موافقت روحانی با تحویل هدایای ریاست‌جمهوری‌اش به میراث فرهنگی

گروه سیاسی الف،   3990409088

معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از موافقت رییس جمهور برای تحویل هدایای نفیس و ارزشمندِ داده شده به رئیس جمهوری در دوره‌های مختلف، به این وزارتخانه خبر داد.

موافقت روحانی با تحویل هدایای ریاست‌جمهوری‌اش به میراث فرهنگی

به گزارش ایسنا، روسای جمهوری ایران در دوران ریاست‌جمهوری در دیدارها و سفرهای خارجی خود آثاری را به‌عنوان هدیه از سران کشورها دریافت می‌کنند و پس از پایان ریاست‌جمهوری‌شان بخشی از این آثار را با خود به همراه می‌بردند و بخشی دیگر را در موزه‌ها و نقاطی که صلاح می‌دانستند به بازدید می‌گذاشتند، با فرار بنی‌صدر، شهید محمدعلی رجایی در کوران انقلاب به ریاست‌جمهوری رسید، شاید دوران کوتاه ریاست جمهوری وی باعث شد که او فرصتِ جمع‌آوری کلکسیونی از آثارِ اهدایی خود را نداشته باشد.

پس از شهید رجایی نیز ریاست‌جمهوری رهبر معظم انقلاب آغاز شد. ریاست‌جمهوریِ مقام معظم رهبری تا پایان دو دوره پایدار ماند و ایشان توانستند مجموعه‌ای از آثار اهدایی از سران کشورها و مقامات را جمع‌آوری کنند که اکنون بخش زیادی از این آثار در اختیار موزه آستان قدس رضوی و بخش دیگری نیز در ساختمان ۲۴۰مجموعه تاریخی -فرهنگی سعدآباد نگهداری می‌شود. مرحوم ‌اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز بعد از دو دوره‌ی ریاست جمهوری خود، خانه‌ی شخصی‌اش را به موزه‌ی هدایای ریاست جمهوری تبدیل کرد.

با آغاز دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، ساختمان شماره ۲۴۰سعدآباد که پیش از انقلاب اسلامی به کاخ شهناز پهلوی مشهور بود به عنوان موزه‌ی اشیای اهدایی رییس جمهوری انتخاب شد که با پایان دوره ریاست‌جمهوری وی، او اسناد متعلق به‌خود را به اردکان یزد زادگاه خود برد ولی اشیای اهدایی در همان موزه سعدآباد باقی ماند.

اما در دوره‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، موزه آثار اهدایی به روسای جمهوری در سعدآباد به صورت نیمه تعطیل درآمد و همان شد که محمود احمدی‌نژاد در دوره پایانی ریاست‌جمهوری‌اش تمامی آثار اهدا شده را به بهانه ایجاد موزه یادمان‌های روسای جمهوری در حرم امام خمینی (ره) با خود برد و سرانجام اعلام شد بخشی از آثار وی در مرقد بنیانگذار انقلاب، به نمایش درآمده است.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به نقل از طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه - اعلام کرده است: پس از سال‌ها تلاش، به دنبال پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تحویل آثار نفیس، فاخر و ارزشمند هدیه‌شده به رئیس جمهور در دوره‌های مختلف به این وزارتخانه، حسن روحانی - رییس جمهور - با این پیشنهاد موافقت کرد.

او با بیان این‌که برای نخستین بار هدایای فاخر و نفیس مذکور اهدایی به رئیس جمهوری به عنوان اموال میراث‌فرهنگی ایران به امنای اموال وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل خواهد شد، گفت: موافقت رییس جمهور با این اقدام فرهنگی نقطه عطفی برای کشور خواهد بود و امیدواریم این تصمیم و سنت فرهنگی در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

وی تاکید کرد: این اشیا و هدایا به محض تحویل در سامانه جام موزه‌های کشور ثبت می‌شود و پس از برنامه‌ریزی‌های لازم و طراحی فضای نمایشی، به‌زودی برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین