روایتی از زندگی جاویدالاثر حاج‌ احمد متوسلیان

گروه فرهنگی الف،   3990415036

بعد از عملیات بیت‌المقدس بود که خبر تلخ حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خاک لبنان تعدادی از مسئولان را بر آن داشت تا با اعزام گروهی از رزمنده‌ها راه‌های مساعدت به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را بررسی کنند.

روایتی از زندگی جاویدالاثر حاج‌ احمد متوسلیان

روزنامه جوان نوشت: این نوشتار گذری است کوتاه بر زندگی تا اسارت جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان که تقدیم حضورتان می‌کنیم.

کلاس‌های قرآنی در مسجد

احمد متولد سال ۱۳۳۲ در یکی از محله‌های جنوب تهران بود. با توجه به شغل پدرش، همزمان با تحصیل در مغازه شیرینی‌فروشی پدر کار می‌کرد تاکمک خرج خانواده باشد.

از آنجا که در خانواده‌ای مذهبی و متدین پرورش یافته بود، در همان سال‌های نوجوانی در هیئت‌های مذهبی و کلاس‌های قرآن مساجد جنوب شهر، شرکت می‌کرد و از ظلم رژیم پهلوی آگاه می‌شد؛ لذا در همان سن و سال کم قدم در میدان مبارزه با طاغوت گذاشت.

هنرستان صنعتی

متوسلیان سال ۱۳۵۱ موفق به کسب دیپلم از هنرستان صنعتی شبانه شد و سپس به خدمت سربازی رفت.

بعد از اتمام دوران خدمت سربازی در یک شرکت تأسیساتی خصوصی استخدام و بعد از چند ماه، به خرم‌آباد منتقل شد. به دلیل فعالیت‌های انقلابی سال ۱۳۵۴ بعد از ساعت‌ها تعقیب و گریز، توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد و بالاجبار مدتی را در زندان خرم‌آباد سپری کرد که با بالا گرفتن موج انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد.

مبارزه با ضدانقلاب

اسفند ۱۳۵۷ و همزمان با شروع غائله کردستان حاج‌احمد به همراه همرزمانش داوطلبانه عازم بوکان شد و به دلیل ابتکار عمل هوشیارانه و فرماندهی قاطعش توانست کلیه اشرار مسلح را متواری کند و منطقه را از لوث وجود ضدانقلابیون پاکسازی کند. زمستان سال ۱۳۵۸ به او مأموریت دادند تا جاده پاوه- کرمانشاه را که در تصرف ضدانقلاب بود، آزاد کند. عملیات با فرماندهی او و همکاری سپاه پاوه شروع شد و با موفقیت کامل به انجام رسید و پس از مدتی، شهید بروجردی، ایشان را به فرماندهی سپاه پاوه منصوب کرد.

آزادی مریوان

اوایل خرداد ۱۳۵۹ مأموریت آزادسازی شهرستان مریوان که در تصرف گروهک‌های محارب بود، به حاج‌احمد محول شد. حاج‌احمد پس از ورود به شهر و سازماندهی نیروها، با یورشی سهمگین و برق‌آسا توانست مریوان و مناطق اطراف آن را از لوث وجود گروهک‌ها پاک کند و در این شهر استقرار یابد.

چند ماه بعد در دی ماه ۱۳۶۰ و در شب ۲۷ رجب مصادف با بعثت حضرت رسول اکرم (ص) عملیات سرنوشت ساز محمد رسول‌الله (ص) از دو محور مریوان و پاوه در منطقه خرمال توسط حاج‌احمد و شهید حاج‌همت رهبری شد که در این محور، رزمندگان اسلام به مرزهای بین‌المللی رسیدند. این عملیات نیز در حقیقت سنگ بنای تأسیس تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) به شمار می‌رود.

شرکت در دفاع مقدس

حاج‌احمد سال ۱۳۶۰ پس از بازگشت از مراسم حج، مأموریت یافت تا رزم بی‌امان خود را در جبهه‌های جنوب ادامه دهد. پس از مدتی زمینه اجرای عملیات بیت‌المقدس در دستور کار یگان‌های رزمی قرار گرفت. حاج‌احمد علاوه بر مسئولیت خطیر فرماندهی تیپ، در تمامی مأموریت‌های شناسایی شرکت داشت و با نفوذ به قلب مواضع دشمن از نزدیک راهکارهای مناسب عملیات را شناسایی می‌کرد. اولین عملیات او در جنوب فتح‌المبین بود که با موفقیت انجام شد.

یک ماه بعد در شب دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ عملیات بیت‌المقدس آغاز شد و در نهایت ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد ۱۳۶۱ رزم‌آوران تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) با جلوداری سردار حاج‌احمد متوسلیان در کنار سایر یگان‌های سپاه به خاک مطهر خرمشهر قدم نهادند. در پی آزادسازی خرمشهر، حاج‌احمد همراه با سایر سرداران فتح خرمشهر به محضر فرمانده کل قوا حضرت امام خمینی (ره) مشرف شدند.

حضور در لبنان

هنوز مدت زیادی از آزادسازی خرمشهر و عملیات الی بیت‌المقدس نگذشته بود که خبر تلخ تهاجم ارتش صهیونیستی به خاک لبنان را شنید. او و همراهانش در اواخر خرداد ۱۳۶۱ طی مأموریتی راهی سوریه شدند تا راه‌های مساعدت به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را بررسی کنند. در پی دستور بازگشت نیروها به ایران حاج‌احمد تصمیم گرفت برای سنجش اوضاع به لبنان برود، اما اتومبیل او و هیئت همراهش هنگام عبور از پست ایست و بازرسی برباره توسط مزدوران فالانژ متوقف و حاج‌احمد متوسلیان، کاظم اخوان، محمدتقی رستگار و سیدمحسن موسوی به رغم مصونیت دیپلماتیک گروگان گرفته شدند و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین