جزئیات جدید بسته حمایت ازمستاجران/چرا سقف اجاره ۲۵ درصد تعیین شد؟

گروه اقتصادی الف،   3990408149 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیات جدیدی از بسته حمایتی مستأجران که امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسید، اعلام کرد.

جزئیات جدید بسته حمایت ازمستاجران/چرا سقف اجاره ۲۵ درصد تعیین شد؟

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با مهر درباره مصوبه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش اجاره‌بها در تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری به ترتیب تا ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد اظهار داشت: پیشنهاد تهیه بسته حمایتی از مستأجران از سوی وزارت راه و شهرسازی به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شد که یکی از مفاد آن، تعیین حداکثر میزان افزایش اجاره‌بها بود.

وی درباره پیشنهادی در خصوص اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران نیز گفت: ما در دو حوزه بازار اجاره‌بها و بازار خرید و فروش مسکن، پیشنهاداتی را به این ستاد ارائه کرده بودیم که به دو بخش تقسیم می‌شد؛ یکی اقدامات کوتاه‌مدت و دیگری اقدامات میان‌مدت؛ اقدامات فوری برای مدیریت سریع وضعیت بازار مسکن بود و پیشنهادات میان‌مدت نیز برای ساماندهی ریشه‌ای مشکل اجاره‌بها تهیه شده بود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: امروز بسته پیشنهادی کوتاه مدت درباره بازار اجاره مسکن پیشنهاد و تصویب شد، پیشنهاد وام ودیعه نیز ارائه شده و در حال بررسی است چون پیشنهاداتی که بار مالی دارد، باید مراجع و دستگاه‌های مختلف درباره آن اظهارنظر کنند.

محمودزاده ادامه داد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی وظیفه جدیدی را ابلاغ کرد که بر اساس آن، قرار است بانک مرکزی بسته تأمین مالی طرح اقدام ملی مسکن و همچنین مباحث مرتبط با حوزه مسکن را تدوین و به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد دهد. ازاین‌رو جلسات متعددی در سطوح کارشناسی و مدیریتی میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برگزار شده است. این بسته به زودی تهیه و به این ستاد (ستاد اقتصادی دولت) ارائه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آیا اجرای مصوبه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر رعایت حداکثر افزایش اجاره‌بها تا ۲۵ درصد در تهران ضمانت اجرایی دارد؟ تصریح کرد: ضمانت اجرایی این مصوبه آن است که هیچ مرجع قضائی حق صدور حکم تخلیه برای مستأجر را ندارد؛ به این معنا که اگر مستأجر واجد شرایط مذکور در تبصره باشد، موجر حق فسخ قرارداد و شکایت به دادگاه برای خارج کردن مستأجر از ملک خود را ندارد چون مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قوانین مصوب مجلس و شورای عالی امنیت ملی است.

وی افزود: از سوی دیگر، اگر مستأجر به نرخ‌هایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده، تمکین نکند، موجر می‌تواند حکم تخلیه برای وی صادر کند؛ به این معنا که اگر در تهران، مستأجر افزایش اجاره‌بهای ۲۵ درصدی را نپذیرد، موجر می‌تواند وی را ملزم به تخلیه ملک خود کند اما اگر موجر بیش از ۲۵ درصد از مستأجر طلب کند، مستأجر می‌تواند از پرداخت آن سر باز زده و از تخلیه ملک خودداری کند.

محمودزاده درباره اینکه چرا مصوبه امروز ستاد ملی کرونا، عطف به‌ماسبق نداشته و شامل قراردادهای رهن و اجاره مسکن که پیش از تاریخ مصوبه این ستاد به امضا رسیده‌اند، نمی‌شود؟ گفت: از نظر قانونی، امکان عطف به ما سبق کردن این مصوبه وجود نداشت چون قراردادهای امضا شده، عقد جاری و قانونی است و هیچ قانون جدیدی نمی‌تواند آن را ملغی اثر کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تعیین حداکثر نرخ افزایش اجاره‌بها در تهران به صورت شناور وجود داشت و یک نرخ ثابت برای تمام تهران تعیین نمی‌شد؟ خاطرنشان کرد: در مصوبه ستاد ملی کرونا آمده که «نرخ اجاره‌بها نسبت به قیمت همان ملک در قرارداد قبلی رهن و اجاره، ۲۵ درصد افزایش یابد»؛ این ۲۵ درصد بر اساس متوسط تورم تعیین شده است ضمن اینکه در مصوبه عبارت «تا ۲۵ درصد» لحاظ شده و به این معناست که موجر می‌تواند کمتر از ۲۵ درصد هم به رقم قبلی اجاره‌بها اضافه کند.

وی بیان کرد: اگر قرار بود ملاک ما در تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در تهران، جدول ارزش اجاره ملک که مورد تائید سازمان امور مالیاتی است، قرار گیرد، ایرادات زیادی می‌شد به آن اتخاذ کرد چون رقم اجاره هر واحد مسکونی در هر منطقه یا محله و حتی مجتمع مسکونی با واحد دیگر متفاوت است اما وقتی گفته می‌شود که سقف افزایش اجاره‌بها تا ۲۵ درصد و نسبت به قرارداد قبلی همان واحد است، دیگر نمی‌توان چنین ایرادی را به مصوبه مذکور وارد دانست.

محمودزاده تأکید کرد: این مصوبه نه حقوق مالک را تضییع می‌کند و نه حقوق مستأجر را فراموش کرده است بلکه مصوبه متعادلی محسوب می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۱۴۵۷۱۹:۲۷:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۸
بنزین 300 درصد حقوق 15 درصد مسکن 25 درصد مواد غذایی و میوه تا 300 درصد چه تناسبی با هم دارند حسن اقا جواب دهند
ناشناس۱۵۰۱۶۴۲۲۲:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۸
خودش 300% بنزین رو گرون کرده حالا همه چی 15 تا 25% باید افزایش پیدا کنه !!
الياس۱۵۰۲۰۷۱۰۸:۵۷:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۹
با ادبيات دستوري كه نمي توان اقتصاد يك كشور را اداره كرد ... (حسن روحاني- نامزد انتخابات 1392) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۰۲۱۹۸۱۰:۱۲:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۹
چرا هزینه مشکلات اقتصادی فقط باید از جیب مردم پرداخت بشه ؟ کسی که زندگیش از محل اجاره تامین میشه چه گناهی کرده ؟ آیا بقیه هزینه ها هم 25 درصد افزایش پیدا کرده؟ چرا ایشون که که اینطور قاطعانه دستور به کنترل می دهند بقیه بازارها رو نمی تونه کنترل کنه ؟
ناشناس۱۵۰۱۴۸۶۱۹:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۸
25 در صد چی؟؟! مثلا اجاره ای 1 میلیارد بوده 25 درصدش با 25 درصد اجاره ی 800ت یکی هست؟! برای هوش و نبوغ خودتون اسفند دود کنید
ناشناس۱۵۰۱۶۳۰۲۱:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۸
نابغه هر چی اجاره در قراداد هست در تهران مالک میتواند تا 25 درصد افزایش دهد اگر یک میلیارد میگرفته مجاز است یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون بگیره
ناشناس۱۵۰۲۰۷۸۰۸:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۹
اجاره یک میلیاردی حتما یک خونه چند صد متری تو یکی از نقاط خوب هست اجاره هشتصد تومنی هم یه آلونک 40 متری ....... تهزان هست، خونه ای با این شرایط نباید توقع داشته باشه 50 درصد به اجارش اضافه بشه
ناشناس۱۵۰۱۴۹۹۲۰:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۸
وقتی قیمت دلار از 11 هزار تومان به 21 هزار تومان می رسد یعنی ارزش پول ملی حدود 45 درصد کم شده انتظار دارید ملت با مصوبه دولت جنسشون را زیر قیمت واقعی ارایه کنند! برای کنترل قیمت ارزش پول را حفظ کنید
ناشناس۱۵۰۲۲۶۵۱۰:۵۲:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۹
95 درصد میشه نه 45 درصد
ناشناس۱۵۰۱۵۱۹۲۰:۱۲:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۸
دربارۀ رهن و اجاره صحبتی نشده! این 25 درصد شامل هر دو قسمت رهن و اجاره می شود یا فقط به اجاره تعلق می گیرد؟؟
ناشناس۱۵۰۱۵۲۸۲۰:۱۸:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۸
مصوبات بي اساس و من درآوردي از سر ناكآرامدي دولت تزوير
ناشناس۱۵۰۱۵۳۵۲۰:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۸
این مصوبه مسخره است . کشور کمونیستی نیست
ناشناس۱۵۰۱۹۱۶۰۵:۰۸:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۹
کمونیستی چییه برو ببین تو کشورهای پیشرفته مثل المان چه قوانین سختی دارن واسه اجاره و فروش
ناشناس۱۵۰۲۲۰۶۱۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۹
حالا که نیست باید اجحاف شود به طبقه ضعیف !!!؟؟؟
ناشناس۱۵۰۱۵۴۲۲۰:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۸
کسی دیگه اجاره اش رو تمدید نمیکنه. مستاجرها باید سالانه جابه جا بشن.
ناشناس۱۵۰۲۰۰۵۰۸:۰۷:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۹
مالک به بهانه اینکه میخواهم ملک را به فرزندم بدهم و یا اینکه میخواهم خودم در ملکم بنشینم اجاره را تمدید نمی کند و مستاجر را مجبور میکند خانه را تخلیه کند
ناشناس۱۵۰۱۵۵۰۲۰:۴۱:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۸
کشور به سمت کمونیستی شدن می‌ره مردم اختیار مال خودشون رو هم ندارند
ناشناس۱۵۰۱۵۵۲۲۰:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۸
بازار مسکن دستوری نیست، تحکمی نیست. مالکیت را زیر سئوال نبرید.
ناشناس۱۵۰۱۵۵۴۲۰:۴۳:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
خودش بنزین رو 300% گران کرده حالا 25% نسخه می پیچیه ؟؟
ناشناس۱۵۰۱۶۴۰۲۲:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۸
شاخص اگر عملکرد دولت بی تدبیر ناامیدکننده باشد صاحبخانه ها اگر مثل دولت باشند مستأجر را باید نقره داغ کنند . بعنوان یک صاحبخانه از دیگران خواهش میکنم در فضای سخت اقتصادی امروز با مستأجرین همراهی کنند . به رضای خدا نگاه کنند نه نظر دولت گرانساز .
ناشناس۱۵۰۱۶۴۱۲۲:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۸
مشکل دلار و تحریم رو حل کنید جای این حرفا
ناشناس۱۵۰۱۶۹۶۲۲:۵۵:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۸
در بی عرضگی دولت شکی نیست. ولی این مصوبه درستی است. صاحبخانه های متخلف رو هم باید نقره داغ کرد.
ناشناس۱۵۰۱۷۰۷۲۳:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۸
نوابغ عزیز اینجوری مستاجرا باید سال به سال جابجا شن
حسن۱۵۰۱۷۱۷۲۳:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۸
کمونیسم اگر چاره کار بود شوروی سقوط نمی کرد. به جای تعیین تکلیف برای اموال مردم دست از تولید بی حساب نقدینگی بردار!
ناشناس۱۵۰۱۷۶۹۰۰:۱۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۹
بر اساس داشته خودتان مصوبه صادر کنید. نه جیب مردم. اگر موجر بگوید ملکم رو لازم تکلیف چی میشه. بگه اصلا اجاره نمی دهم.د
ناشناس۱۵۰۱۷۷۴۰۰:۲۶:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۹
واقعا متاسفم بابت این طرح ها .اینطور که معلومه افراد صاحب ملک خود نیستند!!بجای نقض مالکیت دولت بهتره تورم را کنترل کنه تا این مشکل حل بشه
ناشناس۱۵۰۱۷۹۲۰۰:۵۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۹
احسنت عجب طرحی کدامین مغزهای متفکر پشت این مصوبه طنز الود هستند مگر مال مردم ارث پدری دولت است
ناشناس۱۵۰۱۹۲۷۰۶:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۹
من یک واحد کوچک دارم که اجاره دادم سال گذشته مستاجر ۷ درصد به کرایه قبلی اضافه کرد، با این روند در حال حاضر اختلاف کرایه با آپارتمان‌های مشابه مبلغ زیادی است. در سال جدید چه میزان باید به اجاره اضافه شود؟ با این اوصاف این اختلاف بیشتر می‌شود.
ناشناس۱۵۰۱۹۷۲۰۷:۴۵:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۹
درگيري واختلافات بين مؤجر ومستأجر افزايش مي يابد
ناشناس۱۵۰۲۰۴۱۰۸:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۹
دلالان مسکن خارج از کشور یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در ایران هستند زیرا با بالا رفتن قیمت دلار انها بر حفظ بازار فروش خود قیمت ها بالا می برند. باید جلوی فعالیت این مفسدین بازار مسکن در ایران جلوگیری گردد.
ناشناس۱۵۰۲۰۴۷۰۸:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۹
مصوبه ای خردمندانه که باید زودتر این دولت وارد معضل مسکن با توجه به ابعاد اجتماعی سیاسی ان می شد.
ناشناس۱۵۰۲۰۷۷۰۸:۵۸:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۹
خودروی تولیدی فصلی 25 تا 30 درصد افزایش تمام خدمات دولتی تا 300 درصد افزایش ارزش پول ملی نسبت به 6 ماه قبل 50 درصد کاهش بعد مستاجر 25 درصد، علی برکت الله
جلال۱۵۰۲۱۸۱۱۰:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۹
چه راهکاری از خود در کردن .....
ناشناس۱۵۰۲۲۰۸۱۰:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۹
خب من صاحبخونه ترجیج میدم مستاجر عذرشو بخوام و با قیمت جدید اجاره بدم پس این مصوبات به درد لای جرز دیوار میخوره جناب کارشناس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین