قیمت خانه در بالاشهر، یک ماهه ۹ میلیون بالا رفت!

گروه اقتصادی الف،   3990405124

در شرایطی که متوسط قیمت مسکن شهر تهران طی یک ماه گذشته ۲ میلیون تومان افزایش پیدا، در منطقه یک افزایش ۹ میلیون تومانی داشته است.

به گزارش ایسنا، دیروز گزارش وزارت راه و شهرسازی از رشد حدود ۲ میلیون تومانی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران حکایت داشت که نشان می‌داد متوسط قیمت از متری ۱۷ میلیون و شش هزار تومان در اردیبهشت ماه به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان در خرداد ماه رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۱ درصد و نسبت به خرداد سال قبل ۴۲.۱ درصد افزایش یافته است.

رشد ۲.۵ تا ۹ میلیون تومانی قیمت مسکن در شمال پایتخت

امروز جزئیات بیشتری از رشد قیمت در مناطق شمالی تهران منتشر شده که نشان می دهد میانگین قیمت هر متر مسکن در منطقه یک از ۳۳.۸ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به ۴۲.۴ میلیون تومان در خرداد ماه رسیده که ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در منطقه ۳ نیز که نرخها در اردیبهشت ۳۰.۶ میلیون تومان در هر متر مربع بود به ۳۳.۹ میلیون تومان پیدا کرده که رشد ۳.۳ میلیون تومانی یافته است.

همچنین منطقه ۲ نیز رتبه سوم از نظر قیمت مسکن در شهر تهران را داراست، نرخ ها از ۲۶.۴ میلیون تومان به ۲۸.۹ میلیون تومان رسیده که افزایش ۲.۵ میلیون تومانی در هر متر مربع را نشان می دهد.

متوسط قیمت خانه در منطقه ۶ نیز به عنوان چهارمین منطقه گران قیمت تهران از ۲۴.۴ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به ۲۵.۸ میلیون تومان در خرداد ماه افزایش پیدا کرده است.

نرخ‌گذاری دلبخواهی در بازار مسکن

چند روز قبل از انتشار این آمار از رشد بی‌ضابطه نرخ های پیشنهادی در مناطق شمالی پایتخت و هجوم سرمایه‌گذاران به این مناطق خبر دادیم که بر اساس آن نرخ پیشنهادی مسکن در منطقه یک به متری ۴۹ میلیون تومان رسیده بود. این نشان می دهد نرخ گذاری در بازار مسکن دلبخواهی شده است. با وجود آنکه خرید و فروشی با قیمت های نجومی انجام نمی‌شود اما رشد ۹ میلیون تومانی قیمت‌های قطعی در شمال شهر آن هم فقط در یک ماه تامل برانگیز است. هرچند کارشناسان و مسئولان، علت اصلی رشد قیمت مسکن را تاثیرپذیری از نرخ تورم بازارهای موازی می‌دانند.

این جهش قیمتی در حالی اتفاق افتاده که بیشترین تعداد واحدهای خالی از سکنه در مناطق شمالی تهران رصد می‌شود. مطابق آمار سال ۱۳۹۵ در تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. طرح اخذ مالیات از خانه های خالی سرانجام پس از سالها کش و قوس قرار است از تابستان امسال اجرایی شود و بر اساس گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، مالکان خانه های خالی در تابستان جاری باید منتظر برگه های مالیاتی باشند.

طبق برنامه قرار است از سال ۱۳۹۵ که قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی به تصویب رسیده، مالیات اجاره این واحدها محاسبه شود. بر این اساس خانه ها از سال اولی که خالی بوده‌اند معاف از مالیات هستند، سال دوم باید ۵۰ درصد ارزش اجاره را به عنوان مالیات بپردازند، سال سوم معادل ارزش اجاره و به ترتیب در سالهای بعد این ضرایب افزایش می یابد.

جنب و جوش صاحبخانه‌ها برای فرار از مالیات

از طرف دیگر ظاهراً صاحبان خانه‌های لوکس شمال شهر به جنب و جوش افتاده اند تا به نوعی از مالیات خانه های خالی فرار کنند و بنابر برخی ادعاها، قراردادهای صوری در این زمینه منعقد می شود. هرچند نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی گفته‌اند که تمام تمهیدات برای بستن منفذهای مالیات واحدهای خالی از سکنه را می بندند.

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این زمینه به ایسنا گفته که از تقاطع اطلاعاتی برای دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی استفاده می شود و تنها به یک روش بسنده نخواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین