اروپا به دنبال زندگی بدون آمریکا / تأملی درباره قرارداد همکاری ایران و چین

گروه جهان الف،   3990414143 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
اروپا به دنبال زندگی بدون آمریکا / تأملی درباره قرارداد همکاری ایران و چین

بازخوانی تجربه سال‌های گذشته در روابط کشورها با آمریکا علی‌الخصوص بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ نشان‌دهنده شکل‌گیری نوعی بی‌اعتمادی فزاینده به کاخ سفید است. این بی‌اعتمادی آن‌چنان در سال‌های اخیر تکثیر پیداکرده که حتی رهبران متحدان سنتی ایالات‌متحده نیز در موضع‌گیری‌های خود به آن اذعان داشته‌اند. به عبارتی، دیگر بحث چین، روسیه، ایران، ونزوئلا و ... نیست بلکه کشورهایی مانند فرانسه و آلمان نیز به جرگه مخالفان یا منتقدان سیاست‌های حاکم بر آمریکا تبدیل‌شده‌اند.

به‌عنوان‌مثال اخیراً آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با شش روزنامه معروف اروپایی ازجمله لوموند و گاردین ضمن بیان انتقاداتی به سیاست‌های آمریکا از برقراری روابط استراتژیک با چین و روسیه دفاع کرده است.

او میگوید: «ما با این طرز تفکر بزرگ شده‌ایم که ایالات متحده می‌خواهد یک قدرت جهانی باشد... اما ممکن است که این کشور اکنون تصمیم بگیرد که این نقش را کنار بگذارد؛ بنابراین ضروریست تا اروپا درباره جهانی بدون رهبری آمریکا عمیقا فکر کند.»

البته این اولین بار نیست که آنگلا مرکل مبادرت به موضع‌گیری علیه سردمداران کاخ سفید می‌کند. مرکل پیش از این در ماه سپتامبر نیز به تندی از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرده و گفته بود که: اروپا باید به فکر امنیت خود باشد زیرا آمریکا «بطور خود به خودی» از آنها حمایت نخواهد کرد، همانطور که در طول جنگ سرد چنین کاری را نکرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز سال گذشته در آبان ماه از مرگ مغزی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به دلیل سیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا سخن گفته بود. انتقادات ماکرون در آن روزها با واکنش منفی آنگلا مرکل مواجه شد اما اینک بعد از گذشت کمتر از یک سال، آلمان نیز قدم به همان مسیری گذاشته که پیش‌ازاین، فرانسوی‌ها آن را طی کرده بودند.

اشاره آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون به‌نوعی بیانگر اعتراف متحدان نزدیک آمریکا به پایان دوره تک‌قطبی در جهان است. در این قالب شاهد برکشیدن کشورهای قدرتمند دیگری در عرصه‌های جهانی هستیم. سیاست‌های دونالد ترامپ که تأکید فراوانی بر شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات  بین‌المللی آمریکا دارد و صرفاً به شعار «اول آمریکا» باور دارد به این روند، سیر صعودی بیشتری داده است.

دراین‌بین کشورهایی مانند چین و روسیه که سابقه طولانی در مخالفت باسیاست‌های آمریکا دارند در جهان چندقطبی که خود از محورهای مهم آن می‌باشند نقش پررنگ‌تری برعهده‌گرفته‌اند. مخالفت این دو کشور با قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این زاویه و دیدگاه قابل تفسیر است. این کشورها روز 30 خردادماه به قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره همکاری کامل ایران با بازرسان آژانس و بازدید از دو سایت هسته‌ای کشورمان رأی منفی داده بودند.

به این موضوع می‌باید به نشست مجازی که اواخر هفته گذشته درباره روند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت برگزار شد نیز اشاره داشت که حتی این بار علاوه بر چین و روسیه کشورهای اروپایی نیز به منتقدان سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه ایالات‌متحده آمریکا تبدیل‌شده بودند.

مخالفت کشورهای مختلف به‌ویژه چین و روسیه در این دو نشست آن‌چنان‌که بایدوشاید موردتوجه مقامات سیاسی و اصحاب رسانه در داخل قرار نگرفت. درواقع درحالی‌که آمریکا با تحت‌فشار گذاشتن سازمان و نهادهای بین‌المللی پیگیر این است که دوباره ایران را به نقطه صفر بازگرداند مخالفت کشورهای مستقل می‌تواند به‌عنوان مانعی در این مسیر عمل کنند. متأسفانه نهادهای بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کرده‌اند بیشتر از اینکه در پی ایفای یک نقش سازنده برای کاهش منازعات جهانی باشند به‌عنوان ابزاری در دستان سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی غربی عمل می‌کنند.

جهان چندقطبی و قرارداد بلندمدت ایران با چین

در این فضای چندقطبی که بر جهان حاکم شده بدون شک ایران می‌تواند نقش‌آفرینی بهتری در راستای تأمین منافع ملی داشته باشد. البته لازمه تحقق این مسئله منوط به این است که از برخی انگاره‌ها که بعضاً به‌مرورزمان جزء مقدسات برخی جریانات سیاسی شده‌اند دست کشیده شود. درواقع درحالی‌که اروپا خود در برزخ سیاست‌های دونالد ترامپ گرفتارشده و هرروز یک دولت به انتقاد از آمریکا می‌پردازد برخی در داخل کشور ما طی سالیان گذشته منتظر بازگشایی کانال‌هایی مانند اینستکس و  چشم انتظار لطف اروپا مانده‌اند. اتفاقی که هرگز به وقوع نپیوست و چنان چه در بالا اشاره شد حتی خود اروپایی‌ها نیز از سیاست‌های آمریکایی شکایت دارند و خواهان گسترش ارتباطات خود و نزدیک‌تر شدن به چین و روسیه می‌باشند.

تصویب طرح قرارداد 25 ساله همکاری ایران و چین در هیئت دولت را نیز باید اقدامی از جانب کشورمان در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی ایالات‌متحده و حرکت در راستای جهان چندقطبی ارزیابی کرد.

 اگرچه هنوز جزئیات این طرح قرارداد منتشرنشده اما بلافاصله این اقدام از سوی برخی جریانات سیاسی که طی سال‌های گذشته صرفاً چشم به آمریکا و اروپا دوخته بودند موردانتقاد قرار گرفت. بدون شک هنوز تا نهایی و عملیاتی شدن این قرارداد فرصت بسیاری باقی‌مانده بنابراین انتقاداتی که این روزها به راه افتاده به‌دوراز واقعیت و صرفاً مبتنی بر اغراض و تمایلات سیاسی است.

البته در شرایط کنونی ایران می‌تواند با گسترش همکاری‌های خود و انعقاد قراردادهای بلندمدت با کشورهای مختلف ازجمله همسایگان و کشورهای دیگری مانند روسیه عملاً با افزایش قدرت مانور و تأثیرگذاری خود جهت تأمین منافع ملی، تأثیر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا را به حداقل برساند. در این صورت تحرک دیپلماتیک و منافع ملی کشور معطل کشورهایی اروپایی نخواهد ماند که با اندک اخم آمریکا تمام قول و قرارهای گذشته خود را فراموش می‌کنند.

دیدگاه کاربران

امید۱۵۱۲۰۵۹۰۰:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۷
بسم الله الرحمن الرحیم کشورهای جهان از این که یک عده صهیونیست کنترل کامل آمریکا و خیلی جاهای دیگر را در دست دارند و هر روز به یک بهانه ای به یک کشور و ملت ظلم می کنند به تنگ آمده اند و روسیه و چین هم بیشتر مخالفتشان با آمریکا بر سر ایران برای همین است چون می خواهند بگویند دوران آمریکا تمام شده است .
ناشناس۱۵۱۲۵۲۱۱۱:۵۸:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۷
اتحاد ایران و چین و روسیه می تواند پایانی بر سلطه امریکا و جهان تک قطبی به رهبری شیطان بزرگ باشد و به نفع همه ملل دنیاست.
ناشناس۱۵۱۳۰۲۳۱۷:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۷
آدم از ترس مار نباید به شیر گرسنه پناه ببرد
ناشناس۱۵۱۲۰۸۴۰۰:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۷
چین خوی استعمارگری دارد،،بر خلاف آمریکا رفتار چین بسیار موذیانه و چند وجهی میباشد.از یک سو با تحریم های آمریکا همراهی می‌کند و از طرفی با ایران قرار داد ۲۵ ساله میبندد.
ناشناس۱۵۱۲۵۰۰۱۱:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۷
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا تحریم های ظالمانه بعد از انقلاب و ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی خباثت امریکا را نشان می دهد اما در مورد چین چنین سابقه تاریخی منفی وجود ندارد.
ناشناس۱۵۱۳۰۱۹۱۷:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۷
یه کمی در اینترنت سرچ کن چین هر جا که پا گذاشته جز بیابانی تحویل نداده
ناشناس۱۵۱۲۱۵۳۰۳:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۷
نویسنده مقاله از درک روابط سنتی اروپا- امریکا عاجزاست و به خبرهای سطحی در این مورد بسنده کرده و نتیجه گیری کرده است.
ناشناس۱۵۱۲۱۸۲۰۶:۳۷:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۷
قرار داد همکاری با چین روی قرارداد ترکمنچای را سفید خواهد کرد. چین محض رضای خدا 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری نخواهد کرد.
ناشناس۱۵۱۲۵۰۸۱۱:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۷
هیچکس محض رضای خدا سرمایه گذاری نمی کند سرمایه گذار بدنبال کسب سود است و البته منافع سرمایه پذیر هم تامین خواهد شد.
ناشناس۱۵۱۲۱۹۵۰۷:۱۶:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۷
روی قاجار رو سفید کردید
ناشناس۱۵۱۲۲۴۱۰۸:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۷
کدوم عقل سلیمی میپذیره زیر پرچم امریکای مالک جنرال الکتریک و بوئینگ و گوگل و.... بودن بهتر نیست از اتحاد با چین کپی کار و بیسواد؟!
ناشناس۱۵۱۲۴۹۷۱۱:۴۹:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۷
کرونا نشان داد که امریکا و اروپای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۵۱۲۲۴۳۰۸:۱۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۷
شما که اینقدر درباره منفعت این قراداد 25 ساله با چین مطمئن هستید پس چرا جزئیات قرارداد را منتشر نمیکنید تا مثل همیشه مشت محکمی بر دهان آمریکا بزنید!!!!!!!
ناشناس۱۵۱۲۵۰۳۱۱:۵۳:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۷
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۵۱۲۶۷۳۱۳:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۷
جزئیات قرارداد هنوز از جانب دولت منتشر نشده حضرت استاد!
ناشناس۱۵۱۲۴۰۵۱۰:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۷
قبل از نوشتن مطلب فوق بهتر بود نویسنده به این سوالات فکر می کرد که چرا وقتی امریکا از برجام خارج شد چین هم از مشارکت در پروژههای نفتی ایران خارج شد و چرا چین نیز خرید نفتش از ایران را به شدت کاهش داد. واقعیت ان است که بدون موافقت امریکا چین یک میلیارد هم سرمایه گذاری نخواهد کرد.
ناشناس۱۵۱۲۴۰۶۱۰:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۷
مطمئن باشید اگه قرار داد درست و حسابی بود از مردم مخفیش نمیکردن
ناشناس۱۵۱۲۵۶۲۱۲:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۷
اروپا همان آمریکاست و آمریکا همان اروپایی ها هستند..متاسفیم از این همه دانشی که نویسنده دارد..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین