دامپزشکی که شامپانزه در قفس را تنها نگذاشت+تصاویر و فیلم

گروه اجتماعی الف،   3990416002 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعهد حرفه‌ای یک دامپزشک از بی‌خوابی‌های شبانه در مراقبت از بچه یک حیوان که نارس متولد شد تا مراقبت ۲۴ ساعته او در مجموعه باغ وحش ارم با تمام مشقات و سختی‌های غیر قابل اجتناب، همچنان ادامه دارد و پیام زیبایی به نشانه احترام به حق حیات مخلوق خداست.

به گزارش فارس، خیرخواهی و فداکاری در هر شغل و حرفه‌ای زیباست و صاحبان مشاغل و حِرَفِ مختلف هر کدام زیبایی‌ها و ماجراهایی را در تخصص خود تجربه می‌کنند که شاید بتوان برای آنها داستان‌ها نوشت و فیلم‌ها ساخت، در بین همه مشاغل شاید کمتر با زیبایی‌ها و سختی‌های حرفه‌ای یک دامپزشک آشنا باشید.

تولد حیوانات در حیات وحش جز زیباترین‌های خلقت است و به روشنی و وضوح پیام از زیبایی‌های آفرینش دارد و این زیبایی‌ها هدیه پروردگار است که او جمیل است و جمال و بی‌اذن او هیچ برگی از درخت نمی‌افتد.

ایمان معماریان دامپزشک متخصص حیات وحش، چهره‌ای شناخته شده است و همچون بسیاری از دامپزشکان که تعهد و تخصص در حفظ سلامتی و نجات حیوانات را دارند به وظیفه حرفه‌ای خود عمل کرده است.

بارها و بارها به کمک و امداد حیوانات در حیات وحش کشورش در همراهی با سازمان محیط زیست شتافته و سالها با مرکز حیات وحش همکاری داشته، همچنین در مجموعه باغ وحش ارم تهران هم تجربه‌های شگفت انگیزی از زیبایی‌های نجات مخلوقات پروردگار را به کمک دانشی که در حرفه دامپزشکی کسب کرده، تجربه کرده است.

معماریان از نجات و مراقبت دائمی از بچه یک خرس که نجات یافته از شکارچیان بود و قاچاقچیان دندان‌های بچه خرس را کشیدند تجربه مراقبت دارد، تا تلاش برای حفظ یوزپلنگ‌های ایرانی در پارک پردیسان که با خطاهای فاحش سازمان محیط زیست و انتقال اشتباه و غلط آنها به تلخی انجامید و همچنین تجربه موفق نجات و امداد به صدها حیوان از گونه‌های مختلف در زیستگاه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده کشور را دارد. 

***وقتی دامپزشک نگهداری از بچه شامپانزه‌ نارس را بر عهده گرفت

در بهار سال ۹۶ بچه شامپانزه‌ای نارس در باغ وحش ارم متولد شد که ایمان معماریان دامپزشک وقت ارم برای نجات آن مداخله و او را از آسیب‌های که مادر شامپانزه به دلیل نداشتن تجربه و تولد بسیار زودرس، نجات داد.

شاید آن زمان معماریان دامپزشک هم تصور نمی‌کرد که این بچه کوچک ۴۰۰ گرمی نارس تا این حد زندگی او را تحت الشعاع قرار دهد و تا امروز ۳ سال مراقبت و همراهی دائم را به دنبال خواهد داشت.

آنچه از همان زمان مشخص بود ضعیف بودن بچه شامپانزه نارس و نیاز جدی او به مراقبت‌های پزشکی بود، به نحوی که یکماه در دستگاه انکیباتور نگهداری شد و برای پرهیز از مرگ او با فرستادن لوله‌ای به معده‌اش تغذیه نوزاد نارس شامپانزه آغاز شد.

بعدها مکاتبات و مجوزهایی برای نگهداری از «باران» بچه شامپانزه ۳ ساله از سوی مدیرعامل وقت ارم صادر شد و مکاتبه با محیط زیست انجام شد، دیگر معماریان دامپزشک دایه «باران» بود و «باران» کوچک در جلسات کاری هم همراه دامپزشک بود.

***تعهد به حفظ سلامت «باران» حتی در جایگاه زئوس‌ها

زیبایی و انجام رسالت پزشکی معماریان دامپزشک و متخصص حیات وحش به نجات و مراقبت کوتاه مدت از «باران» محدود نشد و از آنجا که این بچه شامپانزه رشد کندی دارد و هنوز خیلی زود است که از دایه خود جدا شود همچنان این همراهی ادامه دارد. همراهی و عشق حرفه‌‌ای و تعهد دکتر معماریان را تا امروز پایانی نیست. به نحوی که معماریان بر اساس تصمیم ارم و محیط زیست و تعهدی که برای مراقبت از «باران» کوچک نزد خدای خود دارد، حاضر شده برای حفظ سلامتی و نیاز بچه شامپانزه که در طبیعت تا ۵ و ۶ سالگی باید همراه مادر باشد تا جایگاه میمون‌های زئوس -محل معینی که مسئولان ارم و محیط زیست برای ادامه زندگی باران تجویز کردند-، همراهی خود با «باران» را ادامه دهد تا این طفل کوچک که دامپزشک را به جای مادرش می‌شناسد احساس ترس و نگرانی نکرده و از وجود معماریان حس خوب امنیت را تجربه کند.

بر اساس اعلام محیط زیست شهر تهران دامپزشک فداکار و مهربان از تاریخ چهارشنبه چهارم تیرماه «باران» به ارم بازگشته است.

***تعهد به اخلاق حرفه دامپزشکی که با ناملایمات هم کم نشد

یک منبع آگاه از ارم که نخواست نام خود را بگوید با ارسال یک ویدئو از همراهی دامپزشک به خبرنگار فارس گفت: «من شاهد تولد باران بودم، آن روز باران شدیدی می‌بارید و این نعمت خدا را با نجات یک بچه شامپانزه که بسیار کوچک بود به فال نیک گرفتیم و نام آن دختر شامپانزه بسیار کوچک را باران گذاشتیم و در تمام مدتی کمتر از ۲ سال شاهد تلاش و همت دکتر معماریان برای مراقبت از باران بودم که چطور به او با دقت و وسواس توجه داشت که مبادا آسیب ببیند و امروز که شاهد رفتارها و اجبارهایی از طرف مسئولان به دکتر هستم که نمی‌توانم در مورد همه آنها صحبت کنم هم متاسفم که چرا این همه محبت و لطف خدا را ندیدند و هم خدا را شکر می‌کنم که هنوز هم تعهد حرفه‌ای برای حیوانات که خداوند آنها را با حکمت‌های بسیار آفریده وجود دارد، امروز ۱۱ روز است که دکتر معماریان با صبوری بسیار نگهداری از باران را به صورت ۲۴ ساعته بدون وقفه در ارم با سختگیری زیاد مدیران انجام می‌دهد و از تعهد و علاقه او ذره‌ای به «باران» کوچک و سایر حیوانات کم نشده.

 

***نجات بچه شامپانزه‌های یتیم در دنیا مورد تحسین است/دین اسلام به حقوق حیوانات توجه ویژه دارد

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان منابع فارسی در رابطه با قاچاق بچه‌های شامپانزه و قتل عام گروه با تعداد بالای شامپانزه‌های بالغ را در نتایج جستجو مشاهده و مطالعه کرد، حیوانات معصومی که در صورت نجات، مورد حمایت جدی حامیان قرار می‌گیرند و در مراکز تخصصی نجات در چند کشور به زندگی طبیعی و زندگی گروهی با همسالان خود باز می‌گردند، این اقدام در تمام جوامع مورد حمایت مردم و حامیان حقوق حیوانات است، در مورد حقوق حیوانات دین اسلام آموزه‌های علمی و عملی بسیاری دارد که مسلمانان جهان خود را موظف به رعایت آن می‌دانند و اگر تعددی صورت بگیرد ناشی از ناآگاهی و نداشتن آموزش‌های صحیح است، خداوند در قرآن بسیار از مخلوقات خود یاد کرده و نام چندین سوره از کلام وحی به نام حیوانات است و حضرت نوح نبی که درود خداوند بر ایشان باد در کشتی خود حیوانات را نجات داد و پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام همگی در سیره و زندگی خود به حقوق حیوانات توجه جدی داشتند.

***قرآن و پیام الهی در رابطه با حیوانات

خداوند در آیه ۳۸ سوره انعام از حیوانات سخن می‌گوید و می‌فرماید: «وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُکُمْ مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ؛ و هیچ جنبنده‏‌اى در زمین نیست و نه هیچ پرنده‏‌اى که با دو بال خود پرواز مى‌کند مگر آنکه آنها [نیز] گروه‌هایى مانند شما هستند؛ ما هیچ چیزى را در کتاب[لوح محفوظ] فروگذار نکرده‏‌ایم؛ سپس [همه] به سوى پروردگارشان محشور خواهند شد.» براساس این آیه حیوانات نیز «امت» هستند. خداوند جهان هستی را سراسر زیبایی آفرید و چه خوش که با چشمان بینا این زیبایی را به نیکی ببینیم و شکر نعمت به جای آوریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۱۴۰۴۱۴:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زنده‌باشی دکتر دمت گرم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین