رشد غیر منطقی برخی از شرکت‌های بورسی

مظاهر گنجی، گروه تعاملی الف،   3990410018
رشد غیر منطقی برخی از شرکت‌های بورسی

چند سالی است که اکثر کسانی که اقتصاد را دنبال می‌کنند بر سوددهی بالای بازار سهام بورس نسبت به بازارهای دیگر اذعان دارند، کارشناسان اقتصادی مزیت‌هایی را برای بازار سرمایه، از جمله کنترل و هدایت نقدینگی سرگردان کشور و جلوگیری از ورود این نقدینگی به بازار های دیگر و ایجاد تورم، ذکر می‌کنند و دولت محترم هم مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق می‌کند.

هرچند که یکی از مزایای بورس از سوی مسئولان وجود شفافیت در این بازار ذکر می‌گردد و در مورد اکثریت غالب شرکت‌های بزرگ بورسی این مورد تا حدودی صدق می‌کند ولی در مورد سوددهی عجیب و بسیار بالا و کاملا غیر منطقی و غیر عقلانی بعضی از شرکت های کوچک بورسی که بنیاد ضعیفی هم دارند، منطقا نمی‌توان این شفافیت و نظارت درست را مشاهده کرد و ابهام‌های زیادی در مورد چگونگی معاملات و سود آوری عجیب سهام این شرکت‌ها وجود دارد و زمزمه‌هایی در مورد ایجاد صف‌های کاذب خرید سهم و جهت دهی کانال‌های خاص تلگرامی و ... و مصنوعی بودن رشد این سهام وجود دارد، که لازم است با بررسی نظارت دقیق مسئولان بورس به این ابهام ها پاسخ داده شود و جلوی روندهای نادرست و احیانا رانت‌ها و زد و بند های احتمالی گرفته شود.

از جمله ی این موارد بسیار مبهم وجود یک شرکت بسیار کوچک در صدر جدول رشد بالای سهام در کل بورس با رشد نزدیک به سیزده هزار درصدی! (بیش از 130 برابر شدن) قیمت سهام در یک سال اخیر (تا این روز) می‌باشد!

این شرکت که یک کارخانه ی کوچک تولید کنسانتره پرتقال و نارنگی می باشد که طبق آمار خود شرکت در سال قبل تنها 16 نفر کارکنان فعال داشته است در سال های اخیر دچار تعطیلی و از کار افتادن برخی از خطوط تولید شده است بطوری که خطوط تولید کنسانتره سیب و کنسانتره لیمو و خط تولید آب میوه آن از مدار خارج شده و فقط تولید کنسانتره پرتقال و نارنگی دارد. مورد بسیار عجیب در مورد این شرکت این است که با وجود کاهش تولید محصول در سال های اخیر (طبق آمار محصول شرکت) و سود پرداختی پایین سهام این شرکت، چگونه سهام این شرکت توانسته چنین رشد عجیب و خیره کننده ای را داشته باشد.در حالی که طبق تجدید ارزیابی اخیر در سال  98 ارزش کل زمین های شرکت به میزان 30 میلیارد تومان برآورد شده است، ارزش بازار این شرکت (قیمت کل سهام شناور شرکت) تا این روز به بیش از 70 برابر این مبلغ یعنی بیش از 2200 میلیارد تومان رسیده است.


مساله ای که اینجا مطرح می شود این است که این رشد قیمت قارچ گونه و حیرت آور سهام شرکت که بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن است بر چه مبنا و منطقی بوده است و آیا هیچ تولید و تجارتی در جهان وجود دارد که بتواند چنین رشدی (بیش از 130 برابر فقط در یک سال) داشته باشد و آیا در نهایت سهام داران جدید این شرکت و شرکت های معدود مشابه که سهام این شرکت ها را چند ده برابر قیمت واقعی اش می خرند در آینده زیان ده بزرگ بورس نخواهند بود.

آیا نباید مسئولان و ناظران بورس در مورد این شرکت و شرکت‌های معدود مشابه ورود کنند و با نظارت و بررسی دقیق جلوی سود دهی کلان برخی از سهامدارن بزرگ این شرکت ها و زیان عمده سهام داران خرد جدید را بگیرند؟ 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین