پیشنهاد ورود استارتاپ‌ها به بورس

گروه اقتصادی الف،   3990416093

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: توجه به استارت آپ های نوپا و بهره گیری از تجارت دیگر جوامع در چارچوب هدایت استارتاپ های موفق به بازارهای سرمایه می تواند زمینه رشد اقتصاد با بهره گیری از این قابلیت ها را در سال جهش تولید فراهم آورد.

پیشنهاد ورود استارتاپ‌ها به بورس

مهدی عسگری نماینده استان البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اینباره به تسنیم می گوید: در سال‌های اخیر بخشی از سرمایه‌های انسانی متخصص کشور به حضور در شرکت های دانش بنیان سوق پیدا کرده اند و توجه به استارت آپ های نوپا و بهره گیری از تجارت دیگر جوامع در چارچوب هدایت استارتاپ های موفق به بازارهای سرمایه می تواند زمینه رشد اقتصاد با بهره گیری از این قابلیت ها را در سال جهش تولید فراهم آورد.

وی درباره تاثیر استارتآپ ها بر اقتصاد ملی، در سال جهش تولید معتقد است: ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه از چند جهت حائز اهمیت می باشد، اول اینکه نامگذاری سال 99 بنام جهش تولید که نقش قطب نما را برای ما دارد، گواه این مطلب است که خیلی بیشتر از سال رونق تولید باید تلاش و جهش داشته باشیم. ثانیا رویکرد درونزایی و برونگرایی که در اسناد بالا دستی تاکید شده، جهت گیری اقتصاد و تولید ملی را در سال جهش تولید به ما می نمایاند. بین المللی سازی و توسعه استارت آپ ها در سطح جهانی باید در هسته اولیه تولد یک استارآپ ایرانی  قرار داشته باشد. حرکت برروی مرزهای دانش برای رشد و جهش تولید، بهره وری در عرصه تولید و خدمت دهی نوین و فرصت رقابت در سطوح جهانی را فراهم می کند. 

عسگری در باره اینکه با توجه به نمادهای سبز بورس در ابتدای سال 99 ، نظرتان راجع به ورود استارت آپ ها به بورس چیست؟ گفت: در شرایط فعلی اقتصاد که روزهای سختی بر کسب وکارها می گذرد هدایت استارتاپ ها به بازار سرمایه حلقه مفقوده جهش تولید خواهد بود. ورود استارت آپ به بورس نشان دهنده بلوغ کسب و کارهای نوین است. البته در این مسیر باید مراقب دو اتفاق بود: نخست هیجانی که دربازار سرمایه ایجاد می‌شود، به مثابه حبابی نباشد که با ترکیدن آن اکوسیستم استارت آپ ها تضعیف شود. دوم اینکه واکنش پرهیجان و ذوق زده دولت را به همراه نداشته باشد چون دولت صرفا باید در جایگاه ناظر ظاهر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: از سویی ورود مطلوب به بورس جنبه های مثبت فراوانی را در سال جهش تولید داراست:  اول اینکه سرمایه گذارانی که نسبت به شفافیت سرمایه گذاری در افق این اکوسیستم مردد بودند را خوشبین به سرمایه گذاری می کند و در وهله بعدی ثروت نامشهود کارآفرینانی که تا بحال ثروتشان روی کاغذ بوده را به دارایی مشخص، تبدیل می کند. بنابراین بخشی از ثروت کارآفرینان به آنها بازگشته و موجب می شود دیگر کارآفرینان استارت آپی نیز برای ورود به بورس ترغیب شوند.

عسگری تصریح کرد: جهش رشد این استارت‌آپ‌ها و رسته صنایع و مشاغل مرتبط باعث به وجود آمدن موج های بعدی، بازگشت امید و سرمایه به اکوسیستم استارت آپی خواهد شد. 

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط سخت تحریمی، ورود استارت آپها به بورس چه پیامدهایی را به همراه خواهد داشت؟ گفت: تحریم برای استارت آپ های جوان ایرانی به مثابه دو روی یک سکه است. از سویی محدودکننده و از سویی، آغاز فصلی نو برای رشد وشکوفایی است. عمر استارت آپ های ایرانی طولانی نیست اما در همین مدت کوتاه موفقیت های بزرگی بخصوص برای برخی کسب وکارهای اینترنتی حاصل شده. باید بپذیریم ما فقط تحریم نیستیم بلکه در حال نزاع با جنگ افزارهای اقتصادی آمریکا هستیم، دراین شرایط کسب و کارهای نوین و استارتاپ ها در مقابله با تهدیدات اقتصادی غرب در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: استارت آپ ها، شرکت‌های های فناورانه و دانش بنیان به‌دلیل اینکه در مرزهای دانش قرار دارند می توانند با ارائه خدمات مطلوب ، برای اقتصاد ایران ارزش افزوده فراوانی ایجاد نمایند. از سویی هدفگذاری رشد هشت درصد اقتصادی که در برنامه های متعدد پنج ساله گنجانده شده ، و نرخ پایین رشد اقتصادی در دولت های اخیر ، همه ما را وادار می کند که با همت بیشتر به سمت جبران پیش برویم. استارت آپ ها به خاطر داشتن ابزار قدرتمند دانش و ماهیت ذاتی ارائه خدمات گسترده و ارزان، نقش قابل توجهی در رفع  شرایط سخت و ظالمانه تحریم می توانند داشته باشند. با پیوند استارت آپها به بورس، حلقه های گمشده فراوانی، نمایان خواهد شد.

عسگری در ادامه در پاسخ به این سوال که اساسا تروریسم اقتصادی در حوزه استارت آپ ها تا چه میزان جدی است ؟ افزود:  بدلیل اینکه استارت آپها وشرکتهای دانش بنیان بیشتر ازسایر کسب وکارها ازفناوری های روز دنیا بهره می برند ، بعضا در معرض تحریم های انتقال دانش وفناوری قرار دارند. بطور مثال در استارت آپهای نرم افزاری مبتنی بر تهیه نقشه ، شرکت بزرگی چون  "گوگل" محدودیت برای استارت آپهای ایرانی اعمال کرده است. بنابراین کار آن ها سخت وپرهزینه خواهد شد.  ازسویی دیگر برای تامین منابع مالی  از محل های بین المللی نیز استارت آپهای داخلی با محدودیت مواجه هستند. در چنین شرایطی گزینه تامین منابع ازوجوه داخلی گزینه جایگزین وموثر می باشد. حال اگر بتوانیم این تروریسم اقتصادی را به مثابه فرصت بدانیم ، می‌توانیم ازخروج منابع مادی و سرمایه انسانی از کشور جلوگیری کنیم. هنانطور که وقتی که دسترسی به شرکت بین المللی "آمازون" در داخل محدود شد، کسب وکار برخی فروشگاه‌های اینترنتی بومی رونق گرفت. 

وی درباره اینکه چقدر بورس می تواند در هدایت صحیح نقدینگی برای رشد استارت آپها حرکت کند، خاطر نشان کرد: در روزهایی که جهان با بحران نفت ، کرونا ، و رکود مواجه است ،و در کشور شاهد کاهش سود بانکی هستیم ، شاخص بورس ایران مثبت است. از این جذابیت باید برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه برای سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکتهای استارت آپی بهره ببریم تا ازاین طریق میزان اشتغال را برای آحاد جامعه بهبود ببخشیم، البته با ملاحظاتی که به بخشی از آن قبلتر اشاره شد برای تثبیت این روند بورس به آرامش، آموزش و شفافیت نیاز دارد. از طرفی با توجه به روند ورود سرمایه‌گذاران به بورس و افزایش نقدینگی در این بازار امسال زمان بسیار مناسبی برای ورود موفقترین استارت‌آپ‌های نسل اولی به بورس است.

عسگری در باره اینکه آیا با ورود استارت آپها به بورس می توانیم امید داشته باشیم که درمنطقه غرب آسیا و خاورمیانه، شرکتهای استارآپی با مقیاس منطقه ای خواهیم داشت؟ گفت:  هم اکنون یکی از سایت‌های تجارت الکترونیک ایرانی در بین 10 استارت‌آپ پربیننده در غرب آسیا وخاورمیانه است. توجه داشته باشید که حوزه تمدنی ایران را 400 میلیون جمعیت فرا گرفته اند که عمدتا در پیرامون ما هستند. قطعا با تامین منابع و سرمایه گذاری صحیح تر، این روند متحول و دگرگون خواهد شد. گزارش هایی موجود است که کشورهای خاورمیانه وحوزه خلیج فارس در سالهای اخیر مبالغ بسیار زیادی برای استارت آپهای خود سرمایه گذاری کرده اند، برای پیشتازی در این موضوع می بایست جدی تر وارد عمل شویم.

وی درباره تاثیر ورود این استارت‌آپ‌ها به بورس افزود: اولین تاثیری که عرضه این شرکت ها در بورس خواهد داشت بازگشت بنیانگذاران این شرکت‌ها در شکل سرمایه‌گذار نسل بعدی استارت‌آپ‌ها و انتقال تجربه برای شروع استارت‌آپ‌های جدید است. از طرفی شفایت و بلوغ مالی این شرکت ها می‌تواند به رشد این اکوسیستم کمک کند. ورود این شرکت‌ها به بورس باعث تسهیل در فراهم شدن سرمایه و رشد آنها می‌شود و نتایجی همچون اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم  خصوصاً برای قشر تحصیل‌کرده و متخصص، جلوگیری از فرارمغزها و یا حتی بازگشت بسیاری از نخبگان به ایران، ایجاد امید در نسل بعدی و تشویق به کارآفرینی به عنوان قوه محرکه اقتصاد، تأثیر جدی در تمرکز زدایی اقتصادی دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین