمه یک تاجر برده قرن ۱۷ را سرنگون کردند. در بروکسل، معترضان از مجسمه پادشاه سابق لئوپولد دوم بالا رفتند و کلمه «شرم‌آور» را روی آن نوشتند. مورخان تخمین می‌زنند که در زمان حکومت وحشیانه لئوپولد در کنگو، حدود ۱۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. 

در همین حین نه نفر از ۱۲ عضو شورای مینیاپولیس - با اکثریت ضد وتو - برنامه هایی را برای انحلال اداره پلیس شهر اعلام کردند.

 

۱۹ خرداد - هزاران نفر به فلوید ادای احترام کردند

هزاران عزادار در هیوستون تگزاس، در جایی که فلوید بزرگ شده بود، حضور پیدا کردند. آنها ساعت‌ها در صف ایستادند تا از درهای کلیسایی که فلوید در بیشتر عمر خود در آن حضور داشت، وارد شوند و از کنار تابوت باز و رنگی طلایی که فلوید با لباس قهوه‌ای در آن دراز کشیده بود، رد شوند.  

 

۲۰ خرداد - تشییع جنازه جورج فلوید

مراسم تشییع جنازه فلوید با حضور اعضای خانواده و با دعوت از مقامات مذهبی برگزار شد. بخشی از مراسم تشییع جنازه – که به‌صورت زنده پخش می‌شد -  تجلیل از زندگی فلوید و بخش دیگر فراخوان ادامه درخواست‌ها  برای پایان وحشیگری پلیس بود.

 

۲۱ خرداد - برادر فلوید خواستار اصلاحات در پلیس شد

برادر فلوید در جلسه کمیته دادگستری مجلس در خصوص  نژادپرستی، وحشیگری پلیس و اعتماد از دست رفته جامعه به نیروهای پلیس اقامه دعوا کرد. او در این جلسه گفت: «من خسته‌ام. من از دردی که اکنون احساس می‌کنم، خسته شده‌ام و از دردی که هر وقت یک سیاهپوست بدون هیچ‌دلیلی کشته می‌شود». پلیس مینیاپولیس وعده اصلاحات داد و مداریا آرادوندو رییس آن اعلام کرد وی اولین گام های تحول آمیز را اطلاع‌رسانی می‌کند.

 

۲۲ خرداد - تشکیل منطقه خودمختار در سیاتل

معترضان و کسانی که خودشان را آنارشیست توصیف می‌کردند، بعد از آنکه پلیس برخی نواحی سیاتل را تخلیه کرد، با اشغال چند بلوک از شهر، یک منطقه خودمختار تحت عنوان «کپیتول هیل» ایجاد کردند.

ترامپ در توییتر از شهردار سیاتل و فرماندار واشنگتن خواست شهر را «پس بگیرند». جنی دورکان، شهردار سیاتل، پاسخ او را به تندی داد و نوشت: «به همه ما امنیت ببخش. به پناهگاه خود برگرد!»

در همین روز «مارک مایلی»، بالاترین مقام ارشد نظامی آمریکا اظهار کرد که اشتباه کرده ترامپ را با لباس نظامی در زمان پیاده‌روی به سمت کلیسای بیرون کاخ‌سفید همراهی نموده است. مایلی گفت: «حضور من در آن لحظه و در آن محیط،  این برداشت را به‌وجود آورد که ارتش درگیر سیاست داخلی است. به عنوان یک افسر یونیفرم‌پوش از این اشتباه درس گرفتم و صمیمانه امیدوارم همه ما بتوانیم از آن درس بگیریم».در این حین ترامپ مسئولان ایالت واشنگتن را به‌خاطر اقدامات معترضان در این ایالت، مورد حمله لفظی قرار داد.

 

۲۳ خرداد - یک اسپانیایی‌تبار کشته شد

ترامپ با «تروریست» خواندن آنارشیست‌هایی که سیاتل را اشغال کرده بودند،‌ به آن‌ها اولتیماتوم دارد که همین الان باید اشغال ان شهر پایان یابد

با وجود ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی، خشونت پلیس آمریکا علیه اقلیت‌های نژادی  باعث مرگ یک لاتین‌تبار در شهر سن برناندینو شد. «ریچارد بروکس» یک مرد اسپانیایی‌تبار بود که  به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

 

۲۷ خرداد - ممنوعیت نصفه نیمه فشار بر گردن

ترامپ در یک فرمان اجرایی توسل پلیس به روش «فشار بر روی گردن» را ممنوع کرد اما گفت استفاده از این روش در شرایطی که جان مأمور در خطر است، مجاز خواهد بود.

 

۳۱ خرداد - ادامه سریال سرنگونی مجسمه ها

معترضان آمریکایی، مجسمه «آلبرت پایک» را که یادآور دوران برده‌داری در آمریکاست، سرنگون کردند و به آتش کشیدند. ترامپ، سرنگونی مجسمه‌ رهبران کنفدراسیون را مایه ننگ آمریکا خواند.

 

۶ تیر- رییس جمهور، معترضان را تروریست خواند

در طی روزهای گذشته،‌ اعتراضات مسالمت‌آمیز در شهرهای مختلف آمریکا ادامه پیدا کرد اما در بسیاری از نقاط  خشونت پلیس در برخورد با معترضان باعث ایجاد زد و خورد و زخمی‌شدن مردم شد. در همین حین ترامپ معترضان آمریکایی را «تروریست» خطاب کرد.

 

۷ تیر - انحلال اداره پلیس

بعد از قتل «جورج فلوید» و تبدیل مینیاپولیس به کانون اعتراضات ضدنژادپرستی، شورای این شهر، یکپارچه به انحلال اداره پلیس آن رای داد.اعضای شورا پیشنهاد کردند به جای اداره پلیس، اداره امنیت اجتماع و پیشگیری از خشونت تشکیل شود.

در شهر لوییزویل، یک جوان ۲۷ ساله در جریان اعتراضات کشته شد. مردم این شهر علاوه بر اعتراض به قتل جورج فلوید، برای چهارمین هفته به‌خاطر قتل «برونا تیلور» نیز در اعتراضات شرکت کرده بودند. تیلور یک زن سیاهپوست آمریکایی بود که در منزل خود توسط پلیس به قتل رسید.

 

۱۱ تیر- شروع پاکسازی سیاتل

پلیس سیاتل عملیات پاکسازی منطقه خودمختار «کپیتول هیل» که سه هفته پیش توسط گروه‌های آنارشیست به اشغال در آمده بود، را شروع کرد. نیروهای پلیس در حالیکه کاملا مسلح بودند،‌ شماری از معترضین را در این شهر دستگیر کردند.

 

فردای آن روز، نیروهای پلیس سیاتل ۳۰ نفر را دستگیر کردند و منطقه کپیتول هیل را به‌طور کامل از معترضین پاکسازی کردند. یک جوان ۲۴ ساله به اتهام پایین‌انداختن مجسمه یک تاجر برده در بریستول دستگیر شد.

 

 

۱۳ تیر- مجازات سنگین برای سرنگونی مجسمه‌ها

رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد به موجب دستورالعمل جدیدش افرادی که به مجسمه‌ها آسیب می‌رسانند، دست‌کم با ۱۰ سال زندان روبرو خواهند شد. روز شنبه دستور اجرایی برای حفاظت از مجسمه‌های آمریکا را امضا کرد و هشدار داد که حبس‌های طولانی مدت در انتظار اقدامات غیرقانونی در نظر گرفته شده است. او در پیامی در توئیتر نوشت: «من دستور اجرایی بسیار قوی برای حفاظت از بناها، یادبودها و مجسمه‌های آمریکا و مبارزه با خشونت‌های مجرمانه اخیر امضا کردم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «زندان‌های طولانی مدت برای این اقدامات غیرقانونی علیه کشور بزرگمان در انتظار است».

در اعتراضات آتلانتیک سیتی ۷ نفر دستگیر شدند.

 

۱۴ تیر- به آتش کشیده‌شدن پرچم آمریکا در روز استقلال

ترامپ طی سخنرانی در مراسم روز استقلال آمریکا معترضان را چپ‌های افراطی، مارکسیست‌ها، آشوب‌طلبان و غارتگران توصیف کرد.

مردم آمریکا  به اعتراضات خود علیه نابرابری نژادی و همچنین اقدامات دولت ادامه دادند و علیرغم تهدیدات ترامپ، نمادهای نژادپرستی را سرنگون کردند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

یک زن در حمله یک ماشین به صف معترضین در سیاتل کشته شد. یک زن دیگر به علت جراحات زیاد در بیمارستان بستری است

مردم آمریکا در نزدیکی محله «ایتالیای کوچک» در شهر بالتیمور، مجسمه «کریستف کلمب» را به نشانه اعتراض واژگون و آن را به بندرگاه داخلی این شهر انداختند. مجسمه‌های کلمب در شهرهای دیگر آمریکا از جمله میامی، ریچموند، ویرجینیا، سنت پاول، مینه‌سوتا و بوستون هم هدف تخریب یا سرنگونی از سوی معترضان ضد نژادپرستی در آمریکا قرار گرفت.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین