نقد سریال شاهرگ «شاهرگ» روایتی متفاوت از جهاد با منافقین

گروه فرهنگی الف،   3990416120

«شاهرگ» سریالی به کارگردانی «سید جلال اشکذری»، تلاش گروهی به نام «شاهرخ» را روایت می‌کند که وظیفه چک و خنثی‌سازی بمب در سال‌های ابتدایی دهه شصت را به عهده دارند، سریالی که در نوع خود اثری متفاوت و موفق است.

«شاهرگ» روایتی متفاوت از جهاد با منافقین

دغاع‌پرس نوشت: دهه شصت در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دهه‌ای پرتلاطم و ملتهب است. در این دهه با جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان مواجه بودیم، همچنین در گوشه و کنار مرزهای گسترده ایران گروهک‌های تجزیه‌طلب اعلام موجودیت کرده و قصد داشتند با هدف تجزیه ایران ضربه‌ای مهلک به نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بزنند. از طرفی گروهک‌های منافقی تحت عناوین مختلف از جمله «مجاهدین خلق»، «فرقان» و ... در صدد ایجاد ناامنی بودند تا از این طریق سهم خود را از انقلاب اسلامی مطالبه کنند.

وقایع دهه شصت را نباید به همان چند سال خلاصه کرد و به‌اصطلاح پرونده آن را بست. حوادث سال‌های بعد و حتی دهه‌های بعد منبعث از همان وقایعی است که در شتاب انقلاب اسلامی اخلال ایجاد کرد. اگر هشت سال جنگ تحمیلی، آتش‌افروزی‌ها و ترورهای پی‌درپی منافقین نبود چه‌بسا انقلاب اسلامی ایران در جایگاه رفیع‌تری ایستاده بود.

حذف نیروهای متعهد انقلابی نظیر شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید رجایی و باهنر هرکدام به‌تنهایی می‌توانستند داشته‌های ارزشمندی برای امروز انقلاب اسلامی باشند. متأسفانه ترور این بزرگان ضربه‌های جبران‌ناپذیری به پیکره ایران اسلامی وارد کردند. البته باید پذیرفت ریشه‌های انقلاب اسلامی چنان مستحکم است که با این حوادث دردآور از مسیر خارج یا حرکت آن متوقف نخواهد شد.

به دلایل متعددی نیازمند آن هستیم که این وقایع با ابزار فرهنگی ثبت و ضبط شوند. عمده دلیل این اقدام آن است تا شبهات بسیاری که دشمنان سعی دارند آن‌ها را در جامعه تسری دهند پاسخ داده شوند. از این نظر ساخت فیلم و سریال در گونه‌های متفاوت آن کاملاً ضروری و لازم است. متأسفانه ما در این زمینه موفق عمل نکردیم و آنچه تاکنون ساخته شده آن‌قدر نیست که بتوان به آنها تکیه کرد. خالی بودن آثار هنری قابل تأمل از یک‌سو و اقبال مخاطبان از سوی دیگر فضایی بکر ایجاد کرده تا هنرمندان بسیاری وارد این عرصه شوند.

سریال «شاهرگ» ساخته «سید جلال اشکذری» از نمونه‌های موفق در این حوزه است که هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود. این سریال که «کریم لک» و «مقداد محمدی‌نژاد» روایتگر یک گروه چهار نفره به نام «شاهرخ» است که مسئولیت چک و خنثی‌سازی بمب را به عهده دارند. داستان این سریال در سال 1360 و هم‌زمان با حادثه هفتم تیر و انفجار دفتر نخست‌وزیری است.

نویسندگان سریال به‌خوبی توانسته‌اند با خلق یک داستان سرراست و پرهیز از روایت داستانک‌های پرشمار فیلم‌نامه‌ای قابل دفاع خلق کنند. هر چند در متن سریال با کلیشه‌های بارها استفاده شده روبه‌رو هستیم اما این کلیشه‌ها در کنار طراحی شخصیت‌هایی که به‌خوبی طراحی شده‌اند چنان به چشم نمی‌آید. اشکذری در جایگاه کارگردان نیز توانسته از پس کار برآید و با دوری از افتادن به دام نوستالژیک زدگی‌های رایج این گونه کارها فقط روی به تصویر کشیدن متن فیلم‌نامه تمرکز کند.

مهم‌ترین رکن سریال حفظ ریتم اثر است که این مقوله مهم نیز در هنگام نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی و تدوین کاملاً رعایت شده و به حسن اثر تبدیل شده است. هرچند هنوز داستان «شاهرگ» چندان گسترش نیافته و قسمت‌های زیادی از آن باقی مانده اما تا این جای کار باید گفت سریال «شاهرگ» اثری قابل دفاع در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی است که باید امیدوار بود راه برای ورود چنین آثاری باز شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد پخش چنین آثاری باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین