چگونه ویروس کرونا منجر به سکته مغزی و قلبی می‌شود؟ 

گروه سلامت الف،   3990412031

محققان در بررسی‌هایی که بر روی تعدادی از بیماران کرونایی انجام دادند، دلایل بروز سکته قلبی و مغزی در این بیماران را دریافتند.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای ظهور کروناویروس جدید بسیاری از دانشمندان و متخصصان در تلاشند تا واکسن ضد این ویروس را هر چه سریعتر کشف کرده و جان انسان‌ها را نجات دهند؛ اما این ویروس بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان به راحتی ابعاد آن را شناخت. ویروس کرونا هر بار چهره جدیدی از خود نشان داده و به صورت‌های مختلف در افراد بروز می‌کند.

کووید ۱۹ علائم و خطرات جدی داشته و در صورتی که حتی منجر به مرگ بیمار نشود، ممکن است با تحت تاثیر قرار دادن سلول‌های بدن باعث بروز عوارضی مانند سکته قلبی یا مغزی شود. البته شایع‌ترین علامت این ویروس تنگی نفس است که می‌تواند منجر به فیبروز ریه شود. اما محققان در جریان مطالعات خود به بررسی اینکه چگونه کووید ۱۹ منجر به سکته مغزی و قلبی می‌شود، پرداخته‌اند.

در مطالعه‌ای که دانشمندان دانشگاه یوتا انجام دادند متوجه شدند التهاب ناشی از ویروس باعث چسبندگی پلاکت‌ها و در نتیجه لخته شدن خون می‌شود که با آزمایش خون ۸۲ نفر، آن‌ها دریافتند، این موضوع در بیماران کرونایی بیشتر بوده است.

مطالعات نشان داد بیش از ۳۰ درصد از بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستند، از عارضه لختگی خون رنج می‌برند.

تشکیل لخته خون در رگ‌ها بر اثر حمله ویروس کرونا به بدن 
اگرچه کروناویروس در درجه اول در بدترین حالت باعث نارسایی تنفسی می‌شود، اما بر روی سایر اعضای بدن نیز اثرات زیادی دارد. ترومبوز هنگامی رخ می‌دهد که لخته‌های خون در شریان‌ها و رگ‌ها ایجاد شده و با مسدود کردن آن‌ها باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا آمبولی ریوی می‌شود.

به گفته محققان یک نفر از سه بیمار کرونایی ممکن است دچار این عارضه شود که البته نقش مهمی در مرگ آن‌ها دارد که در این زمینه سه نظریه وجود دارد؛ نظریه غالب این است که گفته می‌شود این عوارض می‌تواند ناشی از واکنش بیش از حد به توفان سیتوکین باشد؛ سیتوکین‌ها مولکول‌های سیگنالینگ شیمیایی هستند که یک پاسخ ایمنی سالم را هدایت می‌کنند. آن‌ها به سلول‌های ایمنی دستور می‌دهند که به مولکول‌های ویروسی در بدن حمله کنند. اما در بعضی از افراد این پاسخ به حالت دفع اضافه درآمده و منجر به حمله سلول‌های ایمنی به بافت سالم می‌شود که به عنوان طوفان سیتوکین شناخته می‌شود، هرچه رگ‌های خونی بیشتر آسیب ببینند، بیشتر نشت کرده و باعث افت فشار خون و احتمال تشکیل لخته می‌شوند.

 

در نظریه دوم دانشمندان معتقدند افزایش سکته‌ها می‌تواند ناشی از حمله ویروس کووید ۱۹ به بدن باشد. کووید ۱۹ به آنزیمی به نام ACE۲ متصل است که در سطح سلول بوده و از آن به عنوان روشی برای اتصال خود استفاده می‌کند، اما با این کار عملکرد آنزیم ACE۲ کاهش می‌یابد که این امر باعث عدم تعادل هورمون‌هایی به نام آنژیوتانسین یک و دو می‌شود که وظیفه تنظیم فشار خون را بر عهده دارد.

نظریه بعدی مربوط به شکل منحصربه‌فرد سلول است. به اعتقاد برخی از دانشمندان ممکن است شکل منحصربه‌فرد کروناویروس باعث ایجاد مشکلات مربوط به لخته شدن خون شود، به این طریق که سنبله‌های ویروس که به گیرنده‌های سلول می‌چسبند، می‌توانند به رگ‌های خونی هم وصل شوند؛ در این صورت است که ذرات ویروسی وارد ماهیچه قلب شده و این عضو را مورد حمله قرار می‌دهند.

 
 
دانشمندان به این شیوه دریافتند که التهاب و تغییرات سیستمیک به دلیل عفونت، بر عملکرد پلاکت‌ها تأثیر گذاشته و باعث تجمع سریعتر آن‌ها می‌شود؛ به این شیوه می‌توان توضیح داد که چرا در بیماران کرونایی شاهد افزایش لخته‌های خون هستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین