ظریف: تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی استقامت مردم را نمی شکند

گروه جهان الف،   3990407147

وزیر خارجه گفت: تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی نتوانسته و نخواهد توانست تا مقاومت و استقامت مردم را شکست دهد. سیاست آمریکا جز خفت برای این کشور نداشته است.

ظریف: تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی استقامت مردم را نمی شکند

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز (شنبه) در کنگره «تجلیل از جانبازان و شهدای شیمیایی، نفس‌های سوخته و تجلیل از قربانیان حقوق بشر آمریکایی» طی سخنانی اظهار داشت: برای بنده سعادتی است که در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت خدمت شما هستم و سخنرانی می‌کنم.

وی ادامه داد: در این روز که یادآور جنایت سردشت و بمباران این شهر است، ما با دو وجه از وجوح انسانی روبرو هستیم. وجهی از آن بعد انسانی است که در تاریخ ثبت شد و نشان داد ما در مقابل ظلم و وحشی گری از خصایل انسانی تخطی نمی‌کنیم و دست به مقابله به مثل که خلاف انسانیت باشد، نمی‌زنیم.

وزیر امور خارجه گفت: بعد از این بمباران، سازمان ملل چندین بار بازرسی و بررسی کرد و نگرانی ایران از استفاده عراق از سلاح شیمیایی و ادعای رژیم بعث از استفاده ایران از سلاح شیمیایی را مورد واکاوی قرار داد و چندین گزارش نشان داد که به طور متقن رژیمی که از این سلاح‌ها استفاده کرده، عراق بوده و ایران از این سلاح‌ها استفاده نکرده است.

ظریف افزود: سردشت نقطه اوج وحشی گری رژیم صدام بود. سردشت نشانه وحشی گری افرادی است که برای رسیدن به هدف هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرد و صرفاً برای رسیدن به هدف از انواع روش‌های غیرانسانی استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: سردشت نقطه وحشی گری رژیم بعث در ایران و حلبچه نیز اوج وحشی گری این رژیم در خود عراق بود؛ اما این موارد تنها موارد نبود. عراق بارها در جبهه‌ها علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد و تهران بارها آن را به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام داشت، ولی دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه سازمان ملل که تا حدی بویی از انسانیت برده بودند، بازرس‌هایی به ایران ارسال کردند و گزارش‌ها نشان داد که این عراق بود که علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. اما شورای امنیت آن را محکوم نکرد.

مردم ایران همیشه شاهد تروریسم دولتی ایالات متحده بوده اند

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: شورای امنیت به رغم این گزارشات هیچ باری عراق را محکوم نکرد. شورای امنیت که تحت تأثیر قدرت‌های سلطه گر بود حتی بعد از اعلام متجاوز بودن عراق در سندی رسمی اعلان شد، این تجاوز را محکوم نکرد. سازمان ملل منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی را بعد از جنگ تحمیلی اعلام کرد.

ظریف افزود: اسناد نشان داده که آمریکایی‌ها تلاش کرده اند تا در آن زمان ایران را مقصر بمباران حلبچه و سردشت بدانند. برخی دولتمردان کنونی امریکا، البته آقای بولتون در حال حاضر رفته ولی آن موقع نقش داشتند. بولتون گفته بود که سلاح سلاح است و مردم کشته می‌شوند.

وی عنوان کرد: اما با دیپلماسی فعال ایران و تلاش خود مردم قربانی این جنایت ضدبشری، چه جنایتی که در حلبچه رخ داد و چه حمایت سردشت، همگان در جهان متوجه شدند که چه جنایتی رخ داده است.

وزیر امور خارجه گفت: این روز، برای همیشه روز سربلندی ملت ایران و سرخوردگی دشمنان است. این روش همچنان ادامه دارد، آمریکایی‌ها امروز از صادرات برخی داروها به ایران که برای درمان بیماران شیمیایی، جانبازان ما و یا برای برخی بیماران خاص است با تحریم جلوگیری کرده‌اند.

ظریف ادامه داد: آنها ادعا می‌کنند موارد انسانی از تحریم جدا است، ولی به دلیل محدودیت مالی این امکان وجود ندارد. امروز و در شرایط کرونا که نشان داده که کشورهای قدرتمند هم در مقابل آن وامانده و آمریکا نیز در کنترل آن گرفتار شده، در مسیر مقابله ایران با این پاندمی جهانی مشکل ایجاد کرده اند.

وی اظهار داشت: رژیم آمریکا نه در موضوع استفاده از سلاح شیمیایی و نه در تروریسم اقتصادی و تروریسم روشن خود علیه مقاومت مردم عراق و ایران که نمود آن ترور سردار سلیمانی شهید ابومهدی مهندس بوده، مبانی بشری را رعایت نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مردم ایران همیشه شاهد تروریسم دولتی ایالات متحده بوده و همیشه شاهد این حرکت‌ها بوده اند و امیدوارم توانمندی که مردم ایران را همیشه از این شرایط عبور داده، مجدداً هم به آنها کمک کند.

ظریف افزود: تحریم‌های امروز و ترور سردار سلیمانی هم اینگونه بوده و نتوانسته و نخواهد توانست تا مقاومت و استقامت مردم را شکست دهد. سیاست آمریکا جز خفت برای این کشور نداشته و حتی برای آنها امنیت نیز نداشته است.

وی عنوان کرد: مردم ما همیشه استقامت کرده‌اند و ما به عنوان خادمان ملت باید تلاش کنیم از درد و رنج آنها بکاهیم. در خاتمه باید برای همه رزمندگان و ایثارگران و کسانی که توفیق خدمت به ایثارگران دارند آرزوی سربلندی و موفقیت کنم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین