آیا دیجی‌کالا همواره بهترین قیمت‌ها را پیشنهاد می دهد

  3990410057 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر تاکنون تجربه خرید از یک فروشگاه اینترنتی مانند دیجی­کالا را داشته باشید، احتمالا اصلی­ترین سوالی که ذهن شما را درگیر میکند این است که "انتخاب خود را بر چه اساسی انجام می‌دهید؟" قیمت مناسب کالا، زمان ارسال سفارش یا امتیاز فروشنده کالا؟

بگذارید این 2 سوال را از شما بپرسیم:

  1. آیا می‌دانید سازوکار دیجی‌کالا برای ارائه مناسب‌ترین قیمت چیست؟

  2. شما می‌دانید یک خریدار چطور می‌تواند هوشمندانه خرید کند؟

اگر به عنوان یک خریدار هنگام خرید از دیجی­کالا با قیمت‌های متفاوت برای کالایی یکسان مواجه شده‌اید و در انتخاب بهترین گزینه تردید داشته‌اید و یا فروشنده یا تولیدکننده‌ای هستید که به دنبال یک بازار رقابتی برای فروش محصولات است، خواندن این چند خط را از دست ندهید.

جعبه خرید چیست و چگونه عمل می­کند؟

جعبه خرید (دکمه پیش فرض افزودن به سبد خرید) محلی است که در آن اولین قیمت پیشنهادی و انتخاب پیش‌فرض دیجی‌کالا برای مشتریان نمایش داده می‌شود. جعبه خرید (Buy Box) هر کالا بخشی است که به شما بهترین گزینه موجود را برای خرید پیشنهاد می‌دهد، اما این به معنای آن نیست که همیشه باید اولین مورد پیشنهاد شده را برای خرید انتخاب کنید یا اولین گزینه ارزان‌ترین قیمت پیشنهادی برای یک محصول است.

اولین قیمتی که در مقابل محصول انتخابی خود می‌بینید، در واقع بهترین قیمت پیشنهادی برای آن محصول با توجه به عواملی است که در ادامه این متن به آنها اشاره می‌کنیم. برای به دست آوردن این محل پیش فرض، رقابت شدیدی میان فروشندگان دیجی‌کالا در جریان است. در این متن می‌خواهیم بدانیم چه عواملی در به دست آوردن این جایگاه نقش دارند.

برای به دست آوردن جایگاه جعبه خرید، عواملی مانند قیمت کالا، بازه زمانی ارسال، موجود بودن کالا در مرکز پردازش دیجی‌کالا، عملکرد فروشنده (مواردی ماننده نرخ لغو سفارش، ارسال به موقع کالا و ...) و امتیازی که مشتریان به فروشنده داده‌اند، تاثیرگذار هستند. در نهایت جعبه خرید به کالای فروشنده‌ای اختصاص پیدا می‌کند که در مجموع امتیاز بیشتری را نسبت به سایر تامین­کنندگان به دست آورد.

علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت پیشنهادی، بازه زمانی ارسال کالا جزء عوامل مهم و تاثیرگذار برای به دست آوردن جایگاه جعبه خرید است. به عنوان مثال اگر کالا در مرکز پردازش دیجی‌کالا موجود بوده و یا بازه زمانی ارسال کمتر از دو روز باشد، کالا شانس بیشتری برای قرار گرفتن در این قسمت خواهد داشت.

در نهایت الگوریتم هوشمندی طراحی شده است که با در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها، بهترین پیشنهاد را برای نمایش در جعبه خرید به خریدار نشان می‌دهد. با توجه به مجموعه این موراد می­توان گفت فروشندگان دیجی‌کالا در یک بازار رقابتی، برای کسب این جایگاه در جعبه خرید با یکدیگر رقابت خواهند داشت. خریدار هم می‌تواند بهترین انتخاب مناسب با نیاز خود را با در نظر گرفتن این شرایط داشته باشد. علاوه بر این، خریدار می­تواند به بخش دیگر فروشندگان کالا مراجعه، قیمت و سایر شرایط کالاها را با هم مقایسه و در نهایت کالای مد نظر خود را انتخاب کند.

آیا پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا می‌تواند یک بازار رقابتی کامل باشد؟

همه عواملی که منجر به قرار گرفتن کالایی در جعبه خرید می‌شود، در نهایت مفهوم بازار رقابتی را می‌سازد. پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا شرایطی همچون یک بازار رقابت کامل ایجاد کرده است. در یک بازار رقابت کامل هیچ بنگاهی به تنهایی قدرت تاثیرگذاری در قیمت محصول ندارد، بنگاه‌ها فناوری‌های مشابه دارند و هیچکس نمی‌تواند محصول را با هزینه تمام شده کمتر تولید کند. همچنین محصولات همگون هستند و بین محصولات مشابهی که بنگاه‌های مختلف عرضه می‌کنند، تفاوت چندانی وجود ندارد. در چنین بازار رقابتی است که همواره مشتریان به بهترین قیمت‌های ممکن دسترسی خواهند داشت.

در مجموع می­توان اینگونه گفت که قیمت کالا در یک بازار رقابتی، در طولانی مدت، منافع مصرف‌کننده و سود متعارف فروشنده را تضمین می‌کند. در چنین بازاری فروشندگان می‌توانند با در نظر گرفتن قیمت مناسب که سود تضمین‌شده داشته باشد، جایگاه جعبه خرید دیجی­کالا را از آن خود و شانس دیده شدن محصول را بیشتر کنند. از طرف دیگر خریداران هم می‌توانند بهترین انتخاب را با بهترین قیمت، از میان تعداد کالاهای زیادی با شرایط مشابه انجام دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۳۴۸۳۱۰:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
بدترین قیمت و بی کیفیت ترین..
ناشناس۱۵۰۳۶۲۶۱۲:۲۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
جدیدا از بیرون گرونتره ..کلی هم پول پیک میگیرن
ناشناس۱۵۰۳۶۳۹۱۲:۲۸:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
گران فروش ..،..
ناشناس۱۵۰۳۶۴۳۱۲:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
باید در نظر گرفت که بهترین مبلغ دیجی کالا نسبت به قیمت‌های بازار، وابسته است به حاشیه سودی که دیجی کالا از فروشنده برای خود مطالبه می کند. البته چون با این روش، مصرف کننده می‌تواند سقف قیمت را در دیجی کالا مشاهده کند، لذا امکان اجحاف به مشتری توسط سایر فروشندگان بازار نخواهد بود.
ناشناس۱۵۰۴۳۹۵۲۲:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
دیجی کالا با وارد کردن تامین کنندگان سودجوواجاره فضا و تقلب آنها اعتبارخودراازدست داده بطوری که بسیاری از تولید کنندگان به این سایت معترض بوده وبرخي نیز شاکی هستند.شروع کارديجي کالا به عنوان یک استان آپ نوین موفق بود اما درادامه به بیراهه رفت
محمد۱۵۰۵۲۲۰۱۵:۰۱:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
دی جی کالا بهترین فروشگاه من ۵ تا کتاب خریدن شد۱۳۰ تومن مبلغ پرداختی شد ۶۵ تومن کیفیت کالا ها عالییییییییییییی
اکبر۱۵۰۵۴۹۱۱۹:۳۶:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
دیجی کالا خوب بود،الان خودش شده باعث گرونی خراب کرد من حتی برنامه دیجی کالا رو هم از گوشیم حذف کردم
اکبر۱۵۰۵۵۹۱۲۲:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۱
یکی از عوامل گران شدن اجناس در وضعیت کنونی این سایت بوده به نحوی شده مبنای ارائه قیمت در سایر فروشندگان در سطح کشور و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آن از سوی دستگاه های مرتبط با گران فروشی وجود ندارد این موضوع با یک جستجوی ساده قابل مشاهده است
ناشناس۱۵۰۵۶۱۵۲۲:۳۲:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۱
برخی محصولاتش بسیار گرانتر از مغازه میباشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین