توهین به آیت‌الله سیستانی، حلقه جدید زنجیره فتنه‌‌انگیزی ریاض در عراق

گروه جهان الف،   3990414075 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
توهین به آیت‌الله سیستانی، حلقه جدید زنجیره فتنه‌‌انگیزی ریاض در عراق

 انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز ضد آیت‌الله علی سیستانی مرجع شیعیان در عراق در روزنامه سعودی الشرق الأوسط با واکنش و خشم گسترده مردم و سیاستمداران این کشور مواجه شد. سابقه روزنامه الشرق الاوسط نشان داده که مطالب این روزنامه هرگز نمی‌تواند بی‌ارتباط با مقامات سیاسی این کشور باشد، لذا توهین روزنامه به عالی‌ترین مرجع شیعیان در عراق آنهم در شرایطی که تعدادی از جریان‌های شیعه رویکرد ملاطفت‌آمیزتری نسبت به سعودی در پیش گرفته و اقدامات این کشور در حمایت از تروریسم در مرزهای عراق و عربستان را فراموش کرده‌اند، جالب توجه به نظر می‌رسد.

این روزنامه سعودی در واکنش به مطالب رسانه‌های عراقی بدون اینکه از درج این کاریکاتور موهن عذرخواهی کند، مدعی شده که رسانه های عراقی ابعادی غیر واقعی به این کاریکاتور داده‌اند و کاریکاتور مذکور به شخص آیت الله علی سیستانی اشاره نکرده است. ادعای این رسانه سعودی که وقاحت آن در توهین به مقدسات دینی را نشان می‌دهد، در حالی مطرح شده که هیچ برداشت دیگری از این کاریکاتور غیر از توهین به شخص آیت الله سیستانی نمی‌توان داشت، علاوه بر اینکه رویکرد فکری وهابیت سعودی سابقه بدی در توهین و تحقیر و سرکوب مذاهب و جریان‌های فکری غیر از خود داشته است.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی توهین الشرق الاوسط به مرجعیت شیعیان عراق را نشان‌دهنده رویکرد ثابت آل‌سعود در توهین و تحقیر مذاهب و ایدئولوژی‌های دیگر دانسته و از شخصیت‌های رسمی و سیاسی و احزاب مختلف و مردم عراق خواستند تا با راهکارهای مختلف و انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی این اقدامات را محکوم کنند.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها که از  حدود ۳ سال پیش سرمایه‌گذاری های گسترده ای برای جدا کردن مرجعیت از اعتقادات و افکار عمومی ملت عراق و ایجاد دودستگی در میان شیعیان انجام داده‌اند با درج این کاریکاتور در ارگان تبلیغاتی خود به دنبال بررسی نتایج سرمایه‌گذاری های خود بودند، اما آنچه که از افکار عمومی و هشتگ‌های رسانه‌ای در محکومیت این اقدام ایجاد شد و مواضعی که برخی سیاستمداران مستقل عراقی بر ضد آن از خود نشان دادند، مقامات آل‌سعود را از بی ثمر بودن تمامی این تلاش‌ها ناامید کرده است.

در پی این توهین هشتک «سعودی، کشور پلید در خاورمیانه» به ترند برتر در عراق تبدیل شد و هشتک سیستانی نماد تمامیت ملی عراق در رتبه دوم قرار گرفت. هشتگ سیستانی بر آل سعود شرافت دارد، نیز در جایگاه سوم ایستاد تا عمق همبستگی ملت عراق با نمادهای دینی و اعتقادی این کشور را نشان داده و یکی دیگر از برنامه‌های فتنه جوبانه ریاض را با شکست مواجه کند.

توهین جدید سعودی‌ها ضد آیت الله سیستانی که اندکی پس از توهین رسانه‌ها و شخصیت‌های سعودی به شهید ابو مهدی المهندس انجام شد، ضد شخصیتی بود که با فتوای جهاد خود به مهمترین عامل معنوی برای شکست داعش در عراق و از بین بردن پروژه تجزیه طلبانه جریان سلفیت تکفیری در منطقه تبدیل شد. این توهین در حالی مطرح شده است که نقش مخرب ریاض در اقدامات تروریستی منطقه و عراق بر کسی پوشیده نیست و این واقعیت تا حدی عیان شده که بسیاری از سیاستمداران عراقی طی سالهای گذشته بدون توجه به ملاحظات دیپلماتیک نام عربستان را به عنوان یکی از مهمترین حامیان رویکردهای تروریستی در داخل عراق مطرح کرده‌اند. در همین رابطه حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۱۶  گفت که عربستان رسماً اقرار کرده است که ۵ هزار تروریست این کشور خود را در عراق منفجر کرده‌اند. سلمان الموسوی نماینده سابق ائتلاف دولت قانون در عراق نیز اعلام کرده بود که اسنادی وجود دارد که نشان می دهد دولت سعودی در حمایت از تروریسم در عراق و تامین مالی و تسلیحاتی آنها و تجهیز آنها به خودروهای ۴ سیلندر برای از بین بردن ارتش و نیروهای پلیس و مردم دست داشته است.

اگر اذعان مقامات رسمی عراق را در کنار اعترافات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا قرار دهیم که از تامین مالی گروه‌های تروریستی بویژه داعش با دلارهای سعودی خبر داده بود، می‌توان  این نتیجه را برداشت که کاریکاتور موهن روزنامه سعودی بخش تازه‌ای از اقدامات ریاض در فتنه انگیزی در عراق در شرایط خاص کنونی منطقه است که کاملا منسجم با طرح آمریکا در هدف قرار دادن نیروهای مقاومت مردمی حشد الشعبی است که نتیجه عملی رویکرد دینی این عالم بزرگوار به شمار رفته و ضربه سختی را به پروژه‌های آمریکایی در منطقه وارد کرد.

صرف نظر از مواضع برخی شخصیت‌های سیاسی عراق نظر هادی العامری رئیس ائتلاف فتح و نوری المالکی نخست وزیر اسبق این کشور و حمدالله الرکابی سخنگوی ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر، شخصیت‌های ارشد سیاسی این کشور بویژه شخص نخست‌وزیر دست کم تا زمان نگارش این گزارش واکنشی به آن نشان نداده‌اند، این در حالی است که برخی تحلیلگران اعتقاد دارند هدف اصلی انتشار این کاریکاتور، بررسی واکنش مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق است که این روزها زمزمه‌های جانبداری وی از برنامه‌های آمریکایی در عراق به گوش می‌رسد.

 
 
 

دیدگاه کاربران

سرو۱۵۰۸۹۵۳۰۰:۴۶:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۵
باید دید واکنش خود ایشون چیه؟
ناشناس۱۵۰۹۴۴۵۱۲:۵۰:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۵
غیراز این توهین متاسفانه ترکیه هم به عراق حمله کرده زمینی و هوایی
ناشناس۱۵۰۸۹۵۵۰۰:۵۴:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
با حسن سلوک و فروتنی و سعه صدری که همگان واقف به انند احتمالا برای ان بزرگوار این عقده گشایی ها بی ارزش است.
تهرانی۱۵۰۹۳۲۷۱۱:۵۸:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
نه تو را به خدا! انتظار داری خودشان بیانیه بدهند اعتراض کنند؟ عقل هم چیز خوبیه
ناشناس۱۵۰۹۰۰۷۰۶:۱۹:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۵
به ما چه که توی عراق چی داره میگذره ؟ عراق خودش مردم فهیم زیاد داره ما زیاد زرنگ باشیم مشکل کمر شکن تورم ۱۸۰ درصدی خودمون رو حل کنیم و بیماری کرونا رو که همه ایران رو فرا گرفته و سقوط ارزش ریال رو و هزاران مشکل و بدبختی دیگه
ناشناس۱۵۰۹۰۳۸۰۷:۵۰:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
یک تار موی آیت الله سیستانی به همه آل سعود و اذنابش شرف دارد.
ناشناس۱۵۰۹۳۲۴۱۱:۵۷:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۵
منفی چرا؟؟؟؟
ناشناس۱۵۰۹۴۳۱۱۲:۴۵:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۵
کسایی که منفی دادن حتما بن سلمان کودک کش و وهابی های سعودی تکفیری خیلی براشون ارزش دارن
ناشناس۱۵۰۹۴۷۵۱۳:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۵
معلومه اذناب آل سعود که ورشکسته های آلبانی هستند، اینجا هم حضور دارند با منفی ها.
ناشناس۱۵۰۹۸۱۴۱۵:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۵
منفی دادم چون تمام کشورها بزرگانی دارند که برایشان محترم است بزرگان عربستان برای اهالی عربستان آیت الله سیستانی برای شیعیان عراق خوشبخت کشوری که مردم بزرگانشان را از جان و دل دوست دارند و به آنها اعتماد دارند
ناشناس۱۵۰۹۰۴۸۰۸:۰۹:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۵
چرا به توهینهای قبلی کاریکاتوری این روزنامه به امام اعتراض نمی کنید؟
ناشناس۱۵۰۹۰۵۶۰۸:۱۹:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
نتیجه سازش حزب شیعه عراق با وهابی ها (آل یزید) همین است و البته همخوانی با سیره امام حسین ع ندارد.
ناشناس۱۵۰۹۰۶۳۰۸:۲۴:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۵
بگذارید عراقی ها خودشان بفهمند
ناشناس۱۵۰۹۱۸۰۱۰:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
اگر ما کمک کنیم اشکال داره!؟
ناشناس۱۵۰۹۴۴۰۱۲:۴۷:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان هستند و در اصالت هم ایرانی اند پس فقط مربوط به عراقی ها نمی شود
ناشناس۱۵۰۹۱۱۹۰۹:۵۳:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۵
چرا ماها توهین میکنیم ولی انتظار توهین رانداریم توهین کنید توهین میشنوید
ناشناس۱۵۰۹۳۲۵۱۱:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۵
از نان حرف بزنید تمام
ناشناس۱۵۰۹۳۴۴۱۲:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۵
منظور ؟؟؟؟
ناشناس۱۵۰۹۳۹۳۱۲:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۵
به شما چه مگه شما عراقی هستید
ناشناس۱۵۰۹۷۹۴۱۵:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۵
ممکنه بفرمائید چند بار فیلم و تصویر این مرجع عالیقدر از صدا و سیما پخش شده است؟ .. البته اگر احساس کنند که جریان سیاسی در کار است، موضع گیری معقولانه ایشان را مثل همیشه شاهد خواهیم بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین