پاسخ زیباکلام به موسوی خوئینی‌ها/تقلید روحانی از احمدی‌نژاد/نامه‌ای برای استخدام داماد/آمار فوتی‌های کرونا بالا رفت

گروه سیاسی الف،   3990408131 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت بعد از ظهر یکشنبه در ارتباط تصویری، به ارائه تازه‌ترین آمار بیماری کرونا در کشور پرداخت و گفت: ظرف شبانه روز گذشته ۲۴۸۹ مورد جدید کرونا در کشور شناسایی شده که با این احتساب، تا کنون ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه در شبانه روز گذشته ۱۴۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که مجموع آمار جان باختگان به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

لاری به معرفی استان‌های قرمز و در مرز هشدار بیماری کرونا پرداخت و گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

علی آقا محمدی، رییس کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا نیز گفت: ما در حال حاضر در مرحله‌ی پایانی موج اول هستیم و استان‌هایی که موج شیوع این بیماری در آن‌ها بیشتر انجام شده، امروز شاهد افزایش ابتلا هستند؛ لذا باید علاوه بر داشتن امید، احتیاط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهیم، قطعا باید استفاده از ماسک به عنوان یک واجد شرعی و انسانی برای مردم قلمداد شود. این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیر نمی‌کند. امروز افرادی وجود دارند که دستگاه ایمنی، قلب و مغز آن‌ها درگیر شده لذا احتیاط بسیار مهم است و باید به آزمایش‌های وزارت بهداشت توجه و اطمینان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

هشدار حریرچی به مردم ایران

آمار فوتی‌های روزانه کرونا دوباره بالا رفت/ شناسایی ۲۴۸۹ بیمار جدید

نمکی: شاید پاییز سخت‌تری نسبت به بهار و تابستان را در پیش داشته باشیم/ مخالف رزیدنتی پزشک خانواده بودم

در موج سنگین کرونا به سر می‌بریم/ نمی‌دانیم در فصل سرد چه اتفاقی می‌افتد

سخنگوی وزارت بهداشت: ماسک تا ۸۰ درصد از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند

***

اجاره‌بها از فردا در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون وقت دعوای مجلس و دولت و قوه قضائیه و مجلس نیست. این سه قوه باید با هم متحد باشند و نیروهای مسلح هم در کنار این سه باشد و رهبری هم بالای سر اینها باشد و مردم هم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند.

روحانی درباره مشکل مستأجران گفت: مقرر کردیم اجاره‌بها از فردا در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد. در سایر کلانشهرها از 20 درصد بیشتر نباید باشد و در بقیه شهرها، هم ۱۵ درصد. این مبنایی برای افزایش اجاره بها است. 

وی افزود: اینکه اجاره بهایی که از فردا منعقد می‌شود تا کی معتبر است، محل بحث است. تصمیم بر این است تا زمانی معتبر باشد که وزارت بهداشت شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند. از آن تاریخ به بعد، قراردادها سه ماه دیگر تمدید می‌شود و بعد از آن سه ماه، موجر و مستأجر می‌توانند با توافق جدیدی با هم ادامه دهند.

تسنیم درباره در گزارش با عنوان«کُپی‌برداری حسن روحانی از طرح شکست‌خورده احمدی‌نژاد/ اجاره مسکن با دستور رئیس‌جمهور کاهش می‌یابد؟» نوشت: این طرح در واقع کپی برنامه اجراشده دولت دهم در سال‌های 90 و 91 است، طرحی که علی نیکزاد وزیر وقت راه و شهرسازی و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی نسبت به تأثیرگذاری آن اطمینان بالایی داشت، اما در نهایت برچسب شکست‌خورده بر پیشانی این طرح ابتکاری وزیر اسبق راه و شهرسازی خورد.

بیشتر بخوانید:

روحانی: زمان دعوای سه قوه نیست/ ماسک زدن از ۱۵ تیر الزامی می‌شود/ سال ۹۹ سخت‌ترین سال از لحاظ فشار اقتصادی است

دولت سقف افزایش اجاره‌بها را اعلام کرد

***

اولین تیر به قلب مجلس تحول‌خواه

فارس نوشت: یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های تخصصی که طی هفته گذشته تکلیف هیئت رئیسه آن روشن شد کمیسیون بهداشت و درمان بود. در حالی که در روزهای گذشته و با اعلام کاندیداتوری حسینعلی شهریاری، سید مسعود خاتمی، عبدالحسین روح‌الامینی و سیّد جلیل میرمحمّدی مشخص شده بود که رقابت کرسی ریاست بین ۳ پزشک و یک داروساز خواهد بود... در نهایت این شهریاری بود که توانست با کسب نیمی از آراء بار دیگر بر صندلی ریاست تکیه بزند. شهریاری در حالی دوره یک ساله ریاست خود را آغاز می‌کند که پیشتر نیز بارها در این جایگاه آزموده شده است. او جراح و متخصص چشم است و پیش از این در ۴ دوره، نمایندگی مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی را عهده دار بوده است...

با توجه به شعار مجلس جدید که بنا را بر تحول خواهی و بهبود شرایط به سود مردم گذاشته بود، انتخاب فردی که سال‌ها ریاست این کمیسیون را در دوره‌های قبل بر عهده داشته و به نوعی نماد شرایط نامناسب این کمیسیون در گذشته محسوب می‌شود، امید به اصلاح روند معیوب گذشته را بیش از پیش کمرنگ کرد...

با انتخاب شهریاری به عنوان ریاست مهم‌ترین کمیسیون مرتبط با نظام سلامت، امید به اصلاح ریل گذاری نظام سلامت در کشور که جزو اهداف اصلی مجلس یازدهم عنوان شده بود به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

***

نامه‌ای برای استخدام داماد روحانی

فرهیختگان نوشت: در روزهای کرونایی و دلار ۲۰ هزارتومانی اتفاقات جالبی در حوزه اشتغال کامبیز مهدی زاده و همسرش در جریان است.‌ چندی پیش بود که نام مریم روحانی در لیست اعضای هیئت علمی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه شد.

فارس هم نوشت: کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس‌جمهور به دنبال استخدام در پژوهشگاه صنعت نفت است.

این اقدام پس از نگارش نامه یکی از اعضای هیات دولت در 13 خردادماه به جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت که در آن بر طی شدن مراحل استخدام تاکید شده، صورت گرفته است.

کامبیز مهدی‌زاده دانش آموخته مقطع دکتری زمین‌شناسی (گرایش سنگ رسوب و رسوب‌شناسی) است و برای استخدام در وزات نفت و طی مراحل جذب به عنوان عضو هیات علمی به پژوهشکده صنعت نفت معرفی شده است.

***

حال اقتصادی مردم خوب نیست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: ‌حال اقتصادی مردم و کشور خوب نیست و موضوعاتی را درباره معیشت مردم می‌شنویم که ای کاش نمی‌دیدیم و نمی‌شنیدیم چرا که خیلی از آنها واقعیت تلخی هستند. وی افزود: این روزها در رسانه‌ها از اجاره پشت بام‌ها گفته می‌شود ضمن اینکه در حوزه مسکن مردم دغدغه جدی و قابل توجهی دارند.

رئیس مجلس تصریح کرد: وظیفه همه ما به عنوان خدمتگزار مردم آن است که دغدغه اول و آخر ما در شرایط فعلی توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد. 

بیشتر بخوانید:

قالیباف: مردم در حوزه اقتصاد حال خوبی ندارند/ مردم ما مردم قانعی هستند

***

موسوی خوئینی‌ها مقصر وضع فعلی است

تسنیم نوشت: آقای موسوی خوئینی‌ها در نامه‌ای به رهبر انقلاب با برشمردن برخی مشکلات از ایشان خواسته‌ است که برای رفع این امور چاره‌ای اندیشیده شود اما به نوعی مشکلات را مطرح می‌کند که گویی یک روز قبل از نگارش نامه از مریخ آمده و با چنین اوضاعی مواجه شده و وظیفه‌ی سنگین اصلاح امور را به دوش گرفته است...

بدتر آنکه در چندین نوبت پس از سال ۶۸ و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نیز به آنها مهلت و مجوز تجربه‌ی دوباره‌ی ایده مرکزی‌شان در مذاکره با آمریکا داده شده و چه در سالهای ۸۲ و ۸۳ و چه در سالهای اخیر، سیب و  گلابی‌!های این مذاکرات به نحو کاملاً مشخصی در دسترس عموم و قابل داوری است!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفتگو با مهر درباره نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها گفت: واقعیت این است که من صادق زیباکلام و امثال موسوی خوئینی‌ها در به وجود آمدن این وضع مقصریم و نمی‌شود که «کی بود، کی بود، من نبودم» راه بیاندازیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که انگار همه قصور از جانب رهبری یا شورای نگهبان یا سپاه است و من موسوی خوئینی‌ها درست عمل کردم و هیچ تقصیری ندارم، به نظر من با واقعیت هیچ نسبتی ندارد.

زیباکلام گفت: من این نامه را انتخاباتی ارزیابی نمی‌کنم، برای اینکه معتقدم امثال موسوی خوئینی‌ها، سعید حجاریان، محمدرضا عارف و تمام دوستان اصلاح طلب می‌دانند که ما تمام شده هستیم و رهبری اصلاحات هم تمام شده است.

بیشتر بخوانید:

روایت ناطق نوری درباره استفاده اعضای گروهک فرقان از آموزه‌های خوئینی‌ها

زیباکلام: موسوی خوئینی‌ها مقصر وضع فعلی است

واکنش آیت‌الله کعبی به نامه خوئینی‌ها

واکنش حسین شریعتمداری به نامه خوئینی‌ها؛ از کجا دیکته شده بود؟

***

استیضاح هیات رییسه مجلس جدی شد؟ 

در روزهای گذشته اخبار تایید نشده ای در خصوص قصد برخی نمایندگان مجلس یازدهم برای کلید زدن استیضاح هیات رییسه مجلس مطرح شده بود که موجب واکنش علیرضا زاکانی شد.

زاکانی در  حساب توییتری خود نوشت: استیضاح هیات رئیسه مجلس، فارغ از استنادات آیین نامه ای آن، منطق قوی و شایسته ای ندارد‌‌. هیات رئیسه یکساله است و بعد از یک ماه، قضاوت درباره عملکرد آن بسیار زود است و این اقدام به نفع مردم، نمایندگان و کلیت  مجلس یازدهم نیست.

***

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در گفتگو با فرارو درباره استیضاح هیئت رئیسه گفت: در ابتدا باید دید از نظر قانونی استفاده از واژه استیضاح برای هیئت رئیسه اصلا صحیح است. ما استیضاح و سؤال را برای رئیس جمهور و وزرا داریم، اما آیا هیت رئیسه را می‌توانیم مانند رئیس جمهور و وزرا استیضاح کنیم. به نظر می‌رسد استفاده از استیضاح در اینجا به معنای مصطلح آن نیست و بیشتر به معنای لغوی آن یعنی درخواست توضیح درست باشد. 

وی افزود: برای استیضاح هیئت رئیسه امضا‌هایی جمع شده است، اما از میزان آن اطلاع دقیقی ندارم. ولی من می‌گویم باید این بحث را مدیریت کرد. خوراک برای رسانه‌ها تولید نکنیم ما باید مجلس را مدیریت کنیم.

صبح نو نوشت: رسانه‌های اصلاح‌طلب در جدیدترین سناریوی خود این روزها در خیال‌شان استیضاح هیات‌رییسه را کلید زده‌اند. این رسانه‌ها با اشاره به امضای 100 نماینده در خصوص استعفا و تغییر هیات‌رییسه مجلس، مانور گسترده‌ای را برای تخریب رییس و هیات‌رییسه مجلس و اختلاف‌افکنی میان نمایندگان آغاز کرده‌اند.

***

عارف با استعفا شانسش را در ۱۴۰۰ افزایش داد

فرهيختگان نوشت: اتفاقات مهمی در جریان اصلاحات، فعالان سیاسی و احتمالا ساختار و سازمان تشکیلاتی آنها درحال وقوع است. پس از آنکه عبدالواحد موسوی‌لاری ابتدای اردیبهشت‌ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای منتقدانه، از نایب‌رئیسی شعسا کناره‌گیری کرد، حالا خبر استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم رسانه‌ای شده است، هرچند گفته می‌شود این مربوط به اسفندماه گذشته بوده و به علت برگزارنشدن جلسات اکنون رسانه‌ای شده است...

با استعفای رئیس و نایب‌رئیس شعسا به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان برای فعالیت‌های سیاسی پیش‌روی خود ازجمله انتخابات ۱۴۰۰ با چالش مضاعفی روبه‌رو هستند، آنها علاوه‌بر اینکه باید بدنه اجتماعی ریزش یافته خود در اثر حمایت از حسن روحانی و عملکرد نامطلوب وی را بازیابی کنند، باید راهی بیابند تا بر فرض موفقیت در چالش اول و فراهم شدن شرایط و بستر اجتماعی برای رقابت، سازوکار و سامانی به‌منظور دیالوگ با مردم، انتخاب نامزد نهایی برای رقابت در 1400، فرآیند حمایت از وی و ده‌ها موضوع دیگر ایجاد کنند.

ناصر ایمانی در پاسخ به این سوال که آورده این استعفا برای شخص عارف چیست؟ به نامه نیوز گفت: « برخی بر این اعتقاد هستند که احتمال کاندیداتوری عارف در انتخابات 1400 مطرح است و ممکن است به این دلیل خواسته زودتر استعفا دهد تا خیلی در انتخابات بعدی با اصلاح طبان چسبندگی نداشته باشد. دلیلش نیز این است که اصلاح طلبان به خاطر عملکردشان اکنون در افکار عمومی وجه خوبی ندارند و این برای هر کاندیدایی که با اسم اصلاح طلبی وارد شود، یک امتیاز منفی است. عارف هم خواسته با دوری از اصلاح طلبان شانس خود را در انتخابات بعدی بیشتر کند. عارف هم می‌خواهد که از چهره اصلاح طلبی خود کم کند و از طرف دیگر اطمینان دارد که اصلاح طلبان از او حمایت نخواهند کرد.»

وی افزود: « به این نکته هم توجه داشته باشید که امکان ادامه ریاست عارف بر شورای عالی امکان ناپذیر بود چون انتقادات است.»

بیشتر بخوانید:

ایمانی: امکان ادامه ریاست عارف بر شورای عالی امکان ناپذیر بود

***

 کدام سیاست‌مداران در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ حضور ندارند؟ 
باشگاه خبرنگاران نوشت: کم‌تر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ باقی مانده و برخی چهره‌های سرشناس از عدم حضور خود در انتخابات خبر دادند.

در ادامه این گزارش به معرفی شخصیت های غایب در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته شده که از آن جمله می توان به محمدباقر نوبخت، محمدجواد ظریف، سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، محمدجواد آذری جهرمی( هنوز در هاله‌ای از ابهام) و محسن هاشمی اشاره داشت.

***

آرزوی نافرجام مؤتلفه

شرق نوشت: در آستانه هر انتخاباتی، حزب مؤتلفه اعلام می‌کند قصد دارد به صورت حزبی وارد عرصه انتخابات شود؛ اما هر بار هم پشیمان شده و در ساختار ائتلاف اصولگرایی حل و هضم می‌شود...گویا مؤتلفه از تکرار ایده‌های بی‌سرانجام خسته نمی‌شود... به نظر می‌رسد مؤتلفه که این سال‌ها ناکام عرصه قدرت بوده و سهمش در جریان اصولگرایی حداقلی شده، تلاش دارد حداقل سهمی از شوراهای شهر را در سال آینده بگیرد. اگر اصولگرایان خود را برای انتخابات شورای شهر آینده بی‌رقیب بدانند، این احتمال هست که مؤتلفه بالاخره به آرزوی دیرینه‌ خود جامه عمل بپوشاند و به‌جای فهرست ائتلافی، فهرست حزبی در شهرها منتشر کند. 

***

بازگشت به نامه 12 رئیس محترم کمیسیون‌های مجلس

علی ربیعی، سخنگوي دولت در روزنامه ايران نوشت: روز جمعه نامه‌ای از سوی دوازده نفر از رؤسای محترم کمیسیون‌های تخصصی مجلس خطاب به رئیس جمهوری منتشر شد. من فارغ از لحن غیرسازنده نامه در حالی که دولت بارها آمادگی خود را برای همکاری جهت انجام وظایف هر قوه اعلام کرده و بنا را بر این امر نهاده است، به‌کار بردن چنین ادبیات چالش برانگیزی را برای جامعه امیدبخش نمی‌دانم...

نامه چنان لحنی دارد که گویی پیش از سال ۱۳۹۲ همه چیز بر وفق مراد بوده و تاریخ اداره کشور بالاخص در هشت ساله دولت‌های نهم و دهم هیچ میراث ناگواری برای وضعیت اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی، محیط‌ زیست، فرهنگ و جامعه نداشته و دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقتصادی بسامان، جامعه‌ای کم‌تنش، سیاست خارجی سراسر آرامش و پر از همکاری بین‌المللی را تحویل گرفته‌اند و ویرانه‌ای تحویل داده‌اند. نامه چنان نگاشته شده گویی هیچ یک از امضاکنندگان سابقه عضویت در مجالس و دولت‌های گذشته را نداشته‌اند.

نامه تأکید دارد که به‌دنبال بازگشت روحیه انقلابیگری است. حال آنکه ۹ نفر از اعضای امضاکننده نامه در مجالس انقلابی هشتم و نهم نماینده بوده و سه نفر دیگر در دولت قبل فعالیت کرده‌اند. برادران گرانقدر تا زمانی که قرار بر این باشد که مسئولیت وضع موجود را همگان نپذیرند و اثر مسیر و میراث تاریخی شیوه اداره کشور بر شانه‌های اقتصاد و جامعه ایران تحلیل نشود، گشایشی حاصل نمی‌شود.

روزنامه اطلاعات هم نوشت: نوشتن چنین نامه‌ای آن‌هم در این شرایط کشور و دولتی که یک‌سال تا پایان دوران کاری او باقی مانده است، نه خلاف قانون است و شاید هم، نه خلاف عرف! مردم از نمایندگان خود در مجلس، طرحی معقول برای حل مشکلات و کار جدی برای انجام آن می‌خواهند. اگر قرار باشد نمایندگان با نامه‌نگاری آن‌هم خلاف عرف مدیریت مجلس در گذشته، به‌نام و امضاء کمیسیون‌های مجلس، گمان برند که کاری برای ملت انجام داده‌اند و مشکلی را حل و فصل کرده‌اند، بی‌تردید محاسبه اشتباه دارند و باید روشن و آشکار نوشت که: «این حنا دیگر رنگ ندارد!» حتی اگر می‌خواهید در تعریف راست افراطی یا چپ افراطی مشق نمایندگی کنید.

بیشتر بخوانید:

واکنش ربیعی به نامه رؤسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس جمهور

***

سرنوشت رد صلاحیت شده‌های مجلس دهم چه شد؟

فارس نوشت: مجلس دهم در حالی تمام شد که 75 عضو آن رد صلاحیت شدند و آنچنان که دبیر شورای نگهبان اعلام کرده بود عمدتا به دلیل مسائل مالی از ورود به رقابت های مجلس یازدهم باز ماندند اما حالا همین بازمانده های مجلس به کرسی هایی در دولت می‌رسند؛ آن هم در حالی که دولت مدعی است تصمیمی محرمانه برای عدم به کارگیری نمایندگان سابق در دولت داشته است.

حالا تا آنجا که در خبرها آمده الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، محسن بیگلری، جلیل مختار، کعبی، غلام‌محمد زارعی، بهرام‌نیا و علی ساری از جمله نمایندگان مجلس دهم بودند که اسامی آنها در لیست استخدامی وزارت نفت قرار داشته است و در میان آنها حضرتی حتی بازنشسته وزارت نفت بود و رابطه سازمانی اش با این وزارتخانه قطع شده بود. این رویه البته در ادوار گذشته هم بوده تا آنجا که فهرست 24 نفره ای از مدیران نفتی که از مجلس رهسپار این وزارتخانه شده اند در ماه‌های اخیر منتشر شد...

سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به خبر احتمال انتصاب محمدرضا تابش نماینده سابق مجلس به سمت مدیر عاملی «شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات» خاطرنشان کرد که سرپرست وزارت صمت قصدی برای تسلیم شدن در مقابل فشارها به‌منظور این انتصاب ندارد.  

یکی از این موارد محمدجواد کولیوند، نماینده مجلس دهم است که حالا با حکم رحمانی فضلی، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس شده است.

بیشتر بخوانید:

 بازمانده های مجلس به کرسی های دولت می‌رسند