عبور قیمت دلار از مرز ۲۰ هزار تومان بانک مرکزی را به مداخله وادار می‌کند؟

گروه اقتصادی الف،   3990404047 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
عبور قیمت دلار از مرز ۲۰ هزار تومان بانک مرکزی را به مداخله وادار می‌کند؟

روزنامه وطن امروز درباره افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته، در گزارشی نوشت: «با تداوم التهاب در بازار ارز، دلایل مختلفی برای این موضوع عنوان می‌شود؛ برخی ضعف مدیریت دولت در حوزه ارز را عامل این وضعیت می‌دانند، برخی دیگر منفی شدن تراز تجاری کشور به دلیل تحریم نفت و همچنین بسته شدن مرزهای تجاری و کاهش صادرات را عامل کاهش درآمدهای ارزی و افزایش نرخ ارز می‌دانند، برخی هم تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را علت بروز هیجان در بازار ارز عنوان می‌کنند و بانک مرکزی هم امتناع صادرکنندگان از بازگرداندن ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را عامل افزایش قیمت ارز در یک‌ماه گذشته می‌داند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این التهابات اعلام کرد در صورت تداوم این وضع، مداخله خواهد کرد اما زمان و نوع مداخله بانک مرکزی در بازار ارز هنوز مشخص نیست.

التهابات بازار ارز روز گذشته هم ادامه داشت و در نهایت نرخ هر دلار آمریکا از مرز ۲۰ هزار تومان هم فراتر رفت و به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. نوسانات اخیر بازار ارز باعث ایجاد تحلیل‌های متفاوت درباره ریشه افزایش نرخ ارز شده است.

در بحبوحه افزایش قیمت ارز، دلایل مختلفی برای این موضوع عنوان می‌شود؛ برخی ضعف مدیریت دولت در حوزه ارز را عامل این وضعیت می‌دانند، برخی دیگر منفی شدن تراز تجاری کشور به دلیل تحریم نفت و همچنین بسته شدن مرزهای تجاری و کاهش صادرات را عامل کاهش درآمدهای ارزی و افزایش نرخ ارز می‌دانند، برخی دیگر تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را علت بروز هیجان در بازار ارز عنوان می‌کنند و بانک مرکزی هم امتناع صادرکنندگان از بازگرداندن ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را عامل افزایش قیمت در یک‌ماه گذشته می‌داند.

تداوم افزایش نرخ ارز صرف‌نظر از علت آن، رئیس‌کل بانک مرکزی را وادار به اجرای اقداماتی خواهد کرد که وی تاکنون از انجام آنها اجتناب کرده است. مداخله بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت ارز، سیاستی است که عبدالناصر همتی از آغاز به کار خود تاکنون از اجرای آن خودداری کرده است. مخالفت همتی با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، به تجربه شکست‌خورده کشور در اجرای این سیاست بازمی‌گردد. با این حال ۲ ابهام درباره مواجهه بانک مرکزی با التهابات بازار ارز وجود دارد. اولین مسأله، مرز قیمتی واکنش بانک مرکزی نسبت به تحولات بازار ارز است. کسی نمی‌داند همتی قرار است تا کجا با رشد قیمت‌ها در بازار ارز مدارا کند و از چه حدی به بعد وارد گود بازار می‌شود.

مسأله دیگر، نحوه مداخله بانک مرکزی در بازار ارز است. در این موضوع، عوامل زیادی تعیین‌کننده نحوه مداخله بانک مرکزی در بازار ارز خواهد بود. اینکه بانک مرکزی کدام یک از بازارها را برای مداخله انتخاب می‌کند اولین مسأله در تعیین نحوه مداخله بانک مرکزی به شمار می‌رود. در همین رابطه به نظر می‌رسد با توجه به دسترسی عموم مردم به بازار اسکناس و همچنین عیان بودن و ملموس بودن این بازار، ورود بانک مرکزی به این بازار بسیار محتمل است. علاوه بر این در صورت بازگشت بخش قابل توجهی از ۲۷ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان به بازار نیما، بانک مرکزی لزومی برای ورود به این بازار نخواهد داشت.

گذشته از بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور، روز گذشته هم سخنگوی دولت از آزاد شدن ارزهای کشور در برخی کشورها و بهتر شدن وضعیت صادرات نفت خبر داد که می‌تواند عامل دیگری برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز باشد. مسأله دیگر درباره مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، نرخ هدف این نهاد است. طبیعتا هر چه نرخ هدف بانک مرکزی پایین‌تر از نرخ کنونی بازار باشد، شدت مداخله بانک مرکزی در بازار بیشتر خواهد بود. البته با توجه به رویکرد همتی نسبت به بازار ارز، احتمال هدف‌گذاری نرخ‌هایی با اختلاف بیش از ۱۰ درصد قیمت‌های کنونی بازار بسیار بعید به نظر می‌رسد. اجتناب بانک مرکزی از مداخله در بازار ارز، همان موضوعی است که رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش خبری ۲۱ دوشنبه‌شب شبکه اول سیما به آن اشاره کرد.

یک‌چهارم صادرکنندگان، حتی یک دلار هم بازنگرداندند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران جزئیات آمار ارز واردنشده به کشور را تشریح کرد و گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی ۲۰ هزار کارت بازرگانی از فروردین ۹۷ تا پایان اردیبهشت امسال صادرات داشته‌اند. حمید زادبوم افزود: از این تعداد تعهد ارزی ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارت صفر درصد، هزار و ۴۲۵ کارت صفر تا ۵۰ درصد و ۲ هزار کارت بیش از ۵۰ و کمتر از ۱۰۰ درصد بوده است و هزار و ۴۶۴ کارت نیز ۱۰۰ درصد به تعهد ارزی خود عمل کرده‌اند.

وی اظهار داشت: مبلغ صادراتی ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارتی که تعهد ارزی آنها صفر بوده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل صادرات کشور و حدود ۸ میلیارد دلار است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کسانی که صددرصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند ۲۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی گفت: ۲۲ درصد صادرات مربوط به کسانی است که تعهد ارزی آنها صفر درصد است، ۱۱ درصد صادرات برای صفر تا ۵۰ درصدی‌ها و ۴۳ درصد صادرات برای افرادی است که به تعهدات ارزی خود از ۵۰ تا کمتر از ۱۰۰ درصد عمل کرده‌اند. زاد بوم اظهار داشت: بسیاری از کسانی که تعهد ارزی آنها صفر درصد است کارت‌های اجاره‌ای دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای صدور کارت بازرگانی اعتبارسنجی بر اساس قانون انجام می‌شود، گفت: از طرفی بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و اتاق بازرگانی می‌گویند در صدور کارت سختگیری نکنید اما از طرفی با بروز تخلفات نتیجه می‌گیریم باید اعتبارسنجی‌ها سختگیرانه‌تری انجام دهیم. وی افزود: صدور کارت بازرگانی به وسیله سامانه به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است اما از اواخر تیر فعال می‌شود.

زادبوم اظهار داشت: هر کس به تعهدات ارزی خود عمل نکند، می‌توانیم کارت بازرگانی وی را باطل کنیم. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از ۲ هفته آینده برای کارت‌های بازرگانی که سال ۹۹ صادر شده است، سقف صادرات قرار داده می‌شود و دارندگان این کارت‌ها امسال می‌توانند فقط ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشند.

دولت در دام خودساخته ارزی

وزیر اسبق اقتصاد گفت: پیش از بررسی صلاحیت صادرکنندگان باید دلایل و انگیزه عدم ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را بررسی کرد.

سید شمس‌الدین حسینی اظهار داشت: زمانی که تعدد نرخ ارز وجود دارد و فاصله بین نرخ ارز وجود دارد و نرخ ارز در سامانه نیما، سنا و حواله‌ای با یکدیگر متفاوت است، انگیزه برای بازگشت ارز به کشور از بین می‌رود.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی قصه پردردی است و باید از تعدد نرخ ارز بکاهیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: فقط گروه معدودی از صادرکنندگان می‌توانند با وقفه ارز خود را عرضه کنند و آنها احیانا افرادی هستند که به منابع بانکی دسترسی دارند و با اتکا به منابع بانکی و احیانا به عنوان بدهکار معوق این کار را انجام می‌دهند.

وی با انتقاد از اینکه چرا سیستم اطلاعات اقتصادی تکمیل نشده است، گفت: باید پرسید چرا بخش اعتبار ریالی کشور با بخش اعتبار ارزی و با بخش صادرات و ثبت سفارش متصل نیست تا کسانی از این وقفه‌ها بهره‌مند نشوند؟

حسینی در ادامه بیان داشت: پیش از سال ۱۳۹۲ شرط بهره‌مندی صادرکنندگان از معافیت‌های مالیاتی صادرات، وارد کردن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بود اما سال ۱۳۹۲ دولت این مصوبه را لغو کرد و امروز پس از حدود ۷ سال به صادرکنندگان فشار می‌آورند که چرا ارز خود را به کشور بازنمی‌گردانید؛ در حالی که اگر فردی خود را جای صادرکنندگان بگذارد، شاید به این موضوع فکر کند که شاید دوباره این بخشنامه لغو شود.

۴ دلیل بازنگشتن ارز به کشور

محمد لاهوتی درباره دلایل افزایش قیمت ارز گفت: از ۲۲/۱/۹۷ صادرکنندگان مکلف به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور شده‌اند و اگر چه در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما با حل این مشکلات در کمیته ارزی، تقریبا بانک مرکزی تا اواسط سال ۹۸ از بازگشت ارز حاصل از صادرات رضایت داشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه تمام صادرکنندگان با توجه به تعهدی که در گمرک می‌دهند مکلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند، ادامه داد: اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات صادرکنندگان در عراق و افغانستان، امکان بروز برخی سوء‌استفاده‌ها وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در عراق و افغانستان بیان داشت: به دلایل ناکارآمدی سیستم بانکی در این ۲ کشور عملا امکان نقل و انتقال ارز در سامانه نیما وجود ندارد و استفاده از صرافی‌ها در نقل و انتقال ارز نیز برای صادرکنندگان هزینه‌بر است.

لاهوتی به سایر دلایل درباره عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و افزود: بخشی از ارزی که به کشور بازنگشته مربوط به کالاهای ورود موقتی است که قبل از مورخ ۲۲/۰۱/۹۷ تحت عنوان ورود موقت به کشور وارد شده اما از آنجا که هنوز از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف نشده، به عنوان بدهی ارزی لحاظ می‌شود.

وی افزود: برخی صادرکنندگان و واحدهای تولیدی نیز کالاهای صادراتی‌ آنها مرجوع شده است اما کماکان این افراد به عنوان بدهکار ارزی مطرح هستند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: از دلایل دیگر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات می‌توان به کارت‌های بازرگانی فیک و اجاره‌ای اشاره کرد که توسط این کارت‌ها کالا صادر می‌شود اما استفاده‌کنندگان از این کارت‌ها وجود خارجی ندارند و عملا ارزی توسط این افراد به کشور بازگردانده نمی‌شود.

لاهوتی با تاکید بر اینکه اشکال اساسی در صدور کارت‌های بازرگانی است، بیان داشت: ما قدرت نظارتی نداریم، ضمن اینکه تخلفات پس از صدور کارت بازرگانی اتفاق می‌افتد، لذا باید روش‌هایی را پیش گرفت که پیش از وقوع تخلف از آن جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه دارندگان کارت‌های بازرگانی هر کالایی را می‌توانند وارد یا صادر کنند، گفت: کارت‌های بازرگانی باید تخصصی باشد و عضویت در تشکل‌ها می‌تواند به عنوان راستی‌آزمایی و تعیین اهلیت تولیدکننده یا صادرکننده مؤثر باشد.  

لاهوتی افزود: در یک سال و نیم گذشته حدود ۷هزار کارت بازرگانی صادر شده که مبالغ هنگفتی صادرات انجام داده‌اند، در حالی که برای جلوگیری از تخلفات باید این کارت‌ها دارای محدودیت‌هایی برای صادرات باشند و قبلا اتاق بازرگانی پیشنهاد داده بود برای صادرات کارت اولی‌ها سقف تعیین شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  در ادامه گفت: چرا پس از یک سال و نیم اعلام می‌شود ۲۵۰ نفر ۸/۶ میلیارد یورو تخلف کرده‌اند، در حالی که باید زودتر با آنها برخورد می‌شد؟

وی بیان داشت: قیمت ارز نیمایی دست صادرکننده است اما خریداری برای آن وجود ندارد، به این دلیل که صادرکنندگان بزرگ با نرخ‌های بسیار پایین ارز خود را در سامانه عرضه می‌کنند.

بی‌اعتمادی بخش خصوصی به دلیل تصمیمات یک‌باره و ناهماهنگی دولت

صمد عزیزنژاد، کارشناس اقتصاد گفت: از ابتدای سال ۹۷ مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی سپرده شد اما دستگاه‌های دیگر با آن همکاری نکردند.

وی افزود: بر اساس مصوبه بانک مرکزی، صادرکنندگانی که ۷۰ درصد ارزشان را وارد کشور کنند مشمول معافیت صددرصدی ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد می‌شوند اما سازمان امور مالیاتی به این مصوبه عمل نکرد.

عزیزنژاد گفت: به دلیل تصمیم‌های یک‌باره و همکاری نکردن بخش‌های دولتی با یکدیگر، اعتماد بخش خصوصی به بخش دولتی از دست رفته است.

وی افزود: تصمیم‌های یک‌باره موجب بی‌ثباتی در بازار ارز می‌شود و صادرکنندگان ارز خود را در خارج از کشور هزینه می‌کنند. عزیزنژاد افزود: صادرکنندگان مشکلی برای عرضه ارزشان در چرخه اقتصادی ندارند اما وقتی قیمت‌گذاری پایین‌تر از قیمت بازار است صادرکنندگان انگیزه‌ای برای واردکردن ارزشان به کشور ندارند.

این کارشناس اقتصاد گفت: کارت‌های بازرگانی یک‌ساله اجاره‌ای باید حذف شود، زیرا ریشه اصلی معضلات است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۵۷۱۲۱۰:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۴
نباید اجازه داد قیمت دلار بیشتر از ۱۹۹۵۰ تومان فراتر بره
ناشناس۱۴۹۶۲۶۵۱۵:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۴
قیمت زیاد دلار نتیجه کسب درامد حسن روحانی از جیب مردم به وسیله بازار بورس است.
ناشناس۱۴۹۶۶۲۶۲۲:۰۱:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۴
دولت چکار میتونه بکنه؟؟؟ به خودمون که نباید دروغ بگیم.در اثر تحریمها فروش نفت و دهها میلیارد دلار ارز حاصل از اون از دست رفته بنابراین ارز به مثابه یک کالا با کمبود شدید عرضه مواجه شده و طبعا قیمتش به همین نسبت صعود کرده.
یه الفی۱۴۹۶۳۸۹۱۷:۰۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۴
باید از دولت تشکر کنیم که از صنعت مرغ کشور حمایت کرد و به مردم در غذایی که می خورند، لذت ایجاد کرد چراکه هر یک کیلو مرغ مساوی است با یک دلار..
ناشناس۱۴۹۶۷۳۳۰۰:۱۲:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۵
برو خدا را شکر کن اینجا در اروپا کمتر از کیلویی دو یورو گیرت نمیاد
ناشناس۱۴۹۵۷۳۹۱۰:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۴
بانک مرکزی هم ورشکسته است و فقط میتوانند پول چاپ کنند که دارند میکنند
ناشناس۱۴۹۵۷۴۶۱۱:۰۵:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۴
وظیفه بانک مرکزی همین است که اگر نرخ ارز غیر واقعی بالا رفت و یا پایین آمد مداخله کند و این فرق می کند با سرکوب ارزی سالیان گذشته وظاهرا از دیروز مداخله را شروع کرده و امروز یا فردا سقوط چند هزار تومانی دلار شروع می شود
ناشناس۱۴۹۵۷۶۵۱۱:۱۴:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۴
بانک مرکزی اگر میتوانست دلار 3200 را 20 تومن نمیکرد
omid۱۴۹۵۷۹۴۱۱:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۴
مداخله بانک مرکزی نه،مداخله دولت با دلار "جهانگیری" البته اگه دخایری از دلار "جهانگیری" ته خزانه مونده باشه...
ناشناس۱۴۹۵۷۹۶۱۱:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
نه بهتره ساکت بمونید تا پدر مردم در بیاد وبعد مثل سیف با یک بازداشت الکی بگبد برای منافع مردم اقدام شد
ناشناس۱۴۹۵۸۱۵۱۱:۴۹:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۴
تنها عملکرد بانک مرکزی در این همه سال پرداخت وام های کلان بدون سود بعضا به کارکنانش بوده و پول ملی را چنان کرده که پول افغانستان 2700برابر ارزش پول ماست و پیشنهاد می دهم این آی کیو های بانک مرکزی برن امریکا اقتصاد اونها را نیز نابود کنند همانطور که مردم عادی ایران را .. خدا حکم کنه مسببان گرانی دلار را آمین
حسین۱۴۹۶۵۹۷۲۱:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۴
چطوری هم ارزش پول ملی حفظ کردن واقعا دمشون گرم ..
علی 671۱۴۹۵۸۱۹۱۱:۵۰:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۴
مگر دیگر امکان دارد که دلار به قیمت 4200 تومان برگردد .دلار برای همیشه روی قیمت 19هزار باقی می ماند و بیشتر هم می شود و هیچ ابر قدرتی هم نمی تواند آنرا پایین بیاورد چون قدرتش را ندارند .بالا بردند که ضربه بزنند پس هر گز پایین نمی آید وعده دولت و بانک مرکزی دروغی بیش نیست چون عامل خودشان هستند ..پس بیهوده به مردم وعده دروغ ندهید که ..عملی نخواهد شد .و دودش و ضربه اش به چشم مردم مستضعف و فقیر می رود و بس که ..
ناشناس۱۴۹۵۹۱۶۱۲:۴۷:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۴
بالارفتن قیمت ارز معلول است علت پول پاشی بانک مرکزی است فراافکنی نکنیم
ناشناس۱۴۹۵۹۲۸۱۲:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۴
فقط شعار می دهند. خودشان درآمد بالا دارند و فرزندانشان در خارج همان کشورهای استکباری که دوستان شعار مرگ بر آنها می دهند .. هستند زندگی می کنند و به ریش مردم می خندند
ناشناس۱۴۹۵۹۵۶۱۳:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۴
بر اساس مقاله فوق این تصور ایجاد می شود مردم قیمت ارز را کنترل می کنند در حالیکه دلار صرفا در انحصار دولت هست هر روز بانک مرکزی توسط تعدادی از صرافیهای مشخص بازار سازی می کند و سیگنال افزایش به بازار آزاد ارز صادر می کند این صرافیها به هر نفر 2000 دلار با قیمت بازارساز در قبال کارت ملی و شماره موبایل و کارت بانکی به نام شخص خریدار انجام می دهد.برای نمونه دیروز یکباره افزایش 800 تومانی توسط بازارساز اعمال شد ولی امروز بازارساز افزایش نداد و ریالی قیمت دلار افزایش نداشت بلکه کاهش هم داشت پریروز هم چنین سیاستی اعمال شد و راهی غیر از این ندارد هر روز در بازار بورس بدون دلیل فنی و علمی پول جدید خلق می شود و در حالیکه اکثر تولید با مشکل مواجه است چون 90 درصد تولید با دلار ارتباط دارد پس این پول خلق شده و بقیه نقدینگی باید تبخیر شود لذا منتظر قیمت های باور نکردنی باشید .
ناشناس۱۴۹۵۹۶۷۱۳:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۴
دولت روحانی و دیگر هیچچچچچ
ناشناس۱۴۹۵۹۹۷۱۳:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۴
قیمت واقعی ارز تا آخر هفته ۱۹۹۹۹۸ ریال نه ۲۰ هزار تومان دست دلالان و واسطه ها باید قطع کنیم
ناشناس۱۴۹۶۰۴۴۱۳:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۴
تمام این رفتارها مدیریت شده از طرف بانک مرکزی و خود دولت میباشد،ودر همه ادوار گذشته نیز بوده،البته با توجه به درآمد های نفتی این مقدار متفاوت میباشد
محمد قاسمی۱۴۹۶۱۲۲۱۴:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۴
هم ما و هم شما میدانیم چه خبر است بیاییم کمی به شعور مردم احترام بگذاریم
ییل۱۴۹۶۱۸۶۱۴:۵۶:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۴
چرا مثل چین و روسیه و ترکیه با ارزهای خودمون تجارت نمیکنیم،یا ارز سوم دیگه ای انتخاب نمیکنیم تا از شر این دلار که اقتصادمونو بر اساس اون پایه ریزی کردیم خلاص بشیم.
ناشناس۱۴۹۶۷۴۶۰۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۵
خب راست میگه دیگه!!! فقط نرخ دلاره که داره هر روز بالا میره نرخ بقیه ارزها مثل یورو پوند و درهم نه تنها بالا نرفته بلکه پایین هم اومده
ناشناس۱۴۹۶۱۹۳۱۵:۰۰:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۴
ترمز اقتصاد بریده.....
ناشناس۱۴۹۶۲۹۵۱۵:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۴
وقتی نمیتونیم نفت و چیزای دیگه صادر کنیم طبیعیه که ارزی نیست که ارائه بشه ، باید بریم به سمت اینکه منابع طلا رو جایگزین ارز کنیم و پشتیبان پولمون کنیم
ناشناس۱۴۹۶۳۵۵۱۶:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۴
دولت بي مسؤليت ،مجلس نظاره گر و ملت شريف و مظلوم
ناشناس۱۴۹۶۴۲۳۱۷:۴۷:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۴
دولت داره کاسبی می کنه و کسری بودجه رو از طریق گرانی دلار از جیب ملت برداشت می کنه و دقیقا به همین خاطر علاقه ای به جلوگیری از فرار مالیات و بر گرداندن ارز حاصل از صادرات و.. نداره چون براش هزینه بر هست و باعث دلخوری صاحبان زر و زور میشه اما مردم بیچاره دستشون جایی بند نیست و میشه با کمترین هزینه چزوندشون
ناشناس۱۴۹۶۴۵۴۱۸:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۴
وقتی نرخ مصوب خود بانک به صرافی ها اعلام می‌کنه و به اعلام رییس جمهور ارز دست دولت است اینجا دلال چه کاره هست
ناشناس۱۴۹۶۶۱۷۲۱:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۴
اقتصاددانان و‌رسانه ها که دایم درحال مقایسه اسراف ایرانیان در مصرف هستند کجا تشریف دارند تا حقوق های ماهیانه صد دلاری ماهیانه را تحلیل کنند
ناشناس۱۴۹۶۶۳۱۲۲:۰۶:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۴
کشور فروش نفت ندارد . تحریم ارز وارد نمیشه . فهمیدنش زیاد سخت نیست چرا هر روز گرون میشه
ناشناس۱۴۹۶۶۴۰۲۲:۱۸:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۴
آقای بانک مرکزی وقتی تورم بالاست و شما تصمیم می گیری نرخ سود بانکی را به 15 درصد برسونی نتیجه اش میشه این که نرخ ارز بالا میرود پول ها از بانک خارج و وارد بازار ارز شد .. در بانک مرکزی ؟؟؟
ناشناس۱۴۹۶۷۸۴۰۱:۱۳:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۵
دولت بی تدبیر،بی کفایت و..
ناشناس۱۴۹۶۸۷۷۰۶:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۵
.. این کار را نکن چون مداخله تو دلار را ده هزارتومان گرانتر خواهد کرد آقای همتی ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین