جهانگیری: بایدسیاست خارجی پویاداشته باشیم/دشمنی‌هابه دلیل بالندگی ایران است

گروه سیاسی الف،   3990416183

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید سیاست خارجی فعال و پویا داشته باشیم تا بتوانیم در همه صحنه‌های بین المللی از عزت ملت ایران و کشور حفاظت و حراست کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه افزود: مقام معظم رهبری در دوره گفتگوها و مذاکرات با کشورهای ۱+۵ نیز مکرر از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تعریف کردند چرا که می‌خواستند این علامت را به دنیا بدهند که ایشان مورد تأیید کامل مجموعه نظام و رهبری هستند.

وی تصریح کرد: امروز نیز مجموعه وزارت امور خارجه به پشتیبانی داخلی نیازمند است و تجربه‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماسی کشورمان همواره مورد حمایت عالی‌ترین مسئولان نظام بوده است که نمونه مشخص آن در دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود که تعدادی از نمایندگان از وزیر امور خارجه وقت سوالی را مطرح کرده بودند و امام خمینی (ره) با عبارت " این تذهبون " آنها را مورد خطاب قرار داد و شرایط تغییر کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نیز حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان سوالی را از وزیر امور خارجه مطرح کردند که مقام معظم رهبری تذکر دادند و قرار شد سوال به گونه‌ای مطرح شود که پیام آن تضعیف وزارت امور خارجه نباشد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به جایگاه و شرایط متفاوت وزارت امور خارجه به خصوص در رویارویی با تحریم‌ها و بیماری کرونا خاطر نشان کرد: فعالیت اصلی مسئولین وزارت امورخارجه معمولاً در خارج از کشور است و باید در شرایط فعلی تدابیری اندیشیده شود که به دلیل محدودیت‌های ارتباطی ناشی از کرونا، آسیبی به روند فعالیت‌های این وزارتخانه وارد نشود و بتوانند مثل گذشته مسائل بین المللی را با قوت دنبال کنند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برای وزارت امور خارجه سال پایانی دولت معنایی ندارد زیرا فعالیت‌ها و وظایف این دستگاه تأثیر گذار به قدری مهم و تعیین کننده است که حتی ساعت آخر فعالیت دولت نیز می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد به همین دلیل باید با تمام ظرفیت خود پای کار باشند چرا که مسئولیت بسیار مهمی را بر دوش دارند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی برای همه کشورها از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطر نشان کرد: سیاست خارجی شاید برای امروز ایران مهمتر از سایر کشورها باشد. موفقیت استراتژیکی ایران و قدرت تأثیرگذاری کشور در طول تاریخ از نظر فرهنگی و تمدنی به گونه‌ای بوده است که حتی مهاجمین به این کشور، از فرهنگ، تمدن و مذهب ایران تأثیر گرفته اند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی گفتمان‌های متعددی بر سیاست خارجی کشورمان حاکم بوده است، تصریح کرد: این گفتمان‌ها برخاسته از هویت دینی و ملی مردم ایران و اندیشه‌های امام راحل و سیاست‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است و به همین دلیل از نظر مبنایی تفاوت چندانی با هم نداشته اند و بنیان اصلی این گفتمان‌ها نیز مبتنی بر سیاست حکیمانه مقام معظم رهبری یعنی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است و این سیاست چراغ راه سیاست خارجی کشورمان بوده و خواهد بود.

جهانگیری افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره بر رویکرد نه انفعال و انزوا و نه فرار از مواجهه با دشمن و مخالفین استوار بوده است چرا که باید سیاست خارجی فعال و پویا داشته باشیم تا بتوانیم در همه صحنه‌های بین المللی از عزت ملت ایران و کشور حفاظت و حراست کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفتمان سیاست خارجی در دولت تدبیر و امید را تعامل سازنده با جهان عنوان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با تحریم‌های شورای امنیت و فشار سنگین بر اقتصاد کشور و زندگی مردم مواجه بودیم و دولت اولویت خود را در سیاست خارجی بر رفع تحریم‌ها و کاستن فشارها از زندگی مردم قرار داد.

وی افزود: در هر دو بخش رفع تحریم‌ها و کاهش فشار بر زندگی مردم، دستاوردهای مهمی داشتیم که نمونه این دستاورد در گفتگوهای فشرده و سخت با کشورهای ۱+۵ بود که این گفتگوها در عرصه بین المللی نیز جزو موارد استثنایی است.

جهانگیری ادامه داد: ایران در این مذاکرات با شش قدرت بین المللی به توافق و دستاورد بزرگی رسید که هم توانست حق دسترسی ملت ایران به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای را تثبیت کند و هم مسئله امنیتی سازی ایران در جهان و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان را از دستور کار خارج کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: پیش از دستیابی به برجام و لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت، برخی دوستان صاحب نظر می‌گفتند که اگر در دو دوره هشت ساله ریاست جمهوری فعالیت مستمر داشته باشیم بعید است که بتوانیم قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو کنیم اما دستگاه دیپلماسی کشورمان توانست این دستاورد را طی یک دوره به سرانجام برساند و گفتمان تعامل سازنده به نتیجه خوبی رسید.

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه برای پیشبرد برنامه‌های خود و مقابله با راهبرد فشار حداکثری آمریکا نیازمند برخورداری از پشتوانه قوی در داخل کشور است، گفت: به فضل الهی و با برنامه‌های دستگاه دیپلماسی کشور، آمریکا موفق به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نخواهد شد. همان طور که در جلسه اخیر این شورا بعد از سخنان وزرای خارجه ایران و آمریکا، ۱۴ عضو دیگر شورا در مجموع در جهت مخالفت با سیاست‌های آمریکا موضع گیری کردند و علیه ایران اجماعی شکل نگرفت.

جهانگیری افزود: همواره تلاش کرده ایم تا در داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی قدرتمند را فراهم کنیم. همانطور که در دفاع مقدس آنچه موجب موفقیت ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشور شد و همگان در پایان جنگ اعلام کردند که ایران یک وجب از خاکش را از دست نداد، رشادت مردم و رزمندگان در کنار دیپلماسی بود که منجر به صدور قطعنامه ۵۹۸ شد و سرنوشت جنگ را به نفع ایران رقم زد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روابط عاطفی و دیدارهای مکرر خود با سردار شهید قاسم سلیمانی در سالهای گذشته خاطر نشان ساخت: از گفتگو با وی احساس می‌کردم که اقداماتش در منطقه در هماهنگی کامل با وزیر امور خارجه است و این هماهنگی منجر به پیشرفت برنامه‌های کشور شد.

جهانگیری ادامه داد: ما حتماً در سیاست بازدارندگی نیازمند اقدامات و توانمندی‌های نیروهای مسلح هستیم. ساقط کردن پهباد پیشرفته آمریکایی و هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد در انتقام از ترور شهید سلیمانی توانمندی است که جلوی هر گونه تجاوز به کشور را می‌گیرد اما این توانمندی باید مکمل دیپلماسی و سیاست خارجی کشور باشد.

وی افزود: مسئولان وزارت امور خارجه سرمایه کشور هستند که در این مقطع حساس می‌توانند نقش بزرگی در اجرای سیاست مقاومت فعال کشورمان ایفا کنند. ما در این مقطع نیازمند تاب آوری اقتصادی هستیم البته اینکه می گویم تاب آوری مردم بالا برود منظور این نیست که مردم باید با وجود معیشت سخت مشکلات بیشتری را هم تحمل کنند. هنر ما بعنوان مدیران نظام باید تأمین نیازهای کشور و رفع دغدغه‌های مردم باشد. باید تاب آوریمدیریتی کشور نیز افزایش یابد تا مدیران بتوانند در این شرایط دشوار کشور را اداره کنند.

جهانگیری ضمن حمایت از دیپلماسی اقتصادی در مقطع کنونی گفت: خوشبختانه اقتصاد کشور در سال گذشته براساس آمارهای رسمی از رشد مثبت برخوردار بوده است و در صادرات غیرنفتی، کشاورزی، صنعت و خدمات با وجود تحریم‌های گسترده رشد مثبت داشتهایم و اقتصاد از حالت رکود بیرون آمده است و ان شاءالله با سیاست‌های اتخاذ شده در سال ۹۹ روند تورم کاهشی خواهد بود و اشتغال و رشد اقتصادی با وجود پیامدهای منفی کرونا و تحریم افزایش خواهد یافت.

معاون اول رئیس جمهور در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با تقویت اقتصاد کشور پشتوانه خوبی برای دستگاه خارجی به منظور دفاع از حقوق ملت ایجاد شود.

وزیر امور خارجه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز در سطح بین الملل با گروه‌هایی مواجه هستیم که تمام توان خود را برای فشار بر ملت ایران بکار گرفته اند، گفت: در این میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشترین فشارها را وارد می‌کند و این دشمنی‌ها به دلیل بالندگی و توانایی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف است که آنها را نگران کرده است.

ظریف افزود: کشیده شدن دیپلماسی به کف خیابان یکی از آفت‌های سیاست خارجی است که امروز با آن مواجه هستیم و نمونه آن کنوانسیون جامع خزر و روابط ۲۵ ساله با چین است که جزو دستاوردهای خوب دولت محسوب می‌شود و تأمین منافع ملی را در بر دارد اما از سوی همه جناح‌ها با دروغ پردازی علیه این دستاوردها تبلیغ می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور برای دفاع از ملت ایران و کشور حقوق می‌گیرند از این رو به توهین‌هایی که می‌شنویم توجه نمی‌کنیم و حتی مطالبی را در دفاع از خود که ممکن است برای منافع ملی مناسب نباشد به زبان نمی‌آوریم.

در این نشست همچنین تعدادی از معاونین وزیر امور خارجه در سخنانی به ترسیم وضعیت کشورمان در عرصه بین الملل، آثار تحریم‌ها، مسائل حقوقی و بین المللی و وضعیت بودجه وزارت امور خارجه پرداختند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین