سامانه ۱۲۴ هم گران‌فروشی می‌کند؟

گروه اقتصادی الف،   3990413068

تسنیم نوشت: مشاهده قیمت برخی لوازم خانگی در بازار و سایت ۱۲۴ نشان می دهد، متأسفانه قیمت برخی محصولات ۲۰ تا ۲۵ درصد بالاتر از قیمت بازار در سایت ۱۲۴ درج شده است.

طی ماه‌های اخیر مشکلات تولید لوازم خانگی تشدید شده و برخی هم از این شرایط سوء استفاده کرده و با افزایش غیرمنطقی قیمت ها، سعی در کسب سود بیشتر برای خود دارند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند، محصولاتشان تحت تأثیر زنجیره تأمین مواد اولیه است که در شرایط فعلی مواد اولیه خود را نمی توانند از بورس تهیه کنند و مجبورند با مراجعه به بازار آزاد آنها را چندین برابر قیمت بخرند، در نهایت طبیعی است که قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند.

آنها با بیان اینکه چرا مسئولین و به ویژه وزارت صمت به جای انتقاد از قیمت لوازم خانگی، فکری به حال افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نمی‌کنند می گویند: فولاد و مشتقات آن نزدیک به سه برابر گران شده است اما وزارت صمت گردن تولیدکننده را گرفته و هیچ نظارتی بر قیمت مواد اولیه ندارد.

همین انتقادهای تولیدکنندگان باعث شد تا در نهایت قیمت لوازم خانگی با مجوز سازمان حمایت ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. البته قرار شد تولیدکنندگان لیست محصولات خود را در سایت ۱۲۴ درج کنند تا مصرف کنندگان نسبت به قیمت ها اطلاعات لازم را پیدا کرده و به نوعی قیمت ها در بازار لوازم خانگی ساماندهی شود. اما متأسفانه مشکلات و کمبودها باعث شد تا برخی تولیدکنندگان قیمت محصولاتشان را تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت بازار در سایت ۱۲۴ درج کنند. به عنوان نمونه یک ماشین لباسشویی ایرانی در سایت ۱۲۴ حدود ۱۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده، در حالی که همین محصول در بازار حدود ۹ میلیون تومان به فروش می رسد.

کسبه بازار لوازم خانگی می گویند: در بخش تلویزیون تولید به حدی افزایش یافته که حتی ما مجبوریم برای فروش محصولات حتی آنها را بدون محاسبه سود و ارزان تر بفروشیم. در بخش اجاق گاز هم وضع به همین شکل است و قیمت بازار برخی از این محصولات ۲۵ درصد ارزان تر از سایت ۱۲۴ هست. اما مشکل اساسی ما یخچال و ماشین لباسشویی است چرا که قیمت آنها گویا ضابطه خاصی ندارد و تولیدکننده مدام با اعلام تغییراتی که بعضاً جزئی هستند کد محصولات را تغییر و آنها را با قیمت بالاتر عرضه می کنند.

اما در حوزه ماشین ظرفشویی اوضاع بدتر است چراکه هنوز تولیدکننده ایرانی به این حوزه ورود چندانی ندارد و عمدتاً کالاها چینی و از محل قاچاق وارد بازار می شود.

در حال حاضر در بازار لوازم خانگی، برخی از فروشندگان به دلیل آنکه کارخانجات توزیع محصولات خود را کاهش  داده اند رغبتی به فروش ندارند.

به اعتقاد فعالان بازار، اگر توزیع کالا افزایش پیدا کند به طور حتم رونق به بازار برگشته و معاملات رونق خواهد یافت. البته اجرایی شدن این موضوع نیازمند اراده جدی دولت برای حمایت از تولیدکننده داخلی است چراکه هنوز اقدامی برای مدیریت قیمت مواد اولیه صورت نگرفته و همین امر تولید را با هزینه های بسیار بالا روبه رو ساخته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین