پایگاه خبری آمریکایی: آمریکا رهبری جهانی را فراموش کند / انتخاب مجدد ترامپ به نفع مردم آمریکا نیست

گروه جهان الف،   3990415086 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حتی اگر در جریان انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا ، دونالد ترامپ از سِمت خود برکنار شود، آن نوع از همکاری در عرصه بین المللی که تحت رهبری آمریکا باشد، به این زودی ها محقق نخواهد شد. با این حال، اگر دونالد ترامپ بار دیگر در سمت خود ابقا شود، فقط و فقط اوضاع را به سمت وخیم شدن هر چه بیشتر رهنمون خواهد کرد. 

آمریکا رهبری جهانی را فراموش کند / انتخاب مجدد ترامپ به نفع مردم آمریکا نیست

به گزارش الف، اندرو شنگ عضو ارشد "انیسیتو گلوبال آسیا" و ژیائو جِنگ رئیس"انیسیتو هنگ کنگ برای امور مالیه بین المللی"، در مقاله ای برای پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت از ابهام و سردرگمی در عرصه سیاست خارجی آمریکا گفته اند و به رهبران آمریکایی توصیه کرده اند که دیگر در پیِ ایده "رهبری جهانی آمریکا" نروند. آن ها در این باره می نویسند:

«جان بولتون مشاورامنیت ملی اسبق آمریکا در کتاب جدید خود با نام "اتاق حوادث" سعی دارد خود را به مثابه جامع ترین تصویر و توضیح از معادلات درونی دولت دونالد ترامپ، معرفی کند. در عمل نیز، این کتاب خیلی زود به یکی از مهمترین منابع برای آن هایی تبدیل شده که می خواهند ترامپ و دولت وی را بفهمند. با این حال، علی رغم افشاگری های جانانه جان بولتون در مورد ترامپ و رفتار سیاست خارجی وی(که البته او مایل نبود این افشاگری ها در قالب کتاب و در کتابخانه ها عرضه شوند)، کتاب او به درستی به یک پرسش بنیادین که آمریکای کنونی با آن مواجه است نپرداخته است. آن پرسش این است: آیا مقصر سیاست خارجی آشفته فعلی در آمریکا، ترامپ است یا این فاجعه، پدیده ای عمیق تر بوده و از ماهیت ساختاری تری برخوردار است؟»

هیچ شکی نیست که نوع رهبری ترامپ، مشکل زا و حتی خطرناک است. بولتون فکر می کرد که به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا وظیفه دارد تا در هر موردی، گزینه هایی که رئیس جمهور در اختیار دارد را به وی یادآوری کند و مطمئن شود که وی از آن ها آگاهی دارد. پس از این نیز، تصمیم نهایی در کانال های بوروکراتیک گرفتار خواهد شد. 

با این همه، ترامپ علاقه چندانی به انجام محاسبات درست و منظم در عرصه سیاست ندارد. وی همچنین در عرصه اجرای سیاست ها نیز، علاقه و پیگیری چندانی را از خود نشان نمی دهد. مدیریت دستورکارهای مختلف و همچنین توجه به منافع دستگاه های مختلف آمریکا مثل وزارت خارجه، پنتاگون و زارت خزانه داری نیز به سختی در نقطه توجه وی قرار دارد و او به آن ها توجه می کند. 

تنها چیزی که در برهه کنونی برای ترامپ اهمیت دارد این است که بتواند بار دیگر رئیس جمهور آمریکا شود. بولتون در کتاب خود به این نکته اشاره کرده و می گوید وی تا جایی در این مساله غرق شد که حتی حاضر است قراردادهای سطح پایینی را با دیگر کشورها امضا کرده و از آن ها به عنوان پیروزی های خود در عرصه سیاست­خارجی یاد کند و از این طریق در جریان انتخابات، از آن ها به عنوان برگ برنده سود جوید. بولتون در نهایت می­گوید: من نتوانستم این شرایط را تحمل کنم و خیلی زود استعفا دادم(اگرچه ترامپ هنوز هم اصرار دارد که بولتون را اخراج کرده است). 

رویکرد دمدمی مزاجانه و معامله گرانه ترامپ به سیاست خارجی که با ستایش دیکتاتورها، خروج از توافقات چندجانبه، و انجام توئیت های تهدیدآمیز همراه بوده، سردرگمی عجیبی را هم در میان متحدان و هم رقبای آمریکا ایجاد کرده است(لازم به ذکر نیست که این مساله در مورد مقام های آمریکایی و بوروکرات های این کشور نیز صدق می کند).چندان شگفت انگیز نیست که این رفتارهای ترامپ موجب شده تا جایگاه و موقعیت آمریکا در صحنه جهانی، تا حد زیادی تضعیف شود.

با این همه، باید اذعان کرد که موقعیت جهانی آمریکا از مدت ها قبل از روی کار آمدن ترامپ، در حال افول و مخدوش شدن بود. جایگاه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت، وابستگی زیادی به نفوذ اقتصادی، توان تکنولوژیک، برتری مالی، و قدرت نظامی آن دارد. با این حال، علاقه این کشور به ایفای نقش رهبری در جهان با تصور آن از خود به عنوان یک قدرت اخلاقی و تاکید بر ارزش های جهانی که دیگران نیز آن ها را به مثابه ارزش های خود بپندارند، عجین شده است. 

مشکل اصلی همانگونه که "جرج فریدمن" ژئواستراتژیست معروف اشاره می کند این است که اغلب ملت ها به استانداردهای اخلاقی آمریکا، تعهد و اعتقاد چندانی ندارند. این مساله به طور خاص در مورد چین صدق می کند. این کشور، مجموعه ای از ارزش ها و اولویت های خاص خود را دارد. این مساله موجب شده تا در آمریکا، چین به عنوان اصلی ترین رقیب استراتژیک این کشور پنداشته شود. 

پیش از ترامپ، باراک اوباما نیز ضمن توجه به ظهور چین، تلاش های زیادی را در جهت مدیریت رفتارها و خیزش جهانی این کشور مبذول داشت. اگرچه که تلاش های وی به واسطه تغییر و تحولات بنیادی و عمیق در خاورمیانه، عملا خنثی شدند. رویه های تفرقه افکنانه و مبهم ترامپ در عرصه سیاست خارجی آمریکا، سرگیجه زیادی را برای این کشور به بار آورده است و موقعیت رقبای آن نظیر چین را قویا تثویت کرده است.

فرار از این حجم از ابهام و سردرگمی، چندان آسان نیست. موقعیت جهانی آمریکا تا حد زیادی به اقتصاد قدرتمند آن بستگی دارد. بحران شیوع ویروس کرونا نیز در آمریکا تاکنون موجب بیکاری دست کم 40 میلیون آمریکایی شده و به نظر می رسد بسیاری از برنامه ریزی های مالی بانک مرکزی آمریکا نیز برای مدت طولانی، به حالت تعلیق درآید. چندان گره گشا نیست اگر تضادهای اجتماعی در آمریکا نظیر آنچه در مورد اعتراضات نژادی در این کشور در جریان است، برای مدت طولانی ادامه داشته باشد(اعتراضاتی که معطوف به نژادپرستیِ سازمان یافته و همچنین خشونت پلیس آمریکا هستند).

آمریکایی ها و رهبرانشان، اکنون به نحو فزاینده ای در چالش ها و مشکلات داخلی خود غرق شده اند. در همین راستا، "ریچارد هاس" رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می گوید: اتفاقات زیادی در جهان در حال وقوع هستند که نیازمند وجود آمریکا هستند اما این کشور به دلیل مشکلات داخلی خود، در صحنه حضور ندارد و به آن ها پاسخی نمی دهد. 

آمریکا دیگر قادر نیست موقعیت هژمونیک و رهبری خود را در جهان بازیابد. این کشور نباید در این مسیر تلاشی نیز بکند. جهان در حال حرکت به سمت یک نظم چند قطبی است. در یک جهان چندقطبی، بهتر است که آمریکا برای حل چالش های جهانی، از رقبای خود نظیر چین، روسیه و ایران، کمک بگیرد و آن ها را نیز در مسائل مختلف به همکاری بطلبد. با این همه، ترامپ ثابت کرده که هر چیزی الا یک شخص عاقل است و این مساله، موجب می شود تا معادلات بیش از پیش، پیچیده شوند. مردم آمریکا باید بدانند که انتخاب مجدد ترامپ، به شدت بر منافع آن ها تاثیر منفی خواهد گذاشت و جهان را به سویی آینده ای تیره و تار رهنمون خواهد ساخت.

***نویسندگان:

اندرو شنگ: وی عضو ارشد "انیسیتو گلوبال آسیا" در دانشگاه هنگ کنگ است. 

ژیائو جِنگ: وی رئیس "انیسیتو هنگ کنگ برای امور مالیه بین المللی" است. وی همچنین استاد دانشگاه پکن است.

*لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/trump-muddled-foreign-policy-china-by-andrew-sheng-and-xiao-geng-2020-06

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۰۹۰۷۱۰:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ترامپ:چشم و در ادامه سوقولمه به محافظ میزند و میخندد
ناشناس۱۵۱۰۹۲۲۱۰:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
انتخاب مجدد ترامپ به نفع ایران است.
ناشناس۱۵۱۰۹۳۲۱۰:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی امپراطوری شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۵۱۰۹۴۴۱۰:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی بوده و در تحریم نیز قرار ندارد اما ۳۵درصد مردم این کشور زیرخط فقر قرار دارد. همه فکر می‌کنند این کشور هیچ مشکلی ندارد درحالی‌که این کشور با مسائل اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
ناشناس۱۵۱۱۰۱۳۱۱:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
الان وجود ترامپ به ظاهر بی عقل به نفع همه جهانه چون خوب داره امریکا رو ته دره می بره. خدا کنه دوباره انتخاب بشه
ناشناس۱۵۱۱۰۷۳۱۱:۳۸:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
انتخاب مجدد او به نفع همه دنیاست
ناشناس۱۵۱۱۰۷۹۱۱:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چین کرونایی رهبر باشه خوبه ؟! :-)
ناشناس۱۵۱۱۰۸۹۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
با ترامپ تا 2024
ناشناس۱۵۱۱۱۱۳۱۱:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
یه مهد کودک رو نمیشه بدون مدیر اداره کرد . چطور شما انتطار دارید جهان رهبر نداشته باشه
ناشناس۱۵۱۱۱۱۷۱۱:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نفع مردم آمریکا رو خود مردم آمریکا میدانند نه من و تو !
ناشناس۱۵۱۱۱۸۳۱۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
بایدن رشوه بگیر رئیس جمهور شه ، خوبه ؟
ناشناس۱۵۱۱۲۵۷۱۲:۵۰:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
خودمان را خوش کردیم به رئیس جمهور بعد از ترامپ که خوابی بیش نیست چرا که برای کشور ما هیچ کدام از دموکراتها و جمهوری خواهها فرق ندارد و تا زمانی که به فکر منافع کشورمان نیستیم.
مهدی۱۵۱۱۳۱۵۱۳:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
همچنان که انتخاب مجدد روحانی به نفع مردم نشد
ناشناس۱۵۱۱۳۴۶۱۳:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
امروز رهبری جهان باید داد دست جوانان امثال عبدالملک حوثی و بشار اسد و جوانان مومن و متعهد
ناشناس۱۵۱۱۷۰۸۱۷:۲۷:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
در یک جهان چندقطبی، بهتر است که آمریکا برای حل چالش های جهانی، از رقبای خود نظیر چین، روسیه و ایران، کمک بگیرد و آن ها را نیز در مسائل مختلف به همکاری بطلبد. یعنی ایران هم یک قطب است ؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین