پایان داستان غم انگیز زم

گروه سیاسی الف،   3990411017 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دستگیری و حکم اعدام روح‌الله زم پایانی بر فعالیت رسانه‌ای چندساله وی بود که با خط گرفتن از سرویس‌های جاسوسی کشورهای دیگر در پی ایجاد اختلاف و آشوب در کشور بود اما عاقبت بر اقدامات وی مهر پایان زده شد.

پایان داستان غم انگیز زم

روز سه‌شنبه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز صادرشده و ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات زم را از مصادیق افساد فی‌الارض دانست که برای مابقی جرائم نیز حکم حبس گرفته است. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد این حکم قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

دادگاه روح‌الله زم در شش جلسه برگزار شد که اولین جلسه آن در تاریخ ۲۱ بهمن برگزار شد که 17 عناوین اتهامی نیز در متن کیفرخواست بیان‌شده بود. ازجمله این اتهامات می‌توان به افساد فی‌الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به‌واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به‌قصد برهم زدن امنیت کشور و ... اشاره کرد.

آخرین جلسه دادگاه روز سه‌شنبه 20 خردادماه بود. جلسات رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شد. زم در آخرین جلسه دادگاه خود عنوان کرده بود: اگر کاری از دستم در رفت اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.

زم که بود؟

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم روحانی سرشناس اصلاح‌طلب بود که سال‌ها مسئول اداره حوزه هنری بود. محمدعلی زم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قصد ورود به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران را داشت که موفق به این امر نشد. آخرین منصب مدیریتی محمدعلی زم، معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بود.

حجت الاسلام زم در واکنش به دستگیری فرزندش روح الله زم گفته بود: ما تقریبا با ایشان در این مدت‌ها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم... دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه‌ بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که رد آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آنها که بد کردند مجازات شوند.

بیشتر بخوانید:

روح‌الله زم، آقازاده‌ای بود که در حوادث بعد از انتخابات و فتنه 1388 دستگیر شد اما بعد از آزادی به مالزی رفت و سپس به فرانسه رفت. زم در مورد نحوه خروج خود از کشور و سفر به مالزی، ترکیه و فرانسه در جلسه دوم دادگاه گفته بود: «سال 90 به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را

داشتیم، اما من به حج نرفتم و دو روز پس از سفر حج خانواده‌ام عازم مالزی شدم و تا یک روز بعدازآنکه به مالزی برسم، خانواده‌ام از من خبری نداشت... سال 91 بود که از مالزی به ترکیه رفتم و سه ماه در آنجا بودم سپس از طریق یکی از دوستانم که در سال 88 با او آشنا شده بودم به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آن‌ها درخواست ویزا کردم که آن‌ها به من ویزای فرانسه را دادند. تقریباً شهریور 91 بود که وارد فرانسه شدم».

زم طی این مدت کانال تلگرامی آمدنیوز را راه‌اندازی کرد که در آن مبادرت به انتشار اخباری می‌کرد که دقیقاً مشخص نبود مراجع و منابع اطلاعاتی آن کجا بوده است. در جریان اعتراضات دی‌ماه 96 کانال آمدنیوز بدیل تحریک مردم به خشونت و آشوب توسط تلگرام مسدود شد اما بلافاصله کانال جایگزین آن‌که صدای مردم بود آغاز به کار کرد.

زم چگونه دستگیر شد؟

روح‌الله زم در تاریخ 22 مهرماه 1398 توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد. اطلاعات سپاه بعد از بازداشت زم اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آمده بود:

«سازمان اطلاعات سپاه در ... عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت [کرد] و فریب داد و روح‌الله زم سر شبکه سایت ضدانقلاب و معاند آمدنیوز را که در سال‌های اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج نشین و عوامل داخلی آن‌ها به‌عنوان یکی از آبشخور‌های محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باور‌های دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.»

زم در نخستین اعترافات خود تأکید کرد اعتماد به دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی، اقدامی نادرست بوده است.

زم در این فایل تصویری که از تلویزیون پخش شد گفته بود: «من روح‌الله زم مؤسس رسانه آمد نیوز هستم و از اتفاقاتی که طی سه چهار سال اخیر افتاده، پشیمانم... بحث اعتماد به دولت‌ها مشخصاً اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهی بود؛ آنان در یک مقطعی قبول کردند که از من محافظت کنند و گفتند برای حفظ جان تو و خانواده‌ات است. فکر نمی‌کردم بازداشت شوم؛ مجموعاً اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحیحی نیست، مخصوصاً دولت‌هایی مثل آمریکا، اسرائیل و عربستان و ترکیه که نشان می‌دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند.»

بعد از دستگیری وی مدتی طول کشید تا دادگاه بررسی اتهامات وی برگزار شود. بنا به همین دلیل حدس و گمانه‌هایی فراوانی درباره افرادی که به وی اطلاعات می‌دادند و منابع روح‌الله زم منتشر شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در تاریخ ۴ آذر 1398 عنوان کرده بود: بخش عمده‌ای از ارتباطات او کشف‌شده و با عرض معذرت باید بگویم از طیف‌های مختلف در تور رسانه‌ای او واقع‌شده بودند. بعضی از آن‌ها برای فضاسازی علیه جریانات داخلی علیه هم بوده که به ایشان گزارش‌هایی می‌دادند. سرجمع آن این بود که این سایت را به یک مرجعی تبدیل کند، برای هر خبری که علیه جمهوری اسلامی یک فضای رسانه‌ای را هیجان سازی و تولید کند.

درباره فعالیت کانال آمدنیوز برخی معتقد بودند که سراسر اخبار دروغ منتشر می‌کرد اما صحبت‌های سخنگوی سپاه ثابت می‌کند برخی گروه‌های سیاسی در داخل نیز برای وی خوراک رسانه‌ای تهیه می‌کردند تا مگر این‌گونه در رقابت‌های سیاسی بتوانند رقبای خود را تضعیف یا کنار بزنند.

حکم اعدام روح‌الله زم اگرچه قطعی نیست اما دستگیری و برگزاری دادگاه وی پایانی بر فعالیت آقازاده‌ای بود که در تور اطلاعاتی کشورهای بیگانه گرفتار شد اما درنهایت توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) دستگیر و به کشور بازگردانده شد.

دیدگاه کاربران

سید جزایری۱۵۰۴۷۶۳۰۹:۲۱:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
با سلام محال است ایشان که فرزند یک روحانی و آقا زاده است به قول شما اعدام شود بگذارید حکم بعد از تجدید نظر بیایید متوجه میشیوید
ناشناس۱۵۰۴۷۹۵۰۹:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۱
اشتباه می کنید. دو فرزند گمراه آیت الله محمدی گیلانی اعدام شدند.
ناشناس۱۵۰۵۰۲۹۱۲:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۱
پیش بینی می شود که در نهایت، روح الله زم به حبس ابد محکوم شود.
ناشناس۱۵۰۵۲۱۵۱۴:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۱
جوک نگو
ناشناس۱۵۰۴۸۳۵۱۰:۱۷:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۱
نه عزیزم. پدرش اگر اصلاح طلب باشه (به گفته همین مطلب بالا) اعدام میشه خوب هم میشه.
یوسف۱۵۰۵۱۸۹۱۴:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
پسر جنتی هم اعدام شد، اصلاح طلب هم نبود
ناشناس۱۵۰۵۲۲۴۱۵:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۱
اعدام نشد. در یک خانه تیمی کشته شد.
ناشناس۱۵۰۵۳۴۸۱۶:۵۴:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۱
ضمن اینکه اون موقع ها اصلاح طلب های امروزی خودشون اصل اصولگرا بودند
ناشناس۱۵۰۵۳۳۲۱۶:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۱
دلت برای آقازاده ها میسوزه؟
ناشناس۱۵۰۴۸۳۶۱۰:۱۹:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
عاقبت خیانت به کشور اعدام است آقازاده و غیر آقازاده هم ندارد.
ناشناس۱۵۰۴۹۹۶۱۲:۱۱:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۱
خیانت کار کسانیست که کشور را به این روز رساندند.
مهران۱۵۰۵۲۳۷۱۵:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
دقیقا و یکی از این خیانت کارتن که کشور رو به اینجا رسونده همین زم هست که رسما گفته بود ما چون می دونستیم روحانی رئیس جمهور بشه اوضاع ایران بد میشه به همین دلیل براش تبلیغ کردیم تا رای بیاره
ناشناس۱۵۰۴۷۷۸۰۹:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۱
هنوز فرصت فرجام خواهی دارد.
ناشناس۱۵۰۴۷۸۰۰۹:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
چرا غم انگیز؟
ناشناس۱۵۰۴۸۹۶۱۱:۰۴:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۱
وقتی ان ور اب بود خودش را با قدرت معرفی می کرد و وقتی هم دستگیر شد مثل مظلوم ها طلب بخشش می کرد
ناشناس۱۵۰۵۲۳۲۱۵:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۱
پایان داستان غم انگیز زم یا پایان غم انگیز داستان زم ؟
ناشناس۱۵۰۴۷۸۳۰۹:۳۸:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۱
حیف نام شریف روح الله که بر او نهادند.
ناشناس۱۵۰۴۷۸۷۰۹:۴۰:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۱
چرا او را به تلویزیون نمی آورند تا در مورد اعماش صحبت کند؟
علی 671۱۵۰۴۷۸۹۰۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۱
عاقبت جاسوسی و خدمت به دیگران برای چهار روز خوشی و عیش و نوش همین است .خدا قوت و پایدار باشید .این تلنگری است برای این گروه هایی که در ظاهر مردم را فریب می دهند و در باطن مهره باریگردان ها هستند ..اصلاحی ها مواظب باشید .
ناشناس۱۵۰۴۷۹۲۰۹:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
عاقبت خیانت تلخ است.
ناشناس۱۵۰۵۰۰۶۱۲:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۱
اونایی که منفی دادن یعنی میگن عاقبت خیانت تلخ نیست؟
ناصر۱۵۰۵۳۸۷۱۷:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۱
نه یعنی به نظرشون زم خائن نیست.
عمران۱۵۰۴۸۰۲۰۹:۵۱:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
با این اعدام ها و این جور دادگاهها که به جای رفع علت فقط به فکر حذف معلول هستند اوضاع نه تنها بهتر نمیشود بدتر هم میشود. علت های اصلی ساختاری و بنیادی تر از آن هستند که با اعدام یک نفر برطرف شوند.
ناشناس۱۵۰۴۹۰۰۱۱:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۱
عجب!!! با این استدلال شما خیلی ها اصلا جرمی ندارند!!! و زندان ها باید خالی شود!
رسولیان۱۵۰۴۸۱۰۰۹:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۱
خدا رحمتش کند . یادش گرامی باد...
ناشناس۱۵۰۴۹۲۳۱۱:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۱
خدا لعنتش کند ...خائن به وطن را
ناشناس۱۵۰۴۹۵۸۱۱:۳۷:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
خدا لعنتش کند.
ناشناس۱۵۰۴۸۱۹۱۰:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۱
ایشان از آن نوع آقازاده ها نیست یک نوع آقازاده دیگر است و اعدام میشود
ناشناس۱۵۰۴۹۱۲۱۱:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۱
چرا غم انگیز!!!! هی کی به نظام خیانت کنه سرنوشتش همینه ... از تیتر زدن شما متعجب شدم.....
ناشناس۱۵۰۵۰۰۹۱۲:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
آره انگار مظلومه که اینطور تیتر زدن!
دلارام۱۵۰۴۹۵۵۱۱:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
اگرفقط تنها جرمش این بود که عملیات ایرانی ها را درسوریه علیه داعش توسط جاسوس هایش به دشمن لو میداد ومحلهای تردد سردارسلیمانی را، باید صدباراعدام شود حالا جرائم دیگرش به کنار.
ناشناس۱۵۰۸۰۳۷۱۲:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۴
بالاخره این اطلاعات را از داخل کشور می گرفت تکلیف اونایی که بهش اطلاعات می دادند چی میشه؟
ناشناس۱۵۰۴۹۶۱۱۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
توبه کرد
ناشناس۱۵۰۵۱۶۱۱۴:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۱۱
توبه گرگ مرگ است.
ناشناس۱۵۰۵۳۸۵۱۷:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۱
خدا با توبه می بخشه شماها از خدا هم بالاتر هستید ؟
ناشناس۱۵۰۵۰۴۶۱۲:۴۴:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۱
بابک زنجانی رو کی ازاد میکنن؟
ناشناس۱۵۰۵۰۸۶۱۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۱
اگر فضای نشر آزاد اخبار در کشور تحمل شود بوجود آمدن چنین کسانی و همچنین کسانی مثل طبری بصورت قابل ملاحظه ای کاهش خواد یافت.
ناشناس۱۵۰۵۱۹۰۱۴:۳۸:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۱
بر اساس صحبتهای اقای اژه ای در توبه باز است.
سینا۱۵۰۵۵۸۱۲۱:۳۸:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۱
در دین اسلام راه توبه وجود دارد
علی اکبر معینی خادم العتره المحمدیه۱۵۰۵۸۲۴۰۸:۳۰:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
با تشکر از نظرات برادران عزیز. خیانت به کشور ی مثل ایران مظلوم جرمش اعدامه. پسر هر شخصی باشه. جوانان این کشور خون دادند. اصلاخ طلب اصول گرا نداریم. هر کی تو هر لباس .فرزند هر شخصی باشه. وجرمش مشخص باشه .باید طبق قانون بر خورد کنند.
ناشناس۱۵۰۶۳۳۰۱۷:۵۱:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۲
گرفتن جان آدما فقط و فقط حق خداست .
ناشناس۱۵۰۶۳۳۲۱۷:۵۳:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۲
این اعدام هم شتریست که بزودی در خانه همه جنایتکاران خواهد نشست.
ناشناس۱۵۰۸۰۲۲۱۱:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
باید منتقد باشد وجواب درست داده شودکه مردم تشخیص بدهند چه کسی درست می گوید
ناشناس۱۵۰۹۰۳۷۰۷:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۵
خدا را شکر مشکلات کشور حل شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین