اقدامات خصمانه آمریکا علیه «حشد شعبی» عراق /اهداف واشنگتن چیست؟

گروه جهان الف،   3990413010 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه مقاومت عراق نشان می‌دهد که ضرورت اخراج تروریست‌های آمریکایی از خاک این کشور بر اساس مصوبه رسمی پارلمان، امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

اقدامات خصمانه آمریکا علیه «حشد شعبی» عراق /اهداف واشنگتن چیست؟

مهر نوشت: به نظر می‌رسد که سلسله اقدامات ایالات متحده آمریکا علیه گروه مقاومتی «حشد شعبی» در عراق پایانی ندارد. آمریکایی‌ها پس از مشارکت در عملیات بازداشت شماری از اعضای «حشد شعبی» در جریان حمله به مقر تیپ ۴۵ این گروه در «بغداد» اکنون اقدامات خصمانه دیگری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به عنوان نمونه، مقامات ایالات متحده آمریکا به دنبال تشدید فضای امنیتی عراق علیه نیروهای «حشد شعبی» در نقاط مختلف این کشور هستند. وقوع سلسله انفجارهای متعدد در عراق که در جریان آن‌ها به شکلی عجیب این نیروهای «حشد شعبی» هستند که به شهادت می‌رسند، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. انفجار اخیر در شهر «بیجی» واقع در استان «صلاح‌الدین» عراق خود نمونه‌ای از تشدید فضای امنیتی علیه نیروهای مقاومت این کشور به شمار می‌رود.

در جریان حادثه مذکور، یک خودروی بمب‌گذاری شده در محل تجمع نیروهای «حشد شعبی» در صلاح‌الدین منفجر شد و به دنبال آن ۴ نیروی این گروه به شهادت رسیدند. بنابراین، پر واضح است که ایالات متحده آمریکا علاوه بر رویارویی مستقیم با نیروهای مقاومت عراق، گزینه تشدید فضای امنیتی علیه آن‌ها را نیز فعال کرده است. در واقع، هدف اصلی و اساسی واشنگتن از این تحرکات، برچیدن کامل ریشه‌های حشد شعبی از صحنه سیاسی و میدانی عراق است تا بدین ترتیب، این گروه مقاومتی دیگر جایی در این کشور نداشته باشد؛ این درحالی است که حشد شعبی یکی از مهمترین بازوان امنیتی و نظامی نیروهای مسلح به شمار می‌رود.

هدف دیگر آمریکایی‌ها از اقدامات خصمانه علیه حشد شعبی، کشاندن آن به درگیری‌ها و کشمکش‌ها در عراق است تا بدین سان، این گروه از عمل به وظایف و مسئولیت‌های اصلی خود در عرصه‌های نظامی و امنیتی در عراق باز بماند. این همان مسأله‌ای است که «محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز بدان اشاره کرده است. در همین ارتباط، «محمد محیی» می‌گوید: «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا پای حشد شعبی را به درگیری‌ها و مناقشات بی‌فایده داخلی باز کنند».

افزون بر آنچه که گفته شد، سران ایالات متحده آمریکا به دنبال فتنه‌افکنی میان نیروهای امنیتی و نیروهای حشد شعبی نیز هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا اهداف نیروهای امنیتی و حشد شعبی را متفاوت از یکدیگر جلوه دهند و این درحالی است که نیروهای امنیتی و حشد شعبی در عراق در واقع مکمل یکدیگر هستند و مسیری متفاوت از هم ندارند. نیروهای امنیتی عراق هیچگاه نباید به گونه‌ای عمل کنند که اقداماتشان تضعیف کننده حشد شعبی باشد؛ کما اینکه در طرف مقابل، حشد شعبی نیز چنین مسأله را مد نظر قرار داده است. در واقع، آمریکایی‌ها با فتنه افکنی، وحدت میان ارکان مختلف نیروهای مسلح عراق را نشانه رفته‌اند تا به آن ضربه وارد سازند.

در هر صورت، در مقابل تلاش‌های سران ایالات متحده آمریکا دولت بغداد می‌بایست سیاست جدیدی را در قبال آمریکایی‌ها به ویژه در چارچوب گفتگوها و مذاکرات استراتژیک در پیش بگیرد. در این میان، مد نظر قرار دادن رهنمودهای مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در رأس هر اولویت دیگری قرار دارد؛ به ویژه اینکه بیت شیعی و تمامی مردم عراق امروز خواستار تحقق مواضع مرجعیت در زمینه حضور اشغالگران آمریکایی در خاک این کشور هستند.

بدون هیچ‌گونه شک و تردید، حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق بر اساس قانون اساسی این کشور یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید در جریان مذاکرات و گفتگوهای استراتژیک با آمریکایی‌ها در دستور کار قرار گیرد. در غیر این صورت، منافع و مصالح بغداد در جریان این گفتگوها توسط طرف آمریکایی نادیده انگاشته شده و واشنگتن همچنان دست به انجام اقدامات یکجانبه در عراق خواهد زد. نکته دیگری که وجود دارد این است که مقامات عراقی در واکنش به تحرکات خصمانه آمریکایی‌ها علیه «الحشد الشعبی» می‌بایست هرچه سریع‌تر در توافقنامه امنیتی سال ۲۰۰۸ میان بغداد و واشنگتن تجدید نظر کنند.

ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا نقش نیروهای امنیتی عراق و نیروهای حشد شعبی مکمل یکدیگر نباشد تا بدین ترتیب، عراق به عرصه‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل شود. بنابراین، ممانعت از تبدیل عراق به میدانی برای حل و فصل منازعات نیابتی، ضرورتی است که امروز در سایه اقدامات و تحرکات خصمانه تروریست‌های آمریکایی، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛ کما اینکه پیشتر نیز «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق پیشتر به دنبال اقدامات واشنگتن در این کشور، چندین مرتبه بر این مسأله که عراق صحنه تسویه‌حساب‌ها توسط طرف‌های خارجی نیست، تأکید کرده است.

بدون تردید یکی از مستلزمات اصلی وحدت میان نیروهای امنیتی عراق این است که دولت بغداد زمینه خروج بیگانگان آمریکایی از خاک این کشور را فراهم آورد. علت این مسأله هم آن است که مقامات واشنگتن طی هفته‌های اخیر از ترفندهای مختلفی برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق استفاده کرده‌اند تا بدین‌ترتیب، مدت زمان حضور نظامی خود در خاک این کشور را بیش از پیش طولانی سازند. آنچه که امروز مردم عراق، بیت شیعی و مرجعیت عراق از دولت بغداد در برخورد با آمریکا انتظار دارند این است که منافع ملی در رأس اولویت‌ها قرار گیرد تا مبادا توطئه‌های آن در عراق عملیاتی نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۶۸۷۸۱۰:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
دیروز که قانون اساسی جدید روسیه رای آورد یه نفر نظر داده بود که مسائل روسیه به مردم روسیه مربوط میشه و دیگران نباید دخالت کنند, جالب اینکه تعداد زیادی منفی برای این نظر درج شده بود!!! حالا همونهایی که منفی داده بودن الان میان میگن مسائل عراق به خودشون ربط داره ما نباید دخالت کنیم!!!!
روزبه۱۵۰۶۹۱۵۱۱:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
زیست غربی ها روی گسلهای اختلاف در جهان متمرکز هست چه در شرق آسیا و چه در غرب آسیا،یعنی نفوذ غرب در جهان عمدتا به دلیل اختلافاتی است که بخش مهمی از اون مولد مداخله غرب هست‌، وقتی غرب تونسته به عنوان یه مجموعه در برابر جهان عمل کنه موید این موضوع هم هست که در برابر خود هیچ مجموعه منسجمی برای دفاع در برابر غرب وجود نداره، این هم به دلیل عدم خود باوری در برابر غرب شکل گرفته، یعنی مقبولیت غرب در جوامع بشری محصول خود تحقیری هم هست،ژاپنی ها علیرغم رشد و توسعه در تمامی علوم و فنون که قبل از آغاز جنگ دوم جهانی شکل گرفته بوده بعد از گذشت 70 سال امکان رهایی از اشغال آمریکایی ها رو ندارن، این محصول این باور غلط هست که آمریکا تنها گاو نر و ماده ای هست که هم شیرده هست و هم شاخ زن، ولی رفتار دولت های آمریکا نشون داد آمریکا شیری برای دادن به کسی نداره،‌اتفاقا بقیه دنیا از نظر آمریکا گاو شیر ده هستن که اگه شیری برای دادن به آمریکا نداشته باشن با شاخ این گاو مواجه میشن، انتقاد از غرب حتما به منزله بی نقصی کشورهای غیر غربی نیست ولی جریان غرب گرا و دل بسته به غرب در جوامع بشری ضمن تایید تمامی اقدامات غرب، داشته های خود رو در برابر غرب می سنجه و اون رو منوط به تحقیر داشته های خود می کنه، در این معادله تایید غرب به منزله نفی خود هست که بخش عمده ای از جهان به اون مبتلا هست، به قول مرحوم دکتر شریعتی: غرب گرایان داخلی به منزله جاده صاف کنان استعمار عمل می کنن.
ناشناس۱۵۰۷۰۸۵۱۴:۳۴:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
این تحلیل نبود گزارش بود توقع خیلی بالاتری داریم
احمد۱۵۰۷۱۳۴۱۵:۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
توجه بی حد و حصر به مسائل داخلی عراق ؟ تشخیص خیر و صلاح دولت عراق ؟ دادن راهکار پیشنهادی ؟ اینها همه مصداق دخالت در امور داخلی عراق است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین