اوقات فراغت اضطراب به همراه دارد؟

گروه اجتماعی الف،   3990413003

یک جامعه‌شناس گفت: اوقات فراغت برای افرادی که برنامه خاصی برای این ایام ندارند بسیار خسته‌کننده و عذاب‌آور است.

مریم کرمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد، اظهار کرد: تغییرات در سبک زندگی، بازنشستگی، تغییر شغل، فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه و دانشگاه یا تغییر در شرایط خانواده مانند ازدواج فرزندان و غیره سبب می‌شود وقت آزاد بیشتری در اختیار داشته باشید.

وی ادامه داد: این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه خاصی برای بهره‌گیری از این زمان‌ها ندارند، بسیار خسته‌کننده و عذاب‌آور است.

کرمی تأکید کرد: استفاده فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن می‌شود و به شما برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهنده بیکاری و بی‌فایده بودن از خود کمک می‌کند.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که اوقات فراغت زمانی برای شما مفید خواهد بود که کاملاً واضح و روشن بدانید چگونه می‌خواهید از آن استفاده کنید، عنوان کرد: درواقع تنها کسی‌که می‌داند شما از چه چیز لذت می‌برید، خودتان هستید و فقط با انتخاب شما این زمان می‌تواند مفید باشد.

وی با اشاره به این‌که روی کارهایی تمرکز کنید که واقعا دوست دارید و با انجام آن‌ها احساس رضایت و خشنودی به شما می‌دهد، تصریح کرد: کار مفید را برای خود تعریف کنید، استراحت، رویاپردازی و حتی بیکاری، اگر به حس خوب و رضایت شما از زندگی منجر شوند؛ همه فعالیت‌های مفیدی هستند.

کرمی با بیان این‌که ما می‌توانیم برای پیشبرد اهداف هفرتی از آرزوهای خود تهیه و برای خود اولویت‌بندی داشته باشیم، عنوان کرد: با داشتن برنامه می‌دانید قرار است روزتان چگونه بگذرد و در نتیجه از تمام وقت خود استفاده بهینه می‌کنید.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که اگر بیش از حد به فکر مفید سپری کردنِ این اوقات باشید، دچار اضطراب می‌شوید و این زمان ارزشمند را از دست خواهید داد، ادامه داد: اوقات فراغت برای بازیابی انرژی از دست رفته و بازسازی جسم و روح شماست، باید آزاد و رها و با آسودگی خاطر از تمام این لحظات استفاده کنید؛ بنابراین آن‌ را فقط به خود اختصاص دهید و در فعالیت‌های مورد علاقه‌تان غرق شوید.

وی افزود: خود را از کارتان جدا و دنیای مجازی را تعطیل کنید، تلفن و موبایل، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و پاسخ دادن به ایمیل‌ها و پیام‌ها آرامش شما را برهم می‌زنند و استرس ایجاد می‌کنند؛ در عوض این زمان را به خیال‌پردازی و فکر کردن به رویاها و هدف‌هایتان در زندگی اختصاص دهید.

کرمی با اشاره به این‌که استفاده از برنامه‌های خودآموز کامپیوتر برای یادگیری زبان، مطالعه کتاب، نوشتن داستان کوتاه یا نمایش‌نامه، کارهای دستی، عکاسی، آشپزی یا یادگرفتن یک کار جدید می‌تواند حس مفید بودن را به شما القا کند و باعث کاهش استرس روزمره‌تان شود، عنوان کرد: الان وقت آن است که از این زمان استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که همیشه در زندگی به آن‌ها علاقمند بودید، ولی به بهانه‌ی نداشتن وقت کافی، هیچوقت سراغ آن‌ها نرفته‌اید.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که یک راه عالی برای استفاده مفید از اوقات فراغت، کشف چیزهای جدید است، اظهار کرد: کارهایی را تجربه کنید که تا به حال انجام نداده‌اید، بدین ترتیب اوقات فراغت شما به مسیری برای خودشناسی تبدیل شده و به رشد شما منجر می‌شود، علاوه‌براین باعث می‌شود به گسترش آگاهی‌ها و پاسخ دادن به حس کنجکاوی‌ خود علاقه‌مند بمانید.

وی افزود: می‌توانید زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید، این کار علاوه‌بر اینکه احساس مفید بودن به شما می‌دهد، دربردارنده‌ لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال‌ می‌کند.

کرمی با اشاره به این‌که کمک به دیگران می‌تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه خیریه یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد، تصریح کرد: این کار را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید تا در تجربه‌ها، افرادی که ملاقات می‌کنید و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید تنوع ایجاد شود.

این جامعه‌شناس افزود: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوروبرتان را با وسایل غیرضروری پُر کرده‌اید؛ این اوقات بهترین زمان برای رها شدن از آن‌ها است، جمع‌وجور کردن و نظافت این وسایل وقت قابل توجهی می‌گیرد، وسایل خود را بیشتر و دقیق‌تر بررسی کنید و لوازم غیرضروری را جمع‌آوری و به افراد محتاج اهدا کنید.

وی با بیان این‌که یادگیری یک لذت است، لذت مطالعه و یادگیریِ بدون فشار و فارغ از دلایل همیشگی را با هیچ توجیهی نباید از خود دریغ کرد، افزود: هنگامی‌ که با توجه به علاقه خود و صرفاً برای کسب لذت، موضوعی را برای یادگیری انتخاب کنید، می‌توانید از آن لذت ببرید، این نوعِ یادگیری ممکن است بی‌ارتباط با امور روزانه باشد؛ با این حال مطمئن باشید برایتان مفید خواهد بود، چون توانایی شما را برای درک بهتر جهان بالا می‌برد و باعث می‌شود با دید تازه‌ای به امور نگاه کنید و در فعالیت‌های روزانه به راه‌حل‌های جدید و خلاقانه دست یابید، علاوه‌بر این شما را به مهارت‌های جدید مجهز می‌کند که ممکن است در آینده به کارتان بیاید.

کرمی با اشاره به این‌که اوقات فراغت بهانه خوبی است که به سرگرمی و وقت‌گذرانی بپردازید، عنوان کرد: سرگرمی‌ها به شما فرصت می‌دهند ذهن‌ خود را فعال نگه دارید و خلاق باشید، اطلاعات خود را گسترش داده، مهارت‌هایتان را بهبود ببخشید، تمرکز کنید و سخت‌کوش باشید، به‌علاوه هنگامی که در پیچیدگی‌های کار غرق می‌شوید احساس مفید بودن دارید و از وجود خود لذت می‌برید.

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که انجام امور باغبانی و پرورش گیاهان نیز تجربه‌ای لذت‌بخش است، تصریح کرد: باغچه را دوباره بیارایید یا گیاهان آن‌ را تغییر دهید، کاکتوس‌ها گیاهان شگفت‌انگیزی هستند که هم گل‌های زیبا و هم طول عمر زیادی دارند، می‌توانید کاشت گیاهانی را امتحان کنید که سریع رشد می‌کنند یا در پُخت‌وپَز قابل استفاده هستند.

وی افزود: کارهای دستی از دیگر سرگرمی‌های مفیدی است که می‌توانید در اوقات فراغت انجام دهید، با صرف وقت برای کارِ دست‌ساز، احساس خوبی درباره خود و توانایی‌هایتان به دست می‌آورید.

کرمی با اشاره به این‌که اوقات فراغت بهترین زمان برای تمرکز بر معنویت است، بیان کرد: فارغ از اینکه شما فردی مذهبی هستید یا نه، معنویت قسمت مهمی از زندگی انسان است و توجه به این بخش از وجودتان، از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید برای خود انجام دهید، هر روز زمانی را به انجام اموری اختصاص دهید که به ارتقاء معنویت کمک می‌کند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: برای بالا بردن جنبه معنوی وجودتان، اندیشیدن به هدف زندگی و ساختن تصویر مناسب‌تری از آن در ذهن کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید، ادامه داد: به‌عنوان مثال فعالیت‌های داوطلبانه یا خدمات اجتماعی، دعا کردن، مطالعه کتاب‌های الهام‌بخش، قدم زدن در طبیعت، تفکر در سکوت و شرکت در فعالیت‌های مذهبی می‌تواند به شما کمک کند.

وی با اشاره به این‌که مدیتیشن هم به آرامش ذهن و جسم شما کمک شایانی می‌ٰکند. ذهن همواره پُر است از هیاهوی افکار، آرزوها، خاطره‌ها، هیجان‌ها و زمزمه‌های معمول که اثرات منفی آنها غیرقابل انکار است، عنوان کرد: بیست دقیقه در مکانی آرام بنشینید و نفس بکشید، بعداز چند هفته، تأثیرات مثبت تمرکز بر معنویت ازقبیل آرامش بیشتر و تمرکز بهتر را کاملاً احساس خواهید کرد.

کرمی با اشاره به این‌که دیدن دوستان از بهترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید در اوقات فراغت انجام دهید، عنوان کرد: در دسترس باشید و با دوستان‌ و اقوام‌ بیشتر وقت بگذرانید، روابط اجتماعی به اندازه تنهایی و خلوت با خود، برای شما لازم است، با شرکت در اجتماعات مختلف این فرصت را پیدا می‌کنید که لحظه‌های خوبی داشته باشید، افکارتان را با دیگران در میان بگذارید؛ از تعامل با آن‌ها انرژی بگیرید و از هجوم افکار منفی و مزاحم در امان بمانید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین