دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سابقه ویروس کرونا به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد

گروه سیاسی الف،   3990416083

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ویروس کرونا دارای ۴۰ گونه متفاوت است که سابقه آن به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و ۵ گونه از آن در انسان مشاهده شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سابقه ویروس کرونا به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد

به گزارش الف به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی با موضوع کرونا در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

‌سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تبریک ایام میلاد امام رضا (ع) به ارائه گزارشی با موضوع روابط عمومی شرایط اضطرار ارتباطات انسانی و مسئولیت اجتماعی در شرایط کرونا پرداخت و در تشریح بازتعریف از مفهوم روابط عمومی اظهار داشت: به دلیل بدنه‌های قوی شبکه‌ای در حوزه روابط عمومی، روابط عمومی در این سال‌ها در کشور ما به‌روز بوده است.

وی با بیان اینکه قبل از نهادینه شدن فضای مجازی در کشور در مورد روابط عمومی الکترونیک، دوفضایی، هوشمند، کدهای مسئولیت اجتماعی و... بحث شده است، تصریح کرد: به عقیده بنده جامعه روابط عمومی ایران گاهی نسبت به بحث‌های روز جهان جلو نیز هست همان‌طور که تقریباً 16 سال پیش در کشور درمورد پیامدهای روابط عمومی موبایل در شرایطی که تصویر روشنی از آینده موبایل مطرح نبود، بحث شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مفهوم "روابط عمومی اضطرار" اظهار داشت: این مفهوم بیشتر به موضوعاتی مانند بیماری‌هایی که جنبه همه‌گیر جهانی دارد مربوط می‌شود که انسان باید شرایط خود را با آن تطبیق دهد.

وی با اشاره به اینکه انسان قدرت تطبیق با شرایط متفاوت را دارد، افزود: مفهوم مهندسی بافت الهام گرفته از بدن انسان است و به معنای توانایی سالم‌سازی بافت‌های آسیب دیده توسط بافت‌های سالم است.

عاملی در تعریف روابط عمومی در شرایط اضطرار گفت: روابط عمومی دانش فهم موقعیت‌ها، در جای دیگری نشستن، تقویت مهارت‌ها، اقدامات مفید و استفاده از روش‌های مؤثر ارتباطی، توانمندسازی، ایجاد فضای همکاری و همدلی با هدف تأمین منافع ذی‌نفعان سازمان است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: روابط عمومی صرفاً روابط عمومی تبلیغات و ترویج گفتمانی به تنهایی نیست و آن روابط عمومی مؤثر است که توانمندسازی اجتماعی را با دانش و کار آموزشی و مهارتی تقویت کند.

وی با اشاره به ایجاد فضای همکاری و همدلی با هدف تأمین منافع ذی‌نفعان سازمان گفت: نفع نباید به معنی خودخواهی تلقی شود، در واقع نفع یک ترجیحات و ارزش افزوده‌ای است که هر فرد در شرایطی دارد و باید حس عضویت اجتماعی فرد به‌منظور همکاری‌های لازم از طریق تأمین منافع حاصل شود.

عاملی با تأکید بر اینکه کرونا به‌عنوان یک پدیده همه‌جاگیر مطرح است، افزود: خود همه‌جاگیری نیز فضا ایجاد می‌کند و این فضا "اضطرار و اضطراب فراگیر" را به وجود می‌آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شرایط کرونا فاصله فیزیکی در فضای واقعی و اتصال اجتماعی در فضای مجازی را ایجاد کرده است، شاید تعبیر فاصله اجتماعی، تعبیر درستی نباشد و بهتر باشد از فاصله فیزیکی و پیوند و همدلی اجتماعی صحبت کنیم.

وی با اشاره اینکه بُعد جهانگیر و همه‌جاگیر شدن ویروس کرونا اهمیت دارد، افزود: ویروس کرونا دارای 40 گونه متفاوت است که سابقه آن به 8000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و 5 گونه از آن در انسان مشاهده شده است.

‌عاملی با بیان اینکه شرایط محیطی و اضطرارهای طبیعی و صنعتی، شرایط متفاوتی از زندگی را به جامعه انسانی تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: به دلیل تصرفاتی که از مسیر صنعتی شدن و بی‌وفایی به طبیعت و فرهنگ مصرف‌گرایی انجام داده‌ایم، سیر بلایای طبیعی به استناد آمار رو به افزایش بوده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه زندگی کرونایی بشر را به سمت دو فضایی شدن سوق داده است، گفت: از فضای دوم قبل از شیوع کرونا بیشتر برای تراکنش‌های مالی، امور بانکی، خرید و... استفاده می‌شد، گزارش اخیر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان داد در بسیاری از زمینه‌ها از جمله خرید، ارتباطات مالی، کسب اطلاعات، ارتباطات انسانی، مصرف کالاهای فرهنگی مانند تماشای فیلم، استفاده از رسانه‌های تصویری و... به‌طور متوسط 25درصد استفاده از فضای دوم افزایش داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سال‌هاست که از دوفضایی شدن صحبت می‌شود، بیان کرد: در واقع کرونا یک جریان فشار برای انتقال از فضای اول به فضای دوم شد و مسیر زندگی، کار آموزشی، ارتباطات اجتماعی و خرید را به سمت فضای دوم یعنی فضای مجازی سوق داده است.

‌عاملی در خصوص فراگیری بلاها، با اشاره به اینکه بشر با انواع بلایا که منشأ اضطراب‌های فردی و اجتماعی است، مواجه می‌شود، گفت: انواع بلایا که شرایط را برای ارتباطات اجتماعی محدود می‌کنند به دو دسته بلایای طبیعی و صنعتی تقسیم می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تعریف بلایای طبیعی اظهار داشت: بلایای طبیعی، حوادث ناگهانی و وحشتناک در طبیعت هستند که عموماً منجر به صدمات جدی و مرگ‌ومیرهای زیادی می­شوند که می‌تواند منشأ آن یک عامل صنعتی نیز باشد.

وی در تعریف بلایای صنعتی نیز بیان کرد: بلایای صنعتی یک حادثه فاجعه­بار و خطرناک است که در اثر خطای آگاهانه یا ناخودآگاهانه انسانی به وجود می‌­آید.

‌عاملی گفت: بلایای طبیعی از نظر منشأ به ژئوفیزیک (مانند زلزله، آتش‌فشان)، مترولوژیک (مانند انواع طوفان‌­ها)، هیدرولوژیک (مانند سیل)، اقلیمی (مانند خشک‌سالی، آتش­سوزی خودبه‌خودی جنگل­‌ها)، زیستی (مانند اپیدمی­‌ها و بیماری­‌های ویروسی) و فرازمینی (مانند توفان­‌های الکترومانیتیک) تقسیم می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: بلایای طبیعی از نظر طول و زمان به بلایای تدریجی مانند خشک‌سالی و ناگهانی مانند زلزله، سونامی و... تقسیم می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هر چه جامعه بیشتر به سمت صنعتی‌تر شدن می‌رود آمار بلاهای طبیعی نیز افزایش پیدا کرده و البته پیشرفت‌ علوم پزشکی، ایمنی و افزایش توانایی بشر خسارت‌های انسانی آن را کاهش داده است. خسارت‌های مالی ناشی از بلاهای طبیعی نیز سیر افزایشی داشته است

‌عاملی با بیان اینکه شرایط اضطرار با سیر تطور بلایای طبیعی مرتبط است، گفت: دوره اضطرارهای طبیعی ناشی از بلایای طبیعی در قالب زلزله، سیل، طوفان، طغیان و سونامی‌های دریایی، طغیان آتش‌فشان‌های بزرگ جهان، ریز گردها، تگرگ و بارندگی‎های تند مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در بلاهای ساختگی صنعتی ناشی از شیوع غیر عمدی همه‌گیری از طریق نشت آزمایشگاهی پاتوژن‌ها با احتمال همه‌گیری و همچنین شیوع تعمدی و بیوتروریسم و جرائم زیستی صحبت می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در مورد شیوع غیرعمدی همه‌گیری از طریق نشت آزمایشگاهی گفت: این موضوع در دوران جنگ سرد نیز نمونه‌های آن مشاهده شده است، همچنین در سال 2019 در مرکز پزشکی اراسموس در هلند و در دانشگاه ویسکانسین-مادیسون مشخص شد که نسخه‌هایی از ویروس آنفولانزای مرغی ساختگی است.

‌عاملی با اشاره به همه‌گیری پاتوژن‌ها و تبدیل شدن مسئله محلی به مسئله جهانی گفت: پاندمیک شباهت زیادی به فضای مجازی دارد، در واقع فضای مجازی به‌صورت مرکزی و غیر مرکزی همه‌جا حضور دارد و امکان دسترسی را فراهم می‌کند و کرونا نیز ابعاد فراگیری و همه جاگیری دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه شیوع تعمدی ویرو‌س‌ها حرکتی غیرانسانی است، خاطرنشان کرد: از قرن بیستم، جنایتکاران و تروریست­ها نیز به استفاده از سلاح­های بیولوژیکی روی آوردند و بر اساس اطلاعات پژوهش­هایی که در این حوزه انجام شده، در فاصله سال­های 1900 تا 2015، تعداد قابل توجهی جرم زیستی و همچنین در فاصله سال­‌های 1972 تا 2014 نیز تعداد 42 رویداد بیوتروریسم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: همچنین از آغار قرن بیستم بسیاری از دولت‌ها برنامه‌هایی را برای گسترش سلاح‌های بیولوژیکی طراحی کردند، به‌عنوان مثال در جنگ جهانی اول، آلمان چندین پاتوژن­ حیوانی اسب و گاو، به‌ویژه آنتراسیس (عامل بیماری سیاه زخم) و سودوموناس مالی (عامل بیماری مشمشه) تولید کرد تا در زمان جنگ روی اسب­های نیروهای دشمن اثر بگذارد و همچنین جنگ‌های شیمیایی که در جنگ تحمیلی کشور خودمان نیز مشاهده شد.

‌عاملی در تشریح پیامدهای ناشی از کرونا گفت: کرونا به‌عنوان عامل فشار برای تشدید دو فضایی شدن جهان و تقویت فضای دوم مطرح است به‌عنوان مثال در چین 18 میلیون شرکت و نزدیک به 300 میلیون جمعیت شاغل به کار چین به سمت دورکاری رفتند، البته اپلیکیشن‌های لازم برای دورکاری نیاز است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه بررسی پیامدهای ناشی از کرونا افزود: کووید 19 به عنوان یک عامل فشار برای تشدید دو فضایی شدن جهان سهم فضای دوم را به‌صورت خیره‌کننده افزایش داد.

وی رواج نگاه توزیع بدون تماس به‌عنوان یک روند جدید را به‌عنوان یکی دیگر از پیامدهای ناشی از کرونا عنوان کرد و گفت: "توزیع بدون اتصال به انسان"، یک منطقی برای شرایط کرونا است که درمان از راه دور نیز به عنوان یک روند فراگیر وارد زندگی شد، به عنوان مثال در ووهان چین نزدیک به ده میلیون نفر از خدمات درمان از راه دور استفاده کردند.

‌عاملی تأکید کرد: ویروس کرونا شرایطی را به وجود آورد که فاصله‌ها تبدیل به یک الزام اجتماعی شده و ارتباطات در فضای واقعی یا به تعبیری فضای فیزیکی - طبیعی دچار اختلال و مشکل شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: اینترنت همه چیزها به معنی اتصال دیوایس‌ها به اشیاء، آدم‌ها، فرآیندها و اطلاعات و به تعبیری به همه پدیده‌هاست.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در فضای فیزیکی به سمتی حرکت کردیم که باید فاصله فیزیکی رعایت شود، تصریح کرد: لذا باید از طریق اتصال‌گرایی فراگیر در فضای مجازی به مقابله با ویروس فراگیر کرونا بپردازیم.

‌عاملی با اشاره به اینکه وندایک در کتاب اتصال‌گرایی به اینکه منطق جهان دوم منطق اتصال گرایی است تأکید دارد، گفت: امری که موجب فراگیر کووید-19 شد، قدرت سرایت آن به دیگری از مسیر اتصال به انسان، اشیاء و حتی هوا است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه فاصله‌گذاری منجر به اختلال در نظام انسانی و اقتصادی شده است، افزود: در این شرایط نظام حمل‌ونقل به حداقل ظرفیت خود رسید و در نظر بگیرید که تعداد مسافرانی که در سال توسط بیش از 39 هزار هواپیما جابجا می­شدند که جمعیتی بیش از 4 میلیارد مسافر را جابجا می­کردند، دچار مشکل و اختلال جدی شد.

وی اضافه کرد: همچنین حجم تبدیل سرمایه به نقدینگی طی چند هفته اول ظهور کرونا و تحت تأثیر نگرانی‌های ناشی از کرونا به 350 میلیارد دلار رسید که در گذشته تاریخی سابقه نداشته است و در تولید ناخالص داخلی تأثیرگذار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بازتعریف پایه روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی در شرایطی مانند کرونا اظهار داشت: شرایط اضطرار مانند شیوع بیماری کووید-19 این مسئله را در صنعت روابط عمومی­ها به وجود می­آورد که با شیوع کرونا، چه تغییری در مسئولیت اجتماعی روابط عمومی­‌ها به وجود می‌­آید؟

عاملی با بیان اینکه مدیریت شرایط اضطرار یکی از وظایف ضروری روابط عمومی­‌هاست، تصریح کرد: در شرایط اضطرار، مسئولیت اجتماعی روابط عمومی­‌ها برای پایداری سازمان و ارائه خدمات و همچنین تأمین نیازهای جامعه و رفاه عمومی، ابعاد جدیدی به خود می­‌گیرد.

وی ادامه داد: مدیران روابط عمومی­ها از یک سو به دنبال پاسخگویی فوری به چالش­های مربوط به شرایط اضطرار و از سوی دیگر به چگونگی بازمهندسی سازمان و فرایندهای سازمانی به‌منظور بالا بردن درجه سازگاری سازمان در شرایط اضطرار در بلندمدت می­اندیشند تا در بحران­ها آسیب کمتری ببینند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشت: اقدامات سیستمی در چارچوب دورکاری و امور مرتبط به خدمات هوشمند، تعریف عملیاتی کدهای مسئولیت اجتماعی در شرایط اضطرار، اطلاع‌رسانی خرد و کلان نسبت به وضعیت محیطی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، اقدامات عاطفی برای آرامش کارکنان و اقدامات ارتباط انسانی به‌عنوان مسئولیت اجتماعی روابط عمومی­‌ها در شرایط کرونا مطرح است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مسئولیت فضای دوم به عهده روابط عمومی است، گفت: روابط عمومی باید پیشخوان خدمات الکترونیک در فضای دوم باشد اما متأسفانه بسیاری از سازمان‌ها این مسئولیت را به روابط عمومی‌ها واگذار نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: دورکاری متولی مشخصی در سازمان‌ها ندارد، بخش زیرساخت و خدمات اتصالات به عهده فناوری اطلاعات است اما خدمات محتوا و فرآیندها بر عهده روابط عمومی است که به نظر می‌رسد امری ناقص است.

‌عاملی با تأکید بر اینکه دورکاری برای شرایط زندگی حال حاضر امری گریزناپذیر است، اظهار داشت: دورکاری در کشور بیشتر از طریق تلفن و ایمیل انجام می‌شود که ضرورت دارد امکانات لازم برای تسهیل در دورکاری فراهم شود، بیش از یک دهه است در بسیاری از کشورها یک یا دو روز از کار به دلیل ترافیک و... به‌صورت دورکاری انجام می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران بیان کرد: اقدامات سیستمی در چارچوب دورکاری و امور مرتبط مشمول خدمات هوشمند پاسخگویی در شرایط اضطرار، بازگشت به حالت عادی و انعطاف‌پذیر و اصلاح و سازگاری برای حوادث آینده است.

وی در مورد تعریف عملیاتی کدهای مسئولیت اجتماعی در شرایط اضطرار گفت: مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای برخاسته از گسترش ارتباطات است، سطح مسئولیت اجتماعی در خانواده، با سطح مسئولیت اجتماعی نسبت به خویشاوندان، سازمان و سطح مسئولیت اجتماعی ملی به دلیل عوامل مداخله کننده که منجر به چالش می‎شود متفاوت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعریف مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی مسئولیتی است که فرد و جمع در قبال دیگران، جامعه کاری و جامعه بزرگ‌تر و اهداف متعالی اجتماعی سازمان را برعهده دارد.

‌عاملی بر تعریف کدهای مسئولیت اجتماعی توسط روابط عمومی تأکید کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی شامل تأمین سلامت، نشاط و تعالی فردی و اجتماعی و تقویت حس عضویت اجتماعی اعم از عضویت قومی، ملی یا عضویت گروهی و سازمانی است، به‌گونه‌ای که فرد "احساس خوشبختی و رضایت" از محیط کاری و شغلی و همچنین محیط زندگی خود داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه آگاهی آرامش‌بخش است، بیان کرد: در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با موضوع سیاست‌های رسانه‌ای در شرایط کرونا که 16 راهبرد و 48 برنامه اقدام دارد، بررسی و تصویب شده است.

وی درمورد وظایف رسانه در شرایط کرونا اظهار داشت: رسانه نباید درصدد تحمیل رأی خود باشد باید فضای انتخاب را در اختیار کاربر قرار دهد چراکه کاربر  موجودی فعال و کنشگر است اما مخاطب موجودی غیرفعال است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه 40 درصد داده‌ها در رسانه‌های اجتماعی درمورد کووید 19 داده دستکاری شده و غلط بوده است، تأکید کرد: نباید مشکلات سیاسی و اجتماعی با کشورهای دیگر در بازنمایی خبر تأثیر داشته باشد که در صورت وقوع به‌عنوان خطای رسانه‌ای مطرح می‌شود و موجب بی‌اعتمادی به رسانه می‌شود.

‌عاملی با اشاره به کاهش درآمدها و تولید ناخالص داخلی در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: تولید ناخالص داخلی جهان قبل از کرونا حدود 78 تریلیون دلار بود که امروز بعد از گذشت نزدیک به شش ماه از ظهور کرونا با 10 تریلیون دلار کاهش به 68 تریلیون دلار رسیده است.

وی افزود: تراز سالیانه بودجه دولت‌ها در سال 2020 نسبت به 2019، نسبت به تولید ناخالص ملی تغییر کرده است و به‌عنوان مثال در آمریکا به عدد منفی 13.8، سنگاپور منفی 10.5، مالزی منفی 1.7 رسیده است و همچنین رشد اقتصادی سال 2020 نسبت به سال 2019 در کشور کانادا به منفی 10.8، ژاپن منفی 9.2، چین منفی 4.8 و... تغییر کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وضعیت اشتغال در آمریکا در شرایط کرونا نابسامان شد و همچنین صنعت توریسم که 10 درصد تولید داخلی کشورهای اروپایی را تشکیل می‌دهد با صدمه جدی مواجه شد.

‌عاملی به نقش روابط عمومی برای پشتیبانی از کارکنان در شرایط کرونا تأکید کرد و گفت: سازمان در شرایط اضطرار می‌تواند ارتباطات عاطفی را به دست بیاورد یا از دست بدهد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی قدرتمند نیاز به تنخواه رسیدگی دارد، اظهار داشت: حمایت و پشتیبانی روحی مداوم از کارکنان و ذی‌نفعان در شرایط کرونا، تلاش برای رفع نیازهای مادی و غیرمادی ذی‌نفعان، داشتن سعه‌صدر و حلم و بردباری در ارتباط با ذی‌نفعان، احترام به کرامت انسان و تکریم ارباب‌رجوع، بالا بردن حس تعلق کارمندان به سازمان، از جمله اقدامات عاطفی برای آرامش و امنیت کارکنان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه راستی کلید همه خوبی‌هاست، تصریح کرد: راست‌گویی موجب تقویت ارتباط اجتماعی می‌شود و سازمانی قدرتمند است که روابط عمومی آن راست‌گو باشد و در ایجاد اطمینان از انجام به‌­موقع و صحیح کارها از راه دور موفق عمل کند.

‌عاملی در ادامه تشریح اقدامات عاطفی برای آرامش و امنیت کارکنان، گفت: اشراف حقوقی مرتبط با فناوری‌های جدید در جهت دفاع از ذی‌نفعان و همچنین تجزیه‌وتحلیل اطلاعات محیط بیرونی و تأثیر آن بر آینده کارکنان و ذی‌نفعان از جمله این اقدامات است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در مورد اقدامات مرتبط با ارتباطات انسانی اظهار داشت: ضرورت دارد در شرایط اضطرار بوروکراسی را کاهش و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه شرایط دورکاری در ابتدا با توجه به ضعف‌های موجود در ارتباط مجازی موجب احساس تنهایی و حتی افسردگی می‌شود، تأکید کرد: بالا بردن سرمایه فکری سازمان و بهبود کارآمدی سطح نیروی انسانی در شرایط دورکاری ضروری است و همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات سازمانی باید تأمین شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه شرایط اضطرار نیازمند روابط عمومی متفاوت و مؤثرتر است، تصریح کرد: روابط عمومی باید کنشگر اصلی سازمان‌ها در شرایط اضطرار باشد.

‌عاملی ادامه داد: در شرایط اضطرار نیاز به روابط عمومی 24 ساعته داریم، وقتی همه خواب هستند یا گروهی مبتلا به بیماری شده‌اند، روابط عمومی 24 ساعته موجب زنده شدن سازمان و ذی‌نفعان می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: موقعیت‌های خاص را باید شناخت و متناسب با موقعیت ظرفیت‌های حمایتی سیستمی، اطلاع‌رسانی، عاطفی و ارتباطی را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه ارزش سازمان‌ها و نام نمای آن‌ها در شرایط اضطرار برجسته می‌شود، گفت: شرایط اضطرار بهترین موقعیت برای تقویت جایگاه روابط عمومی و سازمان در رسیدگی به کارکنان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین رکن شهروندی به حساب آوردن است، تصریح کرد: رئیس سازمان باید مأموریت‌ها را به‌طور مساوی توزیع کند تا به‌نوعی افراد احساس نقش‌آفرینی داشته باشند، یکی از گروه‌های نادیده سازمان‌ها، بازنشستگان هستند که لازم است توجه به آن‌ها و تعامل معطوف به فایده‌مندی صورت گیرد.

‌عاملی در پایان تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی یعنی فضای حمایت از یکدیگر را تقویت کنیم و مسئولیت اجتماعی را باید در به‌حساب آوردن، حمایت از یکدیگر، تبادل موقعیت و جای هم نشستن تعریف کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین