واکنش همتی به برخی اقتصاددانان؛ نقدینگی موجود نمی‌تواند به تورم بالا منجر ‌شود

گروه اقتصادی الف،   3990413097 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد، حجم نقدینگى موجود و حتى رشد کنونى آن نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود که برخی ها پیش بینی می کنند چرا که بخشی از همین نقدینگی موجود برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

واکنش همتی به برخی اقتصاددانان؛ نقدینگی موجود نمی‌تواند به تورم بالا منجر ‌شود

رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

کارشناسان اقتصادی در این روزها چند نکته را برجسته کرده اند که شایسته است توضیح  لازم داده شود.

این کارشناسان، رشد نقدینگی  سال 98 و سه‌ ماههٔ اول 99 را بسیار زیاد می دانند. رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط 50 سال اقتصاد بوده است. اما، علیرغم کسرى بودجه قابل توجه دولت، فاصله چندانى با آن متوسط نداشته است و رشد 8.8درصد آن در سه ماههٔ اول سال٩٩ نیز، چندان فاصله معناداری با رشد های فصلی سال های قبل ندارد .

البته رشد نقدینگی همواره یک پدیدهٔ ساختاری در اقتصاد ایران بوده است.نکته‌ مهم این است که حجم نقدینگى موجود و حتى رشد کنونى آن ، نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود که پیش بینی می کنند، چراکه بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در واقع، فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است ، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد شود. 

البته ، لازم است سیاست‌ های احتیاطى کلان دربقیه بخشهاى اقتصاد کلان با دقت اعمال شود تا از انباشت ریسک‌های سیستماتیک جلوگیری شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزى خنثی نشود . تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط می شود، می توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً ، بهتر از سالهای قبل، مدیریت می شود، و مسیر اعمال سیاست پولی نیز، به سمت نرخ سودی پیش می رود که دربازاربین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین 13 و  22 درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می شود . 

امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را یاری کرده و از طرح مسائلی ،که ممکن است موجب سفته ‌بازی و یا تحریک انتظارات بشود، دوری کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۷۱۸۰۱۶:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ایشون همونی نیست که زمانیکه دلار زیر ۱۵ هزار تومان بود می گفت واقعی نیست و قیمتش پایین تره رئیسش همونی نیست که گفت کرونا از شنبه میره
ناشناس۱۵۰۷۵۱۸۲۳:۰۸:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
همتي جان دروغ چرا ..!!!!
ناشناس۱۵۰۷۶۱۴۰۱:۴۱:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آقاي همتي به سپرده هاي مردم مطابق تورم سود بده تفاوت سود فعلي با تورم دين و بدهي دولت به سپرده گذاران است
ناشناس۱۵۰۷۱۸۲۱۶:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
بیشتر مسئولین ما در بهترین حالت باید می فرستادنشون پای ..نه ریاست
ناشناس۱۵۰۷۲۰۰۱۶:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چاپ پول بی پشتوانه باعث تورم میشه اینو هر بچه میدونه بجز ایشون
ناشناس۱۵۰۷۳۹۶۲۰:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چاپ پول بدون پشتوانه در واقع کلاه گذاشتن سر مردم و خدمت کردن به سرمایه داران است! .. در طول سالها آیا اینها توانستند مشکل مسکن را حل کنند؟ در حالی که یکی از وعده های اصلی در اول انقلاب حل مشکل مسکن بود. الان به کجا رسیده ایم؟ به این طرحهای مسکن مهر و مسکن ملی نگاه نکنید! اینها طرح هایی برای ایجاد زاغه نشینی مدرن هستند! و سود آن به جیب سرمایه داران میرود
ناشناس۱۵۰۷۲۱۶۱۶:۵۳:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ایشان نه سواد و نه تجربه دارن همین ایشان بودند که وقتی دلار 15700 تومان بود گفتند دلار نخرید که بالا نمیره الان قیمتش چند؟ چرا افرادی که هیچ دانشی در هیچ زمینه ای ندارند دائم در مسندهای مختلف قرار میدید؟ مگر آنها طلبی از شما دارند که باید حتما شغلی براشون در نظر بگیرید؟
ناشناس۱۵۰۷۲۴۵۱۷:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
مثلا تو دانش داری حرف پرت میزنی
ناشناس۱۵۰۷۴۳۵۲۱:۲۰:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
بجاش ایشان شخص بسیار متعهدیست
سيد غلام۱۵۰۷۴۵۷۲۱:۴۸:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۳
و چون نامور شد به نا راستى دگر راست باور ندارند ازو كاشكى بشود مرورى داشته باشيم به بيانات ايشان از روزيكه رييس بانك مركزى شدند تا امروز
ناشناس۱۵۰۷۲۴۲۱۷:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اقتصاد علم پیچیده ای هست. معمولا طرف یه مدرک توی ریاضیات میگیره بعد میره اقتصاد. اینجا برعکسه طرف از علوم انسانی که یه معادله درجه اول را نمیتونه حل کنه میره اقتصاد.
ناشناس۱۵۰۷۶۹۶۰۷:۵۲:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۴
خدمت شما عرض كنم اينجا كه ميفرماييد رياضي ميخونند و ميرن اقتصاد
ناشناس۱۵۰۷۲۵۴۱۷:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
.. طلا گرمی ۹۰۳ شد
ناشناس۱۵۰۷۲۵۷۱۷:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اقدامات بانک مرکزی در تقویت سیاستهای پولی و تقویت بازار بین بانکی قابل تحسین هستش البته شیوه محاسبه پایه پولی مورد اشاره آقای همتی محل مناقشه است بخش عمده ای از گرانی حاصل عملکرد شرکتهای خصولتی هست که عمده صادرات در دست اونها هست و ارز حاصل از صادرات را به داخل نمیارن
ن.د۱۵۰۷۲۷۹۱۸:۱۱:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اولاً، حرف مسئوولین برای مردم اعتباری نداره چون به کرّات ناراست بودنش تجربه شده. دوماً، ایشان حرف مشخص و دقیقی هم نزدند: ..به آن تورمی که بعضی کارشناسان می گویند منجر نمی شود.. کارشناسان گفته اند ونزوئلایی میشیم، یعنی تورم بالای ۴ رقمی. جناب همتی و اعضای محترم دولت ! پیش بینی شما تورم ۱۵٪ بوده ،اینکه الان می فرمایید ۴ رقمی نمیشه ما خوشحال باشیم یا بزنیم توی سرمان؟
ناشناس۱۵۰۷۲۸۶۱۸:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چرا در ایران بازنده ها طلبکار میشن چرا ادای موفق ها رو در می یارن؟ چرا کسی بهشون نمی گه شما که نتونستی مانع نابودی روزی مردم بشی چرا نمیروی؟ ..
ناشناس۱۵۰۷۳۰۰۱۸:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ایشان فقط بلد هستن مردم را سر کار بگذارند وباعث ضرر مردم وبی ارزشی ریال شدن
ناشناس۱۵۰۷۷۹۹۰۹:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
بنده خدا به اون قشنگی هر دفعه اومد سیگنال خرید دلار داد
ربیع۱۵۰۷۴۱۰۲۰:۲۹:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چاپ بیشتر پول باعث تورم میشه، اثباتش هم اینطوریه که میگیم، این پول مازاد بر چاپ از کدوم پشتوانه اومده، از دلال یا طلا یا هویت جهانی؟
ناشناس۱۵۰۷۴۱۶۲۰:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اتفاقا با این سیل نقدینگی که همه روزه داره میآد بیرون، باید منتظر ابرتورم باشیم متاسفانه. به آقای همتی بفرمایید اقتصاد عرصه سیاستگذاری است نه مقاومت. اقتصادهای مبتنی بر پول امروز با اقتصادهای کالا با کالای قرنهای قبل متفاوتند. هرچند آقای همتی هم مثل هر ایرانی دیگر راضی به بی ارزش شدن پول ملی کشور نیست ولی عیب ایشان این است که نیک می داند که اقتصاد نمی تواند بازیچه اهداف سیاسی قرار بگیرد ولی همچنان از پذیرش صریح این قضیه سرباز می زند و هم شعار سیاسیون شده است. اگر نمی تواند بگوید باید بانک مرکزی را هم تحویل یک فرد سیاسی و ایدوئولوژیک بدهند.
ناشناس۱۵۰۷۴۲۴۲۰:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
عامل اصلی رشد تورم در ایران، رشد نقدینگی است و در صورت تداوم سیاست های مالی (کسر بودجه و افزایش برداشت ذخیره ارزی)، این رشد در سال جاری بطور قطع افزایش خواهد یافت کسری بودجه محرز و رشد نقدینگی نيز غير قابل انكار است. البته، در صورت استفاده از ابزارهای سیاست پولی(فروش اوراق مشارکت، کاهش میزان وامهای پرداختی و هماهنگی سیاست های پولی و مالي و خودداري از چاپ پول بدون پشتوانه ) امکان جلوگیری ازافزایش نرخ تورم وجود دارد.، اما بشرطها و شروطها؛ و مهمترين و بديهي ترين شرط آن است كه بانك مركزي مستقل از دولت باشد و تصميمات و عملكرد وي با هدف حفظ منافع ملي و ارزش پول ملي باشد نه اينكه بخواهد دولت را حفظ كرده و سرپوشي باشد براي بي انظباطي هاي مالي دولت و ساير قوا. دولت اگر برنامه اقتصادي ندارد بايد سقوط كند و جاي خودرا به دولتي خبره و كارآمد بدهد. بانك مركزي بايد با استقلال كامل ، از منافع مردم و كشور بصورت مستقل دفاع كند ،
اكبر۱۵۰۷۹۱۳۱۰:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آفرين هر راه حلي ، بدون استقلال بانك مركزي ، مثل كوبيدن آب در هاون است. اونايي كه دائم راه حل ميدهند يا بقول خودشان نقشه ي راه، به اين نكته الزام به استقلال بانك مركزي بي توجه هستند.
ناشناس۱۵۰۷۴۹۲۲۲:۳۷:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
حجم نقدینگی تقریبا مساوی با GNP است. سرعت گردش پول مساوی با یک شده به زبان ساده یعنی پول یک بار در سال دست به دست میشود. پول حرکت ندارد. حجم نقدینگی باید یک سوم یا یک چهارم این عدد باشد. در ایران حتی اگر حجم پول به جریان بیفتد وضع بدتر هم خواهد شد. حجم درآمد ناشی از تولید به نقدینگی نمی رسد و معلوم نیست چطوری می شود انفجار فقر را کنترل کرد.
ناشناس۱۵۰۷۵۸۳۰۰:۳۲:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
تا حالا ایشان هر چه گفته درست برعکش اتفاق افتاده است. بنظرم، اصلا از اقتصاد چیزی نمیداند و بیخود رئیس بانک مرکزی شده است..
ناشناس۱۵۰۷۵۹۲۰۰:۴۱:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آقا چرا نمی‌فهمید مردم با بدبختی دوبار پس انداز میکنند شما با بی کفایت تون نابودش میکنید جلو این تورم لامصب را بگیرید
مرتضی۱۵۰۷۵۹۶۰۰:۴۴:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
به نظر من باید سود بانکی بیاید پایین چون سود بالا خودش دلیل افزایش نقدینگی می شود. بگزارین خانه و طلا گران شود در نقطه ای که دیگر پول نباشه افزایش آن توقف می کنه و کم کم همه چیز به روال عادی بر می گردد.
ناشناس۱۵۰۷۶۰۳۰۰:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آقای همتی تحصیلکرده اقتصاد نیست ولی بر خلاف نظر اکثر نظر دهندگان که مثل همیشه از بی اطلاعی نظر میدن هم فرد با دانشی و صاحب نظر در علوم بانکی هستند و هم‌ تجربه کار در بانکهای مختلف از جمله بانک ملی رو دارند مشکلات پولی و مالی کشور متاثر از پارامترهای مختلف از جمله انزوای بین المللی و عدم یکپارچگی مدیریت کشور هست چاره این مشکل نه فقط در حوزه مسئولیت بانک مرکزی و دولت بلکه در دست سران سه قوه و مدیریت کلان کشور هست
ناشناس۱۵۰۷۶۱۷۰۱:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
حضرت عباسي و خدا پيغمبري حرفاي خودت را قبول داري ؟ آخه .. ارزش پول مردم توبانكها تو يكسال نصف شده و آنوقت شما حرف ..ميزنيد .
ناشناس۱۵۰۷۶۶۲۰۴:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ارزش پول ملي كم شده ولي بر حجم آن نيزاضافه شده،نقدينگي موجود كارآيي لازم را. در بازار ندارد الان يك كار مند ساده دولتي بالاي ده ميليون تومان حقوق ميگيرد و در واقع حجم زيادي از نقدينگي هر ماه با پرداخت حقوق كار مندان وارد بازار ميشود ولي با توجه به قيمت كالا ها اين پولها خيلي زود جذب بازار ميشوند
ناشناس۱۵۰۷۷۳۴۰۸:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
همونی که چند ماه قبل درمورد پیش بینی دلار 20 هزارتومنی کارشناسان گفته .. واقعا جای تاسف داره که باصطلاح مسیولین دایم پیش بینی های غلط و غیر کارشناسی میکنن وبعد از اینکه نتایج با پیش بینی هاشون مغایر شد دائم توجیه میکنند. آقایان باصطلاح مسئول بی تفاوت , لااقل فقط حرف نزنید.کشور خودش داره اداره میشه
رضا۱۵۰۷۷۵۷۰۸:۵۰:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
مشکل ایشون اونه که نمیدونه در سالهای قبل اگر رشد نقدینگی 25 تا 30 درصدی داشتیم ،2 میلیون بشکه نفت هم صادر می کردیم که دیگر نمیکنیم پس باید رشد نقدینگی حداکثر 5 درصد باشد نه 35 درصد که چاره آن هم عدم پرداخت سود بانکی و افزایش حقوق سالیانه بیشتر از 2 درصد است پس باید قوانین مربوط به این پرداخت ها اصلاح شوند شرکت های ورشکسته دولتی هم باید با اصلاح ساختار، آزاد سازی قیمت خدمات و محصولاتشان و یا در صورت عدم امکان تعطیل کردن از صفحه در خواست نیاز برای دریافت پول چاپی حذف شوند
ناشناس۱۵۰۷۹۳۹۱۱:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
فعلا که رشد بی رویه بورس با حمایت دولت باعث رشد همه چی شده ازسکه ومسکن وشیروماست بگیر تا ..
ناشناس۱۵۰۷۹۴۶۱۱:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
دلار ملی همین الآن 20500!!!!!!!!!!!!!نابود شدیم رفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین