مسافران تاکسی‌های اینترنتی نقره‌داغ شدند

گروه اجتماعی الف،   3990408145

مقایسه نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین بعد از ایام قرنطینه با قبل از آن افزایش بیش از ۳۰ درصدی و حتی دو برابر شدن کرایه‌ها در برخی سفرها را نشان می‌دهد.

‌به گزارش فارس، روزنامه «رسالت» در گزارشی به بالا رفتن نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

پس از گذشت دو ماه از قرنطینه و خانه‌نشینی بیشتر مردم، به‌تدریج همه به سرکارهایشان بازگشتند. خیابان‌ها بازهم شلوغ شدند و رونق به کسب‌وکار تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌ها بازگشته است، اما نرخ‌های تاکسی‌های آنلاین بعضا با تعجب و نارضایتی مسافران همراه شده است.

مقایسه نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین بعد از ایام قرنطینه با قبل از آن افزایش بیش از 30 درصدی و  حتی دو برابر شدن کرایه‌ها در برخی سفرها را نشان می‌دهد. این در حالی است که  تاکسی‌های اینترنتی که در آغاز به کارشان، باقیمت‌هایی به‌مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی فعالیت می‌کردند، حالا قیمت‌های خود را خیلی بالابرده‌اند.

اسنپ و تپسی، دو شرکت مهم خدمات دهنده تاکسی‌های اینترنتی، سیستم قیمت‌گذاری شناور را برای محاسبه نرخ‌های کرایه خود اعلام کرده‌اند که نمی‌تواند نتیجه روشنی از میزان افزایش قیمت تاکسی‌ها بدهد.

انحصارگرایی تاکسی‌های اینترنتی با کنار زدن رقبا

تاکسی‌های اینترنتی که در اوایل ورود، باقیمت‌هایی به‌مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم به مسافران خدمات‌دهی می‌کردند، حالا به گفته برخی مسافران قیمت‌های خود را خیلی بالابرده‌اند. به‌زعم عده‌ای آن‌ها با کنار گذاشتن رقبای خود که تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم بوده‌اند، انحصارگرایی کرده‌اند و قیمت‌ها را مطابق خواسته خود تغییر می‌دهند.

یکی از مسافران همیشگی تاکسی‌های اینترنتی درباره گرانی کرایه‌ها می‌گوید: «شرکت‌های اسنپ و تپسی چراغ خاموش و بدون مجوز کرایه سفرهای خود را تا ۴۰ درصد افزایش دادند. مسیری که همیشه با چهار هزار تومان می‌رفتم الان کمتر از ۹ هزار تومان نمی‌آید و نشان می‌دهد کرایه‌ها بیشتر از ۴۰ درصد شده است.»

یکی دیگر از مسافران اظهار می‌کند: «کرایه اسنپ در مسیر یکسان 23500 تومان بوده اما بعد از چند روز به 33500 تومان رسیده است.»

مسافر دیگری با گلایه از بالا رفتن نرخ کرایه‌ها می‌گوید: «نرخ کرایه از نارمک تا یوسف‌آباد 37 هزار تومان شده است. چون اسنپ و تپسی مشتری‌هایشان زیاد شده است و هر قیمتی را اعلام می‌کنند.»

تپسی در بخشی از سایت اینترنتی خود درباره علت گران بودن یا ارزان بودن کرایه‌ها توضیح داده است: «سیستم قیمت‌گذاری تپسی، به‌صورت هوشمند کار می‌کند و چندین مورد روی عدد نهایی آن تأثیر می‌گذارند. میانگین استهلاک خودروی سفیر، مبلغ ثابت ورود، مدت و مقصد سفر و نیز تناسب میزان عرضه و تقاضا عواملی است که بنا بر اعلام تپسی بر هزینه یک سفر تأثیر می‌گذارد. همچنین وضعیت آب‌وهوا، برپایی مراسمی در نقطه‌ای خاص از شهر، طرح ترافیک و تعطیلات رسمی از دیگر مواردی است که بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت می‌شود.»

تقاضای سفر پایین باشد، قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کنند

نگار عرب مدیر روابط عمومی شرکت تپسی در گفت‌وگو با «رسالت»، قیمت‌گذاری کرایه‌ها در این شرکت را داینامیک عنوان می‌کند و می‌افزاید: قیمت‌گذاری در شرکت تپسی بر اساس تعادل در عرضه و تقاضا و مؤلفه‌هایی ازجمله مسافت و ترافیک تعیین می‌شود.

به‌عنوان‌مثال اگر بعد از برگزاری مسابقه فوتبال، تعداد مسافران زیاد و تعداد ماشین کم باشد، عرضه کم و تقاضا بالا می‌رود و نرخ کرایه‌ها افزایش پیدا می‌کند. در چنین مواقعی نرخ کرایه بالا باعث می‌شود تعداد راننده‌ها برای انتخاب آن مسیر بالا برود. زمانی که تقاضای سفر پایین باشد، قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کنند تا مسافران ما را برای سفر انتخاب کنند.

وی افزایش نرخ کرایه‌ها را 15 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: مسافران تصور می‌کنند نرخ کرایه‌ها بیش از 15 درصد افزایش داشت و آن‌ به‌این‌علت است که در اسفند، فروردین و اردیبهشت به دلیل شیوع کرونا70 درصد از سفرها کاهش پیدا کرد و نرخ کرایه‌های ما هم پایین آمد. همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ما برای تعیین نرخ کرایه، تعادل در عرضه و تقاضاست.

 نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی پایین‌تر از تاکسی‌های بی‌سیم است

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بابیان اینکه قیمت‌گذاری نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی ثابت نیست، می‌گوید: طبق دستورالعمل وزارت کشور نرخ کرایه‌ها پویا و شناور است و مؤلفه‌های مختلف در تعیین نرخ اثرگذار هستند. این در حالی است که در دستورالعمل وزارت کشور آمده اگر تاکسی‌های آنلاین بخواهند کرایه‌های بالاتری را از نرخ تاکسی‌های مصوب شهرداری بگیرند باید از طریق اپلیکیشن به مشتری اعلام کنند تا مسافر با علم به اینکه این کرایه بالاتر از کرایه‌های متداول است آن را انتخاب کند.

الفت نسب ادامه می‌دهد: در بسیاری از موارد نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی پایین‌تر از تاکسی‌های بی‌سیم است و این موضوع به اعتراض راننده‌های تاکسی‌های آنلاین منجر شده است. در مواقعی غیر از زمان اوج ترافیک و درصورتی‌که تعداد ماشین‌ها زیاد باشند، نرخ کرایه‌های اینترنتی بالا نیست. 
وی بابیان اینکه رانندگان تاکسی‌های مجازی در دوران شیوع کرونا بسیار متضرر شدند، می‌گوید: درصورتی‌که نرخ کرایه‌ها بالا برود، رانندگان مشتری‌های خود را از دست می‌دهند و آن‌ها هم دغدغه این مسئله رادارند. معیشت زندگی رانندگان در دوران قرنطینه با مشکل مواجه شد و آن‌ها نمی‌خواهند به این موضوع دامن بزنند. 

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به نقش اتحادیه در نظارت بر عملکرد تاکسی‌های آنلاین اشاره می‌کند و می‌افزاید: اتحادیه به همراه شهرداری و وزارت کشور، کمیته مشترک انضباطی را تشکیل داده‌اند تا هرکدام از این ارگان‌ها بخشی از نظارت به فعالیت آن‌ها را به عهده داشته باشند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین