اصرار بر تحقیر ایران در ماجراي واکسن کرونا !

گروه اجتماعی الف،   3990411056 ۱۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بحران کرونا به پنجمین ماه خود رسیده و برخلاف انتظار مردم، بسیار بعید است که در ماه های آینده نیز خبری از واکسن یا درمان قطعی برای این بیماری پیدا شود. با این حال به گفته کارشناسان، ادعاها درباره ناتوانی ایران در ساخت واکسن کرونا و یا تحریم صادرات واکسن احتمالی کرونا به ایران، صحت ندارد.

اصرار بر تحقیر ایران در ماجراي واکسن کرونا !

 به گزارش الف در این شرایط مبهم که نه تاریخ قطعی ساخت واکسن و نه مدل قطعی درمان کرونا کشف نشده است، دانشمندان ایرانی نیز همگام با سایر پروژه های بزرگ داروسازی جهان در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند

حسن نمکی، وزیر بهداشت هم با اشاره به مجموعه همین تلاش های دانشمندان بومی کشورمان، تاکید می کند: «خبر خوش برای مردم آن است که خوشبختانه ما در ساخت واکسن کووید-۱۹ گام‌های موثری برداشتیم و امروز تعداد قابل توجهی از دانشمندان ما با تکیه بر دانش بومی و استفاده از تجربیات جهانی در کنار یکدیگر در ساخت واکسن کووید۱۹ گام‌های تندی را برمی‌دارند.»

او یادآور می شود: «خودم نیز در چهار ماه گذشته لحظه به لحظه کنارشان بودم و موارد را دنبال کردم و البته اقدامات را خیلی هم با فریاد اعلام نکردیم. اعلام می‌کنم که در ساخت واکسن علیه کووید-۱۹ گام‌های موثری برداشته‌ایم و اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) این واکسن در انسان وارد عمل خواهیم شد.»

آیا واقعا در ساخت واکسن و دارو، بی‌دست و پاییم؟

با وجود اینکه وزیر بهداشت به صراحت اعلام می کند که ایران نیز در حال ساخت واکسن بیماری کروناست، اما عده ای اصرار دارند که ایران را در این حوزه علمی، بسیار ناتوان نشان دهند. تا جایی که می گویند نه خودمان برای ساخت واکسن کرونا، کاری کرده ایم و نه اگر هم واکسنی در دنیا ساخته شود، این واکسن را در اختیار ما قرار می دهند.

به طور مثال، مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا در گفتگو با آفتاب یزد درباره ساخت واکسن کرونا در ایران گفته است که «در این زمینه ما خودمان اقدامی نکردیم. واکسنی هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهای اروپای غربی پیش خرید کرده اند، ما نه پول خرید این واکسن ها را داریم و نه به دلیل تحریم ها این واکسن را به ما می دهند.»

اینکه چرا حرف های این عضو کمیته کشوری کرونا با حرف های وزیر بهداشت در تضاد است و اینکه چرا او اصرار بر بدبخت نمایی ایران در این حوزه دارد، پرسش هایی است که افکار عمومی خواهان پاسخ آن هستند. 

وقتی وزیر بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت با صراحت می گوید که حتی تست های حیوانی واکسن کرونا هم پاس شده و وارد فاز نهایی تولید واکسن کرونا شده ایم، سوال اینجاست که چرا باید مجموعه این تلاش های داروسازان ایرانی را تا این حد، ضعیف و خفیف نشان دهیم؛ آن هم در حالی که به گواه آمارهای رسمی، ایران در حوزه ساخت دارو در رتبه نخست منطقه خاورمیانه قرار دارد و محصولات دارویی ایران نیز به بسیاری از کشورها ارسال می شود.

چندی قبل هم رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با صراحت اعلام کرد که «ایران رتبه اول داروسازی خاورمیانه و رتبه هفتم جهان را در اختیار دارد.»

با تکیه بر آمارها و استنادات علمی می بینیم که نه تنها ایران در ساخت دارو و واکسن، بی دست و پا نیست، بلکه اتفاقا یکی از شاخص ترین عرصه هایی است که توانسته ایم در آن جایگاه فاخری در سطح جهان داشته باشیم. 

تخطئه عزت ملی با اظهارنظرهای غیرعلمی

همین عضو کمیته کشوری کرونا در ادامه حرف های ناامیدکننده اش گفته است: «در زمینه بیماری کرونا، ما تنها باید به امید خدا باشیم تا به کمک سازمان بهداشت جهانی بتوانیم از این شرایط خلاصی پیدا کنیم، اما به مردم قول می دهیم اگر رعایت همه مسائل بهداشتی را داشته باشند مثل قبل می توانیم بیماری را کنترل کنیم، اما اگر رعایت نکنند در وضعیت بدتری قرار خواهیم گرفت.»

این حرف ها نیز در شرایطی مطرح شده است که ایران در حوزه ساخت واکسن نیز در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد. به طور مثال، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به عنوان مرجع اصلی ساخت واکسن در ایران هم بارها اعلام کرده است که ایران با تولید واکسن خوراکی فلج اطفال و اقدام در ریشه کنی آن در کشور، جزو 10 کشور برتر تولید کننده این واکسن در جهان است.

مجموع تولیدات سالانه واکسن در ایران، بیش از سه میلیارد دز است. حمید کهرام که حدود شش سال مدیریت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را برعهده داشت، تاکید کرده بود که «ایران جزو 10 کشور برتر دنیا درحوزه تولید واکسن های انسانی، دامی و طیور است.»

حال با وجود چنین سطح توانمندی بالایی، خودمان را در حوزه ساخت واکسن کرونا، دست و پا بسته نشان دهیم و اصرار هم داشته باشیم که باید در این زمینه فقط منتظر لطف و مرحمت کشورهای دیگر باشیم، هم خلاف مصالح و عزت ملی است و هم کلا حرف هایی است که پایه علمی و آماری نیز ندارند. 

کشورهای جهان سوم؛ مقصد اصلی صادرات واکسن‌های غربی!

اینکه گفته شود به دلیل تحریم ها، صادرات واکسن احتمالی کرونا به ایران ممنوع می شود، این حرف نیز پایه درستی ندارد.

دکتر علیرضا فهیم زاد، فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با «الف» به صراحت این حرف ها را رد می کند و می گوید: «این اظهارنظرها پایه علمی ندارد. اتفاقا اگر هم قرار باشد که واکسن کرونا تولید شود، غربی ها تمایل خواهند داشت که این واکسن را ابتدا روی کشورهای کمتر توسعه یافته تست کنند تا خودشان دچار عوارض احتمالی نشوند! غربی ها می خواهند برای استفاده از واکسن کرونا به اطمینان کامل برسند و متاسفانه در این مسیر، تمایل دارند که واکسن را ابتدا در اختیار کشورهای جهان سوم قرار دهند.»

او تصریح می کند: «به طور طبیعی برای هر بیماری که بخواهیم واکسن آن تولید شود، به یک و نیم تا دو سال زمان نیاز داریم. بنابراین اینکه دانشگاه آکسفورد یا هر موسسه دیگری بگوید مثلا تا سه یا شش ماه دیگر، واکسن کرونا با اثربخشی قطعی به بازار می آید، این حرف ها بیشتر شبیه یک امید واهی است. حتی اگر هم در یک بازه زمانی خیلی کوتاه، واکسنی تحت عنوان واکسن کرونا به بازار بیاید، گارانتی ندارد. یعنی ممکن است مشکلات جدی برای سلامت فرد ایجاد کند.»

فهیم زاد خاطرنشان می کند: «کشور ما باید با احتیاط با واکسن های وارداتی کرونا برخورد کند، زیرا احتمال شیادی در این زمینه وجود دارد. یعنی ممکن است یک واکسن بدون گذراندن تست های قطعی و صرفا با هدف سودجویی وارد کشور شود و آسیب جدی به سلامت مردم بزند. بنابراین باید حتما در ابتدا تست های انسانی واکسن کرونا در یک بازه زمانی معقول و علمی طی شود و سپس به تزریق آن واکسن اقدام شود.»

با توجه به مجموع این استنادهای علمی، به نظر می رسد که به میان آوردن بحث تحریم در حوزه واردات واکسن های غربی، بیشتر از اینکه بنیه علمی داشته باشد، در خوش بینانه ترین حالت، سخنی از سر ناآگاهی است.

شاید هم اگر بخواهیم کمی نکته سنج تر به این موضوع نگاه کنیم، مطرح کردن چنین بحث هایی، در مسیر تلاش برخی افراد برای موجه نشان دادن بحث مذاکره مجدد با غربی هاست.  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۵۸۴۸۰۹:۱۱:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
در این باره دو مساله وجود دارد، یکی اینکه مواد اولیه این داروها و واکسن ها وارداتی است و تولید بیشتر جنبه نمایش دارد. دوم ساخت واکسن کرونا کار بسیار پیچیده ای نیست چرا که بیشتر از صد واکسن ساخته است . در نهایت واکسن اکسفورد برای تمام دنیا ساخته شده است اما به نظر میر سد واکسن آلمانی و امریکایی قابل اعتماد تر هست
ناشناس۱۵۰۶۴۸۱۲۰:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
آرزو بر جوانان عیب نیست! به امید روزی که ما بتوانیم حداقل های حوزه بهداشت و سلامت کشور را در داخل بسازیم.
ناشناس۱۵۰۹۰۸۸۰۹:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۵
خودباختگی امثال شما تهوع آور است!
ناشناس۱۵۰۶۴۸۹۲۱:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اینجور خبرها تنها جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارند. خود مسئولان هم می دانند که ما نمی توانیم در این سطح علمی فعالیت کنیم.
ناشناس۱۵۰۶۶۵۷۰۰:۲۹:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
از چیزی خبر نداری مجبور نیستی بنویسی ساعت خواب 70 درصد مواد اولیه در داخل تولید می شود قربان و این که خیلی از داروها که هیچ کالاها و تجهیزات پزشکی هم صادرات داریم حتی به اروپا
ناشناس۱۵۰۶۶۹۴۰۱:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
قربون شکلت، الان دو ماهه قرص مفنامیک اسید توی قم پیدا نمیشه (من ساکن قم هستم) نه یک کارتون ها! نه یک جعبه ها! نه یک ورق ها! "یک دونه" قرص مفنامیک اسید پیدا نمیشه یک دونه!!!! اینا اگه یک پنجم ادعاشون عرضه داشتن زندگی من صد مرتبه بهتر از این بود! اگه شما میتونین واکسن بسازین چرا نمیتونین مفنامیک اسید بسازین؟؟؟!!
ناشناس۱۵۰۷۱۷۴۱۶:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ما هم هر دارویی خواستیم داشتند حالا مثلا چند قلم دارو نبود کل سیستم دارویی را زیرسوال باید برد؟
ناشناس۱۵۰۶۴۹۷۲۱:۱۱:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
خدا می داند چه مقدار از پول بیت المال صرف این قبیل کارهای بی فایده می شود.
ناشناس۱۵۰۶۴۹۹۲۱:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ساخت واکسن کرونا، پخت کشک بادنجون نیست.
ناشناس۱۵۰۶۶۵۹۰۰:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اگر ساخته نمی شد در داخل الان تو زنده نمی موندی
یوسف۱۵۰۶۶۵۰۰۰:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
صفر تا صد پرت گفتی کی گفته مواد اولیه واکسن خارجیه؟!
ناشناس۱۵۰۵۸۵۰۰۹:۱۳:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ببینیم و تعریف کنیم!
ناشناس۱۵۰۶۴۶۷۲۰:۵۱:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
واکسن کرونای ایرانی باید در ابتدا بر روی مسئولان بالادستی ، آزمایش و تست گردد
ناشناس۱۵۰۶۴۹۰۲۱:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
مسئولان بالا دستی، دست به همچین ریسکی نمی زنند.
ناشناس۱۵۰۷۷۹۵۰۹:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
بهتره مثل اون ها که قراره اول روی ما تست کنند ما هم بفرستیم اروپا روی اونها تست بشه
ناشناس۱۵۰۵۸۵۴۰۹:۲۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ما در همه حال مونتاژ کننده هستیم حتی در تولید دارو. در بهترین حالت باید در خارج از ایران(چه بسا به دست دانشمندای ایرانی) فرمول دارو رو کشف کنن بعد ما مهندسی معکوس بزنیم خودمون تولیدش کنیم.
ناشناس۱۵۰۶۸۵۳۱۰:۰۰:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
تکنولوژی ساخت دارو یا واکسن چندان پیچیده نیست. بالاخره روزی مجبوریم خودباختگی خود را در مقابل غرب کنار بگذاریم. تا ابد که نمی شود گفت ما نمی توانیم.
ناشناس۱۵۰۷۱۹۱۱۶:۲۸:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
شما متخصص تولید واکسن هستید؟
کیمیا۱۵۰۷۷۷۹۰۹:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۴
شما اول جلوی تواقفنامه استعماری که موجب تاراج مملکت بدست چین آن هم به مدت 25 سال میشود را بگیر بعد مقابل غرب رعد و برق بزن!
saman۱۵۰۵۸۵۵۰۹:۲۴:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اگر در ایران برای واکسن کرونا فاز حیوانی انجام شده نتایج آن کجاست؟چه مقدار دوز آن باید مصرف شود؟چند درصد ایمنی در برابر ویروس ایجاد می کند؟ علمی یعنی اینکه نتایج ملموس و قابل صحت سنجی و آزمایش ارائه شود.حرف های دکتر فهیم زاده صرفا طرفداری از حرفهای وزیر بهداشت بدون هیچ فکت علمی است.این واکسن کرونا ساخت ایران هم مانند داروی کرونا ساخت ایران شده که هیچوقت کسی آن را از نزدیک لمس نکرده است.
محمد۱۵۰۷۳۳۳۱۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
دکتر روازاده ساخته
ناشناس۱۵۰۵۸۵۷۰۹:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ساخت واکسن برای میلیونها انسان نیاز به دانش و تکنولوژی بالایی دارد. این موضوع حساسی است که اگر کوچکترین اشتباهی در آن صورت گیرد، پیامدها و عوارض وحشتناکی در پی خواهد داشت. با توجه به حقایق موجود و سوابق و تجربیات گذشته، اینجانب شخصا ترجیح می دهم که فقط از واکسن ساخت کشورهای آمریکا و اروپای غربی مورد قبول FDA استفاده نمایم. زیرا در این کشورها اصول ایمنی و استانداردهای علمی در بالاترین حد اعمال می شوند.
ناشناس۱۵۰۶۶۶۱۰۰:۳۳:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
.. پس چرا الان داروهای ساخت داخل می خوردی تا قبل ازاین؟ خود تحقیر شما از حد که بگذرد خود زنی هم پیدا می کند!
ناشناس۱۵۰۷۵۴۰۲۳:۴۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
حتی موارد اولیه استامینوفن هم از خارج میاد
ناشناس۱۵۰۵۸۵۹۰۹:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
واکسن، موشک و پهباد نیست. در صورت خطا در ساخت آن، جان میلیون ها انسان در کمترین زمان ممکن به خطر می افتد.
ناشناس۱۵۰۶۶۸۲۰۰:۵۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
تقی زاده های دیروز که تکنولوژی نداشتیم بسازیم و خود تحقیری می کردن که نباید به سمت تکنولوژی بریم ولی الان که جز قدرت علمی دنیا هستیم باز همان تقی زاده ها هستند ولی دیگر نمی توانند جلوی ما را بگیرند
ناشناس۱۵۰۶۷۰۷۰۲:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ببخشید مگه ساخت موشک و پهباد خیلی ساده است!؟!؟ دوما مگه واکسن بمب اتمه که در کمترین زمان جان میلیونها نفر رو به خطر بندازه!؟!؟
ناشناس۱۵۰۵۸۶۰۰۹:۲۹:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
کسی اصرار ندارد ایران را ، بی کفایت نشان دهد . واقعیت این است که آنقدر در موارد مشابه غلو و ساده انگاری شده است که مردم دیگر حرف مسئولین را قبول نمی کنند !! بطور مثال داروی ایدز، پماد زخم دیابتی ، واکسن سرطان ، کرونا یاب ، جنگنده ، و .. چه سرنوشتی داشته اند ؟ اگر در تولید واکسن هم در خاورمیانه حرف اول را میزنیم چون زیرساختهای آن قدیمی و وارداتی است ! واقعیت این است در دورانی که تامین حداقل زندگی مردم با مشکل مواجه است چگونه می توان میلیاردها دلار برای پروژه های تحقیقاتی اینچنین ، تخصیص داد .
ناشناس۱۵۰۵۸۶۱۰۹:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
هر وقت ایران توانست در حد مایکروسافت، بنز، بوئینگ و.. محصول تولید کند، در آن صورت اینجانب واکسن کرونا ساخت ایران را استفاده می کنم.
ناشناس۱۵۰۶۶۲۵۲۳:۴۳:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
میخوام صد سال استفاده نکنی بیشین تا امریکا بهت بده هرچند زجه هم بزنی اونا محل هم بهت نمیدن
ناشناس۱۵۰۶۶۶۳۰۰:۳۶:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چقدر تو باهوشی!!! پس لطف کن قرص و کپسول و آمپول هم نزن چون اکثرا ایرانی هست!
ناشناس۱۵۰۶۸۱۷۰۹:۱۲:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
کسی نامه فدایت شوم نفرستاده!!
ناشناس۱۵۰۵۸۶۳۰۹:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
من یک دامپزشک هستم واکسن های دامی که سالها به عنوان واکسن ایرانی برای دام استفاده کرده ایم در حال حاضر میگویند به علت تحریم وجود ندارد اگر ایرانی هستند چرا نیست ؟چرا تا الان بعد از این همه سال نساختند همین محققان قرار است واکسن کرونا را یک ساله بسازند
ناشناس۱۵۰۵۸۶۴۰۹:۳۲:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
خیلی از داروهایی که میری بخری میگن موجود نیست.مواد اولیش نیست.اونوقت واکسن ساختیم اونم کرونا!!!..
ناشناس۱۵۰۶۶۶۵۰۰:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
خیلی از دارو ها و یا چند قلم دارو خاص؟ ما هر وقت رفتیم داشت برای بیماری قند حرف مجانی نزن لطفا
الله یار۱۵۰۵۸۶۵۰۹:۳۳:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
در تولید هر فرآورده بیولوژیک فاز حیوانی فاز صفر محسوب می شود و چهار فاز دیگر باید طی شود که هرفاز خودش دوفاز بینابینی دارد. همه واکسن ها باید این فازها را طی کنید تا درصد اثر بخشی و بی ضرر بودن آنها ثابت شود درغیر اینصورت کلاه برداری است که این روزها بسیاری از مجامع را در برگرفته.
ناشناس۱۵۰۵۸۶۶۰۹:۳۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
خود تحقیری را باید از خود دور کنیم. امرز علم چیزی نیست که فقط دست غربیها باشد.
ناشناس۱۵۰۶۴۷۴۲۰:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
علم به درد بخور ، فقط دست غربی هاست . ..
ناشناس۱۵۰۶۵۴۴۲۲:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
علم همه زمانی و همه مکانی است. دست همه به آن میرسد. تکنولوژی است که همه زمانی و همه مکانی نیست و زنجیره پیوسته ای دارد که نمیتوان یکدفعه روی شاخ آن نشست.
ناشناس۱۵۰۹۰۶۱۰۸:۲۴:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۵
هموطن عزیز خود تحقیری با واقعیت بینی فرق داره
ناشناس۱۵۰۵۸۶۸۰۹:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
نویسنده بهتر است آن سوی دیگر دیوار را هم نگاه کند. غرور، ادعا و منم منم کردن های مبالغه آمیز خسارات و زیانهای فراوانی در پی دارد.
عمران۱۵۰۵۸۶۹۰۹:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
آیا زمان آن نشده به جای خوش بینی یا بد بینی صرفا واقع بین باشیم؟ واقعیت این است کشور ما هم توانایی هایی دارد و اگر موفق به تولید واکسن شویم اتفاق خوشحال کننده ای است ولی در غیر این صورت هم نباید خودمان را ببازیم، به هر حال تولید واکسن جدید برای بیماری جدید کار بسیار پیچیده ایست. اگر شد که بسی تبریک اگر هم نشد مساله ای نیست از تولید کننده ی خارجی میخریم. هر کشوری که واکسن را تولید کند به نفعش است که به تمام دنیا صادر کند وگرنه جلوی اشاعه جهانی ویروس گرفته نمیشود و این به ضرر همه است.
ناشناس۱۵۰۵۸۷۰۰۹:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
در صورتی من از واکسن کرونا ساخت ایران استفاده می کنم که ابتدا تمامی مسئولان ارشد کشور و خانواده هایشان و نیز نویسنده این نوشته، آن را مصرف کنند.
ناشناس۱۵۰۵۸۷۶۰۹:۴۰:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ما مصرف کننده صرف علوم پایه و های تک هستیم. تا کنون مبدع و مخترع هیچ داروی مهمی نبوده ایم. چون نه امکانات و تجهیزات مدرن داریم، نه محققین و دانشمندان طراز اول داریم و نه بودجه و سیستم علمی و دانشگاهی درست و حسابی داریم.
ناشناس۱۵۰۶۶۶۶۰۰:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۳
علوم پزشکی پایه اولش از ایران رفته و الان هم دارند تدریس می کنند این یک دوم این که مثلا یک شرکت ایرانی به صورت انحصاری با 4 شرکت تجهیزات نیروگاهی رقابت می کند در جهان و لبه مرز تکنولوژی است یا در صنعت موشکی ایران دومین کشور موشک نقطه زن است یا قایق های تندرو نظامی که بالاترین سرعت در جهان این ها تکنولوژی حتما نیست از نظر شما تحقیر کننده ها؟
ناشناس۱۵۰۵۸۷۹۰۹:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
غرور زیاد باعث تباهی و نابودی می شود.
ناشناس۱۵۰۵۸۸۰۰۹:۴۳:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
برای دولتی که از اداره معیشت‌ روزانه و‌ اقتصاد ملتش ناتوان و‌ناکارآمد است، این‌ ادعاها حتی اگر واقعی هم باشند صرفا یک حرکت نمایشی بیش نیست و هدفش فقط جلب توجه افکار عمومی خارج از کشور است که از واقعیات وحشتناک معیشت مردم اطلاعات دقیقی ندارند.
کند ذهن۱۵۰۵۸۸۳۰۹:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
سلام . اظهارات جناب دکتر مردانی قطعا به نیت هشدار دادن به مردم برای رعایت دستورات بهداشتی و ایجاد آمادگی ذهنی برای قبول کردن شرایط کرونایی به مدت طولانی میباشد . ولی خب کاش به این صورت بیان نمیکرد . برای همه زحمتکشان عرصه مبارزه با کرونا موفقیت الهی آرزو میکنیم .
ناشناس۱۵۰۵۸۸۷۰۹:۴۸:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
.. تولید دارو با کیفیت داروی تولیدی متفاوت است.اندکی تعقل لطفا
سالم۱۵۰۵۸۸۸۰۹:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
متاسفانه از نظر برخی مرغ همسایه همیشه غاز هست . مثلا" این جماعت حاضر هستندلباسهای بنجل دوخت دیگران را با قیمت های بالا بخرند ولی دوخت وطن را با قیمت مناسب و ارزان نخرند ویا در مقایسه زعفران ایران و غیر ایران ارجحیت با غیر ایرانی هست و در مورد چرم و مواد نفتی و پلی اتیلن و چیزهای دیگر هم همینطور .
سرو۱۵۰۶۵۵۴۲۲:۲۸:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
کدوم جماعت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۰۶۵۸۷۲۲:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
چرا الکی میگی زعفران غیر ایرانی کی میخواد
ناشناس۱۵۰۷۳۲۳۱۸:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
آنهایی که رنگ شیمیایی را به اسم زعفران از عربستان می آورند و به چند برابر قیمت میفروشند .
ناشناس۱۵۰۶۷۸۸۰۸:۱۱:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چی رو به چی ربط میدی ؟لباس رو به آمپولی که قراره یه بیماری جدید رو درمان کنه؟با همین سفسطه ها کار مملکت به اینجا کشیده.
امید۱۵۰۵۸۹۲۰۹:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
بسم الله الرحمن الرحیم یک عده ای خودشان تنبل ، بی دست و پا و .. هستند فکر می کنند همه هم مانند خودشان هستند این انسانها اگر پرفسور هم بشوند هیچ چیزی نمی فهمند .
ناشناس۱۵۰۵۸۹۷۰۹:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
فعلاً كه تمام اخباري كه جهانيان از ايران مي شنوند همه ناگوار است !!!!!!!!!!!
محمد۱۵۰۶۶۸۳۰۰:۵۵:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
آرکیو ۱۷۰ یک تکنولوژی بسیار بالای ابرقدرت تون آمریکا بود دانشمندانشون توبرنامه نرم افزاری نوشته بودند غیراز کابل و واشنگتن هرکس بهت دستور دادخودتو منفجرکن دیدید سالم به زمین نشستوندندش.دانشمندان ایران در اکثر علوم برابری و در بعضی علوم جلوتر هستند این باعث افتخار هرغیرتمند ایرانیه
ناشناس۱۵۰۵۹۰۰۱۰:۰۲:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
واقعا آنقدر دروغ به مردم گفته شده که حتی اگر راست هم گفته شود کسی باور نمیکنند.
مهران۱۵۰۵۹۰۱۱۰:۰۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اون یه عده رو ولشون کنید اونها افراد ضعیف و حقیری هستند که چون خودشون هیچ کاری از دستشون بر نمیاد و جز سرباری برای خانواده و کشورشون نیستن فکر میکنند همه مثل خودشون هستند
ناشناس۱۵۰۵۹۰۳۱۰:۰۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
سازمان بهداشت جهانی ساخت واکسن کرونا را در جهان رصد میکند، آیا گزارشی از تلاش برای ساخت واکسن کرونا در ایران داده؟
ناشناس۱۵۰۶۴۹۱۲۱:۰۹:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
سازمان بهداشت جهانی چین محور فعلا داره تلفات ما رو مشاهده میکنه
علی۱۵۰۵۹۰۴۱۰:۰۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
آنچه بدتر و مصیبت بارتراز ویروس کروناست،ویروس خودتحقیری وخودکم بینی است. خداوندهمه راشفابدهد.
ناشناس۱۵۰۵۹۰۶۱۰:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
چون خائن کم نداریم که کار شکنی می کنند برای توسعه در کشور
ناشناس۱۵۰۵۹۰۸۱۰:۱۰:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
چند نکته لازمه. ما اگر واکسن می سازیم هم تا جایی که اینکار رو می کنیم به اینصورت هست که اول اون واکسن ها ساخته شده و سالها طول کشیده تا ما بتونیم بومی سازی یا کپیش کنیم. در ضمن اکثر کشورهای جهان نمی تونن واکسن بسازن که عیبی هم نداره همونطور که کشورهای سازنده ی ماشین کم هستند و ما اگرچه در بین اونها هستیم هنوز کیفیت ماشین های ما قابل مقایسه با اونها نیست. سوم اینکه شما می گید از یک طرف ما پول خرید واکسن نداریم و دولت های غربی همه واکسن ها رو برای خودشون پیش خرید کردن، و هم چنین میگید اگر زودتر دوسال واکسن وارد چرخه بشه اطمینان نمیده، اما از طرف دیگه با تناقض می گید اونها می خوان واکسنشون رو رو جهان سوم امتحان کنن. اگر میخواستن طبق گفته شما عمل کنند اونهمه پول نمیدادن پیش خرید کنن و قبل از این که کل کشورشون رو واکسن کنن میدادن ماها امتحانش کنیم که اینطور نیست
ناشناس۱۵۰۵۹۱۱۱۰:۱۱:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ویروس خود کمتربینی که از عصر پهلوی وارد ذهن بسیاری از ایرانیان شد متاسفانه هنوز هم فعال است.
احسان۱۵۰۵۹۲۲۱۰:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
علت اصلی آن بد بینی به اخبار داخلی است. همه ما از پیشرفت کشور خود خوشحال می شویم و به آن افتخار می کنیم ، اما اخبار بی پایه و دروغ باعث می شوند که اخبار درست هم باور نشوند. ویروس یاب که با تبلیغات فراوان همراه بود ، چه شد؟! دو- سه ماه پیش خبر از داروی قطعی درمان کرونا توسط رییس بیمارستان بقیه الله ، چی شد؟! و چندین مورد مشابه،
ناشناس۱۵۰۶۶۷۱۰۰:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
پلاسما بوده قربان که الان هم هست و اگر نگوییم اولین کشور ولی جز اولین کشورها بودیم که به این روش دست پیدا کردیم ولی واکسن فرق دارد با دارو ..
ناشناس۱۵۰۵۹۲۷۱۰:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
از وقتي كه محمد ابن زكرياي رازي -- رحمت الله عليه --- الكل را كشف كرد و امروزه افتخاري است براي ايرانيان در جهان ، تا كنون كه بيش از هزار سال مي گذرد در زمينه اختراعات و اكتشافات كاري نكرده ايم كه كارستان باشد ! خدا لعنت كند كساني كه ما را دچار " نا خود باوري " كردند ، البته ما بزرگان زیادي در عرصه دين و دانش و ادبيات و هنر و فرهنگ داشته ايم كه هر كدام در آسمان دانش و فرهنگ ايران چون خورشيدي براي هميشه مي درخشند ، اما در اختراع و اكتشاف خيلي كم كار بوده ايم !! اما چه عجب كه كاشف واكسن كرونا خود ما باشيم !! بعيد است كه از ما بعيد باشد !! امروزه هر توريست و جهانگردي كه به فرض اصفهان مي رود از هنر نمايي ايرانيان انگشت حيرت به دندان مي گزد كه اين چه هنر نمايي است ، آن هم در قرون گذشته !! ، مگه نه شاعر گفته : " هنر نزد ايرانيان است و بس " !! ... نه كه حالا بنده احساسات ناسيوناليستي ام گُل كرده باشد كه اين حرف هارا مي زنم ، نه بخدا !! اين است كه ااگر " خود باور " باشيم ، قدر استعدادها و نخبه ها را بدانيم ، تلاش و كوشش و سعي را پيشه خود سازيم ، باور بفرماييد كه كرونا كه هيچ ، بلكه بيماري خرچنگ --- دور از جان همه ما ، سرطان --- به زانو در خواهيم آورد ، و البته بسيار امراض جسمي و روحي و رواني ديگر ... عرض كردم به شرطي كه خود باور باشيم ما ايرانيان با آن سوابق گذشته مان كم مردماني نيستيم ، روزي ، روزگاري يكي از دو ابر قدرتهاي دنيا بوديم !!! خدا لعنت كنه و خدا عذاب آنهايي كه ما را ساليان دراز گرفتار خود كم بيني و خود نا باوري كردند زياد كنه كه چنان كردند كه تصور كرديم همه گره ها و اكتشافات و اختراعات از فرنك است و از ينگه دنيا و از چشم بادامي هاي ژاپني و كره اي !!! بله ؟!!
ناشناس۱۵۰۵۹۳۱۱۰:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ملت انقدر دروغ شنیدن از مسئولین که اگه حرف راستی هم گفته بشه باور نمیکنند
ناشناس۱۵۰۵۹۳۳۱۰:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
بلد نیستم. نمی شود . نمی توانم. این حرفها آشناست.
ناشناس۱۵۰۶۵۱۹۲۱:۳۱:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
این حرفها عین حقیقت است
ناشناس۱۵۰۵۹۳۸۱۰:۳۷:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
ان شاءالله دانشمندان جوان ایرانی موفق به ساخت واکسن کرونا می شوند و اگر چین زودتر از ما موفق به این امر شد واکسن را از چین وارد می کنیم.
ناشناس۱۵۰۶۸۹۳۱۰:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اگر آمریکا واسرائیل زودتر موفق شدند چکار می کنید ؟
ناشناس۱۵۰۵۹۵۱۱۰:۵۰:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اصراری نیست شما از اول بیماری تا الان چقدر ادعای کذب کردین؟؟؟ اولش دارو بود که گفتین این درمانشه بعد مستعان رو رونمایی کردین بعد گفتین همه چیز عادیه حالا دوباره برگشتیم به دوران اول
ناشناس۱۵۰۵۹۵۸۱۰:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
حرف دکتر مردانی جنبه علمی دارد! حرف مسئولین تبلیغاتی و در راستای حفظ رضایت مقامات بالا دست هست
بنده خدا۱۵۰۵۹۷۰۱۱:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
از صحت خبر میخواهید مطمئن شوید؟ این خبر را بخوانید: وزیر بهداشت: نهایتا تا سه سال دیگر میتوانیم واکسن آنفلوآنزا را تولید کنیم ولی فعلا هنوز به تکنولوژی ساخت آن دست نیافته ایم و مجبوریم ده برابر سال قبل این واکسن را وارد کنیم!!!
ناشناس۱۵۰۵۹۷۸۱۱:۱۲:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
دلیلش دولتی بودنه. اگر شرکت داروسازی هم میتونست مثل کفش تبلیغ کنه اونوقت ملت جذبش میشدن و ارزششون بالا میرفت.
ناشناس۱۵۰۵۹۸۲۱۱:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
یک قرنطینه ساده چند روزه نمیتوانید اجرا کنید بعد دنبال واکسن هستید ؟؟
ناشناس۱۵۰۵۹۸۴۱۱:۲۲:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
بلاخره کی راست میگه و کی دروغ ؟؟؟ چرا ذهن مردم را مشوش می کنند ؟ حقیقت چیست ؟ خداترس باشید و واقعیت را بگویید .
علی۱۵۰۵۹۸۵۱۱:۲۴:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اگر در این سالها حرف راستی از زبان مسوولین شنیده اید پس ساختن واکسن کرونا را هم باور کنید.
محمد۱۵۰۵۹۹۵۱۱:۳۶:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
نمیدونم چرا ما که در رتبه دهم جهان واول خاورمیانه هستیم .بازم مردم دنبال داروی خارجی هستند.وقتی میری دکتر میگه خارجیش بهتره .میری داروخانه میگه خارجیش بهتره ولی نداریم.حالا ما دم خروس را باورکنیم یا قسم حضرت عباس..
ناشناس۱۵۰۵۹۹۶۱۱:۳۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
خدا کنه ایران واکسن کرونا را بسازند اون موقع تیتر بزنید ایران به دهن آمریکا زد
seyed jazayeri۱۵۰۵۹۹۹۱۱:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
با سلام اینکه مردم فکر میکنند ایران نمیتواند واکسن کرونا تولید کند ویا به آن دست یابد بخاطر عملکرد ضعیف دولت وسیستم.. است مثلا هنوز ماشین سازی ما در این 40سال هیچگونه پیشرفتی نداشته است حتی نمیتوانیم کارت هوشمند بسازیم و .. به نظر شما ما باید باور کنیم مسئولان مملکتی عرضه ویا اجازه نمیدهند نخبگان به این امر دست یابند
ناشناس۱۵۰۶۰۰۱۱۱:۵۰:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
با توجه به آنکه سرعت انتقال بیماری بحدی زیاد است که تا کنون حدود بیست در صد مردم را مبتلا کرده به نظر نمیاد واکسن دو سال دیگر چندان بدرد ما بخورد دکتر مردانی درست فرمودند آدرس غلط ندهید مردم ایران هر چقدر رعایت کنند اما دولت ناتوان است و مسئولان ناتوان .. عامل مرگ و میر فراوان در کشور میشوند
ناشناس۱۵۰۶۰۰۹۱۲:۰۲:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
این اشخاصی که به حرف وعمل در زمینه اقتصاد وپیشرفت در بین مردم کشور ترویج یاس نامیدی میکنند. وبا تمسخر حرف میزنند حتما توکفش ریگی دارند باید زیر نظر باشند
ناشناس۱۵۰۶۰۱۴۱۲:۰۹:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
من ناتوانی علمی کشور رو قبول ندارم اما بی فرهنگی و عدم اندیشیدن مردم رو قبول دارم. همین الان با علم به اینکه هنوز درمانی نداریم مردم اینطوری بدون رعایت مسائل بهداشتی رفتار میکنن. چه برسه روزی که بگن واکسنش رو هم ساختیم و مشکلی نیست!!!!
ناشناس۱۵۰۶۰۱۶۱۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
آی غرب پرست ها این ره که می روید به ترکستان است!!!!!!!!
علی۱۵۰۷۰۱۸۱۳:۰۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
عزیزجان نقشه را نگاه کنی ترکستان سمت شرق هستش راهی که از شرق میره به ترکستان میرسه.
ناشناس۱۵۰۶۰۱۸۱۲:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
عدم اعتماد به مسیولین .
علی۱۵۰۶۰۲۶۱۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
وقتی میگیم قیمت دلار بالا نمیره قیمت سکه بالا نمیره تحریم ها تاثیر ندارند بعد در عرض یکسال دار و ندارمون نابود میشه دولت نقش .. دروغگو را پیدا میکنه.
کاظم۱۵۰۶۰۵۶۱۲:۵۳:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
وزیر خواسته به مردم امید بدهد چون بارها ریاست محترم جمهور از مسئولین خواسته که مردم را ناامید نکنید.
ناشناس۱۵۰۶۰۷۱۱۳:۰۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
وقتی مردم برای به دست آوردن داروی حیاتی برای نجات عزیزانشان بارها وبارها ناصر خسرو را گز می کنند واگر شانس بیاورند موفق می شوند با قیمت گزاف تهیه کنند معلوم است از بین کسانی که در نوشته بالا نام برده ای حرف وادعای چه کسی برایشان باور پذیر تر است .
ناشناس۱۵۰۶۰۷۸۱۳:۰۷:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
در جنگ هیبریدی علیه ایران مزدوران مامور تحقیر و دروغ پردازیند در مورد کیت های تشخیص هم همین چرندیات رو می بافتن اما در کمتر از 1 ماه کیت داخلی ساخته شد و در حال صادراته
ناشناس۱۵۰۶۷۳۵۰۳:۴۳:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
محض اطلاع دیگه از هر آدمی تست با کیت نمی گیرن آقای صادرات کیت
ناشناس۱۵۰۶۰۷۹۱۳:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اگه بخواهی مثبت فکر کنی از اینی که دکتر مردانی گفته هم بدتره .. تو ساخت پیچ یه پراید موندین آخه
فرهاد۱۵۰۶۰۸۲۱۳:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۲
تا شش ماه آینده مشخص خواهد شد که چه کسی راست میگوید. برای اطمینان سر بزنید به مراکز تست کرونا که علنا میگویند کیت نداریم. همچنین بعضی مراکز می‌گویند بدلیل کمبود کیت فقط از ۵۰ سال به بالا تست میگیریم. اگر علایم دارید فقط خودتان را قرنطینه کنید. این اسمش خودکفایی نیست.
رضا۱۵۰۶۰۹۳۱۳:۲۰:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
به همون اندازه که سیاه‌نمایی بد است سفید‌نمایی و ادعاهای بی‌اساس هم خوب نیست.. یا اینکه مدام گفته میشه در خاورمیانه اول هستیم آخر اول بودن در میان کشورهایی مثل یمن؛ مصر عربستان؛ بحرین و سوریه چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟! توانایی ما در صنعت داروسازی و پزشکی بی هیچ عنوان از توانایی مان در صنایع خودرو سازی؛ بانکداری و یا کشاورزی بیشتر نیست این یک واقعیت است و علمی بودن هم یعنی مبتنی بر مشاهدات میدانی و تجربی باشد و نه چیز دیگر. شاید به همین دلیل در صنایع نانوتکنولوژی؛ سلول‌های بنیادی؛ انرژی هسته‌ای و هوافضا بیشتر از خودروسازی؛ کامپیوتر و موبایل ادعا می‌کنیم.
امین۱۵۰۶۱۰۱۱۳:۲۹:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
آقا ما عاشق مملکت و سرفرازیش هستیم اما از آغاز کرونا ۱۰ مورد در کشور نام برده شد از جاهای رسمی که واکسن یا دارو کشف شد بزودی بزودی بزودی یکی از مرحله تولید انبوه بود کو آخه ؟؟؟؟
فرزین۱۵۰۶۱۰۵۱۳:۳۰:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اینکه شما یه چیزی رو کشف کنی برای اولین بار و خودت بسازی فرسنگ ها فاصله داره با آشپزی و یا تولید واکسن هایی که قبلا همه چیز آن ها میلیون ها بار کشف و امتحان شده است. ما در زمینه تحقیقات دسته اول بسیار بنیادی بسیار ضعیف هستیم و گفتن اینکه ما رتبه اول داریم در خاورمیانه (که معلوم نیست یعنی چی اصلا) دردی رو دوا نمیکنه. منم میگم کاش اینجوری نبودیم ولی متاسفانه هستیم و دلایلش هم بسیار زیاده که اینجا نمیشه بازشون کرد و بهشون پرداخت.
بهجت۱۵۰۶۱۰۷۱۳:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
..برادر من مردم یک وسال ونیم صبر کنن .تکلیف این ویروسی که الانش پشت در هر خونه ست چیه..من نمیدونم چرا یه حرف منطقی هیچکی نمیزنه.اوشون میاد کاملا ناامید میکنه بعنوان مسئول .بعد یه مسئول دیگه میاد اونو انتقاد میکنه .شماها بین خودتون مشکل دارین .اونوقت چه جوری از مردم چه انتظاری دارین.این یکی میگه اروپا میخواد اینو رو کشورهای نیمه توسعه یافته تست کنه که خیالش راحت بشه .تولید چین چی؟مال چین تضمینی داره؟
ناشناس۱۵۰۶۱۱۶۱۳:۳۷:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
فعلا که کاملا صحت دارد
ناشناس۱۵۰۶۱۲۸۱۳:۴۸:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
دقیقا درست گفتن ما توان تولید این واکسن رو نداریم بخاطر تحریم هم واکسن به ما نخواهند داد
ناشناس۱۵۰۶۱۳۴۱۳:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
مردم از بس که دروغ شنیدن دیگه اعتمادشون از دست دادند ازاین به بعد برنامه ها باید با لحاظ بی اعتمادی مطرح بشه
ناشناس۱۵۰۶۱۵۸۱۴:۱۴:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
من هر موفقیت که در حوزه پزشکی و فنی مهندسی از مسئولین بشنوم قبول دارم . معتقدم که ما در این زمینه ها خیلی از کشورهای توسعه یافته فاصله نداریم ولی آنچیزی که ما متاسفانه عقب ماندگی تاریخی داریم علوم انسانی است علومی مثل اقتصاد و مدیریت و.. و همین باعث شده که وضعیت کشور به این گونه شود
ناشناس۱۵۰۶۱۶۰۱۴:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
واکسنهای غربی آلودگی سربی و جیوه و الومینیوم و مواد نگهدارنده و ژنهای حیوانات بخصوص خوک و موش و میمون دارن
ناشناس۱۵۰۶۱۶۳۱۴:۱۹:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
با نتیجه گیری نهایی موافق نیستم خیلی خوشبینید باور کنید آدم هایی وجود دارند که اعتماد بنفس ملی ندارند مرغ همسایه برای اینها غاز است خود حقیر بین هستند اما وای به تکبر خانگی شان برای جبران آن حس کمبود آدم ها میتوانند خیلی معیوب باشند و حرفشان حسابگرانه نباشد
کوروش۱۵۰۶۱۸۲۱۴:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
برادر هوشمند و خردمند !.طبیعی است که با این همه دروغ و سیاسی بازی و سیاسی کاری دیگر کسی به مسوولان ..اعتماد نکند و به همه سخنان آنها با شک و گمان برخورد نماید !!!
ناشناس۱۵۰۶۱۸۵۱۴:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اینکه چرا دیدگاه وزیر و جناب دکتر مردانی با هم متفاوت است به این دلیل است که وزیر سیاسی و دکتر مردانی شخصیت علمی است. وزیر باید شعار بدهد، اما شخصیت علمی باید از روی شواهد علمی و واقعی صحبت کند. هر چند پوپولیستها شعار را بیشتر می پسندند
ناشناس۱۵۰۶۱۸۹۱۴:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
تقی زاده های گذشته در امروز!
ناشناس۱۵۰۶۲۰۰۱۴:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
به فرض که اصلا ما اولین دارو ساز جهان ، به فرض که ما کلا تو همه چیز اول باشیم، ولی به‌نظر می‌رسد با این روندی که تو ایران برای واکسن کار می کنن(زمان تولید نهایی دوساله) قبل از تولید واکسن ، اگر کسی زنده مونده باشه ، انتی بادی داشته باشه و احتیاجی به واکسن نداشته باشه.در نتیجه یا ما رو سرکار گذاشتید یا اینکه برای ی عده ای نون دونی درست کردید. تمام دنیا بسیج شده که هر چه زودتر واکسن تولید کنه، آقایون دارن میگن که اگه واکسن زود تولید بشه عوارض خواهد داشت!؟
ناشناس۱۵۰۶۲۱۴۱۵:۱۱:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
«در این زمینه ما خودمان اقدامی نکردیم. واکسنی هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهای اروپای غربی پیش خرید کرده اند، ما نه پول خرید این واکسن ها را داریم و نه به دلیل تحریم ها این واکسن را به ما می دهند.»
ناشناس۱۵۰۶۲۲۵۱۵:۲۲:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
دوستان عزیز من با اندک اطلاعی که از وضع تولیدات داروئی در کشور دارم و پیگیر تولید واکسن کرونا هم هستم این تحقیقات بشدت هزینه بر است چون 99درصد کوشش ها به نتیجه نهائی نخواهند رسید احتمالا یکی دو کوشش به نتیجه نهائی قابل پذیرش برسند لذا این تحقیقات مستلزم کمک دولت ها هستند امریکاتا کنون بیش از دو ملیارد دلار کمک بلاعوض بدو موسسه modernaو Biotec کرده و انگلستان هم دانشگاه آکسفورد استکه پیشرفت هائی داشته چینی ها هم که سیستم خودشان را دارند . لذا از شرکت های دانش بنیاد داخلی بخش خصوصی اصلا نباید انتظار داشت دستگاه وانتیلاتور و تست کرونا مهندسی معکوس و کپی کاری است . فقط انستیتو پاستور را داریم که با بودجه دولتی میتواند به این تحقیقات ادامه دهد . در ضمن سازمان جهانی بهداشت را در تضمین صحت محصولات داروئی دست کم نگیرید امکان ندارد که با کوچکترین تردید واکسنی را تائید کند .
حسینی۱۵۰۶۲۲۶۱۵:۲۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اگر مدیریت صحیحی انجام دهیم و هزینه کار و حق الزحمه متخصصین و کارشناسان و .. را تمام و کمال تقبل کنیم ما نه تنها در ساخت واکسن بلکه در اکثر رشته های علمی و صنعتی و عمرانی و .. بسیار توانا خواهیم بود.
ناشناس۱۵۰۷۱۰۵۱۴:۵۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
جناب آقای حسینی دولت در اداره کشور و هزینه کردن دارای الویت است زمانیکه ما در مورد واکسن های دامی تولید موسسه رازی با کمبود مواجه ایم برخی واکسن های دامی فقط زمانیکه این بیماری در نقطه ای مشاهده میشود باید سریعا تمامی دام ها واکسینه شونددام ها واکسینه شوند لذا موسسه رازی مسئولیت سنگینی دارد هم اکنون با کمبود هایی مواجه اند.
روزبه۱۵۰۶۲۲۹۱۵:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
به بعضی از این خود حقیرپندارها بایستی گفت، به شماها گفتن غرب گرا باشین ولی قرار نیست خود حقیر پندار هم باشید، لازمه تایید غرب حتما تحقیر خود نیست،
خاکستری۱۵۰۷۱۵۷۱۵:۵۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
لازمه وطن پرست بودنم حتما خود خیلی بزرگ پندار نیست!!کشور ما اگر پول تحقیق برای واکسن کرونا داشت که نمیومد دست به هرکاری برای جبران کسری بودجش بکنه!!! آنقدری که دروغ به خورد ملت دادین .. فلان داروی کرونا تست شد بهمان دارو مراحل بالینی رو رد کرد که کسی باورتون نداره!!!یه سوزن به ملت میزنی یه سنگ هم تو کله خودت بزن کمتر دروغ بگین مردم بتونن اعتماد کنن
ناشناس۱۵۰۷۲۲۱۱۷:۰۰:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
همه چیز قرار نیست با کسری بودجه تعطیلی شود
ناشناس۱۵۰۶۲۳۶۱۵:۴۴:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
از بس اغراق کرده اید واقعیت را هم سخت قبول می کنیم.
ناشناس۱۵۰۶۲۴۵۱۶:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
متنی کاملا سیاست زده و به دور از استدلال های علمی!!
رضا۱۵۰۶۲۷۵۱۶:۳۹:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
واکسن که نمیدونم ولی کارت ملی من کی درست میشه؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۰۶۲۷۶۱۶:۴۱:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
بی دست و پا تو واکسن چیه ما تو دسته بیل و چوب بستنی بی دست و پا هستیم.
ناشناس۱۵۰۶۳۱۱۱۷:۳۵:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اگر بسازیم هم کارایی ندارد . مثل قرص های ضد سرطان ایرانی که به جای بهبودی بیمار را زودتر از موعد می کشد.!!!!!!!!!
ناشناس۱۵۰۶۶۸۶۰۰:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ای عمو اگر این دارو ها ساخته نمی شدن امثالی مثل تو.. آن وقت چرا ما کسانی را می شناسیم که با داروی ایران از سرطان رهایی پیدا کردن؟ خود تحقیر حد و مرز ندارد و ریشه 200 ساله دارد ولی دورانتون دارد تمام می شود
ناشناس۱۵۰۶۳۲۰۱۷:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اگر شما واقعا به حرف هایی که میزنی اعتقاد داری به صورت داوطلبانه اجازه بده واکسن کرونای ساخت ایران را بر روی شما امتحان کنند. خوشحالم می شویم که جواب بده.
ناشناس۱۵۰۶۳۲۱۱۷:۴۵:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
حسن نیست سعید نمکی است. اون حسن قاضی زاده هاشمی بود.
ناشناس۱۵۰۶۳۳۳۱۷:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
پس خالی بندی امر پسندیده ای است مشکل ساخت واکسن نداشتن نیروی انسانی نیست بلکه کمبود زیر ساختهاست که یکی از آنها ساختار و سازماندهی نیروی انسانی در چارچوب مدیریت پروژه است حالا بودجه و تجهیزات آزمایشگاهی اووووو بماند
ناشناس۱۵۰۶۳۶۱۱۸:۴۲:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
مخالفین نظام اکثرا دچار مرض خودباختگی و خودفروختگی هستند
ناشناس۱۵۰۶۶۷۲۰۰:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
موافقین هم اکثرا دچار خودبزرگ بینی و توهم هستند
ناشناس۱۵۰۶۳۶۶۱۸:۴۹:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
امان از خودباختگی بعضی ایرانی نماها! آنهم در حالی که برخی مردم آزاده دنیا با هر باوری حسرت عزت و استقلال ایرانی ها را می کشند.
ناشناس۱۵۰۶۳۷۴۱۹:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
کارت خام کارت هوشمند ملی رو بسازید ، واکسن کرونا پیشکش علی برکت .. ! ۲ ساله که دفتر پیشخوان برای کارت ملی درخواست دادیم ! میگن ما تحریم هستیم و کارت خام بهمون نمیدن
ناشناس۱۵۰۷۰۶۳۱۴:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چون دوستان شما در آن بخش هستند نمی توانند ولی اگر دوستان واقعی ایرانی بروند آن را هم می سازند
ناشناس۱۵۰۶۳۷۷۱۹:۰۴:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
بنده مرگ ناشی از کرونا را به واکسن کرونای ایرانی ترجیح میدهم
ناشناس۱۵۰۶۳۹۳۱۹:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
تقصیر خودش نیست حتما من وتو و بی بی سی فارسی زیاد میبینه
ناشناس۱۵۰۶۳۹۶۱۹:۳۳:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۲
شک نداریم که اگر واکسنی هم بیاید با این قیمت دلار فقط به ثروتمندان خواهد رسید و شاید ..
ناشناس۱۵۰۶۴۰۹۱۹:۴۵:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
تحقیرچیه! این مسألتون یادتون باشه دوسال دیگه ببینیم از واکسن کرونا ایرانی چه خبری هست یادتون هست واکسن ایدز را کشف کرده بودیم 10 سال پیش؟
ناشناس۱۵۰۶۴۳۷۲۰:۲۰:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
اینقدر در همه زمینه ها به مردم دروغ گفته اید ..اعتباری نزد آنها ندارید.
ناشناس۱۵۰۶۴۴۸۲۰:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
نمیخواد واکسن کرونا بسازید . برید سلطان سکه ۹/۵ میلیونی رو بگیرید و دار بزنید
ناشناس۱۵۰۶۴۸۸۲۱:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
داداش ۹ میلیون ۸۰۰ علی برکت الله ؟
ناشناس۱۵۰۷۰۷۰۱۴:۰۳:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
پس مواد غذایی هم درست نکنیم تا تو بخوری و زنده بمانی که قیمت را بالا ببری؟ هر بخش کار خودش را دارد و قرار نیست به هم گره بزنید
ناشناس۱۵۰۶۴۵۱۲۰:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۲
هر موقع ونزوئلا و کره شمالی واکسن کرونا ساختن ما هم میسازیم
ناشناس۱۵۰۷۰۵۶۱۳:۵۷:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
کشور ابر قدرت با این توان علمی و دانشگاهی را با دیگر کشورها مقایسه نفرمایید دورانتون به سر آمده آن خیلی وقت پیش و شما ها هستید که دارید دست و پا می زنید ولی عددی نیستید که بخواهید جلوی ما را بگیرید
ناشناس۱۵۰۶۴۵۳۲۰:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۲
من که به هیچ وجه واکسن کرونای ایرانی رو تزریق نمیکنم
ناشناس۱۵۰۶۶۸۴۰۰:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۳
پس لطفا دیگر داروهای ایرانی هم مصرف نکن آن وقت می خواهم بدونم دوام می آوری یا نه
ناشناس۱۵۰۶۴۶۵۲۰:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۲
با توجه به عدم رعایت مردم و وضعیت خیلی بد فعلی، تلاش می شود که مردم را بترسانند تا مگر رعایت شود و این کار خوبی است. کار دکتر مردانی هم در این راستاست. اما باید واقعیت را قبول کرد. مرکز آکسفورد که مشغول تهیه واکسن است میلیاردها دلار پول و بهترین دانشمندان دنیا را در اختیار دارد. وقتی همه دنیا از جمله فرانسه و آمریکا و آلمان و سوییس و هلند که غولهای داروسازی دنیا هستند با آکسفورد قرارداد می بندند، ما نباید خودرا با آنها مقایسه کنیم. ساخت واکسن کار سختی نیست چون همان روزهای اول این بیماری در دی 1398 چین ژنوم ویروس را در اختیار همه قرار داد. ولی عوارض آن مهم است. عوارض کوتاه مدت و بلند مدت واکسنی که امتحان نشده باشد فاجعه آمیز است. مگر ما واکسن آنفلوآنزای مکزیکی را ساخته ایم؟ هرسال باید وارد شود. احتمالا واکسن اگرهم ساخته شود باید دست کم دو یا سه بار تزریق شود. یعنی ایران 200 میلیون واکسن لازم دارد. آیا ساخت این مقدار واکسن در مدت کوتاه ممکن است؟ یعنی اگر سازمان بهداشت جهانی به قول خود عمل کند و فرمول واکسن را مجاناً یا با پول کمی برای هر واکسن در اختیار کشورها قرار دهد، هنوز معلوم نیست بتوانیم این اندازه واکسن بسازیم.
ناشناس۱۵۰۶۴۶۸۲۰:۵۳:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
..!!!صدهابارمسؤلین دراین زمینه ها فریب خورده اندومردم راسرکارگذاشته اند!ولی بازهم ازرو, نمی روند!!!
ناشناس۱۵۰۶۵۶۰۲۲:۳۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۲
چند سال پیش احمدی نژآد از دارو ایدز خبر داد رو نمایی کرد حالا چی شد ؟ کدام ایدزی درمان شده ؟
ناشناس۱۵۰۶۶۷۷۰۰:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
باهوش داروی ضد ایدز خیلی وقت هست ولی کامل نمی تواند این بیماری را از بین ببرد
ناشناس۱۵۰۶۵۶۹۲۲:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۲
دکتر مردانی راستش را گفته چون سیاستمدار نیست و یک آدم علمی است. هر وقت ادعاهای قبلی درست بود این ادعا هم درست است
ناشناس۱۵۰۶۶۷۹۰۰:۵۱:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۳
علمی صحبت کرده؟ آن وقت از کجا خبر دارد کار تحقیقاتی نکردیم علم دوست؟ مگر ایشون مسوول وزارت است که از همه چیز خبر باید داشته باشد؟ شاید سری است
ناشناس۱۵۰۶۶۶۷۰۰:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۳
اگر دولت بجای سرمایه گذاری روی واکسن کرونا روی تامین مرغ و تخم مرغ و شکر تمرکز کنه ما راضی تر هستیم.
ناشناس۱۵۰۶۷۰۹۰۲:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
چه میدونم
ناشناس۱۵۰۶۷۸۲۰۷:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
الف جان ! به نظر شما چرا عده ای فلک زده در آلبانی 24 ساعت بر علیه ایران مطلب می نویسند و عمر کثیفشان را با خفت و خواری می گذرانند ؟ خوب معلوم است افراد خود فروخته هویت ایرانی بودنشان را هم فراموش می کنندوبه تحقیر ملت بزرگ ایران می پردانزند.
شهاب۱۵۰۷۰۴۰۱۳:۳۰:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ادعای ساخت واکسن برای مردم قابل باور نیست، چون کلی خبر و ادعا تو سالها شده که آخرش هیچی بوده،..
ناشناس۱۵۰۷۱۴۹۱۵:۳۷:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۳
وزارت بهداشت دولت اول احمدی نژاد: داروی ایدز را کشف کردیم/ وزارت بهداشت دولت دوم احمدی نژاد: دارویی برای درمان ایدز نداریم
براتی۱۵۰۷۳۰۹۱۸:۴۱:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۳
ایران بزودی واکسن کرونا را خواهد ساخت ،و دنیا خواهد دید .
ناشناس۱۵۰۷۵۲۱۲۳:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۳
یک چیز رو مطمئنم مسئول دلسوز کارآمد نداریم
ناشناس۱۵۰۹۰۳۳۰۷:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۵
متاسفانه داروی های ساده و ابتدایی مانند والزارتان و اگزازپام هم در داخل نایاب شده است ؟!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین