در گفتگو با الف مطرح شد ظهره وند: دولت نگاهش را به سمت چین و روسیه بچرخاند

گروه سیاسی الف،   3990404064 ۱۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل سیاست خارجی گفت: متاسفانه در دولت دوازدهم نگاه به سمت غربی‌ها بود و اکنون در وقت سخت باید سعی کنیم بر اساس یک روابط راهبردی و تاثیرگذار از ظرفیت موثر چین و روسیه در شورای امنیت به نفع خود استفاده کنیم.

ظهره وند: دولت نگاهش را به سمت چین و روسیه بچرخاند

به گزارش الف، آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران در شورای امنیت، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و همچنین بازرسی از کشتی‌هایی که ممکن است در حال حمل محموله‌های تسلیحاتی مرتبط با ایران باشند، شده است.

از سوی دیگر، چین و روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق وتو برخوردارند صراحتاً اعلام کرده‌اند که با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف هستند.

دور از ذهن نیست آمریکایی ها با بهره گیری از ظرفیت های شورای امنیت، چالشی حقوقی - تفسیری را در مورد اینکه آیا همچنان عضو و طرف برجام هستند یا نه را شروع کنند و تصمیم گیری در مورد این موضوع را بعنوان یک «امر رویه ای» به رای گیری شورای امنیت بگذارند که در این صورت هیچ یک از کشورهای عضو دائم این شورا، امکان استفاده از حق وتو خود را ندارند و نمی توانند چنین تصمیم گیری را وتو کنند و در صورتی که ۹ عضو شورای امنیت (از ۱۵ عضو) به این تفسیر رای بدهند که «آمریکا همچنان عضو برجام است»، می توانند حضور خود بعنوان عضو برجام را جنبه حقوقی بدهند و از این فرصت استفاده کنند و «مکانیسم ماشه» را به جریان بیندازند.

دو سال پس از این خروج و با شروع شمارش معکوس فرارسیدن اکتبر ۲۰۲۰ و موعد لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان مللی ایران، آمریکایی ها جهان را با دیدگاه ها و مسائل مختلفی در این خصوص، بمباران خبری کرده اند. 

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل هسته‌ای و سیاست‌خارجی در این خصوص به خبرنگار الف، گفت: تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا و اسراییل در شورای امنیت، همواره به صورت مستمر ادامه دارد تا با فشارحداکثری بتوانند منویات خود را تحمیل کرده و ایران را به پای میز مذاکره بکشانند و همچنین پرونده هسته‌ای ایران ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل برود. از ابتدا قابل پیش بینی بود که نباید به غربی‌ها اعتماد کرد و خروج ترامپ از برجام و انفعال اروپایی‌ها از تکالیف و وظایفشان مهر تاییدی بر بی اعتمادی غرب زد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت باید از ظرفیت چین و روسیه در این خصوص استفاده کند، متاسفانه در دولت دوازدهم نگاه به سمت غربی‌ها بود و ما از ظرفیت این دو کشور به خوبی استفاده نکردیم و بعید نیست که آمریکایی‌ها به این دو کشور بر علیه ایران فشار وارد کنند لذا هم اکنون در وقت سخت باید سعی کنیم تا بر اساس یک روابط راهبردی و تاثیرگذار از ظرفیت موثر چین و روسیه در شورای امنیت به نفع خود استفاده کنیم.

این کارشناس مسایل هسته ای گفت: برجام خطایی بود که نباید از ابتدا انجام می شد ولی حالا که چنین اتفاقی رخ داده است باید عرصه بازیگری در این حوزه را بسته و به سمت بازدارندگی پیش برویم. تا اکتبر فرصتی باقی نمانده است اما منطق و قدرت در حال حاضر حکم می‌کند تا ظرفیت‌های ملی را حفظ کنیم و راهکارهای بنیادی را در دستور کار قرار دهیم، به طور مثال نمی توان گفت که خروج از ان پی تی راهکاری برای مقابله با غربی‌ها است چراکه شاید این موضوع هم برای ایران دردسرساز باشد. ما باید در چارچوب تفکر انقلاب، سیاست های کلی نظام را پیش برده و قدرت ملی را ارتقاء دهیم.

ظهره‌وند تاکید کرد: برجام ما را به یک توافق برد ـ‌ برد نرساند. بلکه زمینه ای شد تا غربی ها از طریق آن مطالبات غیرقانونی خود را دنبال کنند. از سوی دیگر غربی ها در مسئله تبعیض نژادی و نابرابری اجتماعی در موضع انفعال هستند و قدرت‌شان در حال افول است، لذا جمهوری اسلامی ایران در مورد پرونده هسته ای خود نیز می تواند از این فرصت استفاده کرده و افکار جامعه بین المللی را به نفع خود و بر علیه دولتمردان غربی تغییر دهد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۷۵۲۷۱۶:۳۹:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۵
نوکر چین و روسیه شدن چه فرقی با نوکر امریکا بودن دارد ؟؟
ناشناس۱۴۹۷۶۹۶۱۹:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۵
واحد اقتصاد ایران دلار است و دلار خواهد ماند.
ناشناس۱۴۹۸۱۱۴۱۰:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۶
مایک ملونی کارشناس اقتصادی ایالات متحده عنوان می کند که تورم در امریکا 40 درصد است و هر کشوری که مبنای پولش دلار امریکا باشد تورم امریکا را جذب می کند و تورم در امریکا صفر می شود.
ناشناس۱۴۹۸۱۷۰۱۱:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۶
مایک ملونی یک کمونیست دو آتیشه است.
ناشناس۱۴۹۸۱۸۶۱۱:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۶
خدا هرگز از اهمال‌کنندگان در دفاع از خون شهدای هسته‌ای نخواهد گذشت. مجلس باید راه غنی‌سازی صلح‌آمیز را باز کنند و صنعت هسته‌ای را جلو ببرد. در غیر این صورت نسل‌های آینده ما را نخواهند بخشید.
ناشناس۱۴۹۸۶۵۹۰۱:۵۱:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۷
مایک ملونی کارشناس اقتصادی ایالات متحده عنوان می کند آنچه از زبان من راجع به تورم امریکا می گویند دروغ محض است
ناشناس۱۴۹۸۷۰۰۰۶:۱۲:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۷
تورم 40% آمریکا رو از کجا آوردی دیگه؟!
ناشناس۱۴۹۷۶۹۸۱۹:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۵
هم غربی و هم شرقی باید شعار سیاست خارجی ما باشد. باید با همه کشورها رابطه برقرار کرد.
ناشناس۱۴۹۸۲۴۹۱۲:۴۶:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۶
امریکا باید از تهدید و تحریم و ترور و خشونت و مداخله در امور داخلی سایر کشورها دست بر دارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشود تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با آنها ممکن نیست.
ناشناس۱۴۹۷۷۰۱۱۹:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۵
گفتگو با ترامپ بهتر از گفتگو با پوتین و شی جین پینگ است. چون حرف هایش را رو در رو زده و شمشیر از پشت نمی کشد.
ناشناس۱۴۹۸۱۰۹۱۰:۱۹:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۶
با دولت دیکتاتور و تروریست و جنایتکار امریکا هرگز مذاکره نخواهیم کرد جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
ناشناس۱۴۹۸۱۶۸۱۱:۲۶:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۶
با صدام مذاکره کردیم. ترامپ هزار برابر بهتر از صدام است.
الف ر۱۴۹۸۲۴۷۱۲:۴۶:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۶
به نظر شما دولت روس ،چین دولت آزاد هستند ؟!چند تا اعتراض مردمی در چین و روسیه دیدید چند تا حزب آزاد دارند جند تا روزنامه آزاد دارند
ناشناس۱۴۹۸۱۲۶۱۰:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۶
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم !
ناشناس۱۴۹۷۷۱۲۱۹:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۵
آمریکا بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم.
ناشناس۱۴۹۸۰۵۱۰۸:۵۶:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۶
دلارش که بشدت در حال غلط کردن است
ناشناس۱۴۹۸۲۷۴۱۳:۳۲:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۶
نتیجه تفکر اصلاح طلبی دلار 20000 تومانی است اصلاح طلبان باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۴۹۷۷۱۳۱۹:۳۴:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۵
امروز افرادی مانند ترامپ راهبری تمدن غرب را در دست گرفته اند و این افراد جامعه غرب را رو به افول می‌برند،
ناشناس۱۴۹۷۷۱۵۱۹:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۵
ما نگران هیچ یک از جنبه های قدرت امریکا نیستیم. او قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست دادند و این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. امریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از 15 تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.
ناشناس۱۴۹۷۷۵۵۲۰:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۵
نوکری آمریکا شرف داره به نوکری چین و روسیه!
ناشناس۱۴۹۸۱۶۲۱۱:۱۹:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۶
اعتراف ظریف : مذاکره با امریکا ارزش وقت گذاشتن ندارد.
ناشناس۱۴۹۸۱۷۶۱۱:۳۳:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۶
شرف نداره عزیزم. بیشرفی تمامه
ناشناس۱۴۹۸۷۹۱۰۸:۵۴:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۷
تنها بی شرفان می توانند در نوکری شرف بیابند این قدر بدبخت و بی هویت هستید که وکیل مدافع آمریکا شده اید
ناشناس۱۴۹۷۷۶۶۲۰:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۵
به امید خدا امسال، سال فتح مبین جبهه اسلام علیه جبهه کفر است.
ناشناس۱۴۹۷۸۱۷۲۱:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۵
علت این همه بدبختی ما طرز فکر مسئولین ماست دنیا رو به خوب و بد تقسیم کردید جالبه که کمونیست ها خوب هستند
ناشناس۱۴۹۸۱۲۴۱۰:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۶
امروز اقتصاد لیبرالی در کشورهای غربی به بن رسیده است و 100 تریلیون دلار بدهی روی دست جهان مانده است و کشورهای با بدهی بالا که در صدر آنها امریکاست در مرحله فرو پاشی قرار دارند.
ناشناس۱۴۹۷۸۷۵۲۳:۱۲:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۵
خیلی نوکر امریکا بشی اخرش بره امریکا ی کشور میمونه با صنعت ولی نوکر روس وچین بشی ی کشور میمونه ولی عارت زده
ناشناس۱۴۹۸۱۱۸۱۰:۳۳:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۶
ایران قبل از انقلاب نوکر امریکا بود یانکی ها 50 درصد نفت ما را مُفت می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند سال 55 روزی 6 میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم با جمعیت 30 میلیون نفری اما کسی نان نداشت بخورد.
ناشناس۱۴۹۸۲۰۵۱۲:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۶
در طول تاریخ نفت اصلا انقدر تولید نداشتیم که بخوایم روزی ۶ میلیون بشکه صادر کنیم
ناشناس۱۴۹۷۸۸۲۲۳:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۵
بر اساس آمار صندوق بین المللی پول متوسط رشد اقتصادی کشور در فاصله سالهای 84 تا 91 بالغ بر 2/27 درصد بوده و بر این اساس رتبه رشد اقتصادی ایران در دولت روحانی نسبت به دولت احمدی نژاد 36 پله سقوط کرده است زیرا دولت روحانی 4 سال در دولت یازدهم و دوازدهم رشد اقتصادی منفی داشته است و این نتیجه برجام و اعتماد به کدخدا و غرب است.
ناشناس۱۴۹۷۹۱۷۰۰:۱۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۶
خیلی فرق داره نوکر یک کشور پیشرفته دموکرات بودن با نوکر عقب افتاده های دیکتاتور بودن یکیه؟
ناشناس۱۴۹۸۱۲۱۱۰:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۶
دولت دیکتاتور امریکا اکنون مردم معترض به تبعیض نژادی و بی عدالتی را سرکوب و قتل و عام می کند و چیزی بنام دموکراسی در این کشور وجود ندارد.
ناشناس۱۴۹۷۹۴۳۰۰:۵۳:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۶
نوکری با همکاری فرق داره البته فهمش یه کم سخته!
شکوهی۱۴۹۸۰۹۳۱۰:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۶
بجای شرق و غرب توکلتون بخدا باشه و به ملت خودتون تکیه کنید و برای حل مشکلاتی که خودتون برای مردم بوجود آوردین، تلاش کنید در اینصورت شرق و غرب هم هیچ غلطی نمیتونن بکنند !!
ناشناس۱۴۹۸۱۳۱۱۰:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۶
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی امپراطوری شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۴۹۸۱۳۶۱۰:۴۹:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۶
امریکا شیطان بزرگ بخاطر حمایت از رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی و حیات دادن به گروهک های تروریستی از جمله داعش و حمایت از جنایات در یمن و بحرین و سوریه دشمن جهان اسلام است.
ناشناس۱۴۹۸۷۸۸۰۸:۵۲:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۷
فرقش این است که شماها عاشق نوکری هستید و برای همین نوکری فکر می کنید کسی از ظرفیت روسیه و چین استفاده کند یعنی نوکری اما آمریکایی که هر روز برای این شکور مشکل می آفریند می شود بهشتی که باید گاو شیرده آن بود
ابوذر۱۴۹۷۵۳۰۱۶:۴۰:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۵
نه غربی نه غربی جمهوری اسلامی
ناشناس۱۴۹۷۷۱۷۱۹:۳۷:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۵
غرب رو به افول است. آمریکا تا 15 سال دیگر تجزیه می شود.
ناشناس۱۴۹۸۰۶۰۰۹:۲۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۶
اشتباه فرمایش میکنی تا نه سال و هفت ماه وسه روز دیگر
ناشناس۱۴۹۷۷۶۴۲۰:۳۳:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۵
نه غربم نه شرقی ایرانیم ایرانی.
ناشناس۱۴۹۷۵۳۸۱۶:۴۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۵
با توجه به سوابق تاریخی، چین و روسیه کشورهای قابل اطمینانی نیستند.
ناشناس۱۴۹۷۷۰۹۱۹:۳۳:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۵
امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد.
حامد۱۴۹۸۱۳۵۱۰:۴۸:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۶
خوشحال میشم ۳ نمونه اش رو نام ببری ( البته انرژی هسته ای رو نفرمایید چون پاکستان و کره شمالی هم در باشگاه هسته ای هستند و فلاکت ازشون میباره)
ناشناس۱۴۹۷۷۱۸۱۹:۳۸:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۵
چین و روسیه تو همین چند سال بیشتر از آمریکا سرمان کلاه گذاشته اند.
ناشناس۱۴۹۷۷۵۹۲۰:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۵
دوست و رفیق ناباب انسان را از راه به در می کند.
ناشناس۱۴۹۸۱۲۸۱۰:۴۳:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۶
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا تحریمهای ظالمانه بعد از انقلاب و ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی خباثت امریکایی ها را نشان می دهد.
ناشناس۱۴۹۷۵۳۹۱۶:۴۴:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۵
مگه تا الان غیر این بوده؟؟؟؟؟؟؟؟بعدشم پس شعار نه شرقی نه غربی چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۹۷۵۴۰۱۶:۴۴:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۵
مگه در حال حاضر تحریم نیستیم که نگران ادامه آن باشیم این همه هزینه و انرژی ‌و سرنوشت ملت رو گره زده‌ایم به امری که آینده روشنی ندارد
ناشناس۱۴۹۷۸۸۷۲۳:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۵
اگر قرار بود که دلار 20000 تومان و تورم 500 درصد و تحریم ها 100 برابر بشه چرا برجام امضاء شد و چرا اینهمه امتیاز داده شد و چرا روحانی اینقدر وعده داد ؟! ظریف و روحانی و ترکان و زنگنه باید بعنوان 4 ژنرال ساده لوح محاکمه بشوند.
ناشناس۱۴۹۸۱۴۷۱۱:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۶
برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر ملت شد.
ناشناس۱۴۹۷۵۴۱۱۶:۴۵:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۵
چین و روسیه دایه های بهتر از مادر نیستند.
ناشناس۱۴۹۷۸۰۵۲۱:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۵
ایران راهی را آغاز کرده است که به آن ادامه خواهد داد. به هیچ‌وجه هیچ کس حق ندارد از موفقیت‌های حاصله و حق ملت ایران دست شسته و عقب‌نشینی کند. در این راه هم به هیچ کشوری نیاز ندارد.
امید۱۴۹۷۵۴۲۱۶:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۵
بسم الله الرحمن الرحیم روحانی و ظریف پوست و گوشت و استخوانشان با آمریکا و اروپا اجین شده است نمی توانند از آنها دل بکنند . سه کشور اروپایی در شورای حکام بر علیه ایران عمل کردند و بخشنامه صادر کردند و به هیچ یک از وعده های خود عمل نمی کنند روحانی می گوید از ما عذر خواهی کردند واقعا می شود این این شخص را ساده گذاشت یا ... ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۹۷۵۴۸۱۶:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۵
روابط ایران -روسیه ایران - چین از ترکمنچای هم بدتر است.
ناشناس۱۴۹۷۷۲۱۱۹:۴۰:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۵
روسیه یک نیروگاه اتمی را برای ما تکمیل کرد. کار حداکثر 2 سال را 20 سال کش داد. 20 برابر هم پایمان حساب کرد!
ناشناس۱۴۹۷۵۵۴۱۶:۵۲:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۵
واقعیت این است که روسیه و چین امروز از درون پوسیده اند.
ناشناس۱۴۹۷۷۸۳۲۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۵
فعلا که غرب از درون پوسیده غرب پرست گرامی
ناشناس۱۴۹۷۵۵۶۱۶:۵۴:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۵
آمریکا قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست داده اند و این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. امریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از 15 تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.
ناشناس۱۴۹۷۷۲۶۱۹:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۵
بدهی های ما چقدر است؟ چرا دلار این کشور ورشکسته را در اینجا حلوا حلوا می کنند؟
ناشناس۱۴۹۷۷۶۱۲۰:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۵
امریکا۲۵ درصد اقتصاد دنیا رو شامل میشه .
ارش۱۴۹۷۹۱۱۲۳:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۵
خود چین و روسیه نگاهشون به غربه چین و روسیه بشدت خوشحالند که با غرب به مشکل خوردیم. وبه دام انها افتادیم چین بایت فروش کالای بنجلش. و روسیه خروج ایران از بازار نفت
ناشناس۱۴۹۸۵۷۱۲۲:۲۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۶
یکم مطالعه بکنی می فهمی این بدهی چیه و چرا هیچ تاثیری نداره
ناشناس۱۴۹۷۵۵۹۱۶:۵۵:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۵
۳۵درصد مردم آمریکا زیرخط فقر قرار دارند. همه فکر می‌کنند این کشور هیچ مشکلی ندارد درحالی‌که این کشور با مسائل اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
ناشناس۱۴۹۷۹۹۲۰۳:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۶
درسته فقط چطوری که برترین صنایع و فناوریها که بازدهی اقتصادی بالایی تولید میکنند در آمریکا عرضه میشه و چطوری که برترین شرکتهای تولید اتومبیل آسیایی و اروپایی در آمریکا خط تولید راه اندازی میکنند و چطوری که برترین دانشگاهها در آمریکا فعالیت دارند و ...
ناشناس۱۴۹۷۵۶۰۱۶:۵۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۵
انسان عاقل نگاهش را به سمت بازنده ها نمی چرخاند. اگر بگویید چرا می گوییم بازنده ، فقط کافیست به نحوه و تعداد رای در شورای حکام اژانس انرژی اتمی نگاهی بیاندازید. خود روسیه و چین در صدد بهبود روابط خود بار امریکا و اروپا هستند.
ناشناس۱۴۹۷۵۶۱۱۶:۵۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۵
روسیه از آمریکا بدتر چین از هر دو بدتر
ناشناس۱۴۹۷۵۷۳۱۷:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۵
کفگیر روسیه با سقوط قیمت نفت بدجوری به ته دیگ خورده. چین همبا تولید و ترویج ویروس کرونا نام خودش را در جهان بیشتر از پیش لکه دار کرده است. رفاقت بیشتر با این دو ورشکسته هیچ سودی برای ایران نخواهد داشت.
ناشناس۱۴۹۷۸۱۹۲۱:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۵
دوستان ناباب!!
ناشناس۱۴۹۷۵۷۵۱۷:۰۳:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۵
خروج از NPT و غنی سازی صنعتی می تواند تو دهنی محکمی به امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی باشد که به تعهدات برجامی شون عمل نکردند و تحریم ها را تشدید کردند و برعلیه ایران قطعنامه صادر کردند.
ناشناس۱۴۹۷۷۱۶۱۹:۳۵:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۵
یا باید بمب اتمی داشته باشیم یا غنی سازی کلا تعطیل بشه مرگ یک بار شیون یک بار
ناشناس۱۴۹۷۵۷۶۱۷:۰۳:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۵
باید با غرب و به ویژه آمریکا تعامل و گفتگو کرد.
ناشناس۱۴۹۷۸۲۳۲۲:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۵
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۹۷۹۴۹۰۱:۰۴:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۶
اگر با مذاکره مشکلات حل میشود پس چرا با مذاکره (برجام) مشکلات بیشتر شد!؟!؟ ما یکبار بخاطر فشار تحریم حاضر به مذاکره و امتیازدهی شدیم, اگر این اتفاق دوباره بیفتد تبدیل به یک رویه برای همه حاکمان آینده آمریکا خواهد شد, و تحریمها هیچوقت تمام نخواهد شد. حاکمان آمریکا یکبار برای همیشه باید بفهمند که راه حل مشکلاتشان با ایران از مسیر تحریم نمیگذرد. البته این مسیر سختی برای مردم ایران خواهد بود و نیاز به صبر و همراهی همه دارد.
ناشناس۱۴۹۸۱۲۵۱۰:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۶
برجام را مخالفان داخلی و ترامپ ناکارآمد کردند
ناشناس۱۴۹۸۱۶۳۱۱:۲۲:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۶
آن کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
اسفند۱۴۹۷۹۹۶۰۳:۳۸:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۶
سر چه موضوعى قدرت دفاعيمان؟
ناشناس۱۴۹۷۵۸۶۱۷:۱۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۵
اتفاقا برعکس نگاه ایران و سیاست دولت در عمل به سمت چین و روسیه معطوف شده است. بنابراین تمایل دولت به سمت غرب و آمریکا نوعی فرافکنی تلقی می شود
ناشناس۱۴۹۷۵۸۹۱۷:۱۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۵
فکر کنم نفس ت از جای گرم بلند میشه آقای ظهر ه وند . شعار انقلاب این بوده در زمان امام نه شرقی نه غربی.
یه الفی۱۴۹۷۶۰۵۱۷:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۵
رئیس دولت اول به وزرا نگاهی بکند بعد هم جاهای دیگر سرجای خودش
ناشناس۱۴۹۷۶۰۸۱۷:۴۳:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۵
ظاهرا اقای ظهره وند خودشون رو بدجوری به خواب زده اند.چند بار این دو کشور همراه با غرب در تحریم های شورای امنیت و سازمان ملل علیه ایران رای مثبت و یا ممتنع دادند؟
ناشناس۱۴۹۷۶۲۱۱۷:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۵
ظهره وند ! به غیر از سوغات کرونا ، چی دیدی از چین ؟
ناشناس۱۴۹۷۷۱۴۱۹:۳۵:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۵
چرا جنسهای آشغالش رو هم به ما داده ...؟؟؟!!!!
ناشناس۱۴۹۷۷۳۸۱۹:۵۷:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۵
یه عالم جنس بنجل
ناشناس۱۴۹۷۶۴۵۱۸:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۵
هرچه حجم توطئه‌های دشمن بیشتر می‌شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود.
ناشناس۱۴۹۷۶۵۳۱۸:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۵
ما هر چه بدبختی داریم از ریا کاری چین و روسیه است که ایرانی محتاج و ضعیف می خواهند که بتوانند مثل این سالها ما را بدوشند. این دو کشور فقط منافع خودشان برایشان مهم است
ناشناس۱۴۹۷۹۴۷۰۱:۰۰:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۶
ولی آمریکا خیلی خوبه!
ناشناس۱۴۹۸۱۰۳۱۰:۱۷:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۶
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
دارای مدرک سوم ابتدایی قدیم هستم / ادعا هم ندارم که کارشناس ام :-)۱۴۹۷۶۵۶۱۸:۲۶:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۵
کره شمالی نگاهش رو چرخونده سمت چین و روسیه . کره جنوبی هم نگاهش رو چرخونده سمت آمریکا . همین !
ناشناس۱۴۹۷۷۱۰۱۹:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۵
آفرین
ناشناس۱۴۹۷۸۲۵۲۲:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۵
ژاپن و کره جنوبی مستعمره و گاو شیرده امریکا هستن.
ناشناس۱۴۹۸۲۳۶۱۲:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۶
کره شمالی - ونزوئلا - سوریه - لیبی و کوبا چند کشور درپیت دیگه برده های روسیه و چین هستن ...؟؟!!!
ناشناس۱۴۹۸۵۷۳۲۲:۳۲:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۶
مسالمت آمیز زندگی می کنن نه مثل کره شمالی که تو فلاکت و زور و دیکتاتوریه بفهم فرقشو الان بهت بگن یه کشور رو بین کره شمالی و ژاپن برای زندگی انتخاب کن نه اصلا بین کره شمالی و جنوبی کدوم انتخابته؟؟ هان؟
موسوی۱۴۹۷۶۵۷۱۸:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۵
از بس که نگاهمان به چین و روسیه بوده گردن درد گرفتیم.
ناشناس۱۴۹۷۶۶۴۱۸:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۵
کشورهایی که در حال حاضر نگاهشون رو چرخوندن به سمت روسیه و چین عبارتند از : سوریه ونزوئلا ایران کره شمالی زیمبابوه کوبا
رضا۱۴۹۷۸۲۴۲۲:۰۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۵
چه فکر میکردیم چه شد!
ناشناس۱۴۹۷۹۴۵۰۰:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۶
کشورهایی هم که نگاهشون رو چرخوندن به سمت آمریکا عبارتند از: عربستان مصر اردن لیبی سودان مکریک ....
ناشناس۱۴۹۸۰۸۴۰۹:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۶
از کره شمالی وونزویلاو..که بهترن
ناشناس۱۴۹۷۶۹۱۱۹:۱۴:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۵
دوستی با روسیه و چین ، دوستی خاله خرسه است .اینو در طول تاریخ ایران دیدیم .
ناشناس۱۴۹۷۷۰۰۱۹:۲۵:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۵
چین و روسیه در ادوار گذشته، به تحریمهای هسته ای علیه ایران رأی مثبت دادند! اون هم درست در زمانی که نگاه دولت احمدی نژاد به شرق بود و بس! #حافظه تاریخی
ناشناس۱۴۹۷۷۰۴۱۹:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۵
مقایسه حجم مبادلات تجاری چین با امریکا و ایران در کنار منافع ملی این کشور را هم مد نظر داشته باشید.
اكبر۱۴۹۷۷۰۸۱۹:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۵
خداوند ما را محتاج هيچ كشوري نكند. در ارزوي روزي بودم كه اين " نياز خفت بار به غرب و شرق"، جاي خودش را به علم و پرهيز از دروغگويي ميداد، ستارخان؛ من ميخواهم هفت دولت زير بيرق ايران باشند، نه اينكه خودم تحت بيرق بيگانه بروم" از پيشنهاد اقاي ظهره وند خجالت كشيدم.
ناشناس۱۴۹۷۷۴۸۲۰:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۵
چرا این چند سال که این دو کشور به ظاهر دوست خشتی برای ما روی هم نچیندن. پس چرا دلار داره ما رو به این روز میندازه و این دوستان نظاره گرن.
ناشناس۱۴۹۷۷۵۸۲۰:۳۰:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۵
خود چین و روسیه دنبال روابط حسنه با آمریکا هستند. صد رحمت به ناصرالدین شاه.
ناشناس۱۴۹۷۷۶۲۲۰:۳۲:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۵
جناب کارشناس هنوز فراموش نکردیم که چین و روسیه هیچ کدام از 5 قطعنامه تحریمی سازمان ملل را وتو نکردند پس امیدی به انها نیست ثانیا همین الان میلیاردها دلار پول ما در چین بلوکه است که حاضر نیستند ازاد کنند چون امریکا مخالف است ثالثا فکر می کنید میان ما و امریکا چین کدام را انتخاب می کند
ناشناس۱۴۹۷۷۶۳۲۰:۳۳:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۵
عذرخواهم که تا الان نبوده.ایران در حقیقت مستعمره چین و روسیه شده
ناشناس۱۴۹۷۷۹۱۲۱:۱۲:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۵
ففط مراقب باش زیاد سرتو نچرخونی، یه وقت دیدی ته مونده دریای خزر رو هم سند بنام زدن رفت پی کارش
ناشناس۱۴۹۷۸۷۸۲۳:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۵
نگاه خود رو به داخل و مردم بچرخانید که با بی اعتمادی مردم هیچ کشوری نمی تواند شرایط کشور را بدون نظر مردم اداره کند.
ناشناس۱۴۹۷۹۱۰۲۳:۵۶:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۵
شما اصلاً چیزی به نام شرم و حیا می‌شناسید؟ این همه سال مردمو گفتن که به خاطر حفظِ استقلال و سر بلندیمون این همه تحریم و مشکل داریم، حالا میگید باید نوکر روسیه و چین کمونیست بشیم تا بخشی از مشکلاتمون حل بشه؟!
ناشناس۱۴۹۷۹۵۰۰۱:۰۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۶
ايشان بي راه نمي گويد چون بايد يا زير سلطه امريكا باشيم ويا زير سلطه روسيه وچين حالت سومي وجودندارد
ناشناس۱۴۹۸۰۱۶۰۷:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۶
چرا سر نوشت کشور رو به بمب اتمی گره زده اید اگر به بمب اتمی هم دسترسی پیدا کنید آیا جرات استفاده از آن رو دارید اولین کشوری که به شما حمله می کند همین روسیه و چین هستند
ناشناس۱۴۹۸۲۴۶۱۲:۴۳:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۶
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با برجام تعطیل شد.
ناشناس۱۴۹۸۰۷۶۰۹:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۶
شمایی که میخواهید نگاه ایران به سمت چین و روسیه برگردد میدانید که نگاه چین و روسیه به سمت امریکاست
ناشناس۱۴۹۸۰۷۷۰۹:۴۴:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۶
بسمه تعالی نگاه قواازجمله دولت بایدبه داخل باشد مردم شوخی نداشتندکه گفتند: نه شرقی نه غربی حکومت اسلامی یاجمهوری اسلامی.والسلام
محمد جواد۱۴۹۸۲۲۰۱۲:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۶
پس چی شد نه شرقی نه غربی
الف ر۱۴۹۸۲۵۲۱۲:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۶
همه غرب ستیز ها دارند از امکانات و اختراعات غربی استفاده میکنند تازه خیلی هاشون در غرب پول و پر در بانکهای غربی دارندو نورچشماشون در غرب زندگی میکنند آنوقت برای ما دارند شعار غرب ستیزی میدهند
ناشناس۱۴۹۸۳۸۶۱۶:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۶
چقدر متخصص سیاست و استراتژی داریم! یک کشور این همه خسارت بهشان زده و چندماه پیش سردار شان را ناجوانمردانه ترور کرده می گویند بهتر است برویم به سمتش! یک کم تاریخ بخونید.
ناشناس۱۴۹۸۵۴۷۲۱:۵۴:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۶
قابل توجه ظهروند : آمارهای گمرک چین نشان داد، پکن در ماه می ۲۵۶ هزار و ۸۱۳ تن نفت از ایران ایران خریده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۶ درصد کمتر است. اینم از چین شما !
ناشناس۱۴۹۸۷۰۳۰۶:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۷
جالبه که تمام شرکت های بزرگ روسی (البته روسیه بدبخت جز نفت و گاز چیزی ندارد) و چینی نگاهشان به آمریکاست و تمام منافعشان در برقرار ارتباط با آمریکاست! برای همین است از تحریم ها دارند کامل پیروی می کنند!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین