مسافران تاکسی‌های اینترنتی نقره‌داغ شدند

گروه اجتماعی الف،   3990408145

مقایسه نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین بعد از ایام قرنطینه با قبل از آن افزایش بیش از ۳۰ درصدی و حتی دو برابر شدن کرایه‌ها در برخی سفرها را نشان می‌دهد.

‌به گزارش فارس، روزنامه «رسالت» در گزارشی به بالا رفتن نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

پس از گذشت دو ماه از قرنطینه و خانه‌نشینی بیشتر مردم، به‌تدریج همه به سرکارهایشان بازگشتند. خیابان‌ها بازهم شلوغ شدند و رونق به کسب‌وکار تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌ها بازگشته است، اما نرخ‌های تاکسی‌های آنلاین بعضا با تعجب و نارضایتی مسافران همراه شده است.

مقایسه نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین بعد از ایام قرنطینه با قبل از آن افزایش بیش از 30 درصدی و  حتی دو برابر شدن کرایه‌ها در برخی سفرها را نشان می‌دهد. این در حالی است که  تاکسی‌های اینترنتی که در آغاز به کارشان، باقیمت‌هایی به‌مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی فعالیت می‌کردند، حالا قیمت‌های خود را خیلی بالابرده‌اند.

اسنپ و تپسی، دو شرکت مهم خدمات دهنده تاکسی‌های اینترنتی، سیستم قیمت‌گذاری شناور را برای محاسبه نرخ‌های کرایه خود اعلام کرده‌اند که نمی‌تواند نتیجه روشنی از میزان افزایش قیمت تاکسی‌ها بدهد.

انحصارگرایی تاکسی‌های اینترنتی با کنار زدن رقبا

تاکسی‌های اینترنتی که در اوایل ورود، باقیمت‌هایی به‌مراتب کمتر از تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم به مسافران خدمات‌دهی می‌کردند، حالا به گفته برخی مسافران قیمت‌های خود را خیلی بالابرده‌اند. به‌زعم عده‌ای آن‌ها با کنار گذاشتن رقبای خود که تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم بوده‌اند، انحصارگرایی کرده‌اند و قیمت‌ها را مطابق خواسته خود تغییر می‌دهند.

یکی از مسافران همیشگی تاکسی‌های اینترنتی درباره گرانی کرایه‌ها می‌گوید: «شرکت‌های اسنپ و تپسی چراغ خاموش و بدون مجوز کرایه سفرهای خود را تا ۴۰ درصد افزایش دادند. مسیری که همیشه با چهار هزار تومان می‌رفتم الان کمتر از ۹ هزار تومان نمی‌آید و نشان می‌دهد کرایه‌ها بیشتر از ۴۰ درصد شده است.»

یکی دیگر از مسافران اظهار می‌کند: «کرایه اسنپ در مسیر یکسان 23500 تومان بوده اما بعد از چند روز به 33500 تومان رسیده است.»

مسافر دیگری با گلایه از بالا رفتن نرخ کرایه‌ها می‌گوید: «نرخ کرایه از نارمک تا یوسف‌آباد 37 هزار تومان شده است. چون اسنپ و تپسی مشتری‌هایشان زیاد شده است و هر قیمتی را اعلام می‌کنند.»

تپسی در بخشی از سایت اینترنتی خود درباره علت گران بودن یا ارزان بودن کرایه‌ها توضیح داده است: «سیستم قیمت‌گذاری تپسی، به‌صورت هوشمند کار می‌کند و چندین مورد روی عدد نهایی آن تأثیر می‌گذارند. میانگین استهلاک خودروی سفیر، مبلغ ثابت ورود، مدت و مقصد سفر و نیز تناسب میزان عرضه و تقاضا عواملی است که بنا بر اعلام تپسی بر هزینه یک سفر تأثیر می‌گذارد. همچنین وضعیت آب‌وهوا، برپایی مراسمی در نقطه‌ای خاص از شهر، طرح ترافیک و تعطیلات رسمی از دیگر مواردی است که بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت می‌شود.»

تقاضای سفر پایین باشد، قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کنند

نگار عرب مدیر روابط عمومی شرکت تپسی در گفت‌وگو با «رسالت»، قیمت‌گذاری کرایه‌ها در این شرکت را داینامیک عنوان می‌کند و می‌افزاید: قیمت‌گذاری در شرکت تپسی بر اساس تعادل در عرضه و تقاضا و مؤلفه‌هایی ازجمله مسافت و ترافیک تعیین می‌شود.

به‌عنوان‌مثال اگر بعد از برگزاری مسابقه فوتبال، تعداد مسافران زیاد و تعداد ماشین کم باشد، عرضه کم و تقاضا بالا می‌رود و نرخ کرایه‌ها افزایش پیدا می‌کند. در چنین مواقعی نرخ کرایه بالا باعث می‌شود تعداد راننده‌ها برای انتخاب آن مسیر بالا برود. زمانی که تقاضای سفر پایین باشد، قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کنند تا مسافران ما را برای سفر انتخاب کنند.

وی افزایش نرخ کرایه‌ها را 15 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: مسافران تصور می‌کنند نرخ کرایه‌ها بیش از 15 درصد افزایش داشت و آن‌ به‌این‌علت است که در اسفند، فروردین و اردیبهشت به دلیل شیوع کرونا70 درصد از سفرها کاهش پیدا کرد و نرخ کرایه‌های ما هم پایین آمد. همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ما برای تعیین نرخ کرایه، تعادل در عرضه و تقاضاست.

 نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی پایین‌تر از تاکسی‌های بی‌سیم است

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بابیان اینکه قیمت‌گذاری نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی ثابت نیست، می‌گوید: طبق دستورالعمل وزارت کشور نرخ کرایه‌ها پویا و شناور است و مؤلفه‌های مختلف در تعیین نرخ اثرگذار هستند. این در حالی است که در دستورالعمل وزارت کشور آمده اگر تاکسی‌های آنلاین بخواهند کرایه‌های بالاتری را از نرخ تاکسی‌های مصوب شهرداری بگیرند باید از طریق اپلیکیشن به مشتری اعلام کنند تا مسافر با علم به اینکه این کرایه بالاتر از کرایه‌های متداول است آن را انتخاب کند.

الفت نسب ادامه می‌دهد: در بسیاری از موارد نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی پایین‌تر از تاکسی‌های بی‌سیم است و این موضوع به اعتراض راننده‌های تاکسی‌های آنلاین منجر شده است. در مواقعی غیر از زمان اوج ترافیک و درصورتی‌که تعداد ماشین‌ها زیاد باشند، نرخ کرایه‌های اینترنتی بالا نیست. 
وی بابیان اینکه رانندگان تاکسی‌های مجازی در دوران شیوع کرونا بسیار متضرر شدند، می‌گوید: درصورتی‌که نرخ کرایه‌ها بالا برود، رانندگان مشتری‌های خود را از دست می‌دهند و آن‌ها هم دغدغه این مسئله رادارند. معیشت زندگی رانندگان در دوران قرنطینه با مشکل مواجه شد و آن‌ها نمی‌خواهند به این موضوع دامن بزنند. 

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به نقش اتحادیه در نظارت بر عملکرد تاکسی‌های آنلاین اشاره می‌کند و می‌افزاید: اتحادیه به همراه شهرداری و وزارت کشور، کمیته مشترک انضباطی را تشکیل داده‌اند تا هرکدام از این ارگان‌ها بخشی از نظارت به فعالیت آن‌ها را به عهده داشته باشند. 

پربحث‌های دیروز

  1. اوج بدسلیقه‌گی! / به بهانه ساخت تندیس‌هایی از سردار دلها

  2. این حق مردم است 

  3. هشدار حریرچی؛ موج سوم کرونا رکورد شکست/تعطیلی مدارس و دانشگاه ها

  4. مونتاژ قطعات پهپاد ساقط‌شده «گلوبال‌هاوک» آمریکا

  5. می خواهم زنده بمانم!

  6. وضعیت ۱۵ کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ / از «ضرغامی» و «جلیلی» تا «لاریجانی» و «ظریف»

  7. علت رایگان نشدن هزینه اینترنت «شبکه شاد»

  8. کنایه حجت الاسلام حسینی قمی به دریافت دنا پلاس توسط نمایندگان

  9. جنجال علیه مجلس با اسم رمز واکسن و دناپلاس

  10. کدامیک از این گرانی‌ها به‌خاطر آمریکا است؟ + جدول

  11. لعنت بر واشنگتن اما مقصر شمایید

  12. قالیباف: سرپرست های خانوار برای خریدن کالای اساسی نباید شرمنده فرزندان شوند

  13. چگونه رئیس ستاد انتخاباتی روحانی چوب حراج به «کشت و صنعت مغان‌» ایران زد؟

  14. سقف وام مسکن جوانان ۴۰۰ میلیون تومان شد

  15. تفریح در روز‌های سیاه کرونایی قم

  16. بیمه بیکاری با کدام تعریف: قانون یا تأمین اجتماعی؟!

  17. ماجرای تذکر رهبر انقلاب به سید جواد هاشمی

  18. شیب تند شیوع کرونا در تهران/ بیشترین آلودگی در کدام مناطق است؟!

  19. خوب و بد تزریق پول به بورس

  20. کدخدا را نفرین کنیم آقای روحانی؟!

  21. برخورد خشن پلیس‌انگلیس با معترضان

پربحث‌های هفته

  1. جدول/ نرخ امروز طلا و سکه؛ دلار ترمز برید

  2. اشکهای یک تولید کننده ایرانی/ به دادم برسید/ جز عدالت هیچ نمی‌خواهم

  3. چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

  4. محصولات مدیران‌خودرو ۶۳ تا ۱۷۰ میلیون تومان گران شد + قیمت‌ها

  5. ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

  6. نیویورک تایمز: آمریکا نتوانست ایرانی ها را به زانو درآورد

  7. اوج بدسلیقه‌گی! / به بهانه ساخت تندیس‌هایی از سردار دلها

  8. سرقت وحشیانه ۳ مرد مسلح از یک زن در دزفول

  9. چرا مسکن ارزان نمی شود

  10. نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت

  11. چرا نمایندگان مجلس خودروی دناپلاس گرفته‌اند؟/ عضو هیئت رئیسه: به مردم حق می‌دهیم حساس باشند، اما چه باید ‌کرد

  12. کمر خمیده نظام سلامت در موج سوم کرونا

  13. انتقال پایتخت؛ تهران پیر همچنان مقاومت می کند

  14. آیا هنوز هم کسی نمی‌خواهد از آنها بپرسد که از کجا آورده‌اند؟

  15. به فکر معیشت این «ملت پیروز» باشید

  16. انقلابی‌گری و دنا پلاس

  17. توکلی به نمایندگان: خودروهای ارزان تر را جایگزین خودروهای لوکس تحویلی کنید/ تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

  18. این حق مردم است 

  19. جهانگیری: فشار بر دولت جز افزایش مشکلات مردم دستاوردی ندارد/ دولت نمی‌تواند به تنهایی مسائل را حل کند

  20. نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

  21. هشدار حریرچی؛ موج سوم کرونا رکورد شکست/تعطیلی مدارس و دانشگاه ها

  22. آدرس روحانی برای فرستادن لعن و نفرین در خصوص مشکلات کشور

  23. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در پی رسیدن به توافقی جدید با ایران هستیم

  24. ماجرای تحویل خودروی «دناپلاس» به «نمایندگان مجلس» چیست؟

  25. بلاتکلیفی وزارت صمت/ روحانی وزیر جدید را معرفی می‌کند؟

ابر آروان

آخرین عناوین